Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 49090
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Etter å ha utforsket Oslo sin undergrunn i flere år har jeg blitt mer og mer opphengt i historien rundt stedene jeg er på, og Oslo generelt. Og siden det er en stund siden jeg sist la ut noen lengre tråder her på UE-forumet, har jeg brukt dagen i dag på å samlet litt av informasjonen jeg sitter på rundt div. anlegg inni, ved og rundt Ekeberg / Ekebergåsen i Oslo.
Håper det faller i smak!


Tyskertunnelen under Ekebergrestauranten
I det siste nummeret av bladet "St. Hallvard" (medlemsbladet til Oslo Byes Vel) er det en liten artikkel om Ekebergrestauranten hvor det nevnes at det hadde gått et ras i kjelleren og ned i en tunnel fra krigens dager.
Dette førte til at jeg har gjort mer research rundt historien på nett og i bøker, og tok meg en tur utenfor restauranten i dag for å se hva jeg kunne finne.

Historien:
Under okkupasjonen av Norge i 1941 beslaglegger tyske styrker restauranten, og tyskerne sprengte ut en tunnel inn i fjellsiden, rett under kjelleren. Denne tunnelen/bunkere var et kommunikasjonssenter/flyvarslingsentral og hadde nedgravde kabler til Nordstrand og Østmarksetra (hvor det er en annen og ganske så stor bunker, som nå desverre er murt igjen).
Etter krigen ble tunnelen brukt av Sivilforsvaret frem til 1952, da Forsvaret overtok. Forsvaret startet å utvide tunnelen ved å sprenge seg videre innover i fjellet.
Natt til 18. mai 1953 gikk det er stort ras i kjelleren på restauranten, hvor deler av gulvet i vinkjelleren og lagerromet faller sammen og etterlater seg et hull på ca. 4x5 meter. Tilsammen 150 kubikkmeter masse raste 18 meter ned i tunnelen. Noen dager senere etter mye regnvær gikk det er nytt ras og ytterligere 200 kubikkmeter masse raste ned i tunnelen.
Det ble støpt opp en skillevegg og tak i tunnelen, og sand og sement ble fylt på og gulvet i vinkjelleren ble støpt på ny.

[COLOR="Gray"]Kan finne og legge ut utklipp fra Aftenposten fra 40- og 50-tallet med bilder av tunnelåpningen etterhvert (lengre ut i tråden).[/COLOR]

Jeg tok en rask tur til Ekebergrestauranten i dag for å se om jeg kunne finne rester etter tunnelen, og det virker som om inngangen fortsatt er der, men nå har en port foran seg. Det virker også som at huset man kan se til venstre i bakgrunnen også hadde en tilkobling inn i fjellet:



Undersøkte mer og fant ut at forsvaret fortsatt eier området og at dette vistnok kan være i drift på dags dato.
Utklipp fra kart over området hvor man tydelig ser at området rett nedenfor restauranten er Forsvaret sin eiendom, og at det er ett lite innsøkk i fjellet inn mot restauranten sin kjeller:


På Oslo kommuene sine nettsider fant jeg en .pdf-fil med denne informasjonen:


Et annet sted på nettet er det en som omtaler anlegget og sier:
Sitat av ervold
Det er nok ikke mindre, og i full drift. Det var flyvarslingsentral paralellt med anlegget på Nordstrand under krigen. Da de nye eierne av Ekebergrestauranten ville bore etter jordvarme ble det stoppet da det ville gå rett gjennom anlegget. Ellers er dette anlegget blandt de som muligens ikke bør tas opp svært offentlig.
Vis hele sitatet...
Meget mulig at det ikke er lurt å luske for mye rundt i det området?


Vannreservoaret
Rundt hundre meter opp i skogen bak restauranten finnes det et slikt byggverk:

Bildet er tatt tidligere i dag, og området rundt er midlertidig omgjerdet.

Det er forrresten ganske likt det som det peerulvulv her på forumet fant "i et skogsområde i Akershus".
Dette er også er vannreservoar, og etter mer research har jeg funnet ut at vannreservoaret bak restauranten ble oppført i 1909, og er nå nedlagt. Uvist hvor stort det er, men går tydelig inn under bakken og er en stor haug på baksiden, med noen rør stikkende opp. Reservoaret regnes som verneverdig og når den nye kulturparken som planlegges i Ekebergskogen kommer, har kommunen planer om at reservoaret skal være offentlig tilgjegelig og kan åpnes/benyttes til visning av kust og andre aktiviteter i forbindelse med skulptur- og kulturminneparken.

Et bilde av vannreservoaret med åpent dør, som jeg fant i planbeskrivelsen til Skulptur- og kulturminneparken Ekeberg som lå på Oslo kommune sine nettsider:



Flere små tunneler og tilfluktsrom rundt Mosseveien og inn i fjellveggen:


Lager/Tilfluktstunnel med Solokjøleskap
Denne tunnelen utforsket jeg med pyromanic for flere måneder siden. En artig liten tunnel som ligger langs mosseveien ute ved Bekkelaget (hvor man blant annet også finner flere forlatte hus, en nedlagt togstasjon, og et stort og moderne renseanlegg under bakken som er i bruk).
Dette er den tunnelen som er på starten og slutten av TV 2 sin reportasje om Urban Exploration i Oslo, som kan sees her:
http://www.youtube.com/watch?v=-4JTt4Q07QY


Et annet anlegg (mest sannsynlig en tilsvarende tunnel) finner man noen hundre meter nærmere sentrum, rett etter biltunnelen fra nederst på Sjursøya som omtales litt lengre ned. Der ser man tydelig to rustene metalldører et lite stykke fra hverandre. Disse dørene har jeg ikke fått opp. Det ligger noe jord og stein nederst ved døren, som godt mulig kan være enkelt å få bort hvis det er det eneste som blokkerer.


Biltunnel (Sjursøya - Mosseveien) med tilfluktsrom
I tunnelen (som er mulig å kjøre med bil i) som går fra nederst ved Sjursøya og opp tilbake på mosseveien, er det er par små lagerrom + et tilfluktsrom som blant annet befinner seg på denne lista. http://www.flickr.com/photos/tommygi/8083372577/
Jeg var på en liten tur (med og etter ønske fra Bl4derunner) og skjekket om det var mulig å komme seg inn i dette tilfluktsromme, som angivelig skal kunne romme 800 personer, men den var låst.

http://farm9.staticflickr.com/8077/8282067414_7c4a2d3e2c_z.jpg


Sjursøya-anlegget
Dypere inn i fjellet som danner Ekeberg finnes det noen gigantiske haller med tunnelsystemer som strekker dypt, høyt og langt. Her ligger store drivstofflagere som i følge noen kilder regnes som et av landets tre viktigste sikkerhetsobjekter, disse ligger under havoverflater inne i fjellet, men hulrommene og gangene strekker seg like vel opp mot Ryen. Det er også store lagerhaller inne i det samme anlegget.

Utsikten-bunkeren
En av veien som leder opp til Ekeberg er Valhallveien. Halveis opp fra sentrum finner man en bunker på høyre side. Eller rettere sakt: FANT man en bunker. Denne var opprinnelig fra krigens dager, men ble murt igjen for få år siden.
http://i147.photobucket.com/albums/r289/Thoryllo/th_IMG_2120.jpg Bilde fra 2011, hvor bunkeren fortsatt var mulig å komme inn i.
Her er en liten bildeserie av bunkeren:
Juni 2009: http://goo.gl/maps/f9Gd2
Juni 2011: http://freak.no/forum/showpost.php?p...79&postcount=2
Juni 2011: (senere samme måned): http://freak.no/forum/showpost.php?p...3&postcount=27
Juli 2011: http://freak.no/forum/showpost.php?p...6&postcount=30

- Thoryllo
VELDIG bra post Thoryllo, håper du kommer med flere poster! Interessant å lese :-)
Artig å lese.

Jeg har selv fundert over de to dørene som ligger på E18 rett etter der tunnelen fra Sjursøya kommer opp.
Det ligger også et innslag i fjell i krysset der veien fra "sjømannskolen" kommer ned på E18 (Mossevien) jeg er usikker på om denne har noen forbindelse med de to dørene.

Kan legge til at det er 35meter mellom dørene som kommer ut mor E18 Mosseveien ifølge kartet til gulesider.
Det er en nedgang i Konows Gate, Noen som har sjekket der?
Altså, nesten nede ved togene.
Ved siden av Konows Bilpleie AS
Sist endret av Kroniz; 18. desember 2012 kl. 00:14.
Der kom tråden gitt! Fornøyd med at du nevner meg her Var en artig liten tur, men fysj så moro det kunne blitt å ta med seg verktøy til å få opp døra på rommet i tunellen... Blir forøverig med på å grave frem de to dørene langs veien når bakkefrosten og snøen forsvinner, om du gidder da selvfølgelig

Stasjonen hadde kanskje vært litt offtopic, men synes du burde legge ut bilde av den også, det er tross alt ikke mange igjen, og har du nevnt det er det sikkert flere nysgjerrige sjeler der ute. Undertegnede har heller ikke sett bildene derfra btw

KP for ryddig post med bra informasjon og bilder.

EDIT: Tror kanskje man skal være litt forsiktig med Ekebergåsen, kan bli litt for mye å stikke kameraet opp i?
Sist endret av Bl4derunner; 18. desember 2012 kl. 00:26. Grunn: PI = 3,1415926535
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Veldig artig å lese. Keep going.
Sitat av Kroniz Vis innlegg
Det er en nedgang i Konows Gate, Noen som har sjekket der?
Altså, nesten nede ved togene.
Ved siden av Konows Bilpleie AS
Vis hele sitatet...
Det ser ut til å være en tunell som er brukt i forbindelse med byggingen av ekebergtunellen som nå er en del av operatunellen.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Takk for gode tilbakemeldinger

Kom nettopp over to små saker i VG fra mai 1953 (måneden og året hvor kjelleren raste), og ett år etter:

Det var tydeligvis ikke noe ras nr. to etter natten med regn, i følge VG. (Altså muligens en liten feil i førsteposten, kildekritikk ass )

Sitat av Kroniz Vis innlegg
Det er en nedgang i Konows Gate, Noen som har sjekket der?
Altså, nesten nede ved togene.
Ved siden av Konows Bilpleie AS
Vis hele sitatet...
Om det er nedgangen som ser ut som en biltunnel du tenker på, så blir den brukt som lager for noen båter og div. skrap. Den går i en bue innover, men er stengt i enden. Det er nok riktig som Espen K sier at den har vært brukt i forbindelse med byggingen av biltunnelen som går i området der.

Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
Stasjonen hadde kanskje vært litt offtopic, men synes du burde legge ut bilde av den også, det er tross alt ikke mange igjen, og har du nevnt det er det sikkert flere nysgjerrige sjeler der ute. Undertegnede har heller ikke sett bildene derfra btw
Vis hele sitatet...
Blir jo litt bortenfor selve åsen, men ikke så veldig langt unna, så vær så god:
http://farm9.staticflickr.com/8351/8281689003_e14514c35c_c.jpg
Navn: Bekkelaget holdeplass
Status: Nedlagt
Historien: http://no.wikipedia.org/wiki/Bekkelaget_stasjon
Sitat av Espen K Vis innlegg
Artig å lese.

Jeg har selv fundert over de to dørene som ligger på E18 rett etter der tunnelen fra Sjursøya kommer opp.
Det ligger også et innslag i fjell i krysset der veien fra "sjømannskolen" kommer ned på E18 (Mossevien) jeg er usikker på om denne har noen forbindelse med de to dørene.

Kan legge til at det er 35meter mellom dørene som kommer ut mor E18 Mosseveien ifølge kartet til gulesider.
Vis hele sitatet...
Jeg skal sjekke ut inngangen i fjellet på hjørnet av Karlsborgveien og Mosseveien ASAP. Dette ligger inne i en hage hvor man lett blir sett fra bolighuset,. så får være litt diskré...

PS Kule bilder du har lagt på Flickr, Espen (bortsett fra Astra med lambodører)!
Det ser ut til at denne eiendommen ikke tilhører det huset som ligger der, det er to forskjellige eiendommer.
Men se hva du finner og rapporter tilbake.
Var der nå, Espen. Gikk inn bak busskuret på Mosseveien og inn på tomta hvor brakkene ligger. Kunne ikke finne noen inngang i fjellet Skuffende, siden jeg har hørt fra flere kilder at det skal ligge en bunker/fjellhall der. Det var mørkt, så jeg kan ha gått av glipp av noe..Noen andre som har sett dette med egne øyne?

Var forøvrig borte ved den nordligste av portene på Mosseveien, ca. 100 meter lenger bort. Ikke mulig å få opp døra (stuck i bakken og rust), men fikk lyst inn via et hull. Den svingte innover mot venstre, og jeg kunne ikke se noe slutt - så det kan jo være brukbar størrelse?
Følgende er uttalt offentlig til Oslo kommune i forbindelse Forslag til detaljregulering med konsekvensutredning på eiendommen deres under restauranten.

Forsvarsbygg(FB) er fornøyd med at deres anlegg ivaretas med eget formål i planen og støtter
vurderingen av at dette ikke utløser krav om erstatningsareal, med henvisning til at anlegget har vært be-bygd og operativt både før og etter regulering til friområde. Det er behov for mindre utvidelser da
kapasiteten er fullt utnyttet. Reguleringsbestemmelsene må endres slik at dette muliggjøres innenfor en
ramme som ivaretar estetiske hensyn. Foreslått sti mellom restauranten og forsvarsanlegget kommer for nær de deler av anlegget hvor det er viktig at det unngås sivil aktivitet og må derfor utgå av forslaget. FB
ønsker at søknader om tiltak i nærheten forelegges FB for vurdering.

10 Forsvarsbygg. PBE må vurdere om de støtter Forsvarsbyggs (FB) vurderinger av reguleringsformålet
Forsvaret og langsiktig sikring av arealet som friområde. Den foreslåtte stien tas ut av planforslaget. Det
må defineres en størrelse på sonen hvor tiltak skalforelegges FB. Det foreslås at alle søknadspliktige tiltak
i definert sone skal forelegges FB før behandling PBE.

§ 8 Forsvaret
§ 8.1 Forsvarsanlegg
Betydelig utvidelse av eksisterende bebyggelse tillates ikke. Mindre påbygg og tilbygg kan tillates etter
nærmere søknad eller vurdering av Oslo kommune. Endringer i anleggets fysiske uttrykk skal underlegges
estetiske hensyn, herunder fjernvirkning. Anlegget skal ha en mørk fargesetting for å minimere fjern-virkningen. Belysning av bygningenes eksteriør tillates ikke. Det tillates ikke å sette opp gjerder for å av-grense området


Kilde: http://www.plan-og-bygningsetaten.oslo.kommune.no

Sitat av Delgado Vis innlegg
Var der nå, Espen. Gikk inn bak busskuret på Mosseveien og inn på tomta hvor brakkene ligger. Kunne ikke finne noen inngang i fjellet Skuffende, siden jeg har hørt fra flere kilder at det skal ligge en bunker/fjellhall der. Det var mørkt, så jeg kan ha gått av glipp av noe..Noen andre som har sett dette med egne øyne?

Var forøvrig borte ved den nordligste av portene på Mosseveien, ca. 100 meter lenger bort. Ikke mulig å få opp døra (stuck i bakken og rust), men fikk lyst inn via et hull. Den svingte innover mot venstre, og jeg kunne ikke se noe slutt - så det kan jo være brukbar størrelse?
Vis hele sitatet...
Mener da bestem jeg har sett noe inn mot fjellet der, men nå har jeg ikke gått inn på eiendommen og kikket selv. Har kun sett det fra veien når jeg kjørte opp der for å google den i sommer.
Får vel ta en titt litt nærmere helga når jeg først skal til Oslo
Sist endret av Espen K; 18. desember 2012 kl. 23:14.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Delgado Vis innlegg
Var der nå, Espen. Gikk inn bak busskuret på Mosseveien og inn på tomta hvor brakkene ligger. Kunne ikke finne noen inngang i fjellet Skuffende, siden jeg har hørt fra flere kilder at det skal ligge en bunker/fjellhall der. Det var mørkt, så jeg kan ha gått av glipp av noe..Noen andre som har sett dette med egne øyne?
Vis hele sitatet...
Jeg har heller ikke funnet noe inne på den eiendommen. Var der for noen måneder tilbake for å sjekke opp rytene.
Det var også bare en rask tur i mørket, men siden du heller ikke fant noe så tviler jeg på at det er noe inngang der.
Lurer på om de historiske kilder har vært litt feilinformert her. Det er omtalt om tre dekningsrom for tyskerne som er i dette området, og vi kjenner jo til tre som ligger langs Mosseveien (inkl. det med Solobrusskap...). Sannssynligvis har det ikke vært noe i Karlsborgveien...
Jeg har selv vært i området og kikket i dag, og som dere sier så er det ingen synlig inngang fra Karlsborgveien.

Så enten har de historiske kildene tatt feil, eller så har denne inngangen blitt gjemt. Rett bak buss skuret ser det ut til å vær een liten utfylling med fyllmasse mens resten av fjellet på begge sider er bare.
Er dette en tilfeldighet eller har "de" bare fylt foran inngangen for å hindre at noen tar seg inn.

Her er uansett et bilde av porten som vistnok går inn til fjellanlegget tilhørende forsvaret

http://www.home.no/skjertorsdag/bilder/IMG_5558port.jpg
Har sett en del gjenfylte åpninger til fjellanlegg og om det har gått et år eller to etter at det ble gjort så er det svært vanskelig å se at det en gang har vært en åpning der.
Sikkerhetsklarert
Jeg har vært et par turer nede i gangene til Ekeberg oljelager, inngang fra bekkelagskaia. De har kilometervis med ganger både i retning mot sentrum og mot Ryen. Ifgl en av de ansatte der skal det være mulig å komme seg noenlunde tørrskodd frem til en utgang på Ryen. Pga sikkerheten kan jeg ikke ta bilder der nede. Og man kommer heller ikke inn uten å bli med en ansatt. Lufttette sluser i begge ender av tunellene pga eksplosjonsfare fra sisternene, det lagres millioner liter bensin der.
Langs trikkeskinnene nedover kongsveien så ligger det en igjenstøpt dør litt nord for gamle sjømannsskolen, noen som vet hva det kan være?

http://www.home.no/skjertorsdag/bilder/kongsveien%20oslo.jpg

Sitat av Jerazol Vis innlegg
Har sett en del gjenfylte åpninger til fjellanlegg og om det har gått et år eller to etter at det ble gjort så er det svært vanskelig å se at det en gang har vært en åpning der.
Vis hele sitatet...
Ja, forsvaret er dyktige på å fylle over og late som det ikke er noe der dessverre.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Espen K Vis innlegg
Langs trikkeskinnene nedover kongsveien så ligger det en igjenstøpt dør litt nord for gamle sjømannsskolen, noen som vet hva det kan være?

http://www.home.no/skjertorsdag/bilder/kongsveien%20oslo.jpg
Vis hele sitatet...
Det må være den muren vi ser i svingen midt på dette bildet som er fra 1920:
http://media31.dimu.no/media/decoimage/BAR/A-20145%2FUa%2F0002%2F029/0?size=800&decoText=Foto%3A%20Ukjent&filename=A-20145_Ua_0002_029.jpg

Her fra åpningen av Ekebergbanen i 1917, hvor man også ser muren:
http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OBA/sporveiene/images_sporvei/A-40207_Uaa0001_015.jpg (

Og hvis du ser helt til venstre i dette bildet fra 1954, ser du faktisk muren med en svart åpningen (ikke murt igjen):
http://media31.dimu.no/media/decoimage/BAR/A-20027%2FUa%2F0019%2F096/0?size=800&decoText=Foto%3A%20Wider%C3%B8es%20Flyveselskap%20%2F%20Otto%20Hansen&filename=A-20027_Ua_0019_096.jpg

Ser dessverre ikke ut som om det er noe som skjuler seg bak, men rart at de har murt igjen. Kanskje for å hindre at jord og lignende skal komme inn på skinnene? For det ser ut som plassen bak er fylt opp med jord på Google street view-bildet.
Om du ser på dette bilder fra 1920 tallet så ser det ut til at det er fylt igjen bak muren
http://media31.dimu.no/media/decoimage/BAR/A-70036%2FUa%2F0010%2F055/0?size=800&decoText=Foto%3A%20Ukjent&filename=A-70036_Ua_0010_055.jpg

På dette bildet kan det sees ut som det er fyltigjen kun over der inngangen er
http://media31.dimu.no/media/decoimage/BAR/A-70036%2FUa%2F0010%2F106/0?size=800&decoText=Foto%3A%20Harstad%2C%20K.&filename=A-70036_Ua_0010_106.jpg

Her fra 1917 ser du helt klart at der er en åpning i den muren

http://media31.dimu.no/media/decoimage/BAR/A-40207%2FUaa%2F0001%2F013/0?size=800&decoText=Foto%3A%20Ukjent&filename=A-40207_Uaa_0001_013.jpg

Det er mye mulig at dette har hatt noe med trikken å gjøre, men at det nå ikke lenger er i bruk.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Espen K Vis innlegg
Om du ser på dette bilder fra 1920 tallet så ser det ut til at det er fylt igjen bak muren
....
På dette bildet kan det sees ut som det er fyltigjen kun over der inngangen er
....
Her fra 1917 ser du helt klart at der er en åpning i den muren
Vis hele sitatet...
Aha! Ble lurt av det jeg trodde var en skygge bak muren på bildet "mitt" fra 1920.
Ser tydelig at det må ha gått inn i noe under bakken på bildene dine nå, og ikke bare en gjennomgang.
Får sjekke området bak der en dag når snøen forsvinner.

Ser på dette bildet at det er to små luftehull(?) øverst på muren, som det forhåpentligvis går an å lyse ned igjennom for å se om det skjuler seg noe rom bak. Bare de ikke ligger for høyt oppe på muren, men da ser jeg ingen grunn for at de er der.
Sist endret av Thoryllo; 21. desember 2012 kl. 15:35. Grunn: La til quote, grunnet ny side.
Jeg har alltid trodd at den muren skjuler nedlagt vannforsyning.
Den har samme byggestil som trykkbassenget i skogen ovenfor, gavlsvegg i naturstein.

Tipper på en rørgate opp til bassenget + kanskje videre.

Hvis dere har tenkt dere inn der, bør dere ta høyde for at forsvaret har infrastruktur i disse kulvertene og passer godt på.

PS! Jeg syns vel egentlig forsvarets hemmeligheter skal forbli hemmelige.
Men på finn.no/kart/historiske bilder kan dere veksle mellom 1937 og 47 og se hva tyskerne gjorde.
Det er ikke utenkelig att dette er noe i forbindelse med vanntilførsel, men hvorfor har den da stått åpen i mange år tidligere?
Sitat av Espen K Vis innlegg
Det er ikke utenkelig att dette er noe i forbindelse med vanntilførsel, men hvorfor har den da stått åpen i mange år tidligere?
Vis hele sitatet...
Eller en sort dør?

Ekebergbanen startet som et privat foretak med annen skinnegang og spenning enn resten av byen.
Det ble senere overtatt av Oslo sporveier og kan ha endt med overflødige trafoer ganske tidlig.

Rundt omkring i Oslo finner du vannposter fra da hester var moderne.
En gjenmurt slik en ser ut til å ha kurs rett inn i uranienborg kirkes kjeller, det er en slik gammel vannpost, Holtegt x Jørgen Moesgt.
Det passer igjen dårlig med lufteluker og åpning som ser ut beregnet på dør.

Det kunne også vært en trapp opp til eiendommen bak, stengt ved anleggelsen av banen.
Det stemmer heller ikke med lufteluker, det burde også ha syntes på bildene.

Jeg kjenner jeg har opparbeidet meg en betydelig nysgjerrighet på den muren
En stor vanntank sier denne kilden. Se helt nederst.

http://eikaberg.org/Erest2.htm

Hvis ikke det er noe annet da. Uansett.. spennende område.
Har sett et annet bilde hvor det er lignende dør, og da er malt i en mørk farge så det er er fult mulig att det står en lukket dør på samtlige bilder.

Men hva det er innenfor er ikke godt å si.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Susanna Vis innlegg
En stor vanntank sier denne kilden. Se helt nederst.

http://eikaberg.org/Erest2.htm

Hvis ikke det er noe annet da. Uansett.. spennende område.
Vis hele sitatet...
Det som er nevnt i teksten og avmerket nederst til høyre på kartet er vannreservoaret som er nevnt i førsteposten, ikke denne mystiske muren

Men ja, område har mye spennende å by på! Noe som ikke er nevnt tråden (men som heller ikke er så veldig relevant her fordi det ikke er noe å gå inn i eller finne [metalldetektor er ulovlig siden mer eller mindre hele stedet er fredet som kulturminner]), er at det finnes mange rester fra forskjellige tider gjennom historien. Arkeologer har i dette området funnet spor etter menneskelig aktivitet helt fra steinalderen.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg kjenner jeg har opparbeidet meg en betydelig nysgjerrighet på den muren
Vis hele sitatet...
Gode teorier og tanker her, bajjaz Veldig nysgjerrig selv nå! Spent på å saumfare området og prøve å lyse/se/filme inn i luftehullene.
Sist endret av Thoryllo; 22. desember 2012 kl. 03:00.
Jeg heller mot at det er et vannreservoar fra slutten av 1800 - tallet. Mange likhetstrekk med det fra bak restauranten: byggestil, materialer og luftehullene (og ikke minst at plasseringen av luftehullene er nesten identisk). På bildene hvor inngangen er mørk er det nok ikke åpent, men en mørkmalt dør

Sjekk også noe annet av historisk interesse på Ekeberg. Æreskirkrgården for tyske soldater som lå på Jomfrubråten (Ekeberg) som ble bygget i 1940.

Sjekk dette flyfotoet fra 1937:

http://kart.finn.no/?lng=10.76598&la...eetViewState=1


Og dette fra 1947 (kirkegården ble ikke utradert/flyttet før 1953):

http://kart.finn.no/?lng=10.76598&la...eetViewState=1

sorry, her er linkene

1937: http://kart.finn.no/?lng=10.76598&la...calm-Oslo-1937

1947: http://kart.finn.no/?lng=10.76598&la...calm-Oslo-1947

Hvis linkene ikke virker, men du kun kommer til en feilmelding på karttjenesten: Klikk på hhv. 1937 og 1947 i nedtrekksmenyen "Historiske", så funker det
Bra jobbet, Thoryllo! Det er alltid en fryd å lese researchen bak bildene. En av avisene du viser bilde av hadde en interessant formulering: "Ved en åstedsbespisning i går kunne Oslo-presssen forvisse seg om at Ekeberg-restauranten igjen står på trygg grunn." :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har bodd her oppe i flere år, og hver dag når jeg tok trikken og har gått i fjellet her så har jeg lagt merke til disse inngangene og lurt veldig på hva som kan ha skjult seg bak. Nå fikk jeg mye info, takk til TS og alle andre her i tråden.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg kom over vedlagte side i en bok jeg hadde fått under min periode i Eeg henriksen vedrørende ekeberg.
Har plantegninger over anleggene i Ekebergåsen, men vil ikke poste de her da de ikke er offentliggjort av kommunen. Ta kontakt dersom interessert
Espen K, kan du laste opp en litt skarpere versjon? Det er mulig å lese det som står der, men det går veeeldig treigt. Spennende bilder, i hvert fall!
Her er litt av teksten samt en større utgave av bildet

Og her er litt mere info jeg fant i samme boken
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei, var på Ekeberg med en venninne i dag og vi gikk rett og slett bort og ringte på døra til forsvarets bygg, rett nedenfor Ekebergrestauanten. Det stor flere biler fra Forsvaret der og en sivil - men ingen åpnet opp.

Men fant likevel ut at det er Cyberforsvaret som holder til her. Cyberforsvaret er Forsvarets ressurs innen innovasjon, informasjonsinfrastruktur og utvikling mot et nettverksbasert forsvar.

I dette bygget, og i fjellet under restauranten, ligger Cyberforsvarets driftsavdeling i Oslo, og skal sørge for fungerende kommunikasjon i både krig og fred

Fjellanlegget er godt egnet til å oppbare og sikre servere osv.
Sist endret av Delgado; 20. april 2014 kl. 18:05.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Har plantegninger over anleggene i Ekebergåsen, men vil ikke poste de her da de ikke er offentliggjort av kommunen. Ta kontakt dersom interessert
Vis hele sitatet...
Oppdatering på dette innlegget. Etter nærmere sjekk så var det straffbart å dele disse kartene, dessverre. Tar ikke den risikoen
Sitat av Delgado Vis innlegg
Men fant likevel ut at det er Cyberforsvaret som holder til her. Cyberforsvaret er Forsvarets ressurs innen innovasjon, informasjonsinfrastruktur og utvikling mot et nettverksbasert forsvar.

I dette bygget, og i fjellet under restauranten, ligger Cyberforsvarets driftsavdeling i Oslo, og skal sørge for fungerende kommunikasjon i både krig og fred

Fjellanlegget er godt egnet til å oppbare og sikre servere osv.
Vis hele sitatet...
Hahahaha. Fantastisk! Hvordan fant du ut dette?

Helt vannvittig hvor dårlig forsvaret er til å holde ting hemmelig her i landet... Hahaha.
He he..er man frekk nok til å gå helt bort til inngangsdøra på bygget (pluss bruk av internettet) kan man finne ut litt av hvert
Sist endret av Delgado; 29. april 2014 kl. 11:50.
Jeg mener at deler av Ekeberg ble brukt til avlytting av Tyskere under krigen og senere det Norske forsvaret under den kalde krigen, da man hadde kontroll på landlinjene inn og ut av Oslo her.

- Mulig dette er feil....men likevel.....

Videre innover fra Ekeberg, kommer man etterhvert til Lutvann, der forsvarets Etterretningstjeneste holder til, det er også en Radar eller liknende på toppen ved Lutvann, som man kan se fra store deler av Oslo.

Så jeg vil tro at hele området er en samrøre mellom etterretning, cyberforsvar, overvåkning, avlytting, sikringsrom, evakueringsveier, depoter osv, sikkert ikke lurt å poke for mye rundt disse stedene med kamera kanskje
Sist endret av znapper; 29. april 2014 kl. 13:36.
Såvidt jeg har hørt er ikke bobla på Lutvann i bruk lenger. Var på tur der for noen år siden, ingen aktivitet. Så der skal det ikke være problematisk å ta bilder. Tror tårnet blir brukt til andre formål i dag, som tv, radio og mobil.

En av hallene under Ekeberg har en inngang langs E6 utgående, her er det også et grusanlegg inni fjellet hvor lastebiler henter grus om vinteren. Den andre tunellen fører inn i et av Oslos lagere, hvor jeg vet at blant annet en meget spesiell flaggbil står, som bare blir brukt på 17. mai til å plassere flagg langs Karl Johan. Husker det var en artikkel om dette i enten Nordstrands blad eller Aftenpostens lokalavis. Link til en annen artikkel som nevner det: http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...esok-1.6137600

Ganske sikker på at det er folk i denne hallen døgnet rundt, da døren ofte står åpen og lysene står på uavhengig av tid på døgnet. Ser også ofte biler parkert på utsiden.
Sist endret av AkerUE; 29. april 2014 kl. 13:44.
Sitat av znapper Vis innlegg
Jeg mener at deler av Ekeberg ble brukt til avlytting av Tyskere under krigen og senere det Norske forsvaret under den kalde krigen, da man hadde kontroll på landlinjene inn og ut av Oslo her.

- Mulig dette er feil....men likevel.....

Videre innover fra Ekeberg, kommer man etterhvert til Lutvann, der forsvarets Etterretningstjeneste holder til, det er også en Radar eller liknende på toppen ved Lutvann, som man kan se fra store deler av Oslo.

Så jeg vil tro at hele området er en samrøre mellom etterretning, cyberforsvar, overvåkning, avlytting, sikringsrom, evakueringsveier, depoter osv, sikkert ikke lurt å poke for mye rundt disse stedene med kamera kanskje
Vis hele sitatet...
Stemmer at det var tyskere som påbegynte fjellanlegget under Ekebergresutauranten under krigen. Etter krigen utvidet det norske forsvaret anlegget. Og det er klart, Cyberforsvaret er av nyere dato, så det har vært annen aktivitet der under den kalde krigen
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Såvidt jeg har hørt er ikke bobla på Lutvann i bruk lenger. Var på tur der for noen år siden, ingen aktivitet. Så der skal det ikke være problematisk å ta bilder. Tror tårnet blir brukt til andre formål i dag, som tv, radio og mobil.
Vis hele sitatet...
Nå tenker du vel på Haukåsen radar? Det er en sivil radar som brukes av OSL. Eller tenker du på den som faktisk er på Lutvann leir? Lutvann Leir er fremdeles militært område og dertil forbudt å fotografere. Derfor litt "morsomt" at du nå finner leien ute i "3D" på Google Maps...
Sist endret av Ueland; 29. april 2014 kl. 19:48.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Nå tenker du vel på Haukåsen radar? Det er en sivil radar som brukes av OSL. Eller tenker du på den som faktisk er på Lutvann leir? Lutvann Leir er fremdeles militært område og dertil forbudt å fotografere. Derfor litt "morsomt" at du nå finner leien ute i "3D" på Google Maps...
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte på den store bobla som man kan se fra hele Oslo++ Det er vel Haukåsen radaren.
Sitat av Delgado Vis innlegg
Hei, var på Ekeberg med en venninne i dag og vi gikk rett og slett bort og ringte på døra til forsvarets bygg, rett nedenfor Ekebergrestauanten. Det stor flere biler fra Forsvaret der og en sivil - men ingen åpnet opp.
Vis hele sitatet...
Hva hadde dere sagt om noen hadde åpnet?
Sitat av optikom Vis innlegg
Hva hadde dere sagt om noen hadde åpnet?
Vis hele sitatet...
Planen var å gå rett på sak, og si vi var nysgjerrige og lurte på hva Forsvartet holdt på med i huset og i fjellet. Så fikk de svare på det eller ei Det er lov å spørre
Sitat av Espen K Vis innlegg
Langs trikkeskinnene nedover kongsveien så ligger det en igjenstøpt dør litt nord for gamle sjømannsskolen, noen som vet hva det kan være?

http://www.home.no/skjertorsdag/bilder/kongsveien%20oslo.jpg



Ja, forsvaret er dyktige på å fylle over og late som det ikke er noe der dessverre.
Vis hele sitatet...
Ta dette med en klype salt.
Men jeg har hørt fra min bestemor at det er en del av muren fra en hus som en gang var i vår familie. Det var et hus som ble brukt som et slags vandrehjem for sjømenn.
Bestemor var 100% sikker på at huset lå der en gang i tiden, vi snakker nok 1800 tallet en gang.
Men muttern er ikke så sikker på at det er der det lå.

Som sagt så ta dette med en klype salt, alt vi har bekreftet er at familien vår en gang i tiden eide et stort hus på Ekeberg i nærheten av sjømannsskolen som ble bygd etter at huset ble revet. Det skal vistnok være mulig å se noen ruiener av huset fra trikken om det er denne som er på bildet er mere usikkert.
▼ ... flere år senere ... ▼
Valhallveien. Liten igjenmurt «dør/inngang». Lukket med leca. Noen som aner hva som er bak?
Sist endret av Veggen; 29. april 2019 kl. 00:49. Grunn: Bildelenke-fiks
▼ ... over et år senere ... ▼