Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1035
Er det mulig å bytte CPU'en på en laptop?
Ja. Det er fullt mulig.
Mulig er det.
Om man kan anbefale det er noe annet.

Først må du finne ut hvilke CPU HK støtter og så må du sjekke hvordan kjølingen er. Hvis PC-en allerede er god og varm så blir sikkert saken ikke bedre av en kjappere CPU.

Så har man prisen da.. Tror ikke jeg har sett Laptop CPU-er i en vanlig nettbutik enda.. Men de kan sikkert skaffe til deg.. Ser for meg at det blir dyrt.
Hvilken er det snakk om?
Man kan bruke cpu'er fra andre laptoper. Så sant det sammsvarer med Socket'en...

Og temperaturen forsåvidt
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Man kan bruke cpu'er fra andre laptoper. Så sant det sammsvarer med Socket'en...

Og temperaturen forsåvidt
Vis hele sitatet...
Det spørs jo om han har en laptop der dette faktisk ER mulig. Siden han ikke har sagt noe om hvilken laptop han har, så er det ikke bare å si, JA, det kan du.

På noen laptoper kan du ikke bare skifte CPU, men du må skifte hovedkortet som CPU da sitter fast i.
Det er ytterst sjelden at CPU sitter fast i hovedkortet. Om du så skulle vert så uheldig ser du det før du har demontert hele maskinen.
Sjeldent?? Hvor mange laptoper har du demonter? 2??

Det er 2 måter å montere på og det er at CPU'en er loddet på eller plasser ned i socketen og skrudd fast der.
Er den loddet så kan du selvfølgelig fjerne dette med litt gode ferdigheter, sette i ny CPU og lodde igjen, men det er ikke garantert at CPU fungerer optimalt etter dette.

Hvis du mener det er sjeldent at CPU'er er loddet fast, så bør du begynne å sjekke ut flere laptop'er.
Sist endret av skalle991; 21. november 2012 kl. 14:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Skalle991: Har du reflowovn tilgjengelig? Lodda CPUer er uten unntak BGA, Ball Grid Array, som vil sei at loddepunkta ligg under chippen. Har du ustyr til å ldode det har du råd til ny laptop...
Fancy Lads
Skjermkort's Avatar
Trådstarter
30 1
Takk for svar. Selv om jeg hadde hatt utstyret hadde jeg ikke gjort det. Jeg bare lurte på om det var mulig, uten å bytte andre deler enn selve chippen
Sitat av slashdot Vis innlegg
Skalle991: Har du reflowovn tilgjengelig? Lodda CPUer er uten unntak BGA, Ball Grid Array, som vil sei at loddepunkta ligg under chippen. Har du ustyr til å ldode det har du råd til ny laptop...
Vis hele sitatet...
Har aldri nevnt at det er verdt å lodde det.
Sier bare at hvis det er lodda så får du ikke bytta.

Men som du sier, at har du en CPU som er lodda fast, og den er treg, ødelagt eller lignende så er det bedre å kjøpe ny laptop.

Sitat av Skjermkort Vis innlegg
Takk for svar. Selv om jeg hadde hatt utstyret hadde jeg ikke gjort det. Jeg bare lurte på om det var mulig, uten å bytte andre deler enn selve chippen
Vis hele sitatet...
Det er mulig, hvis du har en laptop som er bygd sånn at det er mulig.
Er det er ny laptop, så er det stor sjangse for at du kan bytte CPU. Men kan ikke vite mer uten å få vite hvilken laptop du har.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skalle991 Vis innlegg
Har aldri nevnt at det er verdt å lodde det.
Sier bare at hvis det er lodda så får du ikke bytta.
Vis hele sitatet...
Er den loddet så kan du selvfølgelig fjerne dette med litt gode ferdigheter, sette i ny CPU og lodde igjen, men det er ikke garantert at CPU fungerer optimalt etter dette.
Vis hele sitatet...
Tja, eg synst du sa det. Og det handler vel ikkje om ferdigheter, men utstyr i stor grad?
Jeg har nå skiftet CPU på flere gamle HP maskiner (5-6 stykker). Det var ikke vanskelig i det hele tatt. Trur dem het HP nc6000, nc6120 og Nx6210 eller noe slikt. Da løsnet jeg bare tastaturet fra unnersiden, samt den lille platen mellom tastatur og skjerm. Så var det bare to skruer for å løsne kjøleviften, samt en fjær som holdt CPU'en. Oppgraderte nc6000 fra 1200 og 1.400 MHz til 1.7mHz, samt de andre fra 1.67 MHz til 2.2MHz. Gikk greit det. Dem støyet litt mer, samt ble litt varmere, men dem varte nå alle i flere år etter dette. To av dem stoppet til slutt, men det treng ikke være pga varme. Har du modellnavnet på PC'en din?
Skalle991. Det er ikke ofte dem er lodda fast Med unntak av (mac?) Jeg Jobber med Data og det er ikke så veldig ofte att maskinene har en cpu du ikke får fjernet uten uendelig med utstyr. Men JA det går an og bytte CPU selv om den er loddet fast.