Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 857
Skal sette opp et lite hjemmenettverk. 4 pcer(win2000), pluss en box. Hadde tenkt å la den bliu router, men skal samtidig ha NFS og DCHP, slik at alle kan brukere kan lese filene sine fra hvorsomhelst innenfor nettverket, samtidig som det skal fungere som en apache testserver. Er dette mulig på samme box eller må jeg kjøpe en til?
det er mulig..

du kan foreksempel bruke noe som dette:
-samba til fildeling (windows networking)
-dhcpd til dhcpserver
-ipchains / iptables til firewall og internettdeling
-og apache da seff

NFS vet jeg ikke helt hvordan funker med win2k-klienter, trodde det var fildeling mellom linux/unix-maskiner jeg.. kanskje jeg har postkassa full av skjegg nå, men..

Går bra å ha det på samme boksen, selvom -egentlig- en firewall ikke bør ha andre programmer som kjører og sånn, kun håndtere forwarding og firewallrules.. men, tror ikke det spiller så mye rolle.. jeg har alt i en box i allefall
www.linnet.no har et finfint script for Firewall og Routing. Ellers finner du fine docs på http://netfilter.samba.org for IPtables.
Sjekk også ut ipsec
▼ ... over en uke senere ... ▼
rekylvinyl.no
Opprinnelig postet av nalle
NFS vet jeg ikke helt hvordan funker med win2k-klienter, trodde det var fildeling mellom linux/unix-maskiner jeg.. kanskje jeg har postkassa full av skjegg nå, men..
Vis hele sitatet...
ja, det var opprinnelig laget for unix maskiner, men nå i den senere tid er det komme programmer som gjør det mulig å gjøre NFS klienter og servere også på windows.

søk på google.
noob killer
elukS's Avatar
Hva skal du installere en ekstra NFS-klient for under windows når du har samba blir jo bare teit