Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 9497
Hei,
Som topicen sier jeg lurer jeg på om dette finnes? Orker ingen diskusjon om hvorfor etc jeg er bare nysgjerrig.. :- )

Altså om og hvor disse veiene så finnes.. Er også klar over at tollvesenet kan ha stikkprøver på slike veier da de selvsagt vet de finnes


Takk for positive svar
Lettere å svare om du forteller i hvilket område du tenker på.. Svenskegrensa er lang..
Trådstarter
6 1
Tenker på grensa helt opp til Trondheim ca og ned til Oslo-traktene..
Det er hauger av veier fra Sverige inn til Norge uten tollstasjon - men det betyr ikke at det er fritt frem over grensa. Tollerne bruker alt fra kameraer og videovervåkning til helt fullstendig random stikkprøver og storkontroller. Og tollerne vet også at folk bruker følgebiler og de kan "alle triks i boka". Ofte så følger de med på kameraer og/eller har spanere langs slike veier, og når 2 biler kjører i følge lar de første bil passere og stopper andre bil. Dermed blir varsleren kjørende i god tro om at alt er safe også stoppes bilen med varene. Tollerne kan også stå og holde kontroller inntil 30 km fra grensepasering, slik at du vet egentlig aldri om du er kommet trygt over. Og har de sterke mistanker om smugling eller noen har tysta så får de hjelp av snuten til å følge biler til drop zone.

I østfold er det feks mange slike mindre veier, men til tross for relativt lite trafikk på disse veiene så blir mange smuglere likevel tatt der.

Tollerne er noen luringer.
Sist endret av frtoretang; 2. mai 2015 kl. 02:54.
Trådstarter
6 1
Ok takk for informasjonen, men dette vet jeg altså.. Det jeg lurer på er hvor disse veiene er og en liten forklaring.. takk for utfyllende info.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Kan du ikke kjøre over grensa på (små/mindre) grusveier som går retning Sverige-Norge-Sverige da?? Må jo være mye mindre sannsynlig å møte på tollere (dvs toll-biler) på en skogsvei som går imellom Sverige-Norge og over grensa.

Hva tror dere som kan noe om dette?
Ukjente biler på små privat eller grusveier er et rødt flagg. Vi har et godt system for grense overvåking. Det er en grunn til at smuglere bruker hovedveiene. Da er de en av mange. Har selv brukt Storli/Klæbu veien i trøndelag når jeg har vert over på andre siden, Rimelig greit med annen trafikk, samt at det er en sjeldent kontrollert vei.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Don P Vis innlegg
Ukjente biler på små privat eller grusveier er et rødt flagg. Vi har et godt system for grense overvåking. Det er en grunn til at smuglere bruker hovedveiene. Da er de en av mange. Har selv brukt Storli/Klæbu veien i trøndelag når jeg har vert over på andre siden, Rimelig greit med annen trafikk, samt at det er en sjeldent kontrollert vei.
Vis hele sitatet...
..Men de har vel ikke mye kontroll/overvåkning over type fjelloverganger Norge-Sverige eller nord eller skogsveier lenger sør, eller?

Hvordan i så fall er dette mulig, siden grensa virker for oss ikke-smuglere ganske åpen? Spesielt fjell, skog, og likn. Jeg tenker hvordan det er mulig siden det er fryktelig mye ressurser å overvåke ei (veldig lang og kronglete!) grense -- og som vi har sett i disse tider med russisk erobringsiver samt ikke minst etter 22/7, så har ikke Norge akkurat ilagt store ressurser mt.p overvåkning, sikkerhet, ja det der..

Kan jeg spørre; overdriver du, egentlig?
Sist endret av aeon_illuminate; 2. mai 2015 kl. 12:32.
I finnskogen er det et par vanlige hodveier hvertfall der du bare plutselig dukker opp et skilt der det bare står sverige på. Er jo uansett lettest å bare ta en titt i en kartbok så ser du plenty av veier, så har du jo alle småveier som ikke er merket av i tillegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
..Men de har vel ikke mye kontroll/overvåkning over type fjelloverganger Norge-Sverige eller nord eller skogsveier lenger sør, eller?

Hvordan i så fall er dette mulig, siden grensa virker for oss ikke-smuglere ganske åpen? Spesielt fjell, skog, og likn. Jeg tenker hvordan det er mulig siden det er fryktelig mye ressurser å overvåke ei (veldig lang og kronglete!) grense -- og som vi har sett i disse tider med russisk erobringsiver samt ikke minst etter 22/7, så har ikke Norge akkurat ilagt store ressurser mt.p overvåkning, sikkerhet, ja det der..

Kan jeg spørre; overdriver du, egentlig?
Vis hele sitatet...
Nå er ikke grensen mellom Norge og Sverige den grensen som er ansett som farligest. Der finnes ved flere grenseoverganger kamerasystemer som registrerer bilen som kjører ofte over. Sier ikke at alt og alle veier overvåkes.
Jeg fikk innkalling av Politi og Tollvesenet etter en ukes frem og tilbake med byllupsvarer i varebil på en vei jeg ikke antok var overvåket. Overdrivelse eller paranoia er jo litt likt i dette tilfellet.

Når det gjelder grensen mot Russland så har denne fått oppgraderinger. Bedre overvåkningssystemer samt at en del eldre vakttårn er erstattet av nye. Var for noen år siden over grensen til en liten russisk landsby som jeg minnes om at het Rayakovsky. Litt interesannt å se at der i på norsk side hadde "avanserte" tårn sto der på russisk side 4-5 russere rundt et oljefat og holdt varmen. Nå vet jeg ikke om dette er standard eller om de var utplassert i forbindelse med det arrangementet vi skulle delta på.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tollerne kan også stå og holde kontroller inntil 30 km fra grensepasering, slik at du vet egentlig aldri om du er kommet trygt over. Og har de sterke mistanker om smugling eller noen har tysta så får de hjelp av snuten til å følge biler til drop zone.
Vis hele sitatet...
Hvordan fungerer dette? Hva om en person sto og ventet over grensa et sted og ga spriten/tobakken til den andre personen? Tollerne kan jo ikke motbevise det akkurat,
Sitat av Don P Vis innlegg
Når det gjelder grensen mot Russland så har denne fått oppgraderinger. Bedre overvåkningssystemer samt at en del eldre vakttårn er erstattet av nye. Var for noen år siden over grensen til en liten russisk landsby som jeg minnes om at het Rayakovsky. Litt interesannt å se at der i på norsk side hadde "avanserte" tårn sto der på russisk side 4-5 russere rundt et oljefat og holdt varmen. Nå vet jeg ikke om dette er standard eller om de var utplassert i forbindelse med det arrangementet vi skulle delta på.
Vis hele sitatet...
Nå er jo grensa til russland fra norge knappe 200km da. Og der er det full sjekk av bil og pass vær gang du skal over såogsi. Om ikke på norsk side, så er de noen jævler på det på russisk side. Så å smugle større mengder der, er ikke det lureste.
Og krysser du grensa ulovlig, så kan du banne på at militæret har sett deg og sender halve militærnorge etter deg. Har selv venner som har kommer over på feil side av pasvikelva (Elva som skiller norge med russland) og fått 4-5 snescootere etter seg samt reinpolitiet. Ikke den beste følelsen.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvordan fungerer dette? Hva om en person sto og ventet over grensa et sted og ga spriten/tobakken til den andre personen? Tollerne kan jo ikke motbevise det akkurat,
Vis hele sitatet...
Så det har ikke gått opp for deg, at du kan bli dømt for å hjelpe til?

Se for deg situasjonen, og du blir stoppet rett innen for grensa:
Toller - "Hvor har du fått tak i disse varene da?"
Du - "Eh, jeg fant dem under en stubbe i skogen her!.."
Toller - "Kan du forklare hvorfor det er svenske tobakks- og alkoholvarer?"
Du - "Nei... Sikkert fordi de norske tobakkstrærne og alkoholplantene her, er så nære svenskegrensa, at det har kommet svensk genforurensning!.."
Toller - "Å ja, så det er slik det er ja, god tur videre!.."

Og forresten finn én feil...

Og har tollerne mistanke at du har smuglet. Så kan dem eller politiet, med tips fra tollerene, ta deg i dørhullet hjemme med varene. Med andre ord, det er ingen grense, der du er trygg med smuglervarer.
Trådstarter
6 1
Fortsatt ingen som kan gi meg disse eventuelle veiene og en evt beskrivelse isteden for røverhistorier fra tollvesenet?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvordan fungerer dette? Hva om en person sto og ventet over grensa et sted og ga spriten/tobakken til den andre personen? Tollerne kan jo ikke motbevise det akkurat,
Vis hele sitatet...

Regner med at det ikke kun er smuglere som bruker følgebiler. I østfold er det et vanlig syn å møte feks sivile biler med tollere, eller tollere som har satt opp kontrollplass ganske langt inn i fra selve grensen. Er flere småveier som har kameraer. Har kjørt mye mc på disse småveiene og sett biler bli stoppet av tollerne på de rareste plassene.

Tror nok at tollerne har god kontroll på disse småveiene. Om noen skal forsøke å minimere risiko så tipper jeg det sikreste måtte være å ta seg over grensen til fots på egnet sted og lage depot.

Sitat av nikovic Vis innlegg
Fortsatt ingen som kan gi meg disse eventuelle veiene og en evt beskrivelse isteden for røverhistorier fra tollvesenet?
Vis hele sitatet...

Sjekk ut diverse karttjenester, gps eller kjøp deg en kartbok. Du har spurt om veier fra østfold til trøndelagsfylkene, du skjønner vel at det blir en for stor jobb for freakere å liste opp alle småvier, grusveier, traktortråkk og stier?

Bare i østfold er det følgende tollstasjoner:

*svindesund
*ørje
*østby
*åsnes

Så kan du se på kartet å finne veier utenom disse. Feks rv 106, rv 22. Ganske omfattende som du ser. Kanskje gjøre sin egen research om en først skal smugle?
Sist endret av frtoretang; 3. mai 2015 kl. 05:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
6 1
Om noen vet om en vei så hadde jeg bare satt pris på en beskrivelse. Driter i metodene til Tollvesenet da jeg er klar over dette, og beskrev det i første post at jeg trenger ingen forklaring om ditt og datt

Jeg er KUN ute etter evt veieer og om noen visste noen så håpet jeg de kunne være vennlige å dele bare, ikke NOE annet
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av nikovic Vis innlegg
Om noen vet om en vei så hadde jeg bare satt pris på en beskrivelse. Driter i metodene til Tollvesenet da jeg er klar over dette, og beskrev det i første post at jeg trenger ingen forklaring om ditt og datt

Jeg er KUN ute etter evt veieer og om noen visste noen så håpet jeg de kunne være vennlige å dele bare, ikke NOE annet
Vis hele sitatet...
Bare å se på et kart. Massevis av veier å velge mellom!
Finns også stier inn til norge. Her er det aldri kontroll. Har gått frem og tilbake flere ganger i forhold til E1 ruten. Nå spørs det hvor kostnadseffektivt det er å bære på smuglevarer inn til norge.
Det er litt naivt å tro at om man bare finner en "trygg" vei, så går alt bra. De fleste store/alvorlige beslag blir gjort ved hjelp av informasjon. At en eller annen stakkar blir stoppet med 5 flasker brennevin er bare uflaks. Har du planer om å dra over med litt for mye varer fra systembolaget, så kjør på. Tenker du større kvanta, evt andre ulovligheter så er hvilken vei du velger ditt minste problem.