Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2722
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg lurer på om noen har en formening om hvilken distro som er best for C programming i VM. Grunnen til at jeg må ha en linux installasjon er Valgrind som bare kjører på Unix.

Trenger en som er så barebone som mulig, men med god ide og kompiler.
Debian minimal (netinstall) gir deg muligheten til å installere et veldig barebone system uten noe unødvendig dilldall.

Dette forutsetter dog at du har noe Linux kunnskap fra før, spesielt om du tenker å kjøre X. Uansett er det ganske rett frem å sette opp og det finnes mye dokumentasjon og guider på nett.

Arch Linux er også et veldig godt alternativ. Her får du noe nyere pakkeversjoner enn du gjør med Debian-stable. Noe mer tricky å sette opp - men til gjengjeld har de ekstremt god dokumentasjon og guides på nett for hva enn du måtte ønske å sette opp.
Sist endret av stigma; 21. januar 2015 kl. 01:08.
Istedenfor et IDE anbefaler jeg: Vim/Gedit, gcc, Make, gdb.
Valg av distro har veldig lite å si for dette. Debian er et veldig godt alternativ - enkelt å sette opp, fritt og bunnsolid.
Jeg støtter også Ozmas forslag, men jeg vil legge til emacs på listen over mulige editorer - sure, inngangsterskelen er høy, men det verdt det.
Sist endret av Myoxocephalus; 21. januar 2015 kl. 15:31. Grunn: Fjernet DP
En annen løsning som vil føles langt smidigere er å bruke et lokalt IDE/editor og Vagrant. Så synker du og bygger på VMen, men koder lokalt på maskinen din. Du finner ferdige images ("boxes") på Internett.

Hvorvidt du skal bruke et IDE eller bare en vanlig editor ser jeg ikke helt hvordan er relevant.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
IDE/Editor har vært litt hips som haps i mitt vokabular, men jeg bruker vel mildt sagt bare editors.

Endte opp med å kjøre inn en installasjon av Linux Mint 17. Brukte vel hele 8gb diskplass på den.

Har lite erfaring med linux, men har installert geany (editor), valgrind og de nødvendige pakker for å kompilere (make, gcc etc).

Funker fint det. Nå koder jeg bare alt inni VM mens jeg bruker browser for dokumentasjon o.l. på windows.
(er litt som en utvidet editor med egen terminal )


Eneste jeg bruker i editor er syntax coloring, også er det greit om de har rask løsning for lagring.
Sist endret av uaexed; 22. januar 2015 kl. 19:33.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Trenger en som er så barebone som mulig, men med god ide og kompiler.
Vis hele sitatet...
Ehh, duh:
Sitat av uaexed Vis innlegg
Endte opp med å kjøre inn en installasjon av Linux Mint 17. Brukte vel hele 8gb diskplass på den.
Vis hele sitatet...
Hva betyr barebone for deg?
▼ ... over en uke senere ... ▼
arch siden det er en rolling release og alltid har de siste pakkene.
Sitat av nutz Vis innlegg
arch siden det er en rolling release og alltid har de siste pakkene.
Vis hele sitatet...
Tror du tenker på bleeding edge...

Barebone betyr som regel at når man har installert, er lite ressurser benyttet;
en distro som benytter 8GB diskplass, er langt fra barebone etter mine begreper.
Sist endret av nudo; 4. februar 2015 kl. 23:50.
Nå er ikke C et språk som er i enorm og radikal utvikling, så det skal nok gå greit. Det er også helt problemfritt å bygge pakkene sine selv, det tar ikke mange minuttene på moderne maskinvare, uansett hvilken distro du lander på.

Du har ikke lyst å ha rolling release på utviklingsmiljøet ditt, det finnes ikke noe som brekker oftere enn det. En av hovedgrunnene til at programmer som Vagrant ble lagd var for å sikre at man hadde en "known good". Skal man oppgradere en pakke eller to så lager man ny versjon av imaget. Da kan du rulle både frem og tilbake as you see fit.
Jeg tester Bodhi Linux 3.0rc2 og det virker som en meget fornøyelig linux distribusjon, den har enlightenment som default window manager.
Det er godt mulig at min arbeidsflyt er helt på bærtur, men hvorfor trenger byggemiljøet ditt å ha en Window Manager og masse annet fancy? Det er ikke sånn at du trenger å kode på samme maskin som bygger applikasjonen din. På generelt grunnlag er det en god indikasjon på at du gjør noe galt hvis du ikke har en viss reproduserbarhet i miljøet ditt. Spesielt hvis du har planer om å jobbe med flere folk på samme prosjekt. Det tar seriøst fem minutter å sette seg inn i Vagrant.
Trenger helt klart ikke WM for å utvikle, vet at fatter'n stort sett bruker vim til alt, men selv syns jeg det er greit med en IDE; xcode eller geany.
▼ ... noen uker senere ... ▼
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av nudo Vis innlegg
Trenger helt klart ikke WM for å utvikle, vet at fatter'n stort sett bruker vim til alt, men selv syns jeg det er greit med en IDE; xcode eller geany.
Vis hele sitatet...
Han mener at du kan bygge i et annet miljø enn det du koder i. Eksempelvis kan du ha et dedikert Vagrant-image som kjører Linux og utfører byggejobben for deg, mens utviklermaskinen din kjører Windows eller OS X. Dette er nokså vanlig i dag.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Trenger en som er så barebone som mulig, men med god ide og kompiler.
Vis hele sitatet...
debian base install
Vagrant kan absolutt anbefales, og du setter det opp og lærer deg det på 30 minutter.