Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 6219
Hei! Er på jakt etter litt øl med hvertfall 5+% alkohol. Skal helt ikke være et øl som "bare" passer til måltider, men et øl som man kan drikke rent uten at det trenger å være noen mat til stede ol.
Om det har fylde så ville det være flott.
Sist endret av steffena92; 28. desember 2013 kl. 20:39.
Hva med å spesifisere litt nærmere hva slags typer øl du liker, slik at man kan peke deg i riktig retning.
Ellers blir bare anbefalingen min å gå på polet å plukk med deg de som ser mest spennende ut.
@boohaze

Liker det meste jeg har prøvd til nå, så lenge det ikke blir for "tynt" eller søtt. Går mye i Sam Miguel og CB Pils, men vil jo gjerne prøve litt nytt
Jo, har jo prøvd det, men blir litt skremt når jeg ser det passer til sjømat (er ikke fan av det).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Prøv deg på ymse stilarter, som IPA, stouts, imperial stouts etc. Liker du bittert øl? Liker du mektig og kraftig øl? Liker du blanding? Liker du krydra øl? Korntype? Etc etc.

Om det går mykje i San Miguel og CB... vel, det er relativt tynt øl IMHO.
Liker du øl med fyldig smak kan jeg anbefale Chimay. Belgisk Klosterøl med 9% alkohol uten at det blir for mye. De skal ha den på polet mener jeg.
Sist endret av legalize_it; 28. desember 2013 kl. 21:04.
Min favoritt er Norrlands Guld, som selges på systembolaget i Sverige. Særdeles god smak, koster ikke mer enn andre sorter, og kan drikkes uten noe annet til som du skriver. Den holder vel 5,3% om jeg ikke husker feil.
prøv ringnes sin sterkøl
Sitat av steffena92 Vis innlegg
@boohaze

Liker det meste jeg har prøvd til nå, så lenge det ikke blir for "tynt" eller søtt. Går mye i Sam Miguel og CB Pils, men vil jo gjerne prøve litt nytt
Jo, har jo prøvd det, men blir litt skremt når jeg ser det passer til sjømat (er ikke fan av det).
Vis hele sitatet...
hmm..tynnere en det CB er.. da foreslår jeg filtrert regnvann!

Jeg tipper du liker veldig lys pils..stella artois, heineken, rignes, dahls whatever..den standardtypen du finner på alle rema 1000
pilsner urquell er digg
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
hmm..tynnere en det CB er.. da foreslår jeg filtrert regnvann!

Jeg tipper du liker veldig lys pils..stella artois, heineken, rignes, dahls whatever..den standardtypen du finner på alle rema 1000
Vis hele sitatet...
Ikke vondt ment. Men du missforstår. Jeg har smakt mye og liker mørkt like godt som lyst, bare kom med tips ^^
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Sitat av steffena92 Vis innlegg
Ikke vondt ment. Men du missforstår. Jeg har smakt mye og liker mørkt like godt som lyst, bare kom med tips ^^
Vis hele sitatet...
Tja. Ølhylla på polet har de som regel mye godt. Anbefaler å prøve noe fra mikrobryggerier som Nøgne Ø, Ægir, Atna, Haandbryggeriet osv. Det hender seg man finner varianter av disse på matbutikker - remabutikker pleier å ha et over gjennomsnittet godt utvalg.

Anbefaler deg å kjøpe en av de overstående ølmerkene og prøve seg frem med forskjellige stilarter - dog finnes det stor variasjon der også. Sjøl er jeg en fan av Nøgne Ø sin IPA og Imperial Stout, eller er det noe på polet som heter Innis & Gunn Rum Cask som er en fantastisk god øl.

Du kan også gjerne høre med de ansatte på polet - de er svært ofte meget hjelpsomme og har god peiling på produktene de selger.
Sist endret av Freaken; 29. desember 2013 kl. 04:26.
I Stavanger fant jeg en øl som viste seg og være veldig god som het Kristenmands Blod. DEnne er helt pitch black og ekstremt fyldig da, og du finner den titt og ofte i byen om du leter.


Kongen av lyst øl er jo Budweiser, og skal du ha noe lignende CB bare mye bedre burde du gå for Nordlands pils, den er ekstremt god. Nå er jo jeg nordlending og vil jo alltid si at NP slår CB, men har masse søringer som eg har fått konvertert fra CB til NP.
På systembolaget i Sverige finner man mye spennende. Vinmonopolet har dessverre litt lite øl på hyllene.

En ny favoritt er Modus Hoperandi, in Amerikansk IPA fra SKA Brewing.
Erdinger har de på polet, det er den aller beste ølen IMO.
Nå som det er jul kan du jo prøve deg på det
Det passer jo også beskrivelsen din, 5+%, funker best alene, fyldig
F.eks Nøgne Ø God Jul, Underlig Jul, Special Holiday Ale

Ellers vil jeg også anbefale

Anchor Porter
Tett brunsvart. Fyldig øl med tiltalende innslag av sjokolade, maltet korn og kaffe over rosin og humle. Lang ettersmak med balanser

Midtfyns Gleipner

Mikkeller Beer Geek Breakfast
Tett brunsvart. Konsentrert og sammentsatt aroma preget av kaffe, mørk røstet malt, toner av tjære, røyk og tørket frukt. Fyldig.

Mikkeller George

Nøgne Ø # 100
Mørk rødbrun. Tiltalende, kompleks duft preget av korn, mørk malt, karamell og kaffe over litt sitrus, rosin og urter. Sødmepreget

Nøgne Ø Half a World Away

Nøgne Ø Porter
Tett, brunsvart. Tiltalende duft av maltet korn, kaffe, rosiner og humle. Fyldig. God bitterhet i en lang ettersmak

Ægir Lir Irish Dry Stout
Falcon fra sverige syntes jeg var god. Bitter og noe mørkere med trekk fra ringnes, er ikke så flink og beskrive meg.
Kan anbefale Leffe Brune (Leffe Brown), dette er en mørk øl med litt krydret smak form av ?julekrydder?. Den skal ikke serveres iskald, temperaturen på ølet skal være 5-6 grader for å fremheve smakene. Passer til alt i fra avslapping i godstolen til mat som er søt eller krydret.
Jacobsen naked christmas ale er favoritten min for øyeblikket
Gjør det til en vane å alltid kjøpe med noe du ikke har smakt før. Hvis du vanligvis kjøper (random nr) 12 cb, så kutt ned på antall "trygg" øl, kjøp 3-4 du ikke har smakt.
Et godt tips, som nevnt tidligere i tråden, prøv fra forskjellige kollektivfeltet, spesielt norske.

Det er vanskelig for andre å finne øltyper som passer deg, siden de fleste har sine egne preferanser ender du bare opp med en liste over hva andre liker.
Så, sett i gang, smak, kos deg.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
pilsner urquell er digg
Vis hele sitatet...
Er ikke det bestefaren til all annen pilsner?

Med mindre du er spesielt glad i løvetannsaft, hold deg unna Ruddles county.
Sist endret av nudo; 29. desember 2013 kl. 14:13.
Duvel, min belgiske favoritt når det kommer til "lyst" øl. 8,5%, lettdrikkelig og passer svært godt alene uten mat.
Stikk på systembolaget.
Masse god øl der, å betjeningen veit hva de snakker om (etter min erfaring og smak) om du skulle lure på noe.
sofiero og norrlandsguld er hvertfall å anbefale om du vil ha sterkøl uten for hard smak.
Men er masse pils der som er mye bedre enn de der.

Chamay som også ble nevnt over er en god lettdrikkende øl.
Men nå liker jeg det meste av øl så kansje ikke lett å si...
Chimay er godt, idd. Men husk at det selges tre forskjellige her i norden. Blå, rød og hvit, hver med sine kvaliteter. Min favoritt er den blå, dog den er rimelig tung.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg er glad i IPAer, noen som er lette å like fra polet er Brooklyn IPA, Lervigs Galaxy IPA, Nøgne Ø IPA og Goose Island. Hvis du ikke vil til vinmonopolet kan du kjøpe Lervigs Lucky Jack (en amerikansk pale ale) på en del butikker. Ellers kan hveteøl være spennende, eksempelvis Erdinger Weißbier. Lervig har også en god hveteøl (White Dog) du får på butikker.

Av pilsner anbefaler jeg å se til østeuropa. Budweiser Budvar, Urquell og mye annet spennende.
Nr 1 er å lese seg opp på øl http://olportalen.no/oltyper/ ... pils er bare én av mange ølkategorier

Nr 2 er å kjøpe det ukjente (vinmonopolet er nevnt)

Nr 3 er å lese merkelappen på de enkelte flaske: der står det bl.a. hvilken serveringstemperatur ølet skal ha - pay respect to that.

Nr 4 er kunsten å nyte øl. Skal du bælme, så kjøp enkle pilssorter som CB, Ringnes, Grans og Nordlandspils. Enkel smak, servert kald, betyr lite og null.

Nr 5 er å vite at dess mer alkoholsterkt øl, dess mer smak og dess mer nytelse .... over tid.

Og sist, men ikke minst: Vit at det finnes ølkategori til ALT - selv bløtkake !
Nøgne Ø Brown Ale. Det ble min store favoritt til grill-fester i sommer. Passer fantastisk sammen med rødt kjøtt og er veldig god å drikke for seg selv. Prosent alkohol aner jeg ikke da det ikke er det viktigste med godt øl.
Nøgne Ø Imperial Brown Ale og Erdinger Dunkel. Mørk og fyldig i smak.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Av pilsner anbefaler jeg å se til østeuropa. Budweiser Budvar, Urquell og mye annet spennende.
Vis hele sitatet...
Budweiser er vel en amerikansk kopi av Budvar?

Sitat av Sambuca12 Vis innlegg
Vit at det finnes ølkategori til ALT - selv bløtkake !
Vis hele sitatet...
Hvilket ølslag passer til bløtkake?
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av nudo Vis innlegg
Budweiser er vel en amerikansk kopi av Budvar?
Vis hele sitatet...
Amerikansk Budweiser er en kopi av tsjekkiske Budweiser Budvar.
Sist endret av Olympic; 29. desember 2013 kl. 19:39.
Sitat av nudo Vis innlegg
Hvilket ølslag passer til bløtkake?
Vis hele sitatet...
Bock øl, bayer
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Jeg vil anbefale deg Delirium Tremens. Dette er et belgisk øl med 8.5% alkoholstyrke. http://en.wikipedia.org/wiki/Delirium_Tremens_(beer)

Dette er en av mine desidert største favoritter, og da jeg bodde i Belgia var det helt nydelig å kunne få servert dette på tapp. Ble kåret til verdens beste øl i 2008.

Dette kan du bestille på polet!
Sist endret av mkey; 29. desember 2013 kl. 22:18.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Mack Haakon. Ikke sterkøl, men du får blande det ut med litt god Amundsen
Jeg har vell sagt mitt i denne tråden, men ser den er ute å sykler for ts sin del uansett..får vell dersom komme med en liten anbefaling.

Liker du stout?
Da kjøper du St Peters Cream Stout, som selges på polet (6.5%) eller på Systembolaget, der jeg kjøpte den.
Kan vell kanskje klassifiseres som en søt stout, men sødmen er ganske nedtonet. Ølet har etter min tunge en perfekt munnfølelse.
Ettersmaken må deles inn i minst 2 deler, først den balanserte bitterheten som etter et lite stopp innom sjokolade og lakris går over til en perfekt smak av "roasted" (kommer ikke på det norske ordet) malt.
En jævla god øl etter min kjeft!