Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1793
Hei, da har jeg tatt noen bilder med nye kamera Canon EOS 550D
ønsker noe kritikk her.

første bilde er av en bloms som er i hagen, vet ikke hvilken type blomst men.

Orginal
Name:  freak.jpg
Views: 643
Size:  91,9 KB

HDR
Name:  Freak HDR.jpg
Views: 637
Size:  87,6 KB

Og her er bilde av nico hunden min

Orginal
Name:  Freak1.jpg
Views: 641
Size:  80,6 KB

HDR
Name:  Freak HDR 1.jpg
Views: 637
Size:  80,4 KB

Takk for tilbakemeldinger.
Har du gjort noe annet enn å merge 3 bilder i photomatix/photoshop? Her er det jo ikke gjort noen innstillinger så langt jeg kan se. Beklager, men det var elendig.
Likte bildet av blomster med HDR men bikkja så best ut i original.
Forøvrig er komposisjon fraværende i fotografiet, i tillegg til at bildene bare er 3 eksponeringer satt sammen uten videre behandling.
Sitat av NijO Vis innlegg
Forøvrig er komposisjon fraværende i fotografiet, i tillegg til at bildene bare er 3 eksponeringer satt sammen uten videre behandling.
Vis hele sitatet...
Joda de er behandlett noe, men bare vanlig i HdR prgrammet i photoshop cs 5
Det er vel ikke bare jeg som ser at slik HDR gjør bildene mye dårligere en hva de i utgangspunktet egentlig er?

Start å ta gode vanlige bilder, deretter kan det vise seg å være enklere å mestre forskjellige ting.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Det er vel ikke bare jeg som ser at slik HDR gjør bildene mye dårligere en hva de i utgangspunktet egentlig er?

Start å ta gode vanlige bilder, deretter kan det vise seg å være enklere å mestre forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Takk for tips :P
Såpekoker av rang
Originalene var langt bedre. HDR står for "High Dynamic Range" - som er bedre i originalene, og dårligere i dine to forsøk, annet enn å fremstå
som en grell effekt.

Det er for øvrig viktig at du tar bilder i råformat (RAW/CR2), noe du må stille inn selv på de fleste nykjøp av DSLR.
Sist endret av monoid; 4. september 2011 kl. 21:46.
Sitat av monoid Vis innlegg
Originalene var langt bedre. HDR står for "High Dynamic Range" - som er bedre i originalene, og dårligere i dine to forsøk, annet enn å fremstå
som en grell effekt.

Det er for øvrig viktig at du tar bilder i råformat (RAW/CR2), noe du må stille inn selv på de fleste nykjøp av DSLR.
Vis hele sitatet...
hva er forskjell på RAW og vanlig ?

jeg mener selv at blomster bilde var bedere i HDR men Nico var finest orginal. det er kanskje forde jeg er helt ny innen dette at jeg mener det?
Var du konfirmant i år, eller?
Sitat av Darko Vis innlegg
Var du konfirmant i år, eller?
Vis hele sitatet...
nei, men det var stykt sakt..
Sitat av DingoXo Vis innlegg
nei, men det var stykt sakt..
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke Skulle bare frem til at du har kunne vært litt mer original da blomsterbilder er ganske kjedelig å se på.
Såpekoker av rang
Det er viktig hvis du skal jobbe med HDR og mye bearbeiding generelt av bildene dine i etterkant.
RAW-formatet tar vare på mer informasjon enn JPEG ("vanlig") og lar deg justere mer på bildet uten tap
av kvalitet, f.eks hente frem mer lys i mørke bilder, fargejusteringer og lignende. Anbefaler Adobe Lightroom til alt sånt.

Jeg likte ikke blomsterbildet fordi det fremstår mørkere, og detajler i veggen får mer oppmerksomhet enn de bør ha.
Det er mye mer behagelig å se på originalen.
Sist endret av monoid; 4. september 2011 kl. 22:17.
Sitat av monoid Vis innlegg
Det er viktig hvis du skal jobbe med HDR og mye bearbeiding generelt av bildene dine i etterkant.
RAW-formatet tar vare på mer informasjon enn JPEG ("vanlig") og lar deg justere mer på bildet uten tap
av kvalitet, f.eks hente frem mer lys i mørke bilder, fargejusteringer og lignende. Anbefaler Adobe Lightroom til alt sånt.

Jeg likte ikke blomsterbildet fordi det fremstår mørkere, og detajler i veggen får mer oppmerksomhet enn de bør ha.
Det er mye mer behagelig å se på originalen.
Vis hele sitatet...
Ok har nå tatt, RAW format bilder. Men de vises ikke når jeg opner dem de MÅ opnes i photoshop. hvordan kan de vises uten at jeg må opne der i photoshop ?

og adove lightroom ligger det inne i photoshop ?
Lightroom er et eget program
Sitat av Klikk Klakk Vis innlegg
Lightroom er et eget program
Vis hele sitatet...
Ok men er ikke photoshop HDR programmet like greit da?
Såpekoker av rang
Har aldri brukt noe Photoshop HDR-program, så kan ikke uttale meg om det.
Lightroom lar deg importere, se på og sette alle RAW filene dine i et system, samt gir deg gode redigeringsverktøy.
Kraftigere og mer intuitivt enn Photoshop.
Skulle det være behov for Photoshop i prosessen kan du enkelt sende bilder frem og tilbake mellom disse.

For HDR-arbeid anbefaler jeg heller Artizen eller Photomatix (ved siden av Lightroom og Photoshop).
Sist endret av monoid; 4. september 2011 kl. 22:40.
Sitat av monoid Vis innlegg
Har aldri brukt noe Photoshop HDR-program, så kan ikke uttale meg om det.
Lightroom lar deg importere, se på og sette alle RAW filene dine i et system, samt gir deg gode redigeringsverktøy.
Kraftigere og mer intuitivt enn Photoshop.
Skulle det være behov for Photoshop i prosessen kan du enkelt sende bilder frem og tilbake mellom disse.

For HDR-arbeid anbefaler jeg heller Artizen eller Photomatix (ved siden av Lightroom og Photoshop).
Vis hele sitatet...
er dette noe gratis programm eller noe jeg må laste ned fra piratebay ?
Sitat av DingoXo Vis innlegg
er dette noe gratis programm eller noe jeg må laste ned fra piratebay ?
Vis hele sitatet...
..eller betale utviklerene for den gode jobben de har gjort, ved og betale for det.
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
..eller betale utviklerene for den gode jobben de har gjort, ved og betale for det.
Vis hele sitatet...
haha ja det hadde vært noe.. hadde jeg hatt så mye penger og bruke på sånt hadde jeg gjort det:P
Såpekoker av rang
Siden du er helt ny innen dette feltet og ikke så gammel at jeg antar du har en fast inntekt,
ville jeg ha prøvd en 30-dagers trial for å se om du likte det.
Så vurdert å kjøpe eller få tak i det på annet vis.
Jeg skal ikke sitte her og være noen helgen - jeg har lært alt jeg kan i dag gjennom piratvare jeg
brukte fra jeg var 13-18. Er 25 nå, og har siden da kjøpt alt jeg har brukt tidligere (bruker det enda).
Sist endret av monoid; 4. september 2011 kl. 23:07.
hva slags hund er det? cane corso?
-jeg er 18, har ikke fast inntekt men får dekt leilighet av NAV osv.
-jeg har nå lastet ned lightromm 3,4 og sett noen videoer og begynner og skjønne noe med RAW filer :P
- Nei det er en ''Engelsk staffordshire bullterrier''