Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5062
Hei freaks.

Syntes det var rart jeg ikke fant noe i nærheten her. Mulig jeg er en idiot.

Allerede nå innser jeg at tittelen er litt misvisende. Jeg tror jeg er alkoholavhengig.
Det er nesten så jeg håper det, så har jeg ihvertfall en ``diagnose`` og jobbe utifra. Siden jeg var ca. 17 år har jeg drukket hver dag. ( Er nå snart 21)

Sitter her nå når klokken snart slår 00:00 på en mandags kveld, forbereder meg på jobb som jeg må stå opp til om 5 timer, god brisen og tankefull.
Sønnen min som snart er en måned og samboeren min ligger i underetasjen og sover, og her sitter jeg. Den siste måneden i svangerskapet drakk jeg ikke. Det stemmer, en hel forbanna måned. når jeg ser tilbake på det er det helt utrolig. Må bare nevne at pga. at jeg jobber og samboeren min ikke gjør det så sover vi hver for oss i den første perioden, så det ikke blir noen reaksjoner på det. Jeg sover altså ikke i samme rom som en baby når jeg har drukket.

Mitt problem er altså at jeg ikke helt klarer og slutte og drikke unødvendig.
Den lille soppen betyr allerede alt for meg, men det eneste jeg gleder meg til når jeg kommer hjem fra jobb er at han og samboeren min legger seg så jeg kan begynne og drikke. Jeg vet ikke om det går an og gi det et navn, men etter det jeg har lest her på forumet så har jeg hatt et tilbakefall. (?)
Det gikk egentlig forhondvis bra på slutten av den måneden men med en gang gang jeg drakk en øl etter det så så kjentes det igjen ut som om jeg var tilbake til start igjen. Jeg klarer rett og slett ikke å slutte..

Er jeg avhengig?
Er det i det hele tatt mulig og være avhengig i løpet av 3-4 år?
Er det mulig og fortsette og drikke på helge basis etter en eventuell avhengighet? Jeg er veldig glad i øl og sprit.

Takk for svar!
DårligeVaner
Langt og utfyllende svar får du bare ved å gå den harde veien. Ta kontakt med fastlegen din for behandling straks. Ellers kan jeg henvise til rehabiliteringsklinikker som http://mestringshusene.no og http://vangseter.no

Kort svar:
Ja.
Ja, du kan være avhengig.
Hva drikker du, sprit eller øl? Det kan hende at jeg selv drikker øl på Mandags kveld, mye pga det er så deprimerende å jobbe, at man treng noe posietivt på ei Mandag.

Du er ennå ikke kommet til dwork spriten, der du må ha ei halvliter dwork flaske på morgene. Anbefale at du tar tak i det problemet du har nå!
Ja og nei, ikke alle kan drikke etter og ha sluttet, det handler om viljekraft og avhengighetsgradene (det er noe du og legen må finne ut av).

Det var sagt at ei i min slekt var alkoholliker, han tok seg sammen i ei alder av 40årene. Tok seg utdanning i noen år å fikk god jobb. Han kan drikke alkohol, og han gjør det iblant uten problemer.
Sist endret av justastonedhuman; 3. februar 2015 kl. 07:25.
Om du er fysisk avhengig det vet jeg ikke, men du er definitivt psykisk avhengig.

Du har et barn og en samboer som kan være din motivasjon, bytt ut alkohol med dem. Bruk tiden du pleide å drikke på til å gjøre noe for barnet eller dama, tror ikke det finnes noen større motivasjon enn sin egen familie. Vet du at det blir sene kvelder alene så gå og tren, gå en tur, bruk kroppen til noe annet enn en kopp.
Drikk i helgene hvis du må! Bli nyktern!

Har du store problemer med å kutte ut alkoholen, og du drikker i ukedagene så ta en tur til legen. Det er ganske mange som har alkoholproblemer!

Lykke til kompis, ha en fin dag
Hvor mye drikker du når du kommer i gang?

Er du avhengig? Jeg kunne sagt både ja og nei. Du er avhengig pr definisjon, men du later ikke å ha kommet til det punktet der du må opprettholde promille for å unngå total shutdown.

Du må jo nesten bare dele det med sambo? Ikke si hvor omfattende eller noe, bare si du har vært litt ivrig på pilsene. Du ser dårlige tendenser og vil ta tak i det før du får en dårlig vane. Ikke si du er redd for å bli alkis, si du er redd for akkumulerte bivirkninger som hormon-balanse, fedme og andre livsstilssykdommer.
Nei, du er ikke avhengig. Sannsynligvis er du bare et egoistisk rasshøl som er alt for selvopptatt og som synes alt for synd på deg selv. Ta deg sammen og vær den du har påtatt deg å være! En god far for ungen din og en støttende samboer for dama som har valgt å føde deg et barn.
Etter hva jeg definerer som avhengig så er du det. Det er uansett et problem du må ta tak. Tøffetom sier mye bra føler jeg, samtidig som han har erfaring med lignendes situasjoner. Det problemet du allerede har kan fort bli verre enn hva det allerede er.

Hva med motivasjon for å slutte? Begynne å trene hjelper på, ungen? Damen?

Det er nok mulig å drikke i helgene, men samtidig så føles det ut om det er på tide at du tar ansvar du er trossalt blitt far og har en unge du skal ta vare på i fremtiden, livet kan bli svært vanskelig for barnet om faren er alkoholiker.
Nesten bedre og ta en spliff om kvelden isteden, eller hva?
Hvis du har drukket alkohol nesten hver dag siden du var 17år og du er nå 21, vil jeg si at du er avhengig. Som noen har sagt over her bør du kontakte hjelp (som legevakten sa: http://mestringshusene.no og http://vangseter.no). Du sa også at du har vært 1 måned uten alkohol. Dette viser bare at du klarer og leve uten alkohol. Et tips fra meg, hvis du ikke vil starte på et avvennings program er å prøve og:
1. begynne med å bare drikke 1 gang hver helg
2. etterhvert bare annenhver helg
3. tilslutt bør du prøve og ikke drikke noe i en lengre periode, så kan du prøve og drikke litt igjen, men hvis du merker et veldig sug bør du slutte å drikke igjen.

det kan bli lettere og slutte hvis du har noe annet å fokusere på som f.eks trening, kosthold, en hobby etc. (noe du kan ha det gøy med, som du syntes er gøy)
håper dette hjelper deg på vei!
Sitat av dårligevaner Vis innlegg
Jeg er veldig glad i øl og sprit.
Vis hele sitatet...
Sprit vet jeg ikke å hanskes med i ditt tilfelle, men det kan fint gå an å
trappe ned på ølforbruket ved å gradvis gå over til lettøl og alkoholfri øl,
ihvertfall så lenge du ikke er fysisk avhengig av alkohol - dvs. at du får
abstinenser dersom du ikke drikker.

Hvor mye drikker du pr. dag? Om du f.eks. drikker en sekspakning pils, kan
du prøve følgende 3-ukers nedtrapping:

Dag 1,2,3: 4 pils, 2 lettøl.
Dag 4,5,6: 3 pils, 3 lettøl.
Dag 7,8,9: 2 pils, 4 lettøl.
Dag 10,11,12: 1 pils, 3 lettøl, 2 alkoholfri.
Dag 13,14,15: 3 lettøl, 3 alkoholfri.
Dag 16,17,18: 2 lettøl, 4 alkoholfri.
Dag 19,20,21: 1 lettøl, 5 alkoholfri.
Dag 22: 6 alkoholfri.

Om du forsøker, og gjennomfører en slik plan, vil jeg tro at du ved slutten
av 3-ukersperioden ikke engang gidder å drikke hele "dagsrasjonen".

Håper uansett det ordner seg!
Dra til legen din med problemet. Han vil trolig gi deg gode råd, og en plan -samt gjerne medikamenter som hjelper på alkoholsuget. Nevn at du også kun drikker på kvelden, ellers tar han fort førerkortet ditt.
Takk for hjelpende svar.
Jeg har faktisk ikke drukket idag, noe som føles veldig bra.

Om jeg velger og gå til fastlegen min med det her, kan det få konsekvenser i forhold til barnevernet (?) og som nevnt over førerkortet?
Det kan få konsekvenser, men så lenge du er klar på at det er etter ungen og samboeren din er gått til sengs, burde det gå bra. Du må også være veldig forsiktig når og gjerne unngå å si at du får atferdsproblemer (om du får det) når du drikker. Gjør du ikke dette kan fort lappen ryke, og det er veldig uheldig for alle som har denne.


Selv så har jeg vært 6 mnd avholds nå den 6. Februar, da med hjelp av antabus. Jeg har egentlig ikke bruk for antabusen, men jeg bruker den som en "last defence" om jeg er åndssvak en dag og vil drikke. Jeg tåler alkohol veldig dårlig da, så jeg må nesten gjøre det på denne måten for å ha et verdig liv.


Vi er med andre ord i en ganske lik båt, med samme endemål, så jeg vil si lykke til! Kos deg masse med dama og nurket ditt, og nyt livet!
Sist endret av Mozzie; 3. februar 2015 kl. 23:14.
Sitat av dårligevaner Vis innlegg
Takk for hjelpende svar.
Jeg har faktisk ikke drukket idag, noe som føles veldig bra.

Om jeg velger og gå til fastlegen min med det her, kan det få konsekvenser i forhold til barnevernet (?) og som nevnt over førerkortet?
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke gått til legen.

Du trenger et spark bak, ikke antabus. Som nevnt over vil det gjerne gå fint om du overbeviser om at dette skjer på kveldstid og kontrollert, men det er også nok av leger med hodet altfor langt opp i ræven til å se nyanser i rusmisbruk. Barnevernet, og særlig det å miste lappen, er vel noe av de verste enkelttingene som kan skje som følge av moderat misbruk.
Sist endret av Tøffetom; 5. februar 2015 kl. 21:09.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg ville ikke gått til legen.

Du trenger et spark bak, ikke antabus. Som nevnt over vil det gjerne gå fint om du overbeviser om at dette skjer på kveldstid og kontrollert, men det er også nok av leger med hodet altfor langt opp i ræven til å se nyanser i rusmisbruk. Barnevernet, og særlig det å miste lappen, er vel noe av de verste enkelttingene som kan skje som følge av moderat misbruk.
Vis hele sitatet...

Du Tøffeltom jeg er helt enig med deg, legen burde man for all del holde seg unna når det kommer til rusbruk, men Antabus er et helt fantastisk verktøy til å bli avholds. Så TS, om du vil gjør det enklest mulig for deg selv, så stikker du til legen og får dette utskrevet. Du har tross alt 3 år i fartstid med daglig alkohol-intak, og jeg tror du vil ha vansker etter en måned eller to og si nei til en øl til maten. Og det er nettopp her Antabusen kommer inn, den gir deg et sikkerhetsnett så du ikke skal havne tilbake på samme sti.
Antabus klarer man fint "lure" med inntak av div. Forsøk uten først

Bruk sambo og unge som motivasjon.
Sist endret av Hei-Det-Er-Meg; 6. februar 2015 kl. 12:15.