Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3080
Hei.

Begynte nettopp mitt siste år på videregående skole (VG3). Jeg har fått innkallelse til sesjon del 2 og har i denne sammenheng kikket litt på forsvaret sin hjemmeside, en ting som vekket min oppmerksomhet var marinen, har selv hørt at marinen skal være veldig tøff, både fysisk og psykisk. Har lest litt på andre forumposter her på freakforum også, om andre som har gått førstegangs tjenesten. Er det noen som har gått i Marinen, eventuelt kjenner noen som har? Lurer også litt på om hvor vanskelig der er å komme inn, om sesjon del 2 prøven er vanskelig, evt. hvor mye skal til for å score en 9 på opptaksprøven?

Takk

Unskyld, mente marine jeger
De fleste som søker Marinejegerkommandoen har trent HARDT og LENGE før opptak. Man søker ikke opptak der fordi "det så litt fett ut/interessant ut". Å bli marinejeger er noe du måtte ønske av hele ditt hjerte. Gjør du ikke det, ryker du fort ut pga. de fysiske og psykiske påkjenningene du vil utsettes for der.
Marinejeger er vanskelig, veldig vanskelig. Det er noe av det mest krevende du kan begi deg utpå i Forsvaret, fysisk så klart, men psykisk mest av alt.
Man må ikke gjøre det bra på sesjon for å komme inn på opptaket. Det skal også utrolig mye til for å bli kastet ut av opptaket, men ca. 9 av 10 gir seg før de fire ukene er omme.
Du kan søke som ekstern, menig eller vervet om du allerede har vervet deg, men vil prøve noe nytt. Opptaket begynner i August neste år, og årets opptak har 8 dager igjen, så det er litt for sent.

Om du klarer opptaket, vil du begynne på et utrolig givende, men også hardt år med utdanning i Ramsund (litt utfor Harstad). Om du klarer deg gjennom året og har en jevn progresjon samt bestått i samtlige tester vil du bli tilbudt kontrakt, og fortsette minst et nytt år med utdanning.

Det finnes mange røverhistorier og rykter om opptaket. Jeg anbefaler deg å ikke høre på disse, da de oftest kommer fra venners venner sitt søskenbarn som ga seg etter en uke på opptaket.

Ta gjerne kontakt om det er noe.
http://youtu.be/Q3lUe1G_iyE
Video som viser noe (VELDIG LITE) av hva som kan komme på opptaket.
Trådstarter
2 0
Takker for noen flotte svar.
Broren min på 19 begynnte som marinejeger og holdt ut de 4 ukene, men ville likevel ikke bli marinejeger da han så litt mer om hva det handlet om. Tror det er VELDIG tøft og utfordrene. Kan nevne at broren min trener HELE tiden og var i toppform før han dro inn, og når han kom tilbake på perm så hadde han gått ned flere kilo og så helt død ut.

Ville hvertfall undersøkt nøye om hva marinejeger innebærer før du søker.
Siterer meg selv fra meldingen jeg sendte til TS. Fant ut at det er like greit om den ligger her ute.

Ja, jeg snakker av erfaring. Har ikke vært Marinejeger, men jeg var på opptaket i år. Selv hadde jeg bestemt meg for å bli det for litt over et år siden, og jeg startet treningen forholdsvis rolig, men trappet opp for hver uke. Jeg har også bakgrunn fra turning på høyt nasjonalt nivå, så jeg hadde et ganske bra grunnlag. De siste 3 månedene trente jeg hver dag, ofte to ganger om dagen, i tillegg til at jeg forberedte meg så godt jeg kunne, psykisk. Om jeg tenkte at det var noe jeg ikke ville gjøre, så tvingte jeg meg selv til å gjøre det. Jeg dusjet også i kaldt vann de 8 siste månedene før opptaket, noe som gjorde meg så og si immun mot kulde i kortere perioder (17 grader i sjøen føltes virkelig godt og varmt).
Konkurranse instinktet mitt er også utrolig sterkt, og jeg har aldri gjort noe uten å gjøre det skikkelig, eller uten å faktisk bli meget dyktig i det jeg gjør. Å gi opp har heller aldri vært et alternativ.

Personlig fant jeg ut, meget tidlig i opptaket at dette var noe jeg egentlig ikke ville. Jeg hadde gått så hardt inn for å klare det, trene meg opp og forberede meg, at jeg på en måte mistet fokus på ting jeg faktisk likte, var glad i og følte jeg kunne videreutvikle meg innen. Jeg synes selv jeg hadde en ærlig grunn for å gi meg, og jeg ga beskjed til alle andre på opptaket om hvorfor jeg gjorde det. Jeg ga meg forøvrig før opptaket hadde blitt skikkelig hardt, og det var verken fysiske eller psykiske utfordringer som gjorde det, jeg vil bare ikke.
Sannheten er at du må legge om livsstilen din i utrolig stor grad for å være Marinejeger. Du vil med tiden måtte gi slipp på ting som for folk flest er viktige, og for å sette det litt på spissen, måtte ta et valg mellom karriere eller familie.

På opptaket vil du møte forskjellige folk, men alle vil bli marinejegere som deg. Noen har trent i årevis, mens andre bare vil prøve for moro skyld. Ingen, uansett fortid, kommer til å synes at opptaket er lett. Det kommer til å være ditt livs største utfordring, men å klare det er et kvalitetsstempel uten like.
Alle kommer til å ha det like jævlig, og alle synes det er like fælt som du gjør. Derfor, sitter det kun i hodet. De som vil mest, er mest motivert og er seigest klarer det.

Opptakskravene er ingenting i forhold til det som ligger i vente. Alle, og da mener jeg alle, kan trene seg opp til å klare 45 pushups, 45 situps, 8 pullups i tillegg til 5000 meterskravet og svømmekravene. De som ryker på styrkekravene er de aller største. De som tar 3 tonn i benk, men som ikke har utholdende styrke i det hele tatt. Kravene som er nevnt, er bare minimum for at man skal kunne bli med på selve opptaket.

Jeg er forresten inne til førstegangstjenesten, og tjenestegjør i Ramsund hvor MJK utdanner seg. Jeg får sett en god del av det de holder på med, og kan skrive under på at man som Marinejeger får oppfylt de fleste guttedrømmene sine. Helikopter, fallskjerm, dykking og ikke minst skyting er hverdags, og du kommer ikke til å kjede deg .

Fallskjermjeger vet jeg svært lite om. De er ikke like kompetente som MJK, utdanningen går kun over et år, og de er ikke en spesialstyrke. Marinejegerkommandoen og Hærens spesialkommando går under Forsvarets spesialkommando (FSK), og er med andre ord Norges eneste spesialstyrker.

Om du vurderer å dra på opptaket så anbefaler jeg deg å prøve . Det kommer til å bli hardt, men om du virkelig vil, så er det fullt mulig å gjennomføre. Jeg ønsker deg virkelig lykke til, og kan bare be deg forberede deg så godt som mulig, på alle slags måter.

"Den som intet våger, intet vinner."
Vis hele sitatet...
Meget bra innlegg, petterdass. Må bare arrestere deg på en ting: MJK og HJK utgjør ikke Forsvarets Spesialkommando (FSK). Forsvarets Spesialkommando/Hærens Jegerkommando (FSK/HJK) ligger under Hæren. Marinejegerkommandoen (MJK) ligger under Sjøforsvaret. Disse to avdelingene, sammen med politiets Beredskapstropp, utgjør Norges spesialstyrker.