Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 10528
Det er trist å se at du lider av det samme som altfor mange andre gjør, behovet for å skylde på noe, en ting eller i dette tilfellet hasj. Det er DU som dret deg ut, det er DU som ikke tok kontroll, det er i DITT hode det gikk feil, cannabisen var alltid det samme og er ingen ond djevel som snur på tankene dine. Det er på tide du innser dette. Mennesker blir behandlet som om det er noe sin skyld hele tiden, og slipper unna det faktum at de må ta ansvar for sitt eget liv, og jeg føler du er en av dem. I tillegg vil du reise rundt for å forsterke dette ytterligere? Prøv igjen når du har fått et mer reflektert syn på dette, og at hovedansvaret ligger i egne handlinger.
Sitat av flexx Vis innlegg
Det er trist å se at du lider av det samme som altfor mange andre gjør, behovet for å skylde på noe, en ting eller i dette tilfellet hasj. Det er DU som dret deg ut, det er DU som ikke tok kontroll, det er i DITT hode det gikk feil, cannabisen var alltid det samme og er ingen ond djevel som snur på tankene dine. Det er på tide du innser dette. Mennesker blir behandlet som om det er noe sin skyld hele tiden, og slipper unna det faktum at de må ta ansvar for sitt eget liv, og jeg føler du er en av dem. I tillegg vil du reise rundt for å forsterke dette ytterligere? Prøv igjen når du har fått et mer reflektert syn på dette, og at hovedansvaret ligger i egne handlinger.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke akkurat kalle dette for et behov for¨å skylde på noen. Hvor du har badet hjernecellene dine for å komme frem til det er jo et åpent spørsmål, men du må forstå at dette innlegget kommer med belysning/opplysning i kjølevannet av en historie fra virkeligheten.

Det handler om at hasj ikke er så harmløst. At rus ikke er harmløst, og at man lett kan la seg rive med, miste fotfestet, og det kan skje den beste. Det har vi jo hundretusenvis av eksempler på.

Dette handler om at rus og illusjoner kan gjøre slik at DU ikke lenger klarer å stå til ansvar for dine egne valg. De kan gjøre slik at DU ikke lenger klarer å være kaptein på din egen skute. Skjønner du?? Detter handle ikke om å ikke ta ansvar. Tvert i mot så må jeg si at ts i aller høyeste grad klarte å ta ansvar, og trenger således ikke å ha noen å skylde på. Skylde på for hva da?? Trådstarter har klart seg fint til tross for, og ikke på grunn av.

Rusmidlenes fare ligger mer i brukeren enn stoffet i seg selv, noe mange ikke ser ut til å skjønne selv om det faktisk er rimelig åpenbart. Bare tar det opp fordi mange bruker slike historier som trådstarter forteller som argument mot narkotika, uten å tenke over at informasjon er det viktigste middelet mot misbruk.

Dette høres immari tøft ut når du skriver det slik, men desverre så er det et veldig unyansert syn på narkotika. Rett substans vil desverre gjøre ting med et individ, som setter individet selv ut av stand til å kunne utøve sin egen vilje og dømmekraft, og selvkontroll og det er derfor man advarer mot narkotika. Ikke fordi at mennesker er feige og svake, men fordi "droger" er svært potente. Skjønner du?

Rusmisbruk er ikke et kunnskapsproblem!
Sitat av Lilje Vis innlegg
Rusmisbruk er ikke et kunnskapsproblem!
Vis hele sitatet...
Jeg mener at det i stor grad er nettopp et kunnskapsproblem. I alle fall i mange tilfeller. Jeg er enig med deg i mye av det du skiver over, at mennesker kan miste kontrollen under påvirkning av rusmidler, og i blant ikke kan stilles til ansvar for sitt eget misbruk, men jeg tror allikevel mange misbrukssituasjoner kunne vært unngått om det generelle kunnskapsnivået rundt rusmidler var høyere.
ArbeidsledigProletar
Kan dessverre ikke si jeg ble spesielt rørt av historien. Artig var den dog. "Ta deg fem min." Hahaha. Må si det minner meg om Half Baked. Da hovedpersonen drar til gruppeterapi for rusavhengighe... Alle de andre ler og blir fornærma.
"I sucked dick for crack, have you ever sucked dick for some weed? Thought so".
Min reaksjon er at det er bra du har kommet deg litt på fote igjen. Bra å fortelle sånne historier for det virker preventivt på rusmidler generelt for de som leser det, i stor eller bitteliten grad.
Jeg syns det er veldig bra at du forteller om dette, så andre tenker seg ekstra godt om før de prøver å ruse seg, eller i hvert fall leser godt om rusmiddelet før de prøver det, så de vet akkurat hvor mye de skal ta og hvordan de skal bruke det!

Personlig syns jeg det var veldig interessant å lese historien din, i og med at jeg selv lenge har tenkt på å teste marihuana, og har lest ganske mye om det, så tror jeg at å ha lest om slike opplevelser vil hjelpe meg når jeg først skal teste det, om det skjer da
Ok, dette med å gå rundt og skolere ungdom i rusbruk basert på ditt eget fucka misbruk (no offence) er en latterlig dårlig ide. Kanskje burde jeg gå rundt og fortelle ungdommer på ungdomsskolen om mitt positive forbruk? Tenk litt a
Subjektive fortellinger som omhandler den radikale siden av rusmisbruk er det allerede alt for mye av, da spesielt på skoler. Noe som jeg vil tro har en negativ effekt i det lange løp(som mange allerede har påpekt). Du har en skrekkhistorie hvor alt gikk skeis, og samtidig legger du all skyld på hendelser som har skjedd gjennom livet ditt, uten å gå nærmere inn i tankegangen rundt det hele. Gamle rusmisbrukere kan heller starte en nettside eller noe sånt, i steden for å påvirke unge sinn i skolen.

På skolen trenger man objektiv informasjon, gjerne fra en forsker eller lege, som har god kunnskap om emne. Informasjon er en god ting. Det fører til at mennesker kan ta sine egne, gjennomtenkte valg - i motsetning til å bli manipulert gjennom skremselspropaganda.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Det er farlig å kjøre bil også! IKKE gjør det!

Nei altså, hadde det vært bedre system og hjelp for personer med rusproblemer i verdens rikeste land, hadde vi ikke hatt så mange sånne rus-problem historier som trådstarter har.

Nesten alt KAN være farlig i verden, så det lureste er å låse seg inn på et rom og bli der.
Vis hele sitatet...
JADAAA! Det er forskjell på ting her. Å kjøre bil er lovlig hvis du har lappen. Hasj er ulovlig uansett hva. Jeg syns det er bra at han oppfordrer ungdom til å ikke drive med rusmidler. Om det er snakk om amf, hasj eller bare tobakk. Det er bra å oppfordre til å IKKE bruke det. Vi lever et farlig nok liv fra før av, så hvorfor gjøre det jævligere og/eller farligere?
Sist endret av Anarkorken; 12. januar 2011 kl. 04:51.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Å kjøre bil er lovlig hvis du har lappen. Hasj er ulovlig uansett hva.
Vis hele sitatet...
Hva har den legale statusen med saken å gjøre? Statistisk sett er det mye farligere å kjøre bil enn å bruke cannabis. Jeg sier ikke at dette betyr at cannabis er ufarlig, eller at man ikke burde kjøre bil, men man kan begrense skadeomfanget av begge deler.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Jeg syns det er bra at han oppfordrer ungdom til å ikke drive med rusmidler. Om det er snakk om amf, hasj eller bare tobakk. Det er bra å oppfordre til å IKKE bruke det. Vi lever et farlig nok liv fra før av, så hvorfor gjøre det jævligere og/eller farligere?
Vis hele sitatet...
Man kan begrense skadeomfanget uten å avstå fra selve aktiviteten. Når du kjører bil er det viktig å være klar i toppen, bruke sikkerhetsbelte, holde fartsgrensen og følge de generelle trafikkreglene. Når man bruker rusmidler finnes det også ting man kan gjøre for å begrense skadeomfanget. Å oppfordre unge til å ikke prøve drugs i det hele tatt fungerer ikke. Da hadde vi jo ikke hatt rusmiddelbruk i det hele tatt.

Btw. er ikke signaturen din stikk i strid med din konservative og veslevoksne holdning?
Sist endret av felix_poker; 12. januar 2011 kl. 08:26.
Enda mer skremselspropaganda. Du er ikke egnet til å forelese fordi du har en vinklet og spesiell tilnærming til saken(ADHD). Jeg har blitt matet med latterlige mengder propaganda gjennom skolen, og merker at din historie kun vil bygge opp under det allerede forvrengte bildet folk flest har av rusmidler.

Det er enda godt vi har forelesere som er for human narkotikapolitikk. Flere skoler bør hente inn disse og lære barna hva som faktisk skjer i verden. Dette er forutsatt at man absolutt MÅ prakke på barn propaganda i ung alder.
Interessant å se at det finnes noen negative sider ved cannabis. Leser jo bare positivt om det på forumet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Btw. er ikke signaturen din stikk i strid med din konservative og veslevoksne holdning?
Vis hele sitatet...
Signaturen min sier noe om MEG, ikke all ungdom. Jeg syns ikke noe om nark, men cannabis, alkohol og tobakk har jeg ingenting i mot. Men jeg bruker ikke cannabis... Du burde lese innlegga mine litt mer nøye. For jeg sier det er helt greit at folk bruker ting, bare IKKE oppmuntre kids til det samme.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av Prins Bæsj Vis innlegg
Og oppfordre til å gjøre på noe ulovlig er jo ikke bra i seg selv.

Jeg er enig med at hasj ikke er så farlig som mange skal ha det til, og jeg tror at det er rusmiddel som er mye mindre farlig enn alkohol. Men igjen, å bryte loven er ikke noe man oppfordrer ungdommer til å gjøre, uansett hvor lite farlig det egentlig er.
Vis hele sitatet...
hvem har oppfordret til det? forumet er jo for jo ikke bergenet for 14 åringer, og INGEN her ville anbefalt en 14 åring å ruse seg på cannabis i denne alderen.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Akkurat i hasjens tilfelle er det jo faktisk lovligheten som utgjør den største faren..
Vis hele sitatet...
Hah..

Den største faren lovligheten rundt rusmidler er at det kan være buffet ut med så mangt. Du kan finne hasj som er gummi fra gamle dekk i.
Å iom. at det er ulovlig prøver man å cappe så mye som mulig av stoffet som mulig på en gang, og man gjemmer seg i sin egen hule for å ikke bli oppdaget.

Og noen prøver å bruke opp all stoffet de har fått tak i så fort som mulig for å ikke ha det liggende, for man har noia for at noen skal finne det.

Så jeg vil si at lovligheten er ikke den største faren for hasj røykere.
Det er bare å være nøytral, å finne seg et moderat bruk å ikke missbruke.

Jeg gikk selv fra å røyke alt fra 1.5 - 5 gram om dagen å var helt i min egen verden og mistet kontakt med familien, til å røyke 1 spliff i helgene, og til å ikke røyke noe som helst.

Sitat av drittsekken Vis innlegg
hvem har oppfordret til det? forumet er jo for jo ikke bergenet for 14 åringer, og INGEN her ville anbefalt en 14 åring å ruse seg på cannabis i denne alderen.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, drittsekken.

Jeg ville heller aldri anbefalt en 14 åring til å i det hele tatt teste det.
Men jeg hadde heller ikke kommet med masse skremselpropaganda som de fleste får høre i dag. "vranglære" om du vil.

Merker selv at jeg kanskje burde ventet til jeg ble mer voksen før jeg ga meg ut på et helvettes eventyr. Men jeg angrer ikke. Selv om jeg begynte å røyke hasj i 9 klasse.

Jeg har bæda et par ganger og, selv bare på hasj..
Men det var i tunge tider når jeg proppa 2 gram i en joint. Og jeg var 2 kilometer fra hjemmet mitt. Det som var så sykt at jeg var mørkeredd i tillegg, så jeg fikk noia å begynte å høre ting.
Plutselig hørte jeg en hest som kom i full galopp å skulle springe meg ned. Jeg var så redd at jeg nesten begynte å skrike, det stakk i magen i det jeg snudde meg, alt jeg så var snyen som falt.

Å når jeg kom til et veikryss like ved der jeg bor, opplevde jeg noe utrolig, men skremmende.
Når jeg gikk i 2 klasse, var vel 7 år. Så når jeg skulle gå til skolen en dag, så var jeg vitne til en jente/dame som ble banket opp av to menn.
Dem sto i veikrysset klokken halv 8 på morgenen, å banket opp en stakkars ung jente, med balltre.

Men pointe var at jeg hørte alt som skjedde, i hasjrusen, enda jeg hadde glemt det. Så jeg trodde det var noen i nærheten som ble voldtatt. Så jeg la meg på bakken å begynte å puste tungt, jeg var redd for at dem skulle se meg. Men de var jo ikke dær. Jeg begynte å springe hjem, med tårer i øynene å hoppet i senga å sloknet. Når jeg våknet dagen etterpå kunne jeg se hendelsen fra lengeside, som om det var i går, at jenta ble banket opp med balltre.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Om det er snakk om amf, hasj eller bare tobakk. Det er bra å oppfordre til å IKKE bruke det. Vi lever et farlig nok liv fra før av, så hvorfor gjøre det jævligere og/eller farligere?
Vis hele sitatet...
Akkurat her generaliserer du veldig ved å sette amfetamin cannabis og tobakk i samme bås.

Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Gammel nok til å vite at det er dumt, ung nok til å gi faen.
Vis hele sitatet...
Veslevoksent, og som jeg skal komme tilbake til, hyklersk.

Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Signaturen min sier noe om MEG, ikke all ungdom. Jeg syns ikke noe om nark, men cannabis, alkohol og tobakk har jeg ingenting i mot. Men jeg bruker ikke cannabis... For jeg sier det er helt greit at folk bruker ting, bare IKKE oppmuntre kids til det samme.
Vis hele sitatet...
Du er åpenbart en hykler som er mot å oppfordre til noe du er for. Som nevnt tidligere i tråden er det ingen med vett i dette forumet som oppfordrer til rusbruk som fjortenåring. Mener du virkelig at den første posten din kun var rettet mot mindreårige? Da må jeg sitere deg på dette igjen
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Vi lever et farlig nok liv fra før av, så hvorfor gjøre det jævligere og/eller farligere?
Vis hele sitatet...
. Siden du preker mot rusbruk hos mindreårige, antar jeg at du selv er myndig, men å bruke "vi" her, strider da med alt du tidligere har sagt.

Har nå lest begge de motstridende innleggende dine nøye, har du noe mer å si?
Sitat av Introspection Vis innlegg
Akkurat her generaliserer du veldig ved å sette amfetamin cannabis og tobakk i samme bås.
Vis hele sitatet...
Det var eksempler..

Sitat av Introspection Vis innlegg
Veslevoksent, og som jeg skal komme tilbake til, hyklersk.
Vis hele sitatet...
Lol, why? Jeg gir faen i hva folk driver med. Liker bare ikke at folk oppfordrer andre til å gjør ting.

Sitat av Introspection Vis innlegg
Du er åpenbart en hykler som er mot å oppfordre til noe du er for. Som nevnt tidligere i tråden er det ingen med vett i dette forumet som oppfordrer til rusbruk som fjortenåring. Mener du virkelig at den første posten din kun var rettet mot mindreårige? Da må jeg sitere deg på dette igjen . Siden du preker mot rusbruk hos mindreårige, antar jeg at du selv er myndig, men å bruke "vi" her, strider da med alt du tidligere har sagt.
Vis hele sitatet...
Jeg er for legalisering, men ikke at man skal oppfordre til å bruke cannabis. Heller ikke tobakk og alkohol. Jeg er ikke myndig.
Sitat av Introspection Vis innlegg
Har nå lest begge de motstridende innleggende dine nøye, har du noe mer å si?
Vis hele sitatet...
Takk for at du endelig svarte "riktig".
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Men for noen så vil lovligheten spille en rolle.
Jeg er for legalisering, eller i det minste å gjøre det mindre tabu, men samtidig imot stoffet på grunn av ulovligheten. Selvsagt, loven styrer ikke hvor farlig et stoff er, men det er opp til et individ om det vil bryte loven.
Vis hele sitatet...
Så du hadde vært imot homofili på 70-tallet bare på grunn av det prinsippet at det var ulovlig? Smart...

Eller støttet at Norge skulle være et jødefritt rike (grunnloven, 1814) bare fordi loven sa det? Drit i jødene, det står jo i loven...
Jeg må bare si at du har vært veldig flink! Greit det var deg selv som kjørte deg fast, men du klarte å få deg ut av det igjen også! Driver selv på med noe tilsvarende da jeg har røyka hver dag i en 2 år eller noe, og brukt en del amf/coke i tillegg(for det meste helgebruk) Er nå på dag nr. 12 eller 13 clean KP til deg!
Kjenner meg igjen på noen punkter, fikk lyst å kjøpe mobil istedenfor hasj i dag, nesten.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Afasar Vis innlegg
Hvor mye av dette tror du hadde skjedd hvis du hadde sittet på mer kunnskap om rusmidler i utgangspunktet? Jeg bare lurer fordi det nok er en viktig faktor.
Vis hele sitatet...
Da jeg for ett par år siden valgte å prøve amfetamin, så har jeg hatt dette og flere rusmidler rundt meg hele veien ifra da vi begynte å røyke hasj som 14 åringer...Alt annet takket jeg bestandig nei til. Ettersom jeg sluttet med røykingsen, med unntak av litt grønt en gang iblant, så har alkohol vært det eneste rusmiddelet som jeg har brukt selv. Helt til den dagen jeg valgte å si JA istedet for NEI den gangen jeg prøvde amfetamin for aller første gang.

Jeg har sett mange gå nedenom og hjem på grunn av det, folk miste ungene sine, jobbene sine, forhold havarere, mennesker som har tilsynelatende livet sitt "på stell" ende opp i sosial elendighet, de fineste menneskene forvandle seg til kyniske svin på grunn av speed, og FORTSATT så rekrutterer det.

Jeg trodde at jeg forstod meg på det, fordi jeg hadde mennesker nær meg, som jeg hadde sett hvordan det hadde påvirket, men sannheten er at den "forståelsen" måtte jeg bite i meg den dagen jeg sklei på århundrets bananskall og falt for amfetamin selv.

Den kan lure deg så trill rundt, at du ikke forstår en dritt, før du sitter som storforbruker.

Selv en luring kan bli lurt her gitt!
Kan ikke legge ned underforumet for rusmiddler. Hvor ellers skal nysgjerrig ungdom få skikkelig informasjon? Selv om rusforumet forsvinner, finnes det fortsatt rusmidler. Underforumet er et FLOTT sted å få riktig informasjon.

At det gikk slik med deg var ingen andre en din egen feil. Synd det fikk feil vei, men du hadde ikke trengt å røyke hasj i første omgang.
Jeg tror det er en veldig bra ting, at nyskjerrige kan lese hva folk har skrevet her inne. Det er informativt, uten å være moraliserende, eller oppfordrende. Viktig at mange får svar på det de lurer på. Jeg har selv brukt forumet som "oppslagsverk" innimellom. Mange som sitter på erfaringer som kan være nyttige for andre å lese om.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
En trist historie som endte rimelig bra Synd at fotballkarrieren ble ødelagt (?)