Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  129 25508
Vi var vel 5-6 stykker som begynte å røyke hasj i 13 års alderen, året etter begynte jeg å bruke mye amfetamin etter og ha rust meg mye på ritalin jeg fikk skrevet ut av legen, dette dro jeg selfølgelig kompisa med på, dum som jeg var. Av alle oss var vel jeg den som verst ut, runder straks 21 og har vært sprøytenarkoman siden jeg var 16, bodd på masse ulike instutisjoner osv.. etter jeg ble sendt vekk roa vel de andre gutta seg og hold seg til bare røyking for det meste men da så og si daglig røyking - 3 av gutta har kassa-på-rema type jobber eller er elektriker lærlinger mens han siste tokk livet av seg i fjor sommer, trist. Jeg bor ennå på en instutisjon eller et kollektiv for folk med rusproblemer i Stavanger.

edit: ingen av de andre en meg begynte med sprøyter eller hero en meg og så vidt jeg vet går det tålig bra med alle nå, de fullførte vidregående selvom vi kjørte løpet jeg også, bare noen år senere nå i sommer fikk jeg mitt vittnemål fra vidregående.
Sist endret av dopefish90; 2. juli 2011 kl. 04:11.
Vi er (var) en 4-5 stykker nå på ungdomsskolen, og har hatt et temmelig hyppig bruk det siste året.

nr1: Hasjen har utvilsomt forandret denne personen litterann. Ikke i form av at han har blitt sløvere/ dummere, men han har blitt så ekstremt loka og gjør de mest uventede ting til alle tider, men er samtidig en hysterisk morsom person. Han Er en godt over gjennomsnittlig intelligent person, men sliter allikeveld med å då det til skolemessig. det en kombinasjon av at han er og har alltid vært særdeles lat og at han rett og slett sliter med å tilpasse seg.

nr2: Har alltid hatt det problemet at han til tider fremstår som en ganske sløv person, da han har en tendens til å begynne å mumle og snakke utydelig. Vanskelig å si om hasjen har forverret situasjonen eller ikke. Har uansett gjort det betraktlig bedre på skolen enn det han gjorde tidligere.

nr3: Har i likhet med person nummer 2, gjort det langt bedre på skolen enn det han gjorde tidligere. Er en normalt fungerende person, som tilsynelatende har tatt null skade av hasjen.

Så er det meg: Det siste halvåret har jeg hatt et ganske uforsvarlig bruk av cannabis. Jeg har i likhet med nr2 og 3 gått opp i nesten samtlige fag. Dere må ikke tro at jeg mener det er hasjen sin fortjeneste, selvom jeg gjerne skulle likt at det var sånn. Det har vel heller vært slik at jeg bruker det som en form for motivasjonsfaktor, av typen. hvis jeg tar en solid arbeidsøkt nå, kan jeg tillate meg en jonas senere. Har uansett sluttet nå, da purken nylig fikk kloa i undertegnede pluss person nr1.

Jeg har en annen god kompis også, som har hatt et ganske hyppig bruk (1-3 ganger i uken), men ikke på nivå med oss andre. Han har derimot slått seg vrang, og kan knapt fullføre en setning uten lange tenkepauser, pluss at skoleprestasjonene hans bare avtar og avtar. Har vurdert å skåne han, men det er ikke så lett å forklare hvorfor akkurat han skal slutte, mens vi andre bare fortsetter.

I motsetning til mange av dere andre så er ingen i røykegjengen noen som har hatt en problemfylt oppvekst eller lignende. alle klarer seg bra sosialt og har venner utenfor røykegjengen også.
frontex: akkuartt samme situasjon som deg!
Sist endret av pyth0n; 2. juli 2011 kl. 14:04.
Syntest disse historiene er prima eksempler på hva jeg anser som misbruk av cannabis.. Når en røyker over lang tid og det eneste en får ut av det er å glo på tv og munche så sier det veldig mye om mentaliteten til brukeren.

Cannabis er et mildt psykedelia som passser ypperlig til å kunne brukes oftere i mer dagligdagse settinger enn for eks psiloybin sopp. Har fått mange nydelige og dype innsikter på cannabis.
Sist endret av Psytrip; 3. juli 2011 kl. 19:41.
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Gøyalt å lese at det finnes så mange som er i samme situasjon. Tenkte at gjengen vår var spesiell, men det ser jo ut som vi er bare en av mange. Kan jo dele jeg og.

Kommer fra en helt ok stor by, og vi var en svær gjeng. Når folk begynte å røyke delte gjengen seg ganske grundig. Når vi hadde vors osv, satt ene gjengen som bare drakk et sted, og de andre som røyka og drakk et annet sted. Senere ble den gjengen også delt opp i de som røyka og de som røyka og brukte nese. Det er veldig spesielt å se nå hvordan det går med folk. Jeg satt å snakket med en av mine eldste venner om det her om dagen*.

Men det så ut som de som brukte dop som de var "flau" over, utelukket sine egne venner som de visste ikke ville prøve. Og når det kom ut til resten av vennegjengen ble utelukkingen omvendt.
Venner tar avstand fra andre venner selvom det eneste som har forandret seg er hva de putter i kroppen. Nye venner kom, og det dannet seg kompisgjenger med samme intresser.

Vennegjengen ble rett å slett delt opp i:

De som drikker, De som røyker, De som røyker å drar. Mange av de jeg begynte å røyke med har sluttet helt og gå på byen. Rett å slett fordi de syns ikke det er noe gøy lenger. Men flesteparten av de som begynte å dra fester ennå hver helg. De som også bare drakk er fortsatt hissig på byen.
Og bare som extra note her. Det er hvertfall 4-5 av de som aldri brukte noe ulovlig dop, som drikker så jeg blir bekymret. Her snakker vi kanondritings til du ikke klarer å gå eller stå 2-3 ganger i uken. Det syns jeg er verre enn å røyke seg en blås etter jobb.


Ettersom ting begynte å utvikle seg så vi fort hvem som var mye utpå å eksprimentere med både psykadelika og nese.
Mange andre sa fort fra hva de likte og ikke likte. Skapte mye uvenner også en periode.

Men tilbake til hvordan det går med folk. *

Et par karer snakker jeg ikke lenger med, grunnet diverse hendelser.
Mange av oss har jobb, ferdig utdannet (JA, det går ann selvom man røyker )
tjener gode penger, betaler skatt og greier og greier.
Mange holder fortsatt på med studie, klarer seg bra der, (Hvis du skal tro rapportene )

Og noen har deltids jobber og er slappe som faen. Men, det er bare 1-2 som havna utpå. Og det skal sies at dette kunne man meldt så tidlig som ungdomskolen. Rett å slett den typen mennesker.

Fleste i gjengen røyker ennå, noen røyker i ny å ne. De fleste er ferdig med eksperimenteringen og har funnet sin greie. Handler vel bare å finne den tingen du føler du takler. Om det er opp, ned eller helt på bærtur.

Men en ting vil jeg gjerne si. Hadde ikke cannabis vært så jevla ulovlig, hadde jeg aldri blitt introdusert for all den shiten jeg har sagt ja til. Men en erfaring rikere er en erfaring rikere. Glad for at jeg ikke angrer på noe.
Tja.. sitter her og kjeder hverandre, mens vi krangler om hvem som skal gå og handle.
Kan vel dele min historie også, som faktisk er ganske positiv. Grunngjengen vår var på 5stk. Vi røykte sammen, noen av oss daglig en periode da vi var 20år. Han ene hadde prøvd som 18-åring, men vi andre var sent ute med debuteringen(min teori er at det er svært gunstig å vente såpass lenge til du starter med marihuana,og iallefall sterkere stoffer)

1. Første til å starte røykingen. Bor i københavn og jobber. Røykte daglig, men fikk angstproblemer. Tar avstand fra røykingen nå, men har ingenting i mot det om vi tar oss et blås. Har mistet litt kontakten, men det er hyggelig når vi får et gjensyn.

2. Flyttet til England for å studere. Røyker enda, nesten daglig. Har gode fremtidsutsikter og er enda en nær venn.

3. Røyker innimellom. Godt inne i landets filmmiljø. Har regissert musikkvideoer for rimelig store artister her til lands. En god venn enda.

4. Røyker så godt som daglig. Flyttet også til England for å studere, men det var ikke helt rett for ham. Bor nå i samme by som meg og jobber fulltid som butikksjef. Har vært med meg på en del psychadeliske eventyr, men har aldri rørt noe annet enn psychedelia og Weed. En god nær venn enda.

5. Da var det meg. Røyker nesten daglig. Har studert en periode i New York. Kom hjem for 2år siden. Denne tiden har jeg brukt på å jobbe, samt dyrke cannabis og sopp. Jobber fulltid, har samboer. Tar meg gjerne et blås på kveldstid og en trip et par ganger i måneden. Har kommet inn på en av landets beste kreative skoler til høsten, så da blir det nedkutting på røykingen. Psychedelia kommer jeg enda til å kose meg med. Sopp og DMT er mine favoritter, praktisk siden dette er stoffer jeg kan produsere på egenhånd, og jeg har sluppet å begi meg ut i et kriminelt miljø. Dette har nok hjulpet betraktelig, og jeg gruer meg til å måtte ty til de kriminelle miljøene for å kjøpe meg Weed til høsten. Nesten såpass at et ikke er verdt det og jeg vurderer å slutte helt med alt som ikke lar seg produseres i hjemmet.(Weed lar seg forsåvidt lett dyrkes hjemme, men jeg har fått forbud mot å ta med meg dyrketeltet, da bosituasjonen til høsten gjør det litt mer risikabelt)

Har foresten aldri rørt noen andre substanser enn Weed og psychedelia. Hater partydop, opiater er uinteressant og jeg har ingen behov for å prøve stimulanter. Har satt meg som regel at jeg ikke skal prøve noe jeg ikke vet hvor kommer fra. Jeg stoler rett å slett ikke nok på gatedealere, til å putte det de selger i kroppen min. Jeg liker tanken på å dyrke min egen rus. Da vet jeg hvor det kommer fra og jeg kan selv styre renhetsgraden på ekstraherte kjemikalier.

Tror alle i gjengen har positive tanker rundt cannabis, selv han som slet med angst rundt cannabis, har gode minner fra tiden vi var samlet og røykte. Personlig har cannabis hjulpet mye, og ikke minst åpnet veien mot psychedelia som jeg holder mitt hjerte nært og har gitt meg flere fantastiske stunder med meg selv og min samboer.
Har noen år på baken fra jeg var en 15 år. I dag jobber jeg i rusmiddelomsorgen. Skal ikke blande jobben min inn i diskusjonen her da trådstarter spør om mer personlige historier.


Vi var løst regna en relativt stor gruppering på ca 30 stk som vokste opp sammen på et typisk "forstadssted" til Oslo preget av mye dop, slåssing osv.. (mye folk trøkkets sammen på et relativt lite sted).

Av denne litt løst sammensatte grupperingen som begynte å røyke iløpet av siste året på ungdomskolen (den gang 9 klasse) er det noen jeg ikke har noe kontakt med, og ikke vet hvordan det går med i dag.

Det jeg kan si er at urovekkende mange av oss fikk og har rusrelaterte probler i dag (mer en 15 år etterpå).

2 er døde. 4 sitter inne, 3 av de på kort dom og 1 har ca 9 år igjen (alle er narkorelatert). 2 frekventerer "platamiljøet" og er tungt inne i Heroavhengighet. 1 er sengepasient på psykiatrisk og mange (10-12) under poliklinisk behandling på DPS. Noen av disse igjen har dog jobb. Kun 1!!! uten om meg selv har barn, men han har besøksforbud mot både barn og barnets mor.

Gidder ikke å komme med formaninger eller moralpreken, men et lite tips er å tenk deg godt om. Noen valg du tar kan velge retning for deg livet ut.
Det var ca 10 stk jeg røyket gjevnlig med før(for inntil 6mnd siden), og 7 av disse bruker også gjevnlig/daglig diverse benzoer, kokain og eksperimenterer med psykedeliske stoffer. Samtlige av disse 7 er også NAVklienter uten mål, ambisjoner og fremtid. Det eneste de bryr seg om er å være ruset, på et eller annet.
Sitat av imba Vis innlegg
Såklart, som du antyder til. Det ekke alle som starter på tyngre stoffer. Men det holder med at hasjen ødelegger et ungt liv.

Den tiden jeg selv begynte å røyke så var vi en "gjeng" vi også, og la oss si at vi var 10stk da, bare for å ta et tall. Så kan jeg si at det er 2stk som har begynt å drive med sterkere stoffer, og 3 stk som har prøvd sterkere. MEN, 8/10 av disse har ødelagt livet sitt av hasj. Såklart, de er unge, masse kan skje, men om det går i den retningen de går nå så er det likegyldig hvilket stoff de driver med.

De har droppa ut av skolen, ingen av de bortsett ifra en har jobb, alle sier at "de skal skaffe seg jobb", noe de har sagt lenge nå.

"cannabismiljøet" er veldig kyniskt. Det har en stonerkultur som tillater at du ruser deg hver dag, og at "det er helt ok, det er bare en plante". Og unnskylder seg med at de fungerer i hverdagen og får til å gjøre det de skal gjøre. Gjøre hva?!?! sitte på dataen å se film og gå på butikken å kjøpe munch? De sier også at de ikke legger merke til noen forandringer om de er nykter,når det kommer til psyken.
Det sier de av en enkelt grunn, de kan ikke huske hvordan atmosfæren var i kroppen deres før de begynte å røyke, såklart, logiskt; så mener de at hasjen ikke påvirker hodet deres negativt.

Noe "skremselspropaganda" er bra, for at folk ikke skal danne en innstilling av at cannabis er helt ufarlig.


Bottom Line:
De er unge, de har fortsatt sjangs til å ta tak i livet sitt, MEN, de mangler riktig holdning og ærlighet mot seg selv. Blir tankegangen deres fikset så er det håp.


Det var forklaringen av min gjeng analytiskt forklart.
Vis hele sitatet...
er du helt idiot? det er ikke cannabisen sin feil at de ikke gjør en dritt med livet sitt. Disse personene hadde ikke gjort en dritt uansett. Du kan si at mange av dem som bare sitter på ræva hjemme arbeidsledige, røyker cannabis. MEN alle som røyker cannabis er ikke arbeidsledige/late folk. Jeg har røyka hver dag(hatt perioder med pauser selvfølgelig) i rundt 4-5 år og har hele denne tiden gått på skole, jobbet, spilt fotball og ellers vært aktiv og sosial. Nå har denne stoneren gått ut av videregående med gode karakterer, lang bedre enn mange andre som ikke røyker. Så, det å si at det er cannabis som fører til folk sin udugelighet er helt idiotisk. Disse personene var mest sannsynlig udugelige i utgangspunktet.
Sitat av kaapplin Vis innlegg
er du helt idiot? Du kan si at mange av dem som bare sitter på ræva hjemme arbeidsledige, røyker cannabis. MEN alle som røyker cannabis er ikke arbeidsledige/late folk. å si at det er cannabis som fører til folk sin udugelighet er helt idiotisk. Disse personene var mest sannsynlig udugelige i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...


Er du helt idiot? Du kan si at mange som sitter på ræva hjemme og er arbeidsledige røyker cannabis. Cannabis fører for mange til uduglighet. At det ikke er følgende for din egen del er ikke det samme som at det ikke er det for mange.

Svært lite her i samfunnet gjelder for alle eller ingen....
Sitat av detvarvondtdet Vis innlegg
Er du helt idiot? Du kan si at mange som sitter på ræva hjemme og er arbeidsledige røyker cannabis. Cannabis fører for mange til uduglighet. At det ikke er følgende for din egen del er ikke det samme som at det ikke er det for mange.

Svært lite her i samfunnet gjelder for alle eller ingen....
Vis hele sitatet...
Sitat av detvarvondtdet Vis innlegg
Er du helt idiot? Du kan si at mange som sitter på ræva hjemme og er arbeidsledige røyker cannabis. Cannabis fører for mange til uduglighet. At det ikke er følgende for din egen del er ikke det samme som at det ikke er det for mange.

Svært lite her i samfunnet gjelder for alle eller ingen....
Vis hele sitatet...
Er enig i at svært lite her i samfunnet som gjelder for alle eller ingen. Men Imba beskriver cannabis som årsaken til at dine venner bare sitter på ræva. Men kan du virkelig si at disse ikke gjort akkurat det samme uten cannabis, eller heller funnet seg et annet rusmiddel å bedrive tiden sin med. Så det å legge skylden på cannabis for deres udugelighet er etter min mening naivt. Det finnes mange idioter og udugelige folk i verden som røyker, men at det er cannabis som har gjort dem dumme og udugelige er feil. Imba insuinerer at det er weeden som har endret dem til det verre. Det er vel heller deres dårlige evne til å ta fatt på livet som er problemet, ikke det faktum at de røyker. Men ja selvfølgelig er det et problem for dem hvis de bare røyker og spiser på macern, men at det er cannabisen sin feil at de gjør dette, mener jeg er feil. Man kan ikke skylde på cannabis for folk sine mangler og dårlige sosiale evner. Dette har heller noe med hvordan man velger å bruke cannabis. Skal man si at godteri/dårlig mat ødelegger folk sine liv siden noen bare sitter inne og spiser seg feite og dør av hjerteproblemer? Bortimot alt her i livet kan misbrukes, bare PERSONEN er dum nok.
Alle jeg kjenner som røyker, sikkert sånn 20-30 stk, røyker fortsatt i mer eller mindre grad. De aller fleste hver dag. Så og si alle har jobb, ingen har alvorlige rusproblemer.
Sitat av fetter Vis innlegg
Alle jeg kjenner som røyker, sikkert sånn 20-30 stk, røyker fortsatt i mer eller mindre grad. De aller fleste hver dag. Så og si alle har jobb, ingen har alvorlige rusproblemer.
Vis hele sitatet...
Endelig en annen som er i nogenlunde samme situasjon som meg. Blir overrasket over å se hvor stor andel av de som har svart hvor hele eller deler av kompisgjengen har havnet helt på kjøret. I min omgangskrets har det vært store variasjoner på hvor ofte og hvor tidlig folk har begynt å røyke. Det er jo selvfølgelig et par stykk av 10-15 som har havnet utenfor, men disse er også de som har hatt det mindre lett tidligere i oppveksten.
Sitat av stødig Vis innlegg
Endelig en annen som er i nogenlunde samme situasjon som meg. Blir overrasket over å se hvor stor andel av de som har svart hvor hele eller deler av kompisgjengen har havnet helt på kjøret. I min omgangskrets har det vært store variasjoner på hvor ofte og hvor tidlig folk har begynt å røyke. Det er jo selvfølgelig et par stykk av 10-15 som har havnet utenfor, men disse er også de som har hatt det mindre lett tidligere i oppveksten.
Vis hele sitatet...
Ja, ble litt overasket selv. Kommer ikke på noen jeg kjenner godt som har falt utpå engang, vet jo selvfølgelig om et par personer, men ingen i min hverdaglige omkrets. Noen har til tider vært veldig ute på diverse partydop, og andre har spist mye piller, men alle har slutta før det har gått galt.
Sitat av detvarvondtdet Vis innlegg
Er du helt idiot? Du kan si at mange som sitter på ræva hjemme og er arbeidsledige røyker cannabis. Cannabis fører for mange til uduglighet.
Vis hele sitatet...
poenget jeg ville fram til ved å si at det er mange som sitter på ræva og røyker cannabis, men at alle som røyker cannabis ikke sitter på ræva. var at de som sitter på ræva og røyker, mest sannsynlig satt på ræva og var udugelige før de røyka(eller hadde vært like stillesittende selv om de ikke hadde røyka) og at dette ikke er en direkte årsak av cannabisrøyking men heller er pågrunn av personen i seg selv.
Sitat av kaapplin Vis innlegg
poenget jeg ville fram til ved å si at det er mange som sitter på ræva og røyker cannabis, men at alle som røyker cannabis ikke sitter på ræva. var at de som sitter på ræva og røyker, mest sannsynlig satt på ræva og var udugelige før de røyka(eller hadde vært like stillesittende selv om de ikke hadde røyka) og at dette ikke er en direkte årsak av cannabisrøyking men heller er pågrunn av personen i seg selv.
Vis hele sitatet...
My point exactly. Men å bruke cannabis til å bare sitte på ræven se på tv og munche er misbruk iseg selv.. Cannabis har så utrolig gode psykedeliske egenskaper og kan føre til mange verdifulle innsikter..

Som jeg sa: Når disse folka ender opp som stonere og alt de får ut av cannabisen etter flere måneder røyking er å munche og glo på tv sier det veldig mye om mentaliteten til brukeren
Møtte noen for en liten stund siden, var ca. et år siden sist. De har gått over på coca, men noen sluttet før det gikk så langt.
Hvordan gikk det med røykegjengen min...Den faste kjernen sitter fortsatt i samme settingen, spiller Playstation som for 7 år siden, har de samme diskusjonene, og hører på den samme musikken...Når jeg en sjelden gang oppsøker dem, er det som om man bare har vært ute en tur og pisset. Jeg for min del måtte legge røykingen på hylla etter mange år, da jeg sleit bare mer og mer med heftig noia. Min erfaring er at "røykere" ofte er de mest rigide, og fastlåste av rusmisbrukerne. Jeg vet at dette ikke gjelder for alle, men av hva jeg har sett, så er revrøykere raskere til å stagnere i en egen "legalize-Christiania-smoke weed" verden. Mange av dem innrømmer ikke at det er ett rusmiddel engang.
Tja, hva kan man si. Vi er vel 6-7 stk i vår gjeng som røyker og har hengt sammen siden barneskolen. 3 av oss har fullført videregående og fått vitnemål med videre planer om å studere videre til høsten og jobbe som elektrikker. 2 av de har driti seg litt ut på skolefronten, men han ene har hvert fall fått seg jobb og ser framover til å få både skole og økonomi på plass. De 2 siste derimot er på skråplanet med 0 jobb og uten vitnemål. Og ja, alle røyker så og si daglig unntatt når det ikke passer.

Sånn er det, alle tar sine egne veier. "Jeg ser dem har hus, jeg ser dem har bil, jeg ser dem gliii forbiiii" eller no..
Sist endret av Denzel; 9. juli 2011 kl. 01:12.
Tja, det er jo veldig forskjellig. Noen har det gått skikkelig galt med (psykoser, narkomani osv). Andre har sluttet helt. Noen få røyker fremdeles, men jeg kjenner bare et par stykker som gjør det daglig nå. Det er lite fremdrift i folk som røyker da, og når man begynner å nærme seg 40 blir det etterhvert stor forskjell på de som fremdeles tuller rundt sånn og de som ikke gjør det.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Har aldri hatt noen "røykegjeng" fordi.. vel tråden bekrefter jo så langt min påstand om at de flese hasjrøykerne i Norge er stokk dumme. Nåja, skal ikke skyve alle under samme tak, det er vel bare jeg som ikke passer inn. For å være ærlig skammer jeg meg over å være en norsk "stoner". De fleste sitter jo nede i kjelleren å røyker av skitne cola flasker... Det hører bare ikke sammen med cannabis etter min mening.
Off off, jeg får noia av å høre hvordan det har gått med alle stoners..!! har kjent på kroppen og bestemt meg for en pause selv nå. dagligrøyking er faen ikke bra!!!
Føler et ubehag når jeg sitter å leser og kjenner meg igjen i såpass mange forskjellige historier her. Heldigvis har jeg en svært oppegående vennegjeng, vi er vel 6-7 stykker som røyker ofte sammen og vi er alle 21/22 år gamle, vi har vel alle røyket nå i en 2-3 år og nesten alltid innenfor samme vennegjeng, eller sammen med andre vennegjenger som vi noen gang møter. Når det gjelder andre rusmidler så drikker alle, vi har prøvd salvia sammen, noen av oss har prøvd XTC, vi har prøvd kokain, og tatt sopp noen ganger. Alle sammen studerer, en har fullført militæret uten problemer og nesten jobber alle ved siden av.

I senere tid har jeg sittet og tenkt på hvor kjedelig det er å sitte og røyke foran playstation og munche som de andre har så pent sagt det her, det er blitt så utrolig repetitivt og kjedelig for meg. Jeg begynte å tenke på at jeg måtte forandre meg og gjøre noe med den sosiale situasjonen min, komme meg ut på byen og få meg no mus osv. Jeg begynte å tenke på at hvis jeg forandrer meg og slutter å røyke så ofte så må jeg finne meg nye folk å henge med og at gjengen vi er nå sakte men sikkert kanskje sklir fra hverandre som konsekvens. Til min store glede kom en kompis i gjengen bort til meg her om dagen og snakket om de samme bekymringene som meg, det var godt å se at vi begge er bevisste på vår egen situasjon.

Nå er det vel gått en 2-3 uker hvor røykeforbruket har falt ned ganske drastisk. I samme tidsperiode har jeg vært på byen og kost meg, drukket alkohol, vært sosial, rota med no jenter, fått meg kjøtt på kuken osv. Dette har gjort psyken min uendelig mye godt, utrolig hva litt kvinnekontakt kan gjøre eller hva? =) En annen ting som har hjulpet meg over har vært særdeles gode treningsvaner (sats og fotball), vet ikke hvor mye det har å si men kostholdet mitt har vært veldig bra også. Det er vel kommet til et punkt for oss nå hvor vi alle er litt lei av det samme gamle, og jeg ser mot framtiden med en ny optimisme.

Fin tråd, takk for at dere deler deres erfaringer. Mvh Ogeli Bogeli.
Alt fre total avhold av alt, til å havne på heroin nåla... Tror ikke nødvendigvis røykings trigger fram narkomanen i oss alle, men noen er desverre mer mottakelige for dritt enn andre. Snakker ikke nøe høyere om meg selv, i tilfelle noen skulle si noe sånt..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Membranplan Vis innlegg
...

Selv er jeg med i en gjeng på 6-7 personer som røyker/spiser cannabis en gang i blant. Vi er alle sammen ferdige med 3. året på VGS nå og kommer til å flytte fra hverandre. Selvsagt har alle litt forskjellige verdier og grenser. Selv har jeg en klar regel om at jeg ikke skal prøve noe annet enn hasj og lsd. Og jeg har bestemt meg for å vente med LSD til jeg er godt oppe i tjue-åra. Jeg syns det blir spennende å se hvordan det går med folka, mtp at noen ikke har like sterke grenser som andre.
Vis hele sitatet...
Nå har det gått et halvt år siden jeg lagde tråden, og kan komme med en liten oppdatering:

2 personer røyker hasj daglig, jobber 2-3 ganger i uken (de er ikke fjerne på jobb). Disse to røyker mye, vil nesten alltid ha et trekk før de skal noe(eller ikke skal noe)

4 personer studerer på universiteter, tre av dem har ikke røyka siden sommeren, mens én av dem røyker et par ganger i måneden.

1 person er i millitæret, og har ikke røyket siden ferien.

1 Person droppa ut av studiene, jobber heltid, og røker maks 1-2 ganger i måneden.

tre av disse ha prøvd valium, men det ble bare med den ene gangen midt på høsten.

Selv går jeg på skole, og fikk bra karakterer på eksamenene nå. Jeg har røyket 3-4 ganger i uka. Da er det som oftest et bongtrekk eller to på kvelden etter skole og jobb. Jeg skal dempe bruket mer etter nyttår. Dette er både pga økonomien og at jeg merker jeg blir litt slapp og sløv av mye røyking.
▼ ... over en måned senere ... ▼
vi var en gjen på 5 inkludert meg hvordan det gikk med folkene nr1 fikk unge i tidlig alder å sitter i dag med minus i årene nr2 røyker dagelig å fungerer veldig dårlig sosialt tror ikke han har vert på besøk hos noen på flere år alle må alltid komme til han, han har dog begynt med speed for etpar mnd siden nr.3 bruker speed 2-4 ganger i uka å røyker endel men klarer seg relativt greit siden han kan holde seg nykter noen dager uten å klikke mongo nr 4 brukte endel piller speed å cola men ble desvere skutt å drept for 1 årstid tilbake nr5 meg har klart meg veldig greit hadde noen år med dagelig røyking å dealing av weed men vokste fra det å i dag røyker jeg meg en johnny i godt selskap dog vi var en gjen som vokste opp i et veldig belastet miljø så kan vell ikke si at weed er så ille selv om gjengen min gikk det rimelig galdt med uansett weed er et stoff du skal vere forsiktig med å repektere men også nyte er stor forskjeld på bruk å misbruk
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av WhyNot! Vis innlegg
Tell me more


Jeg selv, kan vel ikke svare på så mye egentlig .. Siste uken av 10. klasse, livsgnisten er borte vekk, og jeg har overbevist meg selv til at weed, methamfetamin og speed er det som holder meg igang ..

Jeg er utrolig nok på 2. uken uten noen som helst narkotikum
Har møtt en jente, så ting er vel på bedringens vei, kan dog. ikke huske så mye av det siste året haha
Vis hele sitatet...
jeg begynnte å røyke sammen med whynot her, og kan si det har gått bra med meg. har ikke jobb elns, etterom jeg bare er 16.
begynnte for 2-3 år siden, siden den gang har jeg prøvd ritalin, concerta, weed, jwh-18, div legemidler jeg ikke kan navnet på (kraftige), paraglin forte og litt i den duren har sosial-angst jeg og, men det skyldes ikke weed, har også ptsd og gått gjennom en del tyngre depresjoner. re det meste av meg, men angs og ptsd er fortsatt liggende.

begynner på folkehøyskole til slutten av måneden, og tar meg ett trekk når jeg får eller har penger til det
Vel, iom at vi fortsatt er en "røykegjeng" vil jeg snakke om oss i nåtid. Vi er alle 20-21 år og har kjent hverandre siden barndommen, der en gjeng av oss på 5 stk som henger relativt mye sammen. Så er det "andre grupper" vi ikke henger så mye med(her varierer alder).
Av oss 5 er 3 av oss i 100% jobb, 1 begynner i jobb(100%) nå til uken og femtemann er på folkehøyskole.
Ikke det at det egentlig er relevant - men 3 av oss, jeg og en av de andre i 100% og han som begynner i jobb til uka har ikke fullført videregående.

Når vi er samlet går det gjerne i tv-serier/filmer, fifa12 eller rett og slett bare diskusjon på et meget høyt intellektuelt nivå(:P:P). Neida - Vi prater løst og fast om alt mellom himmel og jord, både tulleting og aktuelle ting.

Vi har jo også testet litt saker og ting - og funnet ut at vi ikke er så glade i speed o.l, men holder oss til cannabis og tidvis psykadelika. Alle har, eller har hatt dame(r) i tiden etter vi begynte og røyke, noen har lappen, noen ikke.

Alt i alt anser jeg oss som relativt vanlige folk.

Trist at jeg er kriminell og farlig i Ola Nordmann's øyne.
Artig post. Var faktisk på grunn av kompisene mine jeg holdt meg unna hasj og WOW, og siden jeg ikke finnes trøtt skal jeg ramse opp hvordan det går med de nå. Dette er de som begynte i 9-10. klasse.

1 - Har ikke snakket med han på et par år, men sist jeg snakket med han hadde han saker på seg for overfall, fyllekjøring og biltyveri. Han sliter fortsatt med depresjon høyst sannsynlig, har ikke fullført vgs og jobber fulltid på bensinstasjon som 21 åring.

2 - Snakker delvis med han på face i ny og ne. Røyker fortsatt, tok noe annet før, vet ikke om han driver med det enda. Ingen utdanning etter vgs, jobber litt, spiller mye pc. Har truffet han et par ganger i butikken mens han går halvveis i søvne, helt på tryne klesstil og kroppsholdning og går fortsatt med pannebånd.

3 - Spinkel liten tass som faktisk har jobb. Ingen utdanning etter vgs. Kjører aktivt pirattaxi hver helg, viser fortsatt "fuck you" når folk tar bilde av han på fest og prøver seg på småjenter om samme alder ikke er villige.

4 - Bor hos moren, faktisk fått seg en veldig allright jente utifra det jeg har sett (bare bilder tho). Ingen utdanning, tror ikke han jobber nå heller. Møter jeg han på byen er han helt tilbakestående; håndhilser flere ganger (han må tro han er svart, hva doper han seg på da?), snakker om meningsløse ting og ler heele tiden av ting som overhode ikke er moro. Og jeg mener ikke diskre latter. Han står huket og holder seg på knærme for å ikke falle i bakken

5 - Ingen utdanning, minnes veldig om en boms, ser ikke ut i måneskinn og har akkurat blitt far (stakkars unge)

6 - Røyket i ca 1 år, og har klart å slutte i over 1 år. Han spyr av tanken på hasj pga han selv så hva som skjedde med han selv og gjengen han røyket med. De ble tatt i razzia o.l. Har fagbrev og jobber fast, trener ofte, veldig sosial og skoleflink gutt.


Jeg ser ikke helt hvor hasj leder til noe positivt. Kan umulig være en tilfeldighet at alle de her har blitt som de har blitt.
Sist endret av Arigo; 9. februar 2012 kl. 02:31.
Spennede lesning. I likhet med mcIvar er jeg 50+, og mimrer gjerne om gamledager om det oppstår en tråd ;-p
Men altså, vi var mange i kretsen som røyka tjall -- sikkert 25-30 som kjøpte og solgte, brukte og byttet cannabis med nesten religiøs andakt. Av dem jeg husker -- som kun brukte psykedelika som lsd, sopp og mesc -- vet jeg ikke om noen som ikke er i jobb, har normale familieforhold (unger, kone/mann, skilsmisse gjeld og/eller formue) etc. Noen er til dels landskjente musikere, filmfolk, akademikere og medisinere. De fleste er slik som meg og har 6-7 års universitetsutdannelse, eller er i alminnelig bra betalte jobber. Har liten kontakt med dem nå, men det kan se ut som de fleste unner seg en blås i ny og ne slik som undertegnede…

I utkanten av miljøet vårt var det blandingsmisbrukere, og det dreide seg hovedsakelig om alkohol og speed (med tjall for å gjøre fallet helt bevisstløst?). Av disse vet jeg faktisk ikke om noen som klarte seg virkelig bra. Av de jeg husker ansiktet på: en overdose på 80-tallet, to selvmord, en myrdet, to fremdeles på lukket avdeling, tre sliter med alkorelaterte problemer, to sitter i spjellet med flere lange narkorelaterte dommer, og to har flyttet på landet uten antydning til katt og kaniner.

Konklusjonen min er kanskje at røyker du jevnt, så blir lite gjort, verken av nytte eller skade. Dessuten er erfaringen til de fleste i min alder at jevnlig bruk kan medføre kortere eller mer langvarige psykiske utfordringer. Men bruker du andre rusmidler enn psykedelika, så er faren for problemer plutselig eksponensielt forstørret!
Om jeg røyker daglig får jeg problemer med å gjøre jobben min, så det er bare utelukket. Studenter og folk som jobber og gjør det bra samtidig som de røyker ser ut til å vokte seg vel for å la det gå på bekostning av arbeid/studier. Når vi har noe grønt liggende, så er det pokker så vanskelig å la det ligge ;-)

Folk er forskjellige, så mine erfaringer er selvsagt subjektive ;-)
Sist endret av zeflyfish; 9. februar 2012 kl. 23:19.
Noen henger på gata i byn, andre har blitt familiemenn med bra jobb og inntekt. Så går ikke til helvete med alle som røyker, det er hvertfall sikkert!
Sist endret av KjellFresh; 9. februar 2012 kl. 23:33. Grunn: skreivlif
Jeg begynnte å røyke i fjortenårsalderen, da jeg bodde i spania. Moren min har alltid røyka så tenkte vel ikke at det ikke var så big deal.
så flytta jeg til norge og der røykte veldig få så jeg distanserte meg mer og mer fra de folka og fikk ny omgangskrets der de fleste røyka.
Skolen gikk dårligere og skulka mye men det hadde også sammenheng med mye annet som foregikk i livet selv om røykinga var en stor faktor.

Det ble liksom kult a 'gi faen' og vanlige folk ble til kjipe 'streitinger' som ikke forsto en dritt.

Det var mange forskjellige folk i miljøet og noen holdt seg til røykinga men jeg og en del andre gikk en del lengere.

Nå i dag har vel halvparten holdt seg til røykinga, 50/50 mellom de som har en jobb og klarer seg og de som er 'hāpløse stonere'.

Resten av Folka inkludert meg selv har prøvd det meste av dop.
Her er det 50/50 av de som slår seg løs en gang iblant og oss som gjør det stortsett hele tiden.
Kun jeg og noen få andre har gått så langt som nåla.

Som andre her også har nevnt e det vel ikke hasjen som får folk til å begynne med alt annen dritt men det faktum at
du møter den type folk i de miljøene. Hadde det vært legalisert nok regla vært en helt annen.
Sist endret av invin0veritas; 15. februar 2012 kl. 20:35.
Sitat av zeflyfish Vis innlegg

Folk er forskjellige, så mine erfaringer er selvsagt subjektive ;-)
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre om hvor lenge du røyket og hvor hyppig?
Og hvilke andre rusmidler prøvde/tok du?
Sorry hvis det blir litt gjentakelse, men det var litt uklart for meg
Var ikke i så stor gjeng. Men bekjente av bekjente osv.

1- Bestekompis studerer medisin, røyker jevnlig med pauser innimellom og tar LSD 1-3 ganger i året.

2- Jeg holder på å ta fagbrev nå og driver på det samme, (Lagde karriereplanen under LSD trippen. Har i tillegg prøvd Salvia

3- En bestekompis holder også på å ta fagbrev, røyker i helger og noenganger ukedager, har dame og venter barn, like oppegående som meg og han over (Alle 3 trener i tillegg)

4- En bestekompis ignorerte meg og nr 3 og dro på frilufts-folkehøyskole og kutta ut røyking helt. Han røyka ikke mye, men innså at det var et problem i livet hans. Synd at han så røykinga som et problem i forhold til vennskapet

5- Kompis går på BI, røyker like mye som nr 3.

5- En ''kompis'' jeg aldri ser får penger av NAV og røyker dag inn og ut.


Etter erfaring ville jeg sagt uansett soft drug, så er det brukeren som har problemer, og ikke stoffet. (Nå tenker jeg på cannabis, LSD, Salvia o.l og ikke hard drugs)


Selv får jeg kjempemotivasjon av å ta LSD eller røyke. Utforske sinnet byr på nye ideer og muligheter. en form for selvterapi i min mening.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Kan jeg spørre om hvor lenge du røyket og hvor hyppig?
Og hvilke andre rusmidler prøvde/tok du?
Sorry hvis det blir litt gjentakelse, men det var litt uklart for meg
Vis hele sitatet...
Fra 16 til 18 års alderen var det vanligvis en og annen helg/kveld, og man bedrev "den store revejakten" (som oftest var hyggelig og spennende). Fra 18-22 års alder gikk det med ganske mange hekto med marok (Madelene7 var eksellent), grønn tyrker, rød og gul lib, honninglib, afghan, muggafghan, nepaleser, thaisticks og gudene vet hva. Mye bøff og mye bra.

I tillegg var man vel borti det meste, som syre, mesc, sopp -- og Carlos Castaneda (Don Juans lære) var den store veilederen. Sjelden mer enn 5-6 tripper i året.
Horse og moffe ble prøvd og forkastet pga det åpenbare potensialet for avhengighet. Opium var ikke uvanlig, men fikk meg til å grønne. Tjakk/speed forkastet pga hva jeg observerte det gjorde med folk i vennekretsen -- du mistet dem som venner på den ene eller andre måten.

Etter at jeg ble 23-24 begynte jeg å ta livet mer alvorlig. Rusmidler var -- og har siden vært -- en kilde til gleder og opplevelser i begrenset målestokk. Trenger ikke mer enn at jeg føler jeg kan nyte livet på den måten også, uten å gå glipp av alle de spennende tingene jeg foretrekker å gjøre i nykter tilstand.

Og, dette er vel ikke bare min historie, men typisk for mange jeg kjenner fra den tida... Jeg vet ikke om det besvarte spørsmålene dine?
Sist endret av zeflyfish; 16. februar 2012 kl. 17:20.
Har hatt flere røykegjenger. To kompiser jeg røyket med når jeg var 16-17 har begynt å deale, snorte kokain/amf og gjør innbrudd og andre lugubre ting. De gikk på fotball, var skoleflinke, så begynte de å røyke og de taklet de tydeligvis ikke.

Noen klarer å styre seg, andre havner på kjøret. Vesentlig lettere å bli kriminell når over halvparten av skolen deres elsker deg amerikanske ghettogangsta kulturen, der de dealer og røyker weed på skolen. Lett for ungdommer som gir faen i skolen å gi enda mer faen etter weedrøykingen.
Sitat av Arigo Vis innlegg
Jeg ser ikke helt hvor hasj leder til noe positivt. Kan umulig være en tilfeldighet at alle de her har blitt som de har blitt.
Vis hele sitatet...
Her snakker vi om heftig misbruk av folk som allerede gir faen i alt, ikke rart det går til helvete om de ikke løfter en finger? Kan ikke se for meg at de har stått på, jobbet og prøvd hard å få seg jobb...

Cannabis er ikke den onde lille jævelen, brukeren er. Tør å påstå at selv uten cannabis hadde de ikke nådd så langt.
Sist endret av Spirituell; 16. februar 2012 kl. 17:48.
Jeg står fast på at det er ikke cannabis som er problemet, det er brukeren.
Ufattelig at dere velger å skylde på cannabis istedenfor personen som faktisk oppfører seg slik.
Kanskje det er at mennesker som er "forhåndsdømt" til å faile bruker oftere rusmiddler for å skjule sin egen dårlig samvittighet for å være ubruklige.
For å så misbruke stoffet til de grader at alt blir altfor hardt arbeid?

Betaler skatt fortsatt, jobber fortsatt, har tatt fagbrev siden jeg posta sist i denne tråden.
Viljestyrke folkens, viljestyrke.
Vi er vel en guttegjeng på cirka 15 stykker, hvor 9-10 røyker jevnlig, inkludert meg. Resten av gutta har prøvd noen ganger, men var ikke så fan/gidder ikke ta sjansen fordi det er ulovlig. Vi begynte på vgs, og vi er 20 år nå, så vi er fortsatt unge. Selv så er jeg ute i jobb, og skal begynne å studere til høsten igjen. Noen har begynt på studier, noen jobber, andre er lærling, og noen er ute i militæret. Alt i alt så synes jeg vi er en oppegående gjeng, er kun en av oss som er ganske slapp og jobber toppen 2-3 dager i uka. Der i mot så kjenner vi noen (som vi har blitt kjent med gjennom miljøet) som er skikkelig ute og kjører og må være konstant fjern for å fungere, hopper fra leilighet til leilighet da de blir kastet ut for ikke å betale leie (de gidder ikke en gang å stikke på NAV...). 1-2 av gutta har prøvd amf. og kokain, men der har det stoppet, og det har kun vært noen få ganger også.

Sitat av Navnl0s
Jeg står fast på at det er ikke cannabis som er problemet, det er brukeren.
Ufattelig at dere velger å skylde på cannabis istedenfor personen som faktisk oppfører seg slik.
Kanskje det er at mennesker som er "forhåndsdømt" til å faile bruker oftere rusmiddler for å skjule sin egen dårlig samvittighet for å være ubruklige.
For å så misbruke stoffet til de grader at alt blir altfor hardt arbeid?

Betaler skatt fortsatt, jobber fortsatt, har tatt fagbrev siden jeg posta sist i denne tråden.
Viljestyrke folkens, viljestyrke.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg, det handler om viljestyrken og mulighet til å sette grenser for seg selv. Ingenting som sier at de som har havnet ut på kjøret ikke hadde det gjort det selv om de holdt seg unna cannabis. Om det så handler om å prøve sterkere stoffer eller bare være en slapp sofagris som ikke gidder en dritt.
Sist endret av Ilmag; 24. februar 2012 kl. 00:49.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Her snakker vi om heftig misbruk av folk som allerede gir faen i alt, ikke rart det går til helvete om de ikke løfter en finger? Kan ikke se for meg at de har stått på, jobbet og prøvd hard å få seg jobb...

Cannabis er ikke den onde lille jævelen, brukeren er. Tør å påstå at selv uten cannabis hadde de ikke nådd så langt.
Vis hele sitatet...
jeg har personelig ikke noe i mot canaabis men å si at dette er ufarlig er tull man skal respektere canabis selv har jeg valgt å nermest legge det helt bort

at canabis ikke dreper er sant at man ikke er nøt til å begynne med nåla fordi man røyker er sant men faktumet at du leser alle disse innlegene som du ser det har gått skikkelig til hælvete med er et faktum at canabis gjør noe med deg

å legge skylden på at brukeren hadde gått dundass uansett er bare BS i mange tilfeler
kjenner mange som er på psyk pga canabis bruk alene å ikke med dagelig røyking men dog mere en gjenomsittet

ser selv at mange klarer å holde seg til et sundt forhold å ærevære dem
står selv for legalisering men dog ikke glorifiseriing

kan også legge til at nå er det 2 i røyke gjengen min på 5 som har død siden sist jeg posta i denne tråden
Jeg syns det blir naivt å tro at det bare er brukeren som er problemet og ikke stoffet. Jeg hadde forstått argumentasjonen om det eneste negative ved hasj var at man kunne kaste tid i dass ved å bare sitte hjemme og røyke. Men det er ikke tilfellet.
I mine øyne så har jeg fått det ganse klart at mange håndterer bruken fint, men går det galt er det som regel idioti av brukeren.

Hvis det negative var så utbredt tipper jeg 70% av brukerne her kurser hos NAV.
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
I mine øyne så har jeg fått det ganse klart at mange håndterer bruken fint, men går det galt er det som regel idioti av brukeren.
Vis hele sitatet...
Kan du definere "idioti av brukeren"? Er det når man røyker 2 ganger i uka og ender opp med en ødelagt psyke? Når man røyker 3 dager på rad og får psykose? Når man røyker hver dag fordi hverdagen suger balle uten litt THC?

Bruker man din logikk kan man si at alle de heroinavhengige på plata bare er idioter som ikke greier å kontrollere rusbruken sin. Eller, man kan se på stoffet og innrømme at det har sine baksider.

Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Hvis det negative var så utbredt tipper jeg 70% av brukerne her kurser hos NAV.
Vis hele sitatet...
Artig at du nevner det, da dette er det eneste forumet hvor jeg ser tråd på tråd om nettopp NAV.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Kan du definere "idioti av brukeren"? Er det når man røyker 2 ganger i uka og ender opp med en ødelagt psyke? Når man røyker 3 dager på rad og får psykose? Når man røyker hver dag fordi hverdagen suger balle uten litt THC?

Bruker man din logikk kan man si at alle de heroinavhengige på plata bare er idioter som ikke greier å kontrollere rusbruken sin. Eller, man kan se på stoffet og innrømme at det har sine baksider.


Artig at du nevner det, da dette er det eneste forumet hvor jeg ser tråd på tråd om nettopp NAV.
Vis hele sitatet...
haha er så enig som det går ann å bli
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Kan du definere "idioti av brukeren"? Er det når man røyker 2 ganger i uka og ender opp med en ødelagt psyke? Når man røyker 3 dager på rad og får psykose? Når man røyker hver dag fordi hverdagen suger balle uten litt THC?

Bruker man din logikk kan man si at alle de heroinavhengige på plata bare er idioter som ikke greier å kontrollere rusbruken sin. Eller, man kan se på stoffet og innrømme at det har sine baksider.
Vis hele sitatet...
Idioti er når du røyker for mye, når du overdriver bruken din. Får du psykose er du allerede disponert for det. Du får ikke ødelagt psyke av å røyke to ganger, da er du iallefall allerede disponert for det, enten det ligger i familien din eller at man har opplevd noe traumatisk.

Det farligste med cannabis er uvitenhet, og "idiotisk bruk". Du kan ikke sammenligne heroin med cannabis, det er idiotisk.
blodshotEyes er idioti. Det har han vel snart påpekt mange nok ganger, i forskjellige tråder i rusmiddelfoumet den siste tiden.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Idioti er når du røyker for mye, når du overdriver bruken din. Får du psykose er du allerede disponert for det. Du får ikke ødelagt psyke av å røyke to ganger, da er du iallefall allerede disponert for det, enten det ligger i familien din eller at man har opplevd noe traumatisk.

Det farligste med cannabis er uvitenhet, og "idiotisk bruk". Du kan ikke sammenligne heroin med cannabis, det er idiotisk.
Vis hele sitatet...
Er det ikke litt dumt å skylde på at det allerede har ligget en latent psykose hos brukeren? Synes det er ganske naivt.

Hvordan kan man egentlig vite på forhånd at man ikke skal ta cannabis? - Det kan man ikke vite. Det er helt umulig å kunne fastslå om hvert enkelt individ har en mulighet for å få utløst psykoser eller utvikle/utløse andre psykiske problemer ved inntak av cannabis.

Hvordan kan man da godkjenne cannabis som rusmiddel? Det er klart at bruken vil komme til å øke - spesielt i starten. Noe som da vil føre til at enda flere mennesker vil få utløst sin psykose.

Du kan ikke bastant fastslå at disse menneskene uansett vil få psykiske problemer. Det er overhodet ikke sikkert at latente sykdommer blir utløst med tiden. Derfor er det risikosport å leke med psyken sin på den måten.

Hvorfor burde man egentlig ta sjanse på å få utløst en psykose? Hvordan kan Staten forsvare dette? Jeg sliter med å se hvordan en skal forsvare bruken av cannabis utenom ved medisinsk behov.

En liten ting til... ville du fått utløst en psykose i 70-års alderen, eller ville du fremskyndet psykosen ved hjelp av rusmidler?
Hei.

Vi var 6 kompiser.
2 sitter på lang dom for smugling.
1 er dø.
1 er bare blitt borte, han reiste til Asia for over 5 år siden og ingen har hørt noe fra han.
jeg og han siste har gitt og i gamet, har funnet andre verdier i livet.
At det ikke er større forståelse for at mennesker reagerer forskjellig, på ulike ting er helt utrolig, i mine øyne. Det er helt ufattelig hvor provosert jeg blir, når jeg sitter og leser mange av de tulle-innleggene man finner her.
Folk uten innsikt, og evne til å trekke relativt simple logiske konklusjoner sitter her og diskuterer frem og tilbake.

Cannabis er et ulovlig rusmiddel. Det er svært store mørketall når det kommer til ALT annet en negative følger. En Average Joe som røyker, er i jobb, har familie osv vil da for faen opplyse færrest mulig om det han/hun driver med. Dette er fordi det er meget seriøse konsekvenser som følge av å stå frem.
Men så har vi alle disse stakkarne som havner på skråplanet - gjerne mennesker med dårlig selvinnsikt og manglende evne til kritisk tenking. De vil jo før eller siden bli plukket opp av et eller annet "system". Be it politiet fordi de er kriminelle, fastlegen de går til når de merker ting går skeis, eller dagen de blir funnet døde pga overdose/whatnot.

Jeg vet ihvertfall med meg selv, og det kan jeg si med 100% sikkerhet - Jeg kommer aldri i livet til å "klikke" pga cannabis. Elsker alle avisartikler o.l som "DREPTE I HASJRUS!!!!!1" Man skjønner at det er noe mer som ligger under overflaten da.


Så for å vri på spørsmålene dine, Life Goes On.

Hvordan kan du/folk, bastant påstå at hasj er grunnen til at det går dårlig med folk?


Hvordan kan man egentlig vite på forhånd at man ikke skal ta cannabis? - Det kan man ikke vite. Det er helt umulig å kunne fastslå om hvert enkelt individ har en mulighet for å få utløst psykoser eller utvikle/utløse andre psykiske problemer ved inntak av cannabis.

Satt på spissen vil jeg sammenligne dette med allergi mot peanøtter osv.
Man finner det gjerne først ut, etter man har prøvd. Så tar man gjerne med seg den erfaringen, og fikk du en kjip/rar/whatever ubehaglig følelse i hodet/kroppen etter å ha testa hasj - Så hold deg unna, ellers er det faktisk kun deg selv du har å takke.

Hvordan kan man da godkjenne cannabis som rusmiddel? Det er klart at bruken vil komme til å øke - spesielt i starten. Noe som da vil føre til at enda flere mennesker vil få utløst sin psykose.

Hvordan kan man nekte meg som enkeltindivid, å innta et stoff i min egen kropp, så lenge jeg velger dette selv, og det ikke påfører andre enn meg selv (potensiell) skade?

Likestiller dette, på prinsippielt grunnlag, med bilbelte. Det burde ikke kunne gå ann å straffes fordi man selv tar et bevisst valg, om å bruke/ikke bruke noe(bilbelte, stoff, whatever) som ikke påvirker noen andre enn personen som i utgangspunktet tar valget.

Du kan ikke bastant fastslå at disse menneskene uansett vil få psykiske problemer. Det er overhodet ikke sikkert at latente sykdommer blir utløst med tiden. Derfor er det risikosport å leke med psyken sin på den måten.


Neida, det er overhodet ikke sikkert. Men det går ikke begge veier, eller? Du(sier ikke at DU gjør det) kan heller ikke fastslå at at det er pga røykingen psykiske problemer blir utløst.


En liten ting til... ville du fått utløst en psykose i 70-års alderen, eller ville du fremskyndet psykosen ved hjelp av rusmidler?

Er det ofte 70-åringer plutselig faller inn i psykose? Didn't think so.

Forøvrig, ville jeg heller levd livet slik jeg følte for, fremfor å leve livet sånn andre forteller meg at jeg skal. Enten jeg potensielt kan utløse psykose eller ei.

Så vil jeg gratulere bloodshotEyes med støtte fra "dildo-johnny". En meget oppegående kar, virker det som. Dere passer som hånd i hanske.

Vil beklage for personangrep o.l. Utvilsomt pga jeg røyker cannabis.