Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 631
Har en periode nå brukt Kapsler med Ritalin, 20mg, 40mg og 60mg. Ofte så åpner jeg kapslene og fordeler innholdet i flere deler. I det siste spesielt på 40mg kapslene så er det merkbart mindre innhold i dem. Noen bokser siden måtte jeg lirke kapslene forsiktig opp med stø hånd for at det ikke skulle renne over, når toppdelen ble dratt av var den lengste delen smekkfull. Nå er det 2-3 kanskje 4 millimeter opp til kanten og innholdet oppleves redusert…?

Det er mine nye uåpna bokser jeg snakker om her. Er det noen med peiling på dette som vet hvor mange gram granulat 40mg tilsier, og hvor mange gram granulat det skal være pr 40mg feks?

Egentlig er det ikke så mye å gjøre per nå, men hvis det viser seg at noe er off så skal jeg faenmeg ta med vekt på apoteket og måle opp på disken der, hvis det er tilfellet at det er for lite.

En annen ting er det, fra gamle dager så vet jeg hvor lett det er å skimme av noen mg pr kapsel uten at noen merker det. Og tanken slo meg, at kanskje noen gjør det på større skala evt ved produksjon eller pakking..
Legemiddelprodusentene har etter det jeg husker lov å operere med en viss feilmargin/avvik. Jeg vet ikke hva den øvre og nedre grensen ligger på da det er så mange år siden jeg leste om det.
FuNcEd's Avatar
Trådstarter
Takker for svar! Det gir såklart mening, synes det tatt i betraktning at avviket er vel stort. Nå har jeg ikke veid opp og sammenlignet noe, ei vet jeg konsentrasjon av virkestoff fra boks til boks. Har jobbet mye med både pulver og granulat i jobbsammenheng og er over snittet god på øyemål. Hvis konsentrasjonen er lik, og størrelsen på granulatet er likt noe det aller mest sannsynlig er, tør jeg påstå at det kan variere med 4-5mg pr 40mg kapsel. Når man da betaler blodpris på apoteket og over en periode bruker 2-300 kapsler begynner det å bli en grei mengde.
Før du eventuelt tar det med apoteket, så prøv å finne ut om de kan ha gjort endringer i produksjon eller liknende som kan forklare forskjellen.

Skulle du ende med å snakke med apoteket så tror jeg du bør være forsiktig med å si at du åpner og sjekker kapslene, men heller prøve deg på feks. at du har dårligere funk eller noe, og spørre om de kan undersøke.
Du blander jo 2 begrep her, volum når du øyemåler innhold i kapsel, granulatet i kapslene er ultra statisk og komprimeringen kan være varierende..
Vekt er vel det som betyr noe.. Vei kapslene og heller ta en konklusjon etter objektive tall på vekt ligger til grunn