Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 812
Hei,

Skal snart bli innlagt til avrusning, kommer klinikken til å informere familien min om at jeg er innlagt? Jeg vil gjerne holde det skjult for dem, jeg er over 18 år så regner med dem ikke har noe rett til å kontakte familien med mindre jeg ber dem om det?
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så lenge du er over 18 så går dette helt fint. For å være helt sikker så bare informer de ansatte der du er.
Du må garantert oppgi pårørende men det trenger jo ikke være famile. Hvis noe skjer kan de selvfølgelig kontakte pårørende.
Mange klinikker har familie som en del av behandlingen. Du skal nok slite litt med å snakke deg ut av det.
Er vanlig at pårørende blir kontaktet når man blir innlagt. Du må selv oppgi hvem som er pårørende. Noen steder samarbeider også med familie angående behandlingen.
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan oppgi pårørende men samtidig beskjed om at du ikke opphever taushetsplikten. Det er helt opp til deg hvem som skal få vite eller ikke vite at du er i behandling.
Man ikke oppgi pårørende, men det er anbefalt i tilfelle noe går galt sånn at man trenger noen til å ta avgjørelser. Men de kontakter ikke pårørende med noe som helst informasjon hvis man ikke ønsker det. Det har jo blitt en sånn greie at de gjerne ser at pårørende får ta del i behandlingen også, men hos meg som er en 40 år gammel mann som knapt prater med familien lengre så tenker jeg det er rimelig bortkasta.

Det kan raskt bli en diskusjon rundt det der med pårørende, for de ønsker ofte at man skriver de ned, men det er bare å nekte om du ikke vil. Det finnes nok av mennesker som har så anspente forhold med sine familier at de ikke bør ha kontakt.