Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2766
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du sett lyset? Har det gått opp et lys for deg? Går du en lysende fremtid i møte?

OK, nok ordspill.

Det viktigste i et grow oppsett må være lyset. I dag her vel de fleste gått over til led, men opp gjennom årene har man brukt det meste fra cfl og lysrør til hps og hid.

Hvis pris ikke er et tema er jeg sikker på at dyre led-pakker fra en eller annen grow shop er å foretrekke. Men om en prøver å holde investeringene nede, hva gir egentlig mest bang for the buck?

Jeg har brukt denne typen med ok resultat:
https://www.aliexpress.com/item/1005005061252778.html

Problemet er at feilraten er litt høy, samt at det er litt plunder å lage en god kjøleribbe. Har noen prøvd et oppsett med bare biltema/ikea-pærer eller andre lamper man kan kjøpe i butikk? Leveringstid fra kina er ikke som det engang var.
Anonym bruker
"Imponert Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er «lave investeringer»?

Kan sjekke ut digikey.no. Har fungert bra de gangene jeg har handlet, levering på et par dager hvis de har det på lager.

Sist kjøpte jeg 3 drivere og 6 striper av følgende typer for under 1500 ferdig momset og fortollet.

Driver: https://www.digikey.no/no/products/d...LKgcgCIgC6AvkA
LED striper: https://www.digikey.no/no/products/d...FKUA5VkAXQF8gA

Krever dog egen montering for sånne løsninger, men alle steg finner man på youtube.

Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
6 striper * 25w? Mao 150w for 1500kr. De jeg bruker koster ca 100kr for 50w, ingen driver.

Regner vi lumen per kr fikk du 20lm/kr, denne gir 17:
https://www.ikea.com/no/no/p/solhett...hvit-20509993/

Mine har ikke noen lysmengde oppgitt, men de er "full spektrum".
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan ikke sammenligne lumen på LEDboard og E27 LED lyskilde på denne måten.
LED på LEDboard er alle rettet ned og i riktig retning.
ca 50% av lysmengden i E27 pæren går til siden og opp og må reflekteres ned igjen for å få utbytte av de. Denne reduksjonen er ganske stor.
Realistisk lysmengde fra E27 i riktig retning er nok litt mer nærmere halvparten av total.

Jeg tror det er svært lite sansynlig at pæren faktisk gir de 1521lumen den er oppgitt til å ha. Jeg tror dette gjelder på selve LED inne i pæren. Det opale glasset vil nok også stjele vesentlig mengde lys. 160lm/W igjennom dette glasset er urealistisk.

E27 pæren fra Ikea vil jeg anta har ca faktisk lys ut 50-70% av oppgitt mengde. da fra 760lm til 1064lm.
Så går mye av lyset i feil retning. Realistisk nyttig lumen vil da være et sted i mellom 380lm og 540lm.

Legger vi 540lm til grunn mot 4900 for LEDboard ender vi med
(6x4900)/1500 = 19,6lm pr krone
540/89=6lm pr krone
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Du har noen gode poeng her. Men mange lamper er flate, fjerner man kuppelen er ikke forskjellen så stor. Og hvis vi ikke kan bruke oppgitte tall er hele diskusjonen meningsløs. Faktisk stoler jeg mer på en ikealampe enn et fancy grow light, om de lyver vil en eller annen forbrukertest garantert avsløre de. Hvor finner vi uavhengige tester av growlights?

Poenget mitt er uansett ikke å diskutere din hjemmelagde løsning mot min. Heller generelt hjemmemekk mot fancy kommersielle lamper. Om vi regner watt per watt er det vanskelig å slå de jeg bruker, men watt eller lumen er jo ikke det som faktisk teller. Hva de faktisk leverer aner jeg jo ikke.

Hvordan kjøler du dine? Jeg har brukt div pc-kjølere på mine, om det er derfor jeg har høy feilrate aner jeg ikke. Jeg har også kapslet de inn med ekstern kjøling (noe ala cool tube), ikke alle lyskilder er like lette å bygge inn.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er en annen enn personen som har laget denne løsningen. Jeg er for lat til lage egen løsning så personlig bruker jeg: lumatek Attis 300 W PRO LED

Men jeg jobber med belysning så har en del erfaring med bruk av LED.
Det er ikke uvanlig at produsenter oppgir lumen ut av selve dioden, og ikke ut av selve "lampen"

Som du nevner er ikke watt eller lumen noe god målemetode for å vurdere vekstlys, og dedikerte vekstlys oppgir PPF som det er vanskelig å sammenligne "forbruker" LED mot.

Om det finnes noen gode uavhengige tester er ukjent for meg.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sorry, ikke helt våken enda.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Som du sier er det vanskelig å sammenlikne tall, så praktiske erfaringer er kanskjelike viktig.
Hei! Jeg syns kingbrite led på alibaba har vært bra.

Sist jeg sjekka var det 700-900kr for 240w led med Samsung LM301B

Det er en god standard å gå etter denne lysdioden.

Antall dioder og slikt varierer fra produsent til produsent.

Har grei erfaring med meijiu og kingbrite.
Enig med Jerna her, gå for et ferdig laget lys med LM301B. Er en god del lys som bruker denne dioden, da jeg tror det er den som har høyest lm/w? Mener den kommer over 200lm/w hvis man kjører den under 100%
Har selv laget eget lys med "blurple" COB for mange år siden og var ikke fornøyd når mange ble ødelagt. produserte grei kvalitet, men små mengder. Har i dag et selv bygd samsung lys fra https://www.led-tech.de/en/
Bruker aluminium profiler til kjøling og meanwell drivere.. Hadde heller kjøpt ett ferdig bygd hvis jeg hadde valgt på nytt
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Godt å høre at jeg ikke er alene om å brenne disse lilla lampene. Har lurt litt på hva jeg kan ha gjort feil, men søppel fra kina er kanskje den åpenbare forklaringen. Men det er jo ikke lumen vi er ute etter. Hvis man først skal bygge med skikkelige komponenter burde man vel se på par/ppe?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Godt å høre at jeg ikke er alene om å brenne disse lilla lampene. Har lurt litt på hva jeg kan ha gjort feil, men søppel fra kina er kanskje den åpenbare forklaringen. Men det er jo ikke lumen vi er ute etter. Hvis man først skal bygge med skikkelige komponenter burde man vel se på par/ppe?
Vis hele sitatet...
Ja, PPE eller µmol/J er kanskje mere brukt og der kommer også LM301B/H veldig bra ut hvis du dimmer den. Gjerne over 2 µmol/J, mens tradisjonell DE 1000w hps er 1.75 µmol/J hvis jeg ikke husker feil.
Og man burde vel også se på ePAR da Bruce Bugbee sin forskning viser at det tradisjonelle PAR spektret er litt for kort.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har alltid vært litt nølende til blurple/full spectrum. Det ser selvfølgelig ingen vits i å tilføre lys som ikke brukes, men øyet er også mest følsomt for grønt så forskjellen trenger ikke bli så stor. Om virkningsgraden er bedre kan sikkert hvitt komme bedre ut totalt sett.
Og så er spørmålet om ikke lys kan ha effekter utenom fotosyntese. jeg har alltid hatt 1/3-1/4 hvitt for sikkerhets skyld.

Har lekt med tanken på å kjøpe et par-meter. Men de er dyre, så da er det vel smartere å bare kjøpe "skikkelige" leds. Og uten en uavhengig test/kalibrering vet jeg ikke om jeg kan stole på resultatet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har alltid vært litt nølende til blurple/full spectrum. Det ser selvfølgelig ingen vits i å tilføre lys som ikke brukes, men øyet er også mest følsomt for grønt så forskjellen trenger ikke bli så stor. Om virkningsgraden er bedre kan sikkert hvitt komme bedre ut totalt sett.
Og så er spørmålet om ikke lys kan ha effekter utenom fotosyntese. jeg har alltid hatt 1/3-1/4 hvitt for sikkerhets skyld.

Har lekt med tanken på å kjøpe et par-meter. Men de er dyre, så da er det vel smartere å bare kjøpe "skikkelige" leds. Og uten en uavhengig test/kalibrering vet jeg ikke om jeg kan stole på resultatet.
Vis hele sitatet...
Det blir litt feil, grønt lys brukes også til fotosyntese og er veldig effektiv i å komme igjennom blader, så du får mere lys til bunnen av planten. Og det er også grunnen til å si at "blurple" er full spectrum blir feil. Siden de gjerne har ett mye mindre spektrum av lys enn hvit lys.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men vi ser jo bladene som grønne fordi dette lyset reflekteres. Reflektert lys blir ikke absorbert... Dette er ikke lett. Men jeg er nok enig med deg, har alltid hatt en fair andel hvitt.
Migro og Bruce bugbee har masse god informasjon om dette, sjekk de ut.

Migro tester forskjellige lys osv.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kingbrite leverer.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg er ikke så interessert i hva produsenter sier, de vil stort sett si hva som helst så lenge det betyr et salg. Men Bugbee var et godt tips, skal lese nøye gjennom denne i kveld
https://caas.usu.edu/labs/cpl/files/photobiology.pdf

Sjekket opp de lampene jeg bruker nå, i det minste veldig like
https://www.aliexpress.com/item/4000977800512.html

90lm/w er vel ikke veldig imponerende etter dagens standard. Men jeg kjøpte noen flere okke som, de er jo billige :-)
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
vi ser jo bladene som grønne fordi dette lyset reflekteres
Vis hele sitatet...
For å svare meg selv: Bladene er grønne fordi de utnytter mindre av det grønne spektrummet. Det betyr ikke automatisk at plantene klarer seg like fint uten. Jeg tror jeg kommer til å mixe 50/50 hvit/blurple for nå.

Og det jeg får ut av plansjen til Bugbee er at "lys er lys", sånn grovt sett. Forskjellene er ikke store, så varmhvitt lys med høy lm/w bør funke bra om en ikke må ha det absolutt beste for en hver pris.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For å svare meg selv: Bladene er grønne fordi de utnytter mindre av det grønne spektrummet. Det betyr ikke automatisk at plantene klarer seg like fint uten. Jeg tror jeg kommer til å mixe 50/50 hvit/blurple for nå.

Og det jeg får ut av plansjen til Bugbee er at "lys er lys", sånn grovt sett. Forskjellene er ikke store, så varmhvitt lys med høy lm/w bør funke bra om en ikke må ha det absolutt beste for en hver pris.
Vis hele sitatet...

Mja..er ikke lys ekspert men har hørt om at mengden rødt/blått lys i lyset er med å påvirker hvor tett det blir mellom hvert 'nivå' eller 'node' om du vil på planten.

Bunnlinja er vel at det kreves ikke mye for å gro en plante men det er forskjell på effekt
Sitat av Jerna Vis innlegg
Mja..er ikke lys ekspert men har hørt om at mengden rødt/blått lys i lyset er med å påvirker hvor tett det blir mellom hvert 'nivå' eller 'node' om du vil på planten.

Bunnlinja er vel at det kreves ikke mye for å gro en plante men det er forskjell på effekt
Vis hele sitatet...
Om det stemmer vet jeg ikke, men jeg har hørt at det er tempen som er med å bestemmer lengde mellom hver node og sikkert noe gener, men husker ikke hvor jeg leste det. Mest sannsynlig norcan eller dyrkehåndboka.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jauda, bedre er alltid bedre. Men det viktigste ser fremdeles ut til å være nok lys. I teorien er kanskje blurple mer effektiv, men ikke om virkningsgraden er dårligere. Tipper jeg kommer mye bedre ut av det med noen gode hvite enn med de billige full-spectrums jeg bruker nå.

Jeg liker de pga enkel kobling, og de er billige nok til at jeg kan kjøpe en neve ekstra for backup. Men de som "Imponert Satyr" lenker til er jo dobbelt så effektive! Tror jeg må shoppe litt.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det er mye bra å finne hos Digikey. Disse gir 180lm/w og 90lm/kr (nesten det dobbelt av de som det lenkes til lenger oppe):
https://www.digikey.no/no/products/d...-74-SE/6557084

Men så var det farge temperatur da? Det må bli samme lamper til både veg og blomst, fra gammelt av mener jeg 4-5000K var det anbefalte.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
På led lys har jeg lagt merke til at mange velger 3000k for blomst og 4-5000 k for vegging.

3500k er en fin mellomvei virker det som.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg tror det må bli Samsung COB D Gen4:
https://www.digikey.no/no/products/d...ZV3D4/16609152
https://www.digikey.no/no/products/d...ZT3D4/16609028
35w og 176/181lm/w

Strømforsyning:
https://www.digikey.no/no/products/d...5-1050/7702577

6 slike vil runde 1600kr. Det er jo til å leve med. Men det blir en veldig klumpete løsning med 6 strømforsyninger. Det er litt av sjarmen med de jeg bruker nå, de går rett på 220V.
Vil skyte inn at disse cob lysene trenger litt mer avstand mellom lys og plante enn f.eks. led listene gjør.

Det er verdt å ta i betraktning. Lykke til med valg av lys
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Man merker selvfølgelig strålingsvarme fra slike lamper, men det er ikke verre enn tilsvarende effekt i HPS. Tvert i mot.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Harm Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg brukte 2x600 W før, vanlig hps og mh pærer. Det gikk jo bra det. Lagde mye varme i dyrkerommet og litt stress på plantene men ble jo sånn bra med dråper da. Men så kjøpte jeg noen mars hydro led lamper, 2x600 W, og fy a meg, det var helt sykt forskjell fra de andre. Nesten dobbelt så mye dråper som med de andre pærene. Lettere med mindre varme og holde fuktigheten riktig. De kosta svin, men tror det er verdt det i lengden. Både dråpemessig og strøm sparende.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg kjøpte et slik 1000W LED panel av merket Castnoo fra Wish i 2018, kosta rundt 1500,- kr levert på døra. Den har "outlived" 4 andre ymse LED 200w Spotlys jeg har brukt vedsiden av og på siste growen min nå så har den for første gang stått alene. Hva lumen disse har vet jeg..

Tror planten er av bedre strain, men jeg har muligens det beste resultatet på grow nå siden jeg starta. Så, den gjør jobben den Wish-lampa asså!
takk for tråden
ga meg en lys ide