Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2252
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,
Jeg har brukt cannabis i mange, mange år. Første åra i helg og fest, så mer og mer daglig, med kun noen ukers pause her og der.

Jeg har hele livet hatt mange 'mentale vanskeligheter' som jeg først nå har fått oversikt over. Jeg forbedrer nå aktivt min evne til å leve med disse. Kontra før når jeg ikke visste hva problemet var. Da var det mange år med apati, nihilisme og daglig misbruk av cannabis, på godt og vondt.

Nå har jeg samtidig fått et litt bedre forhold til cannabis. Holder godt øye med forbruket - som er betydelig lavere enn tidligere - og hvordan det påvirker meg. Men, det er fortsatt uker hvor jeg bruker alt for mye og det påvirker meg negativt.

Til spørsmålet:
Er dere noen her som vil si dere suksessfult har gått fra tidligere 'misbruk' av cannabis - til å nå ha et 'uproblematisk bruk' av cannabis?

Hva endret dere for å kunne fortsette å bruke cannabis, uten at det lenger tar overhånd?

Eller er dette en utopi jeg bør legge fra meg sammen med cannabisen? Er det som med alkoholisme - enten er du fortsatt alkoholiker eller så er du en helt tørrlagt eksalkoholiker?
Jeg har akkurat begynt med hasj igjen etter 3 år ish uten å røyke i det hele tatt.

Jeg har vel allerede begynt å bruke så det kan kalles misbruk men for meg er det helt greit. Jeg er på slutten av en benzo nedtrapping så hasjen er en uskyldig greie sammenliknet.

Jeg føler meg bedre enn på årevis, men jeg innser at hasjen fyller enda et lite tomrom som jeg ikke kan fortsette med i all evighet.

Du må vel kjenne på det da hvis du ikke klarer å motstå.
Anonym bruker
"Tom Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror ikke jeg kjenner noen inkl meg selv som har klart å gå fra misbruk til fornuftig bruk. Det er litt sånn all or nothing når man først har blitt avhengig av et rusmiddel samme hvilket det er.

Jeg har vært uten i noen år nå og tør ikke kjøpe meg røykings igjen selvom jeg ikke er avhengig lenger for jeg vet at jeg kommer til å få ferten og fortsette å røyke da så detter jeg tilbake i samme spor jeg var i før.
Å kutte det helt ut har bedret livet mitt betraktelig men jeg kan fortsatt savne de små stundene med kveldskos og film det ble bare sånn at helhetlig så ga det ikke livet mitt noe bra utenom akuratt de små stundene og det gikk på bekostning av all annen livskvalitet og psyke
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ja det er mulig, men du kan ikke lure deg selv på noen måte, det er kjedelig, hard disiplin som er det som gjelder. Å lure deg selv med å si at "det blir jo enkelt", eller "huff, jeg hadde det litt kjipt i dag så jeg fortjener en joint i kveld" er typiske tanker man kan ha rundt en slik nedtrapping.

For meg er det jobb og barn som setter grensene, slike eksterne faktorer er jo det som virkelig tvinger en til å ha disiplin på seg selv. Men når man ser tilbake på ting så er det definitivt mye bedre med et lavere forbruk, det gjør opplevelsen enda mer spesiell.
Personlig så handlet det om å slutte helt, og bli kvitt lysten til å røyke en ganske lang periode, for så å kunne unne meg litt, til spesielle anledninger. Røyker aldri hjemme, og oppbevarer aldri mer, en det jeg skal bruke ved anledningen, kaster det som evt. Er til overs.
Det kommer an på. Jeg røyka daglig før og hadde pause på endel år. Men før brukte jeg det som "selvmedisin" og det er bare dumt. Det er en unnskyldning. Det er bedre å si at man ruser seg istedet. Selvmedisinering er lettere å skli ut fordi det blir "normalt". Men nå orker jeg ikke røyke daglig lenger blir fort lei egentlig og det mister sjarmen. Det er absolutt mulig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Til spørsmålet:
Er dere noen her som vil si dere suksessfult har gått fra tidligere 'misbruk' av cannabis - til å nå ha et 'uproblematisk bruk' av cannabis?

Hva endret dere for å kunne fortsette å bruke cannabis, uten at det lenger tar overhånd?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt om jeg treffer målgruppen til spørsmålet, men jeg har per i dag røyket snart i 6,5 år. Noen pauser underveis såklart.

Forskjellen fra meg og det hasjmljøet jeg hang i var at jeg var etablert da jeg startet å røyke mens de andre gikk på VGS. De droppa ut (såklart) fra VGS og har ikke klart seg så bra i ettertid.

Ingen av de jeg henger/hang med har klart å gjøre sitt misbruk til bruk. Jo kanskje en. Han sa iallefall at han skulle slutte da han ble pappa, men har ikke fått det bekreftet i ettertid at han slutta.

For meg har det egentlig alltid vært lett. Jeg har alltid hatt en regel om at alle dagens gjøremål skal fullføres før jeg vurderer å ta en joint. Akkurat denne er nok sikkert litt vanskeligere for stonere som bare sitter hjemme og ikke gjør noe. Men jeg har aldri hatt noe problem med å gjøre det samme i helgene.

Noen vil kanskje si at daglig røyking er misbruk men jeg har overtalt meg selv at jeg ikke misbruker det. Siste femmer jeg kjøpte holdt i 1 måned + 4 dager med daglig røyking (med toleranse).

Mitt tips til folk som røyker for mye er å droppe røykings om morgenen. Vent til kvelden da alle dagens gjøremål er unnagjort.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg klarer ikke den overgangen fra å røyke daglig til å bare røyke en gang i blant. Hvis jeg har noe liggende i huset har jeg ikke selvdisiplin nok til å la være å røyke nattings.

Har røyka mer eller mindre daglig i 30 år. Men de siste 15 åra har jeg begrenset meg til en joint på kvelden rett før leggetid, ca 0,3-0,4 gram. Vet ikke om jeg vil kalle det misbruk. Jeg har i alle disse årene enten studert eller jobbet. Jeg klarer fint hverdagen med jobb og familie, men de periodene jeg har en pause merker jeg at hjernekapasiteten og arbeidskapasiteten min blir mye bedre.
Overdreven bruk gjorde meg allergisk, løper til skogs bare jeg tar et trekk .
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
var tidligere stor røyker 3 gram om dagen i 10 år ( jointer/pipemekk) , sluttet helt i 10 år .
prøvde så og røyke igjen etter 10 år uten.
men da bare rent i pipe i veldig små mender ( akuratt nok til og ta et trekk med rein hasj røyk) ca 30 mg. holder det inne så lenge jeg kan i et trekk, og dette blir jeg helt satt ut av i flere timer. max 30mg x 3 på en kveld så dette er ikke noe jeg gjør ofte lengre kan ha et gram i flere år

er ikke så glad i hasj rusen lengre ofte de gangene jeg røyker for jeg negative bivirkninger i i opptil flere uker etterpå med tungsinn og angst, verst blir det de gangene jeg en sjelden gang røyker 3 dager på rad
Anonym bruker
"Sinna Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja. Jeg har forandret meg, rusen er ikke det samme som den en gang var. Derfor røyker jeg kun sjeldent, har smått liggende veldig lenge. Pga rusen ikke gir meg det den gjorde før så er det lett å røyke lite eller å la være helt. Alt er en vanesak.

Kanskje ikke svaret du var ute etter, men sånn er livet. Alltid i forandring
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, det er mulig om viljen er der. Røyket selv hver helg før og hendte seg i ukedager også. Ble aldri avhengig da, men det kunne jeg sikkert ha blitt om jeg fortsatte. Ble veldig rolig av det og fikk en pause fra tankekjør og stressa kropp. Har ikke funnet noe å ersatte røyken med, selv om mye kan friste.
Mulighetene er der;
Du må fylle dagene med noe kreativt / om det er jobb, eller hobby. (Få hode litt vekk fra hasj suget)

Men røyka selv i 15 år nå. Og det er bare en av mine kompiser som gikk fra heavy smoker til å ta seg en gang i blant!

Og som nevnt dropp morningsen! Den trigger bare etter mer utoverdagen .
Sist endret av Coldbrew; 23. november 2022 kl. 15:17.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja det er mulig men du skal være rimelig bestemt og ha litt selvdisiplin.Selv har jeg gått ifra daglig bruk til en gang i uken.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har prøvd uendelige mange gong men faller alltid tilbake til gamle vaner
Det er kanskje sjeldent/vanskelig for oss som har misbrukt cannabis over flere år å gå over til uproblematisk bruk. Ut i fra egen erfaring er det absolutt mulig. Løsningen min ble å få dame og barn som rett og slett tvinger meg til å ha disiplin. Liker overraskende nok bedre å røyke mindre også nå.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ble vippet av pinnen etter 5 dager uten røyk.2 trekk med grønnt var det som skulle til.Førstegangskick delux
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Mange takk for mange bra svar.

Jeg gått over en uke edru, og det har vært bra.
Nå i kveld røyker jeg en joint. I og med at dere to som mente dere fikk til dette hadde til felles ca samme meget lave (enda lavere enn jeg har prøvd) dose, så tester jeg nå den strategien.

Tester ut 0.030g per dose og maximum 0.140g per dag. Om jeg holder meg til det og det enda ikke det er lavt nok virker det fåfengt.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg har alltid hatt en regel om at alle dagens gjøremål skal fullføres før jeg vurderer å ta en joint.
Vis hele sitatet...
Har sett denne strategien før, men ikke formulert med 'vurderer'. Kanskje det ordet er viktig.

...

Var redd jeg jeg ikke skulle merke noe, men allerede etter halve 0.030g-jointen merka jeg godt body-highen, og nå er jeg passe fjern. Så får jeg se.
Det spørs omgivelsene. Andre steder i verden der det er mer akseptert, ser de cannabis som en aktivitet de gjør for å kose seg i blandt, enten med venner eller familie, og gir ingen grunn for misbruk. I Norge har vi ikke den kulturen så mye. Men de få kulturene som finnes er involvert i de som misbruker det. Ungdommer etc. Løsningen er å gjøre cannabis lovlig og akseptert for den frihetsfølelsen er sunn for sjela en gang i blandt. Eller det er noe alle bør oppleve ivertfall en gang.
Jeg røyker 1g i mnd, det blir ca 3-4 gang og jeg holder det alltid til helg.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Uten å ha gjort det selv, men for å svare enkelt på spørsmålet ditt - selvfølgelig er det mulig. Jeg sier ikke det er enkelt, men det handler simpelthen om disiplin
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Røyka i 22 år men en sammenlagt pause på 10månder,drit kjedlig uten så umulig får min del,syns livskvalitetn er også bedre me weed,røyker kansje 1g hasj å månden holder meg til weed istedn
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå om dagen røyker jeg kun litt når jeg drikker. Og siden jeg ikke drikker mer enn 1-2 ganger i måneden, fungerer det bra for meg. I tillegg kjøpte jeg en Pax 3 som man ikke blir like pangfjern av, men fjern nok når man ikle røyker så ofte ��