Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1608
Hei!

Tenkte å kjøre en formatering og installere nytt OS på min laptop. Kikket på C: disken og klikket properties kun for å sjekke litt, og det viser seg at min laptop har en 16GB SSD, men den vises ikke når jeg skal formatere osv., før installering av nytt OS. Noen som vet hvorfor?

Vises heller ikke på Min Datamaskin, der ser jeg kun min 1TB C: disk.

SSD'en heter vistnok SanDisk SSD U100 16G
Hvilken laptop? Ideapad Y500?

Kanskje du har samme problem som denne karen: SanDisk SSD U100 16GB unresponsive/broken

Ta en titt i "Intel Rapid Storage Technology" programmet, får du opp "Status: At Risk" elns. som karen i tråden jeg nevnte?

Viste seg at jeg ikke hadde IRST en gang, men når jeg prøve å installere det så får jeg denne feilmeldingen;

http://prntscr.com/9tfmlp
Sist endret av JVMyhre; 22. januar 2016 kl. 18:13.
Windows 10?

Please be aware that intel SRT is not supported under win 10 at this point. Our engineering team is aware of this and they are working on it but we do not have any fix or ETA.

Kevin m
Vis hele sitatet...
Kilde: Intel RST 14.5 Windows 10

Du kan prøve løsninga til "Johnee249" i denne tråden tho:



Intel RST service is not running win 10 64bit

Er en IdeaPad Y500 ja, godt gjettet!

Når jeg tenker mer over det så er jo 16GB helt ubrukelig, så kanskje jeg likegodt skal drøye formateringen og heller kjøpe meg en ny SSD som jeg bytter ut med den gamle.

Vil denne passe?

Edit: Bruker W8.1, så det er ikke feilen. Tenkte å gå helt ned til W7 nå faktisk, spiller noen eldre spill som overhode ikke liker W8/W10
Sist endret av JVMyhre; 22. januar 2016 kl. 18:21.
yup, hvilken som helst mSATA harddisk vil passe.

Sjekk ut denne videoen for hvordan du installerer mSATA disk i Y500: HOW TO: Install A mSATA On A Laptop (Lenovo Y500)


Selv har jeg 2 x mSATA disker på 30GB hver, en til win 8.1 og en til win 10.

Funker greit, på win 8.1 har jeg rundt 2-3 gb ledig plass etter drivere og chrome installert.
Win 10 har ca. 13 gb ledig, nettopp installert på nytt lol.
Høres bra ut, da tenker jeg at jeg går for denne, så bruker jeg bare den vanlige 1TB HDD'en til filmer osv, hastigheten er ikke så nøye der.

Men er veldig gira på å formatere nå, siden pc'en ikke skal brukes i helgen og da kan jeg sette alle spill til nedlasting(jeg har sykelig tregt nett). Leste noe om at det finnes programmer for å flytte over programmer fra HDD til SSD, funker dette for OS og spill også? Altså, kan jeg installere alt jeg trenger på 1TB HDD nå, og flytte det over til SSD når den kommer, inkludert OS?
Jeg har 2 x mSATA og 1 x vanlig snurredisk..

Snurredisken er på 1TB og har win 8.1 installert på en 50GB partisjon, og resten er exFAT for lagring og spill.

Jeg kan bruke exFAT partisjonen i alle 3 installasjonene av windows 8.1/10 fra mSATA og snurredisken.

Steam er installert på exFAT partisjonen.

Dette gir meg 3 harddisker jeg kan starte opp ifra, som gir meg svært god redundanse i tilfelle 1 eller 2 av de andre partisjonene skulle gå til helvette.

Anbefaler deg å installere windows på både mSATA disken og 1TB disken din, så kan du starte fra den ene eller den andre i tilfelle kræsj.
Aah, ikke dumt! Da er det sånn at jeg bare velger hvilken disk jeg vil starte opp fra når jeg starter pc'n ikke sant? Og hvis jeg ikke velger noe så velger den bare den jeg brukte sist?

Da kan jeg isåfall bare formatere nå, også installere OS på både den jeg har nå og den nye når den kommer.
Hvordan er det å overføre hele spill fra HDD til SSD? Altså, mange spill putter vel filer litt overalt.
Yup, jeg bruker legacy BIOS istedenfor UEFI fordi jeg ikke fikk dualboot til å funke helt ellers.
Så jeg trykker bare "F7" ved oppsart (Din maskin har kanskje en annen knapp enn F7 for å velge boot device, som oftest F12) for å velge "BOOT DEVICE" dersom jeg vil starte opp fra en annen disk enn den som står øverst i lista over "BOOT PRIORITY" i BIOS.

Gjør det også enklere å velge å boote fra usb om jeg må fikse enda en fuckup i windows 10 med en refresh/reset.

Sikkert mulig i UEFI også, men gadd ikke fikse det, jeg er sikkert noob.

Flytte spill? Er det Steam?

Følg guiden: Moving a Steam Installation and Games
Sist endret av Turbolego; 22. januar 2016 kl. 19:47.
Blir nok bare Blade and Soul som må flyttes, da det er det eneste jeg kommer til å installerer før SSD kommer. Det er ikke steam.
tips- jeg kjøpte en lite brukt 128g msata ssd på ebay ifjor til rundt 200kr.