Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 14594
Her er den studien jeg refererte til om kreft.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18444165

Uansett. Jeg lister gode kilder, men om dere ikke ser det så er det ikke mye vits at dere spør om det heller.

https://www.youtube.com/watch?v=d0IhZ-R1O8g

Denne varer litt lenge, men den er way worth it!

nutritionfacts.org er det et hav av informasjon. Bare søk på cancer så kommer alle artikklene relatert til kreft opp.
Sist endret av Strømkontakt; 16. september 2015 kl. 12:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Kjøtt (Ja også fisk) meieriprodukter og egg er knyttet til mange typer kreft.

magekreft, tykktarmskreft, endetarmskreft, kreft i bukspyttkjertelen, lungekreft, brystkreft, prostatakreft, testikkelkreft, nyrekreft, blærekreft, leukemi osv.
Vis hele sitatet...
Studien du lenker til seier følgjande:
No consistent excess risk emerged for fish and poultry, which were inversely related to the risk of a number of cancer sites. These findings add further evidence that meat, specifically red and processed meat, plays an unfavorable role in the risk of several cancers. Fish and poultry appear to be favorable diet indicators.
Vis hele sitatet...
Fisk og fugl ser altså ut til å ha beskyttande virkning, altså det stikk motsette av det du skriv. Egg og meieriprodukter er ikkje nevnt i samandraget.
Sist endret av vidarlo; 16. september 2015 kl. 12:42.
Total meat and processed meat were directly related to the risk of stomach, colon, rectum, pancreas, lung, breast (mainly postmenopausal), prostate, testis, kidney, bladder, and leukemia. Red meat was significantly associated with colon, lung (mainly in men), and bladder cancer.

Står det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Total meat and processed meat were directly related to the risk of stomach, colon, rectum, pancreas, lung, breast (mainly postmenopausal), prostate, testis, kidney, bladder, and leukemia. Red meat was significantly associated with colon, lung (mainly in men), and bladder cancer.

Står det.
Vis hele sitatet...
Les det ein gong til. Heile teksten.
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Etter fem år på forumet burde du ha fått med deg at youtube videoer generelt ikke ansees som gode kilder. Det gjelder forøvrig alle steder man forsøker å ha en saklig debatt. Det er med god grunn at det ikke står i pensumlisten din: http://www.youtube.com/xxxxxx

Video generelt kan selvsagt være en god kilde til informasjon. Problemet er at kilder til infoen i videoer sjeldent forekommer. Derfor er seriøs forskning med kildehenvisninger. Og det er ganske dårlig etikette å si til noen "les dette" for så å henvise til en studie på ~200 sider. Hvis du har lest studien så bør du å kunne henvise til f.eks sidetall.
Det er akkurat det jeg gjør.

https://www.youtube.com/watch?v=d0IhZ-R1O8g

Han går igjennom hundrevis av studier gjort.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Det er akkurat det jeg gjør.
Vis hele sitatet...
Ok. Står ikkje det eg siterte på sida du lenka til då? For enten driv du med cherrypicking, eller så driv eg med sitatfusk.
Jo, beklager leste ikke siste delen. men om dere Food as Medicine: Preventing and Treating the Most Common Diseases with Diet med Michael Greger kanskje dere vil se kosthold litt annerledes. Neal Barnard har en artikkel om kreft også (hvor jeg leste igjennom hele)

http://www.pcrm.org/health/cancer-re...nd-cancer-risk
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Det er akkurat det jeg gjør.

https://www.youtube.com/watch?v=d0IhZ-R1O8g

Han går igjennom hundrevis av studier gjort.
Vis hele sitatet...
Du ser ut til å bedrive omtrent like mye cherrypicking som denne doktoren du tilnærmet tilber som en halvgud.

Det er gode mengder kritikk mot Dr. Greger også om man vil ha et mer balansert syn på hva mannen driver med. F.eks. lister dette innlegget opp en del studier nutritionfacts/greger har referert til, men bedrevet heller lempelig omgang med fakta: https://www.sciencebasedmedicine.org...e-by-veganism/

Så sorry as, "kildene" dine er ikke veldig troverdige
Sitat av moridin Vis innlegg
Du ser ut til å bedrive omtrent like mye cherrypicking som denne doktoren du tilnærmet tilber som en halvgud.

Det er gode mengder kritikk mot Dr. Greger også om man vil ha et mer balansert syn på hva mannen driver med. F.eks. lister dette innlegget opp en del studier nutritionfacts/greger har referert til, men bedrevet heller lempelig omgang med fakta: https://www.sciencebasedmedicine.org...e-by-veganism/

Så sorry as, "kildene" dine er ikke veldig troverdige
Vis hele sitatet...
Satt akkurat å leste det samme.

Nutritionfacts.org hadde intil nylig et annet navn. Et som ikke høres like nøytralt ut. For omtrent et år siden het det "Vegan Research Institute", noe som sier litt om agendaen.
Sist endret av murloc; 16. september 2015 kl. 13:14.
Selvsagt vil man ikke kunne eliminere all sykdom med å kutte ut kjøtt, egg og melk. Det er andre faktorer som spiller inn. stress, sukker, salt oljer osv. Veganere kan du bli syk de også, men det er ingen tvil om at du utsetter deg for en hel rekke med kroniske sykdommer som kunne vært unngått ved å kutte ut dyrene i kostholdet. ku melk, høne menstruasjon, bie oppkast og kjøtt. Det er ikke en risk jeg har lyst å ta, men jeg kan ikke snakke for andre dessverre.
Sist endret av Strømkontakt; 16. september 2015 kl. 13:19.
Jeg tror at en grei sak å ha i hodet er at medisinske doktorer ikke er vitenskapsmenn! Klart, noen er det. Men når man har folk som Mehmet Oz og the sorts som promoterer alt mulig mellom himmel og jord, så er det ikke veldig langt man trenger strekke strikken for å få en følelse av at det er publisitet og følgelig økonomiske motiver som ligger bak, og ikke for å stimulere sin opplysningskåtet.

Utspill fra kontroversielle doktorer med kontroversielle påstander bør man sjekke før man svelger unna medisinen deres.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Selvsagt vil man ikke kunne eliminere all sykdom med å kutte ut kjøtt, egg og melk. Det er andre faktorer som spiller inn. stress, sukker, salt oljer osv. Veganere kan du bli syk de også, men det er ingen tvil om at du utsetter deg for en hel rekke med kroniske sykdommer som kunne vært unngått ved å kutte ut dyrene i kostholdet. ku melk, høne menstruasjon, bie oppkast og kjøtt. Det er ikke en risk jeg har lyst å ta, men jeg kan ikke snakke for andre dessverre.
Vis hele sitatet...
At raudt kjøt har ein del uheldige helsekonsekvensar er lite kontroversielt. Men når du dreg inn melk, fisk, egg, honning og andre animalske næringsprodukt så vert det brått kontroversielt.

Ikkje gjenta påstanden om at det er skadeleg, men vis til konkrete studier som peikar på det. Ikkje youtubevideoer, ikkje tullete vegannettsider, men faktiske studier. Gjerne peer reviewed.

T.d. er det vel ein del som tyder på at fisk generelt er relativt sunt, og at ein kan forebygge ein del typar sjukdom ved å spise meir fisk, og at det er gunstig i eit folkehelseperspektiv å bytte ut raudt kjøt med kylling eller fisk. Det beste bør ikkje vere det godes fiende. I tillegg tipper eg at både kylling og fisk er betre klimamessig enn biff...
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Selvsagt vil man ikke kunne eliminere all sykdom med å kutte ut kjøtt, egg og melk. Det er andre faktorer som spiller inn. stress, sukker, salt oljer osv. Veganere kan du bli syk de også, men det er ingen tvil om at du utsetter deg for en hel rekke med kroniske sykdommer som kunne vært unngått ved å kutte ut dyrene i kostholdet. ku melk, høne menstruasjon, bie oppkast og kjøtt. Det er ikke en risk jeg har lyst å ta, men jeg kan ikke snakke for andre dessverre.
Vis hele sitatet...
Hva? Den ene studien du linket til foreslo jo helt klart at det var fordelaktig å spise fisk og kylling! Slik som slashdot forsøkte å påpeke tidligere i tråden.

Du svarer heller ikke på kritikken ang. kilder. Å spise for mye rødt kjøtt er ufordelaktig for helsen, dette er gammelt nytt og så vidt jeg vet alment akseptert. Men du påstår at det er en hel rekke andre sykdommer uten gode kilder. Nutritionfacts.org har en soleklar vegan-agenda. Legen som står bak er heller ikke akkurat kjent for sin gode kildebruk.
Sist endret av murloc; 16. september 2015 kl. 13:29.
Vegetarmat er sunt for helsen og bærer ingen risiko for de sykdommer som assosieres med husdyrproduksjon. Det trengs ikke årevis med forskning eller millioner i investeringer for å velge bort miljøødeleggelse, utnytting av dyr og helseplager – den vegetariske løsningen ligger rett under nesen på hver og en av oss.

Om dere automatisk bare ikke vil lytte til noe Dr. Michael Greger sier så er det mange andre ekstremt pålitelig kilder jeg kan vise til, men det er ikke vits siden dere vil ikke lytte til det uansett.

Jeg ser dere skriver at Dr. Greger har en agenda med å fremvise den veganske livsstilen for helse. Det betyr ikke direkte at det meste han sier ikke stemmer.

Fylle tallerkenen med kjøtt, meieriprodukter og egg kan være en oppskrift for hjertesykdommer, fedme, kreft, diabetes, og selv impotens. Ledende helseeksperter er enige om at å gå vegan er den eneste beste vi kan gjøre for oss selv og våre familier.

Sunn veganer dietter støtter en levetid på god helse og gi beskyttelse mot en rekke sykdommer, inkludert noen av de største mordere. Nemelig: hjertesykdom, kreft og slag.

The Academy of Nutrition and Dietetics sier at vegetarianere og veganere nyte en lavere risiko for å dø av iskemisk hjertesykdom, redusere blodkolesterolet, lavere blodtrykk, lavere forekomst av høyt blodtrykk og type 2 diabetes, og lavere kroppen mass indeks, samt lavere generelle kreft priser. ADA konkluderer med at vegetarianer eller veganer dietter "er sunn, ernæringsmessig tilfredsstillende, og kan gi helsemessige fordeler i forebygging og behandling av visse sykdommer.

En stor studie fra 2006 av 135.000 personer syntes at de som ofte spiste grillet kylling uten skinn hadde en svimlende 52 prosent høyere risiko for blærekreft enn folk som aldri spiste det.

Godt planlagte veganer dietter gir oss alle de næringsstoffene vi trenger, minus all mettet fett, kolesterol og forurensninger som finnes i animalsk kjøtt, egg og melkeprodukter.
Sist endret av Strømkontakt; 16. september 2015 kl. 13:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av murloc Vis innlegg
Slik jeg skjønner det blir det derfor vanskelig å si at fordi jeg spiser kjøtt er jeg umoralsk. Ihvertfall uten å spesifisere det. Og som jeg allerede nevnte så ER jeg enig i at i et miljøperspektiv så er det umoralsk å spise kjøtt, ihvertfall dersom produksjonen er slik den er idag.
Vis hele sitatet...
Altså, vi kunne alltids tatt en større diskusjon om metaetikk, men det blir veldig off topic. Så jeg nøyer meg med å si at forståelsen din av subjektiv og objektiv moral virker rimelig mangelfull, så bare ha det i bakhodet. Når det er sagt, så er det en annen ting som må påpekes. For her insisterer du på at ingen kan fortelle deg at å spise kjøtt er umoralsk uten å presisere hva slags moralsystem man baserer det på. Mens du selv i neste åndedrag kaller det umoralsk i et miljøperspektiv.

Poenget her er at dersom du nekter å ta stilling til moral, kan du heller ikke uttale deg om moralen i noe. Du kan hverken si imot de som kaller det umoralsk, eller selv hevde at det ikke er en moralsk problemstilling – eller kalle noe som helst annet for moralsk, umoralsk eller amoralsk. Hvis du insisterer på å ta dette standpunktet har du altså mistet anledningen til å si, som du sier, at kjøtt i et miljøperspektiv er umoralsk. Du kan ikke en gang si noe om moralen i voldtekt eller drap. Du har effektivt brent alle broer som gir deg mulighet til å si noe som helst om handlingers moral overhodet. På akkurat samme måte som at hvis du fullstendig avfeier og nekter å forholde deg til matematikk har du mistet anledningen til å uttale deg om riktigheten av 2+2=4 eller påstå at det ikke er et matematisk problem.

Men vi vet jo begge at du har oppfatninger om moral – både om drap, voldtekt, dyremishandling og kjøttspising – som du villig uttaler deg om, og da fremstår det hele som en cop-out mer enn et seriøst argument. Hvor overbevisende er det om en person nekter å akseptere umoralen i voldtekt med bakgrunn i at man ikke har grunnlag for fastslå et allmenngyldig moralsystem, men som i neste åndedrag kaller det umoralsk å drepe? Det virker som du her har kommet opp med konklusjonen først, for så å banke firkantede argumenter gjennom runde hull i håp om å underbygge den.

Så, er det ikke moralsk sett bedre å la et dyr som ikke lider leve enn å drepe det fordi det smaker godt? Hvis ikke, hvorfor? Er det moralsk å spise griser, men umoralsk å spise kraftig tilbakestående mennesker? Hvorfor? Jeg er ikke vegetarianer, men jeg har ingen problemer med å akseptere at det er bedre å la være å drepe friske dyr om man kan.

Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Om dere automatisk bare ikke vil lytte til noe Dr. Michael Greger sier så er det mange andre ekstremt pålitelig kilder jeg kan vise til, men det er ikke vits siden dere vil ikke lytte til det uansett.
Vis hele sitatet...
Fagfellevurdert medisinsk forskning lytter vi til alle som en. Det eneste du har trukket frem av denslags har sagt deg beint imot, så langt jeg kan se. Er det da rart du møtes med skepsis?

Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Sunn veganer dietter støtter en levetid på god helse og gi beskyttelse mot en rekke sykdommer, inkludert noen av de største mordere. Nemelig: hjertesykdom, kreft og slag.

The Academy of Nutrition and Dietetics sier at vegetarianere og veganere nyte en lavere risiko for å dø av iskemisk hjertesykdom, redusere blodkolesterolet, lavere blodtrykk, lavere forekomst av høyt blodtrykk og type 2 diabetes, og lavere kroppen mass indeks, samt lavere generelle kreft priser. ADA konkluderer med at vegetarianer eller veganer dietter "er sunn, ernæringsmessig tilfredsstillende, og kan gi helsemessige fordeler i forebygging og behandling av visse sykdommer.
Vis hele sitatet...
Google translate much?

Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
En stor studie fra 2006 av 135.000 personer syntes at de som ofte spiste grillet kylling uten skinn hadde en svimlende 52 prosent høyere risiko for blærekreft enn folk som aldri spiste det.
Vis hele sitatet...
Hvilken? Lenke til studien, takk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Vegetarmat er sunt for helsen og bærer ingen risiko for de sykdommer som assosieres med husdyrproduksjon.
Vis hele sitatet...
For det første ser jo fisk ut til å ha positiv virkning på en del typer sjukdom, så å avfeie det så kontant som du gjer er spesielt. For det andre kan det beste fort verte det godes fiende, som nevnt tidlegare. I eit folkehelseperspektiv er kanskje kylling betre enn biff - og fisk betre enn kylling.
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Fylle tallerkenen med kjøtt, meieriprodukter og egg kan være en oppskrift for hjertesykdommer, fedme, kreft, diabetes, og selv impotens. Ledende helseeksperter er enige om at å gå vegan er den eneste beste vi kan gjøre for oss selv og våre familier.
Vis hele sitatet...
Uhm. Det er ingen som er ueinige i at overdrevne inntak av spesielt metta fett er helseskadeleg, og at raudt kjøt kan føre til kreft. Men igjen - myndigheitene anbefaler folk alt redusert kjøtforbruk, og variert kosthald.
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Sunn veganer dietter støtter en levetid på god helse og gi beskyttelse mot en rekke sykdommer, inkludert noen av de største mordere. Nemelig: hjertesykdom, kreft og slag.
Vis hele sitatet...
Samme vil ein vegetardiett, der du ikkje totalt kutter ut animalske produkter som mjølk og egg.

Du er ikkje ute etter å diskutere. Du er ute etter å misjonere, og forsterkar ein del fordommer mot veganere for å sei det pent...
Hvorfor ikke kutte ut egg? Egg er tilogmed ulovelig å reklamere som "sunt" "trygt" "bra for deg" "næringsrikt" "lavkalori" "relativt lavkalori" "proteinrik"

Visst det ikke er lov å reklamere det som trygt engang ... hvorfor spise menstruasjonen til hønen da?
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Hvorfor ikke kutte ut egg? Egg er tilogmed ulovelig å reklamere som "sunt" "trygt" "bra for deg" "næringsrikt" "lavkalori" "relativt lavkalori" "proteinrik"

Visst det ikke er lov å reklamere det som trygt engang ... hvorfor spise menstruasjonen til hønen da?
Vis hele sitatet...
Bullshit? Flåsete begrepsbruk som "bieoppkast", "hønsemenstruasjon" og liknende gjør deg for øvrig ingen tjenester.
Jeg liker å kalle ting for hva det er. Ikke mer eufenismer

Beklager. Jeg mente å si det er ulovelig i USA.
Sist endret av Strømkontakt; 16. september 2015 kl. 14:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Jeg liker å kalle ting for hva det er. Ikke mer eufenismer
Vis hele sitatet...
Omtaler du frø som planteembryo og? Og blomster som plantekjønnsorganer? Forsøka dine på nytale framstår som rimeleg latterlege, og bortforklaringa di fell på steingrunn, all den tid begrep som egg og honning er langt utanfor det som er vanleg å omtale som eufismer.
Sist endret av vidarlo; 16. september 2015 kl. 14:11.
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Beklager. Jeg mente å si det er ulovelig i USA.
Vis hele sitatet...
Ser dårlig ut for den påstanden også.
Eufenismer er uttrykk for noe som man helst ikke vil nevne ved sitt rette navn. frø eller planteembryo tror jeg ikke spiller stor rolle for folk flest. Men folk har en slags frakobling fra hva dem faktisk spiser. Derfor liker vi å si Hamburger å ikke: en mix av 100 kyr eller mer

Ser ikke at det står "sunt" "trygt" "bra for deg" "næringsrikt" "lavkalori" "relativt lavkalori" "proteinrik" noen steder jeg. De påpeker at det er 6g protein i egget.

Det det står derimot er HIGH NUTRITENT DENSITY. haha. WOW! hvilken achievement ..
Sist endret av Strømkontakt; 16. september 2015 kl. 14:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Eufenismer er uttrykk for noe som man helst ikke vil nevne ved sitt rette navn. frø eller planteembryo tror jeg ikke spiller stor rolle for folk flest. Men folk har en slags frakobling fra hva dem faktisk spiser. Derfor liker vi å si Hamburger å ikke: en mix av 100 kyr eller mer
Vis hele sitatet...
Det du prøver på er klassisk appeal to emotion. Du prøver å vekke avsky. Å snakke om eufismer er meiningslaust når det er eit så godt innarbeida navn, med så lang historie.

Og om du var oppriktig opptatt av at navn skulle beskrive opphavet til maten må jo plantekjønnsceller og plantekjønnsorgan vere utmerka og skildrande namn av hhv. frø og blomster?

Eg trur du bør revurdere eigen argumentasjon solid, for du overtyder ingen - du framstår tvert imot som ein tanke desperat, og det ser ut til at du grip etter halmstrå.
Sist endret av vidarlo; 16. september 2015 kl. 14:20.
Ikke desperat i det hele tatt. Om du tror å spise dyr, kumelk og egg er sunt så er det greit det. Jeg prøver å fortelle at vegetarmat er sunt for helsen og bærer ingen risiko for de sykdommer som assosieres med husdyrproduksjon. Skulle ønske du forsto det, men sånn er det da bare noen ganger.

Ja, det er en klassisk appeal to emotion. men jeg skulle virkelig ønske vi kunne begynt å kalle det for hva det er.

Sitat av Provo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
"They don’t contain carbs" Jeg forstår at det kanskje høres bra ut for mange, men vi mennesker trenger karbohydrater. Det beste er å ta utgangspunkt i en 80/10/10 carb/protein/fett og justere opp protein/fett ettersom du merker kroppen responderer bedre til det.

PS: En annen fordel med et vegansk kosthold er at det er den beste diett/livsstilen du kan ha for å gå ned i vekt. Bare spis hele plantebaserte matvarer. Sounds good? aldri igjen måtte gå på slitsomme dietter, sulte deg selv, stoppe å spise før du er mett, og best av alt aldri igjen å telle kalorier.

Derfor mange går tilbake etter å ha prøvd et vegansk kosthold er fordi de ikke spiser nok, og ligger i kalori-underskudd på slutten av dagen derfor har de ikke mye energi. Det er viktig å spise nok kalorier.

Dersom du trener slik som meg er det greit å ha en viss oversikt over kalori inntaket.
Sist endret av Strømkontakt; 16. september 2015 kl. 14:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det som hele tiden blir fremmet her er at nei, overdreven spising av kjøtt er ikke sunt og myndighetene sier folk bør spise så variert som mulig. Kjøtt kan godt være en ingrediens uten at du skulle få negative konsekvenser av dèt, men da må det være en ingrediens og ikke hovedelementet i en rett.

Det du påstår er at uansett kjøttmengde så er det skadelig, og da faller det for døve ører. Noen folk distanserer seg men mange av oss er fullt klar over at pølser er kvernet kjøtt med noe krydder presset inn i grisetarmer uten at vi synes det er ekkelt.
Angående dyreforhold har de fleste dyr det ganske bra her i landet, men det er klart at mislighold skjer og det er rom for forbedringer, spesiellt hos høns.
Sitat av Provo Vis innlegg
Altså, vi kunne alltids tatt en større diskusjon om metaetikk, men det blir veldig off topic. Så jeg nøyer meg med å si at forståelsen din av subjektiv og objektiv moral virker rimelig mangelfull, så bare ha det i bakhodet. Når det er sagt, så er det en annen ting som må påpekes. For her insisterer du på at ingen kan fortelle deg at å spise kjøtt er umoralsk uten å presisere hva slags moralsystem man baserer det på. Mens du selv i neste åndedrag kaller det umoralsk i et miljøperspektiv.
Vis hele sitatet...
At jeg har mangelfull kunnskap om filosofien rundt etikk og moral stemmer jo bra, jeg sier jo også det i mitt 2. eller 3. innlegg. Jeg baserte det jeg sa etter en samtale med en kamerat som går mastergrad i filosofi.

Det skulle selvsagt stå at etter min subjektive moral er det umoralsk å spise kjøtt i et miljøperspektiv.

Sitat av Provo Vis innlegg
Poenget her er at dersom du nekter å ta stilling til moral, kan du heller ikke uttale deg om moralen i noe. Du kan hverken si imot de som kaller det umoralsk, eller selv hevde at det ikke er en moralsk problemstilling – eller kalle noe som helst annet for moralsk, umoralsk eller amoralsk. Hvis du insisterer på å ta dette standpunktet har du altså mistet anledningen til å si, som du sier, at kjøtt i et miljøperspektiv er umoralsk. Du kan ikke en gang si noe om moralen i voldtekt eller drap. Du har effektivt brent alle broer som gir deg mulighet til å si noe som helst om handlingers moral overhodet. På akkurat samme måte som at hvis du fullstendig avfeier og nekter å forholde deg til matematikk har du mistet anledningen til å uttale deg om riktigheten av 2+2=4 eller påstå at det ikke er et matematisk problem.
Vis hele sitatet...
Hvis det fremstår slik av min argumentasjon at jeg ikke ønsker å ta stilling til moral eller avfeie den så beklager jeg det.

Jeg nekter ikke å ta stilling til moral. I tilfelle det er uklart så mener jeg det er moralsk å spise kjøtt (etter min subjektive oppfatning av moral). Da mener jeg helt isolert det å drepe dyr for så å spise kjøttet. Når det er sagt er det også helt klart grader av dette. Nå vet jeg ikke om moral/umoral har et strengt sort/hvitt forhold - altså at det enter er eller ikke er moralsk. Til det har jeg for lite kunnskap.

I den grad det finnes grader av moralitet så vil jeg si at det - etter min subjektive moral - er mer umoralsk å spise industrielt kjøtt enn eget jaktet kjøtt. Det er mer umoralsk og spise kjøtt fra industriell produksjon enn bærekraftig/økologisk produksjon. Gir dette mening?

Sitat av Provo Vis innlegg
Men vi vet jo begge at du har oppfatninger om moral – både om drap, voldtekt, dyremishandling og kjøttspising – som du villig uttaler deg om, og da fremstår det hele som en cop-out mer enn et seriøst argument. Hvor overbevisende er det om en person nekter å akseptere umoralen i voldtekt med bakgrunn i at man ikke har grunnlag for fastslå et allmenngyldig moralsystem, men som i neste åndedrag kaller det umoralsk å drepe? Det virker som du her har kommet opp med konklusjonen først, for så å banke firkantede argumenter gjennom runde hull i håp om å underbygge den.
Vis hele sitatet...
Det er et allmengyldig moralsystem som sier at det er umoralsk å drepe eller voldta - i de fleste tilfeller. Dette er det som svært mange lover baserer seg på - utilitarismen. Det er altså umoralsk (og dermed ulovlig) å drepe fordi det volder mer ulykke enn lykke for alle involverte. Men det finnes selvsagt unntak. Dreper man i rent selvforsvar eller i forsvar av andre får man som regel lavere eller ingen straff.

Som nevnt vil Aristoteles dydsetikk si at mellomtingen være det moralske. Uten at det tar for seg kjøttspising spesifikt. Og det er det som er poenget at generelle moralske systemer er vanskelige å benytte. Men som sagt her er jeg på usikker grunn så viker gjerne for konkrete eksempler/argumenter.

Sitat av Provo Vis innlegg
Så, er det ikke moralsk sett bedre å la et dyr som ikke lider leve enn å drepe det fordi det smaker godt? Hvis ikke, hvorfor? Er det moralsk å spise griser, men umoralsk å spise kraftig tilbakestående mennesker? Hvorfor? Jeg er ikke vegetarianer, men jeg har ingen problemer med å akseptere at det er bedre å la være å drepe friske dyr om man kan.
Vis hele sitatet...
Moralsk sett bedre ja, men se på spørsmålet mitt over ang grader av moralitet. Det absolutt ideelle hadde jo vært in vitro kjøtt uten at noen må dø. Men selv om det er bedre er det dermed ikke umoralsk.

Jeg vet ikke hvorfor det er nødvendig å sammenligne dyr å mennesker. Jeg synes menneskeliv er mer verdt dyreliv. Derfor spiser jeg ikke mennesker istedet for griser uansett hvor retarderte de er. Så ikke helt hvor det argumentet skulle føre debatten.

Jeg mener forøvrig ikke at jeg absolutt har rett i denne diskusjonen. Jeg innrømmer gjerne at jeg er på utrygg grunn. Men jeg diskusjonen er interessant så jeg diskuterer etter beste evne med mål om å forsvare at det er vanskelig å si at å spise kjøtt er umoralsk. Jeg ser jo for all del at det er mye vanskeligere enn jeg trodde, så slikt sett har diskusjonen så langt vært lærerik for min del.

Om denne diskusjonen blir veldig of topic tar jeg den gjerne over PM eller i en egen tråd om ønskelig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
PS: En annen fordel med et vegansk kosthold er at det er den beste diett/livsstilen du kan ha for å gå ned i vekt. Bare spis hele plantebaserte matvarer. Sounds good? aldri igjen måtte gå på slitsomme dietter, sulte deg selv, stoppe å spise før du er mett, og best av alt aldri igjen å telle kalorier.
Vis hele sitatet...
Det står jo i sterk kontrast til påstanden din om at det er uproblematisk å få i seg nok næring gjennom eit vegansk kosthald. Går du ned i vekt har du eit kaloriunderskot, og får ikkje nok næring. At det er ønskjeleg i enkelte situasjoner endrer ikkje det faktum at du ikkje får nok næring.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det du påstår er at uansett kjøttmengde så er det skadelig, og da faller det for døve ører. Noen folk distanserer seg men mange av oss er fullt klar over at pølser er kvernet kjøtt med noe krydder presset inn i grisetarmer uten at vi synes det er ekkelt.
Angående dyreforhold har de fleste dyr det ganske bra her i landet, men det er klart at mislighold skjer og det er rom for forbedringer, spesiellt hos høns.
Vis hele sitatet...
http://www.dyrsrettigheter.no/kjotti...orge%E2%80%9D/

Jeg tror vi har forskjellig definisjon på hva godt er. F.eks 75 % av norske melkekuer holdes på bås. Der står de bundet til båskanten uten å kunne snu seg i minst 8 måneder i strekk. De har en strøm-bøyle over ryggen som tvinger dem til å gjøre fra seg på «riktig» sted.

Det er ikke å ha det godt. Visst det hadde vært meg så kan jeg si deg en ting. Jeg hadde blitt klin gærn for å si det mildt!

Ja, som jeg skrev i hovedposten min. Jeg vil først og fremst argumentere veganisme som et moralsk problem. Unødvendig å ta av sensitive liv, ødeleggelse av familie og sosiale bånd, slaveri, fangenskap, lemlestelse og resten av horror showet som følger med. Joda som du skriver er det selfølgelig bedre jo mindre man spiser. Det jeg vil frem til hvorfor ikke kutte ut alt? Fordi vi liker smaken av det?

http://nutritionfacts.org/video/what...o-live-longer/

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det står jo i sterk kontrast til påstanden din om at det er uproblematisk å få i seg nok næring gjennom eit vegansk kosthald. Går du ned i vekt har du eit kaloriunderskot, og får ikkje nok næring. At det er ønskjeleg i enkelte situasjoner endrer ikkje det faktum at du ikkje får nok næring.
Vis hele sitatet...
Det kan være problematisk å få i seg nok kalorier om du ikke spiser nok. Derfor er det viktig å spise mat med høyt kalori-innhold. Kan ikke bare spise blåbær dagen lang ettersom det ikke inneholder kalorier i det hele tatt omtrent. Derfor sørger jeg for å inkludere mye forskjellig korn, nøtter/frø og forskjellig poteter som inneholder mye mer kalorier. Det er viktig å spise det i tilegg til frukt og bær osv.. Veganere spiser ofte mye mer variert enn kjøttetere.

Har du lyst å gå opp i vekt er dette lettere med kjøtt, egg og melk ja. Det er nesten bare fett og proteiner, masse kolesterol og mettet fett og 0 fiber. Bare en bitteliten bit biff er 100 kcal liksom. Jeg skal være helt ærlig jeg å si at det er enklere å gå opp i vekt som kjøtteter.

Jeg liker å holde meg frisk, slank og jeg liker å spise masse mat derfor passer vegansk kosthold utmerket for meg

Det betyr dermed ikke at det ikke går ant å gå opp i vekt. Til frokost idag hadde jeg en vegansk hjemmelaget gainer som ble 950 kalorier!

Og du murloc med den subjektivismen din. "Jeg kan godt synes at det er greit å drepe, torturere, lemleste mennesker osv. Det må jeg få lov til. Det er moralsk subjektivisme."

"Om du vil spise ditt eget kjæledyr synes jeg derimot er greit."

forstår ikke hvorfor jeg gidder å adressere dette engang. Men hva skjer med å ha litt empati, medfølelse og barmhjertighet?

empati, medfølelse og barmhjertighet ovenfor andre*
Sist endret av Strømkontakt; 16. september 2015 kl. 15:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.