Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1131
Hei

Har en litt eldre pc stående her som per dags dato ikke er i bruk. Det er en slik type: http://www.pcworld.com/product/29437...sion-e521.html

Jeg vet ikke hva slags hovedkort det er i den men alt er orginalt utenom skjermkortet og noen ram brikker.

Kan noen hjelpe meg med noen anbefalinger? Skal ha nytt skjermkort, prosessor og ram. Vil gjerne ha det beste som dette hovedkortet kan klare. Mulig en bedre ny hardisk også, ssd?



$pliffen
Sist endret av $pliffeN; 5. oktober 2013 kl. 22:35.
Denne maskinen er såpass gammmel at du burde bygge helt ny. Hva er budsjettet?
Hadde jeg vært deg, ville jeg bygd en helt ny maskin.
Det som ofte er svakhetene i ferdigbygg er custom strømforsyninger og hovedkort, så det er ikke alltid like kompitabelt for oppgraderinger.

Du kan for eksempel kjøpe en slik pakke fra Komplett for 3.795 kroner, noe som er en absolutt kurant pc, så bygge den sammen selv.
Her kan du også eventuelt oppgradere til feitere ram og skjermkort etterhvert.
Spørs selvfølgelig helt hva budsjettet ditt er, noe som du ikke nevnte.


Denne tråden burde forresten ligge i ''kjøp av maskinvare''
Hm, dette er en eldgammel PC... Hva er egentlig hensikten med oppgradering på denne? Om du ikke skal gjøre det av spesielle grunner så mener jeg at du heller skal kjøpe nytt.

For det første må du nok på lang leting på bruktmarkedet for å finne deler som passer. Det er deler som tross alt er ute av produksjon. Sempron 3400 er vel helt tilbake til 05/06?. For det andre får du en ny PC for noen lapper 3-5 tusen som både er nytt, oppdatert og mye bedre enn det du får mot å oppgradere den PCen der.

I tillegg er det ikke særlig å jobbe med ferdigbygde "kontor" PCene fra Dell, da de som oftest kommer med knotete custom solutions.
Hehe, gutta(!) Bare legg den ideen død. Jeg har fra før av en gaming pc og en bærbar.

Men tanken er jeg at jeg gjerne vil bruke denne som en stuepc. Der den er koblet til hovedtvn.. Har trådløs mus og tastatur. Men sånn som pcn er nå så lagger den på fks vgtv hd fullskjerm..!! Derrfor jeg gjerne vill oppgradere den maks med det (lille) utgangspunktet den har nå slik at de normale tingene går.

Noen som vet hvilket hovedkort denne pcn har? Så kan jeg se litt selv også.

Edit; er ikke noe budsjett. Er bare ute etter de delene som jeg nevnte som er tilgjengelig - pris betyr ikke så mye .
Sist endret av $pliffeN; 6. oktober 2013 kl. 01:00.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei igjen, da holdt den ut frem til nå!

Misstenker at skjermkortet er gåent. Kommer ikke noe signal fra pc til skjerm. Prøvd forskjellige ledninger samt skjermer men ingen signal.

Er det mulig å få tak i skjermkort til denne modellen?
Skjermkortet som nå er defekt er NVIDIA GeForce 7300 Le. Hva slags andre skjermkort kan jeg gå på leit etter?
NVIDIA GeForce 7300 Le er et rimelig gammelt PCIe kort med 256MB ram.

Billigste skjermkortet jeg fant på prisjakt.no med mer enn 256MB ram har 1GB ram, og gruser det gamle kortet ditt ifølge banchmarks fra http://www.videocardbenchmark.net/

Pris? Fra 260 og oppover: prisjakt.no/product.php?p=802522

Dette kortet er "Stille skjermkort" uten vifte, så passer bra i stua...

Også har den hdmi...
Sist endret av Turbolego; 25. januar 2016 kl. 15:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.