Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 34543
Sitat av Penina Vis innlegg
Men hvor nevnes denne satan, hvis det er hans egennavn? Grunnen til at jeg tok med så mange eksempler, er at alle disse guder og vesener har aspekter ved seg som har gått inn i Satan-figuren. Hvis du vil bort fra dette, og til stedet hvor satan faktisk nevnes, så må du til det Gamle Testamente, skrevet på hebraisk.

Satan er et hebraisk ord, og det betyr som sagt "motstander". Det er ikke noe du kan vri deg rundt. Jeg driter ærlig talt i LaVey, som var en lavpannet egoist og patologisk løgner, men jeg er interessert i dine utsagn som "Satan er en gud fra en annen religion, men siden de kristene så på denne religionen som en ond religion siden det ikke var dere egen så ble den ond." Hvilken gud? Hvilken religion?
Vis hele sitatet...


Vet du hva? Jeg driter full faen i hva du er interessert i og vis du skal være frekk gidder jeg ikke en gang å diskutere dette med deg. Og vis du synes han var lavpannet er det vel bare din egen dumhet og religion som blinder deg, men ja, han var en egoist og han løy nok mye. Men det er ingen som har løyet så mye som den fyren som fant ut at han skulle skrive en bok om en magisk fyr som flyr rundt over skyene og ser på at folk blir voldtatt og lat sine egne være i flertall av voldtektsmenn.
Sitat av anonym85694 Vis innlegg
Vet du hva? Jeg driter full faen i hva du er interessert i og vis du skal være frekk gidder jeg ikke en gang å diskutere dette med deg. Og vis du synes han var lavpannet er det vel bare din egen dumhet og religion som blinder deg, men ja, han var en egoist og han løy nok mye. Men det er ingen som har løyet så mye som den fyren som fant ut at han skulle skrive en bok om en magisk fyr som flyr rundt over skyene og ser på at folk blir voldtatt og lat sine egne være i flertall av voldtektsmenn.
Vis hele sitatet...
Er du et lite lam, som er trengt opp i et hjørne, av en som er mer belest enn deg??
Sist endret av meitemark; 25. mai 2021 kl. 21:23.
Jeg regner ikke meg selv som satanist, men innser at om jeg absolutt måtte kategorisert min ideologi/livsfilosofi så ville ikke rasjonalistisk satanisme vært helt skivebom (https://snl.no/satanisme).


Sitat av Gamgee Vis innlegg
Men altså, dette er jo verdier som omtrent alle har i mer eller mindre grad. Å kalle det "satanisme", et ord folk flest forbinder med helt andre ting, virker veldig meningsløst og forvirrende.
Vis hele sitatet...
Sitat av 11elikri Vis innlegg
Det er veldig villedende, de burde heller finne et nytt navn for sekten sin.. Satan står tross alt kun for ondskap og grusomhet, veldig rart å stå for kjærlighet og dyrevelferd når man kaller seg selv for en satanist?
Vis hele sitatet...
Dere er jo begge flotte eksempler på hvor vellykket kirkens indoktrinering faktisk er.
Sitat av anonym85694 Vis innlegg
Vet du hva? Jeg driter full faen i hva du er interessert i og vis du skal være frekk gidder jeg ikke en gang å diskutere dette med deg. Og vis du synes han var lavpannet er det vel bare din egen dumhet og religion som blinder deg, men ja, han var en egoist og han løy nok mye. Men det er ingen som har løyet så mye som den fyren som fant ut at han skulle skrive en bok om en magisk fyr som flyr rundt over skyene og ser på at folk blir voldtatt og lat sine egne være i flertall av voldtektsmenn.
Vis hele sitatet...
Skal ikke blande meg mer enn dette innlegget, men er jo mye hyggeligere for alle om du tar saken seriøst og svarer når han kommer med så konkrete spørsmål. Det er tross alt det som er målet med tråden, å i stor grad Norsk Freakforum. Syntes du han er frekk er det jo bare og si ifra. Har du ikke noe svar, så er det jo bare å si det. Det finnes alltid noen med mer kunnskap
Sist endret av meitemark; 25. mai 2021 kl. 21:23.
Jeg kan svaret, og på vær minste lille detalj jeg ikke kan leser jeg meg opp på det før jeg svarer. Men vis noen prøver å krenke min tro og er frekk mot meg nekter jeg å gi han svaret. Da kan han heller lese seg opp på det selv. Da gidder ikke jeg legge energi inn i å lære han om historie.
Sitat av anonym85694 Vis innlegg
Hekser og magi finnes, men magi man kan ikke få ting til å fly gjennom luften akkurat. Magi går ut på manipulasjon, ved å bruke magi manipulerer man både seg selv og eventuelle andre til å føle det man trenger for at det du ønsker at skal oppnås skal hende.
Vis hele sitatet...
Bevis det.

Sitat av anonym85694 Vis innlegg
Jeg kan svaret, og på vær minste lille detalj jeg ikke kan leser jeg meg opp på det før jeg svarer. Men vis noen prøver å krenke min tro og er frekk mot meg nekter jeg å gi han svaret. Da kan han heller lese seg opp på det selv. Da gidder ikke jeg legge energi inn i å lære han om historie.
Vis hele sitatet...
En naturlig holdning å ha når man selv går inn på et diskusjonsforum.
Bæææh
Sist endret av meitemark; 25. mai 2021 kl. 21:23.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Bevis det.

En naturlig holdning å ha når man selv går inn på et diskusjonsforum.
Bæææh
Vis hele sitatet...


Bevise at man kan manipulere tanker? Eller hva vil du at jeg skal bevise?


Jeg joina her fordi jeg så mange folk som ikke viste hva satanisme var og tenkte jeg skulle være til hjelp og svare på et par spørsmål. Noe jeg har gjort, men selvfølgelig diskuterer jeg ikke med folk som ikke har respekt for meg og mine tanker.
Sitat av anonym85694 Vis innlegg
Bevise at man kan manipulere tanker? Eller hva vil du at jeg skal bevise?
Vis hele sitatet...
Når du sier at "Hekser og magi finnes", bør du kunne bevise det. Kan du ikke det så behøver du heller ikke si noe om det. Alle kan komme med påstander om hva som helst, og i en diskusjon kan vi ikke ta hensyn til slikt tull. Derfor bør du bevise slike påstander, slik at det ikke oppfattes som tull, og påstanden blir tatt med i diskusjonen.

Du kan heller ikke komme med "slik er det, finn det ut selv", det har ingenting i en diskusjon å gjøre. Penina ba deg redegjøre for det du sa, ikke for å sette deg i en vanskelig situasjon, ikke for å rakke ned på deg, men for å vite hva du snakker om, slik at vi kan fortsette diskusjonen.
Sist endret av meitemark; 25. mai 2021 kl. 21:23.
Sitat av anonym85694 Vis innlegg
Bevise at man kan manipulere tanker? Eller hva vil du at jeg skal bevise?


Jeg joina her fordi jeg så mange folk som ikke viste hva satanisme var og tenkte jeg skulle være til hjelp og svare på et par spørsmål. Noe jeg har gjort, men selvfølgelig diskuterer jeg ikke med folk som ikke har respekt for meg og mine tanker.
Vis hele sitatet...
Det virker mer som om folk er kritiske, ikke respektløse. Hvis du er interessert i en diskusjon så finner du det nok her, men hvis du vil at folk skal klappe deg på ryggen og være enig i alt du sier er nok et satanistforum med likesinnende bedre.
Sist endret av meitemark; 25. mai 2021 kl. 21:23.
Hekser er folk som gjør magi, magi er manipulasjon. Jeg kan bevise at manipulasjon eksisterer, men det tror jeg du allerede vet. MAGI er en måter å MANIPULERE, på samme måte, men samme teknikk som annen manipulasjon. Bare man gjør det mere gjennomført og på et spesielt sted.



''Jeg driter ærlig talt i LaVey, som var en lavpannet egoist og patologisk løgner''

Beklager, men dette er ikke å være kritisk. Dette er ren respektløs oppførsel.
Sist endret av Provo; 1. november 2014 kl. 08:00.
Sitat av anonym85694 Vis innlegg
Hekser er folk som gjør magi, magi er manipulasjon. Jeg kan bevise at manipulasjon eksisterer, men det tror jeg du allerede vet. MAGI er en måter å MANIPULERE, på samme måte, men samme teknikk som annen manipulasjon. Bare man gjør det mere gjennomført og på et spesielt sted.
Vis hele sitatet...
Så vi er alle hekser, i mer eller mindre grad? Hvilket sted utføres manipulasjonene forresten?


Sitat av anonym85694 Vis innlegg
''Jeg driter ærlig talt i LaVey, som var en lavpannet egoist og patologisk løgner''

Beklager, men dette er ikke å være kritisk. Dette er ren respektløs oppførsel.
Vis hele sitatet...
Mot LaVey, kanskje, men ikke mot deg. Dessuten er det der kun deler av setningen, som fortsetter med ", men jeg er interessert i dine utsagn som "Satan er en gud fra en annen religion, men siden de kristene så på denne religionen som en ond religion siden det ikke var dere egen så ble den ond." Hvilken gud? Hvilken religion?". Hva med å svare på dette?
Sist endret av meitemark; 25. mai 2021 kl. 21:24.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå ligner det ihvertfall på Wicca, "Magick" er nettopp manipulasjon, psykisk påvirkning for å nå et mål, mye av det er troen på troens kraft, altså om folk er virkelig er overbevist om noe vil det påvirke valgene deres.
Bare jeg som får assosiasjoner til "The Secret"? Virker som det er veldig mye grunnlagt på placebo/noceboeffekt her...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av anonym85694 Vis innlegg
Bevise at man kan manipulere tanker? Eller hva vil du at jeg skal bevise?


Jeg joina her fordi jeg så mange folk som ikke viste hva satanisme var og tenkte jeg skulle være til hjelp og svare på et par spørsmål. Noe jeg har gjort, men selvfølgelig diskuterer jeg ikke med folk som ikke har respekt for meg og mine tanker.
Vis hele sitatet...
Vil du si at å utføre satanisme blant annet innebærer å manipulere mennesker i en eller annen grad? I så fall: På hvilken måte? I hvilken retning? Er det spesifikke gevinster satanisten er ute etter gjennom manipulasjon?
Jeg ble interessert i magi som en kuriositet etter å ha lest Magi og heksekunst av Dalua, en bok med interessant litteratur. Jeg kan ikke helt unngå å se parallellene mellom en del av innholdet i boka og satanismen du følger. Jeg er absolutt ingen ekspert på dette, så du må gjerne forklare forskjellen i enkle trekk.

Ikke vet jeg om det er livssynet ditt som setter grenser for hva man kan tillate fra andre, eller om det er deg som person, men sånn generelt er det vanlig å skille mellom å respektere en persons synspunkter og personen selv. Det å åpent fortelle om sine synspunkter på et diskusjonsforum inviterer selvfølgelig andre til å stille kritiske spørsmål. Men det er ikke nødvendigvis et angrep på deg som person. =)
Sist endret av meitemark; 25. mai 2021 kl. 21:24.
Sitat av anonym85694 Vis innlegg
Hekser er folk som gjør magi, magi er manipulasjon. Jeg kan bevise at manipulasjon eksisterer, men det tror jeg du allerede vet. MAGI er en måter å MANIPULERE, på samme måte, men samme teknikk som annen manipulasjon. Bare man gjør det mere gjennomført og på et spesielt sted.
Vis hele sitatet...
Det hadde vært fint med et praktisk eksempel.

Slik jeg forstår det fungerer det litt på samme vis som såkalt "voodoo" -
man må tro på det for at det skal ha noen virkning.

Ellers har jeg noen bekjentskaper som er/har vært involvert i OTO og
tilsvarende Crowley-baserte "sekter" - og det eneste jeg kan si utfra
egne observasjoner er at disse menneskene har viklet seg såpass inn
i "magi" og idéen rundt dette, at de fremstår som dominert av det
jeg vil kalle tvangstanker og overtro. Men det er mulig de ikke er
representative for dette (etter min mening) noe spesielle synet på
verden.
Sist endret av meitemark; 25. mai 2021 kl. 21:24.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av mrs.hudson Vis innlegg
Satanisme er ikke en religion, de ser på seg selv som ateister
Vis hele sitatet...
Du tar helt feil der. Fordi man har to hoveddeler i satanismen: Man har LaVey'an satanisme (som er den ateistiske/moderne) og så har man den originale som er den som er den virkelige. Det mange tar feil i er at de ser TMZ eller Vice og ser at noen få LaVey'an satanister snakker om dems tro og så sitter vel du hjemme og så søker du litt rundt og etter noen få min så har du en helt klar mening om at Satanisme ikke er en jævla religion. Du brøt selv akkurat synde nummer 1 for LaVey'anske satanister "nemlig dumhet". Jeg tipper at ca. 2 stykker er er satanister og ca. begge to er LaVey'an

Det er jævlig irriterende at dere fakka LaVey'an satanister driver å tror at dere er den eneste formen for satanismen. Det er rett og slett frekt fordi den occulte versjonen kom først så ikke kom hit å spre løgner. Som jeg sa i et annet innlegg: dere bryter deres egen lov og dere synder.1 "dumhet og uvitenhet
Sist endret av Azazel; 23. november 2014 kl. 03:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Man må heller ikke glemme current 218-satanismen som distanserer seg fullstendig fra kristendommens satanisme (i motsetning til de fleste former for satanisme som bare har snudd kristendommens verdier og senere kalt det satanisme). Current 218 er basert på mange eldgamle religioner og tankesett deriblant kabbala, babylonsk mytologi og andre esoteriske former for tro og magi.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av shining96 Vis innlegg
kabbala, babylonsk mytologi og andre esoteriske former for tro og magi.
Vis hele sitatet...
Dette er jo referanser man finner i flere såkalte "new age"-bevegelser.

Kabbala er vel igjen et system som har like mange retninger som det
har tilhengere.

Et spørsmål blir da hva som gjør at man kan kalle det "satanisme"?

For meg virker det som om betegnelsen enten er "nedarvet" fra
kristen fordømmelse av alt som ikke er den "rette tro" - eller at
det brukes av de såkalte satanistene selv som en betegnelse for
å posisjonere seg i forhold til andre grupper eller retninger som
benytter de samme mytene og trossystemene.

Som en av mine bekjente (tidligere O.T.O-medlem) sa det:

"Most of us in the O.T.O do not look upon ourselves as satanists, although
there are many initiates who are also members of Church of Satan and vice
versa, and similar ideas and concepts are promulgated within both groups of
people. There is also some contact with Wicca and other so-called neo-pagan
groups"
Har bare 1 ting å si om dette og det er at du ikke kan være satanist uten å være kristen og du kan ikke være kristen uten å være satanist

du kan ikke bare blindt tro på det gode i en religion, man må også tro på det onde i en religion
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av knutazz Vis innlegg
Har bare 1 ting å si om dette og det er at du ikke kan være satanist uten å være kristen og du kan ikke være kristen uten å være satanist
Vis hele sitatet...
Kvifor må ein det? Er det ikkje fritt fram for å definere sine eigne religioner slik ein har lyst? Kven er det som har definisjonsmakta? Du?
Sitat av knutazz Vis innlegg
du kan ikke bare blindt tro på det gode i en religion, man må også tro på det onde i en religion
Vis hele sitatet...
Må ein? Igjen - kven seier det? Kan du argumentere for synet ditt i det minste?
Jo for all del du må lage din egen religion om du ønsker det men da kan du ikke bare ta ut og bruke en bit av en godt etablert religion...

her tenkte jeg i hovedsak på satanismen, etter meg bekjent så er kristendommen den første religions troen til å referere til satan og onde makter med ordet satan og satanisme og de assosiasjonene folk flest har av dette.

og sånn for ordenskyld så påberoper jeg meg med definisjons retten av dette
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av knutazz Vis innlegg
Jo for all del du må lage din egen religion om du ønsker det men da kan du ikke bare ta ut og bruke en bit av en godt etablert religion...
Vis hele sitatet...
Kvifor ikkje? Luther gjorde jo det med katolisismen for ein del år tilbake. Og det er jo store indre motsetninger mellom ulike fraksjonar for kva som er del av religionen og ikkje, så alle andre plukkar jo dei delane dei vil allereie. Kvifor kan ikkje satanister få plukke dei delane dei måtte ønske?
Sitat av knutazz Vis innlegg
her tenkte jeg i hovedsak på satanismen, etter meg bekjent så er kristendommen den første religions troen til å referere til satan og onde makter med ordet satan og satanisme og de assosiasjonene folk flest har av dette.
Vis hele sitatet...
Då er du litt historielaus. Meg bekjent er judaismen ein eldre religion, og den har garantert opphav i lokale naturreligionar i området...
Syntes det med satanisme hørtes spennende ut. Egentlig litt merkelig ettersom jeg på en måte tror på gud. Men det jeg likte var at "satanisme er en teori".
Liker teorier og andres syn på verden.

Har mine egne teorier men interessant å vite mer om dette! Som du sa: "Det inneholder ikke samleie og drikking av blod". Jeg mener at vi mennesker finner på unskyldninger og meninger for å styre vårt og andres liv. Kristne ville vel sagt at satanisme er "ødeleggende og skadelig å tro på og at du havner i helvette "at du er en skam for samfundet". Det jeg likte best med denne religionsteorien er at det virker som "vi" selv har skrevet den. Rett ut og direkte!
Jeg har hørt om denne "religionen" før, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor man kaller det "Satanisme", når det første de fleste tenker på når de hører "Satan" er den kristne djevelen, og jeg tviler på at hvertfall denne versjonen av Satanisme har funnes lengre enn den kristne djevel har. Kunne man ikke kalt det noe annet?

Det høres egentlig litt ut som man prøver være "edgy".
Skal ein snakke om satanisme er det nok lurast å la dei som reknar seg som satanistar få definere religionen sin sjølv. Om ikkje havnar ein fort i ein slik situasjon som Yezidiene fekk oppleve under IS nyleg.

Det er klart at ein finn demonar i system som Thelema og IOT, men det tyder ikkje naudsynt at desse er satanister, eller at dei i det heile trur på demonar som noko som eksisterer utanfor hovudet til folk.

Eg har aldri sett noko prov for ein gamal religion som har kalt seg sjølv for satanistar, som Azazel hevdar. Det har derimot vore menneskje som har drive med demonologi, gjerne innanfor etablert kristendom, men som i tilfellet med Thelmitter tyder ikkje dette automagisk at dei er satanister. Om dei vert kalla det, er ikkje det fordi nokon freister å definere det dei driv med som ein religion, men heller som eit skjellsord for å markere at dei er vranglærarar.

Oppsummert: Det er stor skilnad på satanisme som organisert religion, og det ein retorisk kallar satanisme for å sette skiljeliner mellom rett og vrang lære.

Når det kjem til kvifor nokre vel å kalle seg for satanister, til trass for at ein då impliserer tru på eit anna system (noko eg er sikker på at ikkje har gått satanistane hus forbi), vil eg tru det er for å vise at moralske høve, som i t.d. kristendommen har blitt kalla satanisme, ikkje treng å vere feil, men faktisk kan vere ein måte å tenke på som gjer meining for dei det måtte gjelde. Ein tek med andre ord ikkje heile kristendommen for god fisk, men bruker element frå religionen som er knytta til vondskap i ein ny kontekst, kor elementa får ny moralsk meining.

Sjølv syns eg ikkje denne måten å tenke på er så dum som ei form for dialektikk, sjølv om det som Choobe påpeiker gjerne framstår som eit litt banalt forsøk på gjere seg sjølv "edgy."
Sist endret av snegler; 8. desember 2014 kl. 13:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Jeg har hørt om denne "religionen" før, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor man kaller det "Satanisme", når det første de fleste tenker på når de hører "Satan" er den kristne djevelen, og jeg tviler på at hvertfall denne versjonen av Satanisme har funnes lengre enn den kristne djevel har. Kunne man ikke kalt det noe annet?

Det høres egentlig litt ut som man prøver være "edgy".
Vis hele sitatet...
Satan er ikke bare den kristne djevel, det er original fra det latinske ordet Sátanas som betyr motstander, så det kan like godt være en motstander gruppe
Som alt Slashdot har nevnt så stammer Satan fra judaismen og er nevt flere ganger i thora.
Opphavet av ordet er antatt blitt brukt i fortellinger før det ble skrevet ned 500 år før kristus-
ordet ble skrevet: "stn" som betydde - gå imot, forhindre eller gjøre opprør.
Dette er både eldre en det greske ordet Satanas og det senlatinske ordet Satan (200-500 år etter kristus.)

Når judaismen byttet ut bokstaven: "sin" med bokstaven: "shin" så ble ordet forandret fra stn til satan-
som ble senere videreført til det greske ordet Satanas som ble videreført til det senlatinske språket som igjen brukte ordet satan-
som til slutt ble videreført til det engelske ordet Satan.

Late Latin
Hebrew Language
Etymology Dictionary
Abarim Publications Theological Dictionary
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Når judaismen byttet ut bokstaven: "sin" med bokstaven: "shin" så ble ordet forandret fra stn til satan-
som ble senere videreført til det greske ordet Satanas som ble videreført til det senlatinske språket som igjen brukte ordet satan-
som til slutt ble videreført til det engelske ordet Satan.
Vis hele sitatet...
Bare for ordens skyld – er også morsomt å skrive med en som ser ut til å kunne litt om sakene. Dessuten er det jo særdeles relevant i denne tråden, som tydeligvis trenger litt opprydning når det gjelder oprinnelser.

Den eneste versjonen av ordet satan i det hebraiske Gamle Testamente er stn, med sin, som ifølge masoretere (de som ga vokaltegn til Bibelen) uttales satan. Det har aldri blitt skrevet med shin, heller ikke i senere hebraisk.

I det Gamle Testamente betydde det alltid språklig sett "motstander", konsekvent, men i diverse senere tolkninger av f.eks. hvordan denne motstanderen oppfører seg i Job, fikk han tilnavnet "anklageren", fordi det passer mer til hans rolle, og "fristeren", fordi slangen (som på hebraisk heter nachash, ordet satan nevnes aldri her) "fristet" Eva, men dette er som sagt langt senere ikke-semantiske tolkninger. Derfor står det i "Dictionary of the Targumim, the Talmud Babli and Yerushalmi, and the Midrashic Litterature" at satan også kan bety "hostile being, hinderer, disturber, accuser, Satan".

I det Nye Testamente brukes to ord om denne figuren: Diabolos (som betyr baktaleren) og Satana(s). Faktisk er det det første ordet Septuaginta (den tidlige greske oversettelsen av det Gamle Testamente som faktisk var autoritativ innen vi fant Dødehavsrullene) konsekvent oversetter ordet stn med (dette var lenge før masoretene).

Og Satana kommer mer sannsynlig fra det arameiske ordet satana, som skrives med bokstaven samekh, ikke sin, selv om denne opprinnelsen ikke er sikker, men de hebraisk var et dødt muntlig språk på den tid.
Sist endret av exocytose; 8. desember 2014 kl. 20:35.