Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2497
VG har stengt av muligheten for å kommentere for alle andre enn de som står fram med fullt navn via sin Facebook-profil. De hevder at falske profiler blir utestengt.

Da jeg ønsker å fortsette å debattere nettopp med en falsk profil som VG ikke kan finne ut er falsk, forsøkte jeg følgende:

- Opprettet en anonym epost på Yahoo med en VPN-tjeneste aktiv, og brukte den til å lage en anonym FB-profil
- Fant et navn i skattelistene som mange bruker, og valgte det.
- Fant et tilfeldig bilde av en fyr lisensiert under Creative Commons og brukte det
- Sperret profilinfoen min bortsett fra det jeg poster for andre enn venner.
- Kommenterte under noen artikler på VG nett

Kommentarene mine har allikevel ikke blitt synlige.

Noen som kan ha noen ide om hva det skyldes?

Kan det hende at VG sperrer utenlandske IP-adresser, eller sjekker navn og fødselsdato opp mot skattelister? Kan det hende de kjenner IP-adressene til de største VPN-leverandørene og Tor-nettverket, og stenger dem ute?

Iom. at VG ikke spiller med åpne kort om hvordan de "avslører" falske profiler så hadde det vært greit om andre på Freak.no kunne dele sine erfaringer.

Det er en rekke problemer med at VG krever fullt navn: det gjør debatten mindre fri og demokratisk, og ødelegger også fremtidige karrieremuligheter for mange som skriver noe dumt. Derfor bør folk finne ut av dette slik at VG til slutt innser at det er et dumt krav som ikke nytter.
VG slet med at folk ikke var seriøse, folk tenker mer når de må ut mer sitt ordentlige navn..
zumbie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
VG slet med at folk ikke var seriøse, folk tenker mer når de må ut mer sitt ordentlige navn..
Vis hele sitatet...
Settoz, dette er Off-topic. Hvis du vil diskutere dette, lag din egen tråd. Det er ikke denne typen svar eller diskusjoner jeg er ute etter, men folks erfaringer med å lure VG til å tro at det er en ekte profil og delta i debatten, og hvordan de gjorde det.

Mange kommer til å ønske å lure VG nå, slik folk lenge gjorde med Dagsavisen, og de fleste kommer til å klare det. Antakelig vil VG i løpet av kort tid domineres av falske profiler som tilsynelatende virker ekte.
Jeg er for at et person skal kunne stå for sine meninger og ikke gjemme seg bak et pseudonym, det jeg derimot har opplevd er at altfor mange personer er mer opptatt av å diskutere personen enn meningene og da kan anonymitet være en fordel.

Ad hominem kan derimot være et stort problem da jeg selv har opplevd å bli sporet opp og truet da jeg diskuterte med den radikale høyresiden anonymt. Mine argumenter ble i ettertid av dette kontant avvist da det var mer interessant for debattantene å kommentere meg personlig.

Det eneste jeg kan tenke meg er at facebook profilen kan bli ignorert av mangel på venner?
Har selv opplevd å få slettet Facebook profiler som jeg ikke har skrevet noe med kun pga. de har vært venner med såkalte "trollaccounts" vil tro din profil kan bli sett på som falsk om du har 0venner på den.

Man is least himself when he talks in his own person. Give him a mask, and he will tell you the truth.
zumbie's Avatar
Trådstarter
Kan man ikke sperre innsyn i informasjon om antall venner? Isåfall kan man opprette mange profiler og gjøre dem til venner med hverandre. Tidkrevende, men bør fungere.

Vi kan jo evt. organisere oss og lage en stor gruppe med slike profiler som blir venner også og lure både FB og VG.

Sitat av Nubeland Vis innlegg
Det eneste jeg kan tenke meg er at facebook profilen kan bli ignorert av mangel på venner?
Har selv opplevd å få slettet Facebook profiler som jeg ikke har skrevet noe med kun pga. de har vært venner med såkalte "trollaccounts" vil tro din profil kan bli sett på som falsk om du har 0venner på den.
Vis hele sitatet...
Sist endret av zumbie; 13. august 2011 kl. 16:35.
en enkel måte å få venner på er å skrive inn på div adde sider for feks mafiawars farmville osv. da får du lett 100 venner på et par timer
Det skal ikke mange kontroversielle kommentarene til før en plutselig får tonnevis av hat-mail på facebook, eventuelt politirazzia i hjemmet (feks i diskusjoner om rusbruk). Skjønner godt at folk bruker pseudonymer, men det er trist at de gjemmer seg bak det når de kun er ute etter å provosere.
zumbie's Avatar
Trådstarter
Sitat av yzzyx Vis innlegg
Det skal ikke mange kontroversielle kommentarene til før en plutselig får tonnevis av hat-mail på facebook, eventuelt politirazzia i hjemmet (feks i diskusjoner om rusbruk). Skjønner godt at folk bruker pseudonymer, men det er trist at de gjemmer seg bak det når de kun er ute etter å provosere.
Vis hele sitatet...
Politirazzia for å delta i en diskusjon om rusbruk? Har jeg aldri hørt om.
Kanskje det var innholdet i innlegget og ikke Facebookprofilen det ble postet fra som var problemet? Mitt inntrykk etter å ha prøvd å sende inn diverse innlegg til nettaviser er at du bli sensuert om meningene er politisk ukorrekte. Det skal jo selvsagt ikke forekomme i et demokrati, men er jo lite vi kan gjøre med sensuren, og de som sitter og styrer er jo selvsagt klar over det. Synes det er litt synd at det er så strikt kontroll på det. De burde jo sluppet gjenom alle innlegg som er seriøse, og som overholder norsk lov.
zumbie's Avatar
Trådstarter
Tviler på at det var innholdet, prøvde med flere fake profiler og skrev relativt beherskede og høflige innlegg. Prøver nå med en profil med masse Farmville-venner.
Sist endret av zumbie; 14. august 2011 kl. 09:00.
Jeg testa igår med en fake profil uten bilde og uten venner. Funka helt fint det
zumbie's Avatar
Trådstarter
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Jeg testa igår med en fake profil uten bilde og uten venner. Funka helt fint det
Vis hele sitatet...
Sjekket du om innleggene dine var synlig fra en annen nettleser/etter å ha logget ut av profilen?

For meg var de nemlig synlige så lenge jeg var logget inn på den fake profilen, men testet jeg en annen browser, eller logget ut, så var de ikke lenger synlige.
Kansje dem ser på kor lenge siden det er facebook profilen ble laget?

Eg veit ikke, men viss du har meninger dine venner ikke kan respektere.
Så klare du enten ikke formulere deg riktig, altså du klarer ikke formelde det du vil uten og provosere.

Eller så er det du vil sei berre provoserende og då er det ikke nødvendig og skrivest
zumbie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Kansje dem ser på kor lenge siden det er facebook profilen ble laget?

Eg veit ikke, men viss du har meninger dine venner ikke kan respektere.
Så klare du enten ikke formulere deg riktig, altså du klarer ikke formelde det du vil uten og provosere.

Eller så er det du vil sei berre provoserende og då er det ikke nødvendig og skrivest
Vis hele sitatet...
Ting som er provoserende er jo nettopp det som er nødvendig å skrive.

Har fått det til nå, har tre forskjellige falske profiler jeg kommenterer på VG nett med som tilsynelatende er ekte. Kommentarene mine synes nå for alle. Umulig for VG å gjøre noe med. Genialt. Noen bør lage en guide til hvordan man gjør det slik at VG gir opp den håpløse fullt-navn-policyen.
Sist endret av zumbie; 15. august 2011 kl. 12:09.
Synes virkelig ikke det er nødvendig og provosere for og få frem det du mener. Personen som mener det motsatte av deg, kjemer berre til og fyre tilbake med allt slags mulig usakleg dritt. Men uansett, eg har eit åpent sinn. Kan ikke du gji meg eit eksempel?
Sitat av zumbie Vis innlegg
Har fått det til nå, har tre forskjellige falske profiler jeg kommenterer på VG nett med som tilsynelatende er ekte. Kommentarene mine synes nå for alle.
Vis hele sitatet...
Måtte du gjøre noe mer for at det skulle fungere? Eller måtte du bare gi kommentarene litt tid i VG-systemet?
Sitat av Ingens gate Vis innlegg
Måtte du gjøre noe mer for at det skulle fungere? Eller måtte du bare gi kommentarene litt tid i VG-systemet?
Vis hele sitatet...
Det virker som det er antallet venner som er avgjørende, og metoden som er beskrevet med å adde folk på Farm Ville og Mafia Wars "add me" sider er genial. Du trenger bare noen få venner.

Er ikke 100% sikker, noen andre som har erfaringer?
Husker leger uten grenser klikka i vinkler på meg! La meg til på face å skjelte meg ut! Haha tullinger ^^
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har nøyaktig samme problem som zumbie. Noen som har løst dette?