Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4486
Er det slik at snus er mest utbredt innen fotballen?
Etter mine erfaringer som aktiv snuser i et år, er at alle mine venner som snuser driver på med fotball.

Enkelte kommer sikkert med utsagn som "slutt å snus", "snus er drit" eller "du får ikke dame hvis du snuser".
Er snus virkelig så ekkelt som folk vil ha det til? Eller er det en avslappende sosial ting?
Hva er dine erfaringer når det gjelder snus?


Kristian.
Sist endret av nicks; 10. mai 2005 kl. 11:38.
Snus er vel heller lite sosialt? Det eneste sosiale aspektet ved snus jeg kommer på i farta er "deling", noe som er like sosialt som å dele en godtepose. Og det at vennene dine som driver med fotball snuser er vel heller tilfeldig, har sikkert mest med miljøet rundt deg å gjøre.

Og ekkelt? Neida, deilig og avslappende. Litt som morfin, altså. (knis)
Sist endret av Loeve; 10. mai 2005 kl. 11:03.
I min klasse er det nesten ingen som spiller fotball, men nesten alle snuser,
Han som spiller fotball er den som er mest imot snus :P
Utsagn som "slutt å snus" synes jeg er lamt, for disse personene kan bare drite i om du vil snuse.
Snus ble brukt mye av fotballspillere før, men da det ble påvist at treningen ikke var like virkningsfull med snus etter treningen, ble det bl.a. forbudt med snus en halvtime etter trening hos Vikings juniorlag eller noe sånn. Det ble jo brukt istedenfor røyk, som ganske opplagt ødela kondis. Det er fortsatt mange idrettsfolk som snuser også, da.

Om det er ekkelt eller ikke, er jo opp til hver enkelt å mene.

Edit: Forbudt var kanskje litt sterkt. Men trenerne sier at de ikke vil se snus før 30 minutter har gått.
Sist endret av trigger; 10. mai 2005 kl. 11:07.
blir det samme som om folk sier slutt å røyk, er uansett ditt valg. Du som ødlegger kjeften.
<3 snus
nicks's Avatar
Trådstarter
Spiller selv fotball på juniorlags nivå, å er glad for at vi ikke har den regelen at vi ikke for snuse før etter en halvtime.
Jeg synes at det å ta en snus etter treningen gjør kroppen avslappet etter en hard trening.
Men snus er mye "sundere" enn røyk. Derav røyk angriper bare lungene(?), mens snus påvirker bare leppa(?)

Sitat av Beatforce
blir det samme som om folk sier slutt å røyk, er uansett ditt valg. Du som ødlegger kjeften.
<3 snus
Vis hele sitatet...
Grunnen til jeg lagde denne threaden var fordi jeg har ofte lurt på om myten om at snus er mer utbredt blant fotball spillere enn andre er sann.

Når du kommer med den setningen at jeg ødelegger kjeften så sier det litt om din seriøsitet på innlegget. Selvfølgelig vet jeg skadene med å snuse. Det trenger ikke du å kommentere.

Edit(2)
Enig med at general er det beste merket. Liker å sovne med en catch i kjeften.
Sist endret av nicks; 10. mai 2005 kl. 11:12.
det er vist bevist nå at kaffe er farligere enn snus,
gladmelding hvis du spør meg

General<3
"Noen forskere" har "oppdaget" at snus er mindre skadelig enn kaffe, ja. Hvor vidt man skal tro på det er en helt annen sak.

Snusing påvirker for øvrig kondisjonen din, da nikotinet gjør et-eller-annet med blodårene dine. Ikke det at jeg gjør så jævla mye fysisk aktivitet at det påvirker meg, men :P
nicks's Avatar
Trådstarter
Loeve: Etter å ha googlet litt, så har jeg funnet ut at nikotin gjør at blodårene blir mindre.
Har også et inntrykk av at "alle" fotballspillere snuser. Tror dette har sammenheng med at røyk hemmer lungekapasiteten, og snus blir da alternativet. Hvis man ser på sportsnyhetene, der de intervjuer fotballspillere, kan man også se at de "profesjonelle" spillerne også snuser.
Selv liker jeg å kjøpe meg en boks Hawken/Kodiak eller Catch innimellom, når jeg har 60 kroner til overs, men don't worry, jeg spiller ikke fotball.
Disclaimer: Dette er ikke mobbing, jeg er en internett draug.

Kjære ^hunk^:

Jeg har forståelse for at du liker å mate egoet ditt med å starte trivielle tråder, men dette har dessverre blitt diskutert før over 10-20 sider. Kanskje ikke med inngangsvinkelen "ersnusbraforfotballpåjuniornivå?", men jeg føler at eksibisjonisten i deg elsker å informere oss stakkars nFFere om at 1) DU snuser, det er lite fett, azz, og 2) DU spiller fotball, DET er pimp lite, da.
nicks's Avatar
Trådstarter
Gilgamesj:
Grunnen til denne tråden (ikke for å gjennta meg selv) er om å få klarhet i om myten om at snus er mest utbredt innen fotballen enn andre sportsgrener ol.
Nei jeg tar det ikke som mobbing, men jeg blir forbannet når du prøver å få frem at "eksibisjonisten i meg" elsker å informere "stakkars nFFere" om at jeg snuser og at jeg spiller fotball.
Etter å ha søkt på forumet så har jeg funnet ut at det har blitt diskutert mange ganger, men ikke at myten min har blitt diskutert.

Mvh.
Kristian (som ikke hater Gilgamesj for han sitt innlegg.)
Sitat av Rakettsau
det er vist bevist nå at kaffe er farligere enn snus,
gladmelding hvis du spør meg

General<3
Vis hele sitatet...
Hvor er dette bevist da?
Kaffe er faktisk ikke så dumt. Blant annet er det en viktig kilde til antioksidanter.
Her på stord, Allmenne fag virker det som det er nesten berre handballfolk som snuser. Færre fotballfolk, og ca i midten oss som ikkje driver med sport, fordi det er slitsomt...
Sitat av ^hunk^
Enkelte kommer sikkert med usagn som "slutt å snus", "snus er drit" eller "du for ikke dame vis du snuser".
Er snus virkelig så ekkelt som folk vil ha det til? Eller er det en avslappende sosial ting?
Hva er dine erfaringer når det gjelder snus?
Kristian.
Vis hele sitatet...
Synes ikke det er så veldig fint iallefall.
Har bare prøvd en gang selv, men det svei som bare f... Kan umulig være særlig bra for tannkjøttet på sikt.
Sitat av ^hunk^
Grunnen til jeg lagde denne threaden var fordi jeg har ofte lurt på om myten om at snus er mer utbredt blant fotball spillere enn andre er sann.

Når du kommer med den setningen at jeg ødelegger kjeften så sier det litt om din seriøsitet på innlegget. Selvfølgelig vet jeg skadene med å snuse. Det trenger ikke du å kommentere.
Vis hele sitatet...
Så var det ikke meninga og si at du ødlegger kjeften, jeg snuser og er klar over skaden, men noen sa noe om 'slutt å snus', og det blir like dummt og si det som 'slutt å røyk'.
Det er mitt valg at jeg snuser, er "bjartmar" sitt valg at han røyker. Det jeg mente.
Sist endret av Beatforce; 10. mai 2005 kl. 11:36.
Sitat av ^hunk^
(...)
Enkelte kommer sikkert med usagn som "slutt å snus", "snus er drit" eller "du for ikke dame vis du snuser" (...)
Kristian.
Vis hele sitatet...
for det første bør du vel ordne litt på rettskrivningen di, mister
Utover det fikk jeg meg dame nå til helga OG forrige helg faktisk, og jeg snuser mere enn juling. (ca. 1 boks pr. 1,5 dag) Jeg spilte forøvrig fotball før (spiller bare world of warcraft nå)

..og Gilgamesj: dette er jo et diskusjonsforum, ikke et leksikon! Skulle du klage på alt som ble tatt opp for 2. gang måtte du vel henge rundt her som Sherlock Holmes. Etter at pr0ntrådene ble fjerna var det jo plutselig lite å snakke om her..
Sitat av Beatforce
blir det samme som om folk sier slutt å røyk, er uansett ditt valg. Du som ødlegger kjeften.
<3 snus
Vis hele sitatet...
Altså jeg ser heller at folk snuser enn å røyke. Røyking forstyrrer de som er rundt deg, noe snus ikke gjør.

Dessuten har jeg aldri hørt om noen som har dødd av passiv snusing

Selv om jeg ikke bruker noen av delene foretrekker jeg snus foran røyk.
Sitat av ulysses
[...]jeg snuser mere enn juling. (ca. 1 boks pr. 1,5 dag)
Vis hele sitatet...
Det er da i grunn ganske normalt for en aktiv snuser, er det ikke? Jeg snuser rundt ei dåse dagen, og har gjort det siden starten.
Hva faen skjer med at alle skal være så utrolig negative til hver eneste tråd som er startet av ^hunk^? Jeg skal ikke påstå at jeg har vært verdens snilleste med fyren selv, men dette var en fullstendig gangbar tråd i mine øyne. Slutt å være så utrolig sneversynte!

Jeg har forresten lyst til å få bekreftet/avkreftet myten om at "tråden" under overleppa faktisk etses etter hvert som du snuser lenge. Jeg har snuset i to års tid, og det føles som om den har blitt mindre, uten at jeg vet om det er fordi den faktisk har blitt mindre eller om det bare er fordi selve leppa har blitt mer utvidet.
Sist endret av Loeve; 10. mai 2005 kl. 14:46.
Sitat av Croyfer
Altså jeg ser heller at folk snuser enn å røyke. Røyking forstyrrer de som er rundt deg, noe snus ikke gjør.

Dessuten har jeg aldri hørt om noen som har dødd av passiv snusing

Selv om jeg ikke bruker noen av delene foretrekker jeg snus foran røyk.
Vis hele sitatet...
I second that.

Jeg har har også sett en tendens til at fotballspillere og andre idrettsutøvere som for eksempel hockeyspillere snuser mer. Men det forekommer mer hos de er litt gamlere, typ 15/16 år å oppover(ganske naturlig egentli ^^). Hvorfor det er sånn har jeg ikke noe forklaring på. Kanskje det er, som nevnt tidligere, istedet for å røyke...
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
La det bare bli sagt: Jenter som snuser utgår.
Det er også fittejævlig med folk som spytter ut snusen hvor det måtte passe dem. Snusen gjør ingen andre noen skade såfremt den holder seg i leppa, men PRØV å tenk på hvor den plasseres etterpå
Sitat av Loeve
Det er da i grunn ganske normalt for en aktiv snuser, er det ikke? Jeg snuser rundt ei dåse dagen, og har gjort det siden starten.
Vis hele sitatet...
Jeg har snust i rundt et år og bruker rundt 1 boks i uka. Men da sparer jeg mye de siste dagene for å få det til å gå rundt. Har litt stram økonomi.
Uansett tror jeg aldri at jeg hadde komt opp i en boks til dagen.
Jeg går på Idrettslinja, og minst 70% av gutten snuser!

Blant dem er jeg, dog jeg ikke snuser så mye, så føler jeg at kondisen har blitt dårligere etter at jeg begynte med det. Nå for tiden prøver jeg å slappe av med snusingen
Err. Er det bare jeg som har hørt myten om at ishockey-spilleren alltid snuser? Du ser leppa komme rundt hjørnet før selve personen osv.?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nå spiller ikke jeg fotball, men jeg liker å snuse fra tid til annen. Slik tingene er her omkring så har det ingenting å si om man spiller fotball, håndball, svømmer, løfter vekter, driver med karate eller rett og slett ikke trener - snus og røyk er like utbredt uansett.

Snus er... vel, ja, ganske ekkelt, men porsjonspakninger blir litt bedre i mine øyne. Jeg foretrekker dog jentesnus <3, eller aller helst røyk, som jo er mye bedre enn snus .

Snus er nok en relativt sikker måte å innta tobakk, den eneste skadevirkningen foruten nikotin og andre tilsetningstoffer blir jo skader mot tannkjøttet og eventuelle kreftfarer. Det er godt mulig at snus er bedre enn kaffe, men på den annen side; er kaffe så veldig sudt? Både kofffein og nikotin er farlige giftstoffer som kan medføre ubehag i form av kvaleme, hetetokt, svimmelhet, hodepine og i værste fall død. Begge deler er dessuten sterkt vane- og avhengighetsdannende. Ikke de værste rusmidler / stimulanter en kan ha i seg, men på langt nær de beste.

Off-topic: Jeg syns det er ganske morsomt at ^hunk^, som i sin tid var så krass mot oss i rusmidelforumet, nå starter en egen tråd om nettop rusmidler. Snakk om dobbelmoral!

Edit: Kanskje viktig at hos oss så snuser / røyker også jentene, og selv om flertallet av snuserne er gutter så er det også en kraftig anndel jenter.
Sist endret av Tias; 10. mai 2005 kl. 15:29.
Sitat av Carl Ottho
Jeg har snust i rundt et år og bruker rundt 1 boks i uka. Men da sparer jeg mye de siste dagene for å få det til å gå rundt. Har litt stram økonomi.
Uansett tror jeg aldri at jeg hadde komt opp i en boks til dagen.
Vis hele sitatet...
En boks i uka virker i hvert fall relativt lite for en aktiv snuser. Har vel mye med hvor stort niktotinbehov man føler man har. Selv blir jeg urolig bare jeg går et par timer uten snus.
jeg har nå snust i nesten 4 år og jeg gjør det fordi det er digg og avslappende..
går omtrent en boks på 1-2 dager spørs helt hva jeg driver med..
det med damer er oxo hel feil,, bare spørr de damene du sitter ved før du tar deg en præll om et er greit og de sier nesten aldri nei.. oxo er det jo ikke en fordel og ha snus i leppa når du ligger ved siden av en dame i senga:P
Har du snust siden du var 11? Eller 12? Du står på da skjønner jeg? ^^
siden jeg var 12.. sommern til 7ende klasse.. siden en kompis av meg er to år eldre og fikk meg til og begynne med det
Nå snakker jeg om mine erfaringer og observasjoner. Jeg har snuset siden 15 års alderen og jeg snuser enda i en alder av 20 år. Jeg har aldri opplevd negative reaksjoner på snusingen min, hverken hos mor og far, kompiser og hos damer. Tvert om! jeg fikk ros hos foreldra mine for at jeg snuser istedet for at jeg røyker!

De som er innen idretten snuser vell for at det er kult!? hehe..nei de snuser nok for at det er godt, og de som sier at det er stygt får bare mene det, det er opp til en hver enkel person.
Jeg både snuser og røyker men snuser mest.
Snuser 1 boks om dagen og røyker kanskje 2 20pakninger i uka.
Og jeg spytter som regel ut snusen hvor som helst.
Snusen går jo i oppløsning, men filteret til en sig. blir jo liggende ekstra lenge.
nicks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tias
Off-topic: Jeg syns det er ganske morsomt at ^hunk^, som i sin tid var så krass mot oss i rusmidelforumet, nå starter en egen tråd om nettop rusmidler. Snakk om dobbelmoral!
Vis hele sitatet...
Ikke for å ta frem den frekke tonen mot en VIF, men når var jeg krass mot rusmidelforumet?

Sitat av Loeve
Hva faen skjer med at alle skal være så utrolig negative til hver eneste tråd som er startet av ^hunk^? Jeg skal ikke påstå at jeg har vært verdens snilleste med fyren selv, men dette var en fullstendig gangbar tråd i mine øyne. Slutt å være så utrolig sneversynte!
Vis hele sitatet...
Takker for støtten(?) Loeve. Jeg må si meg ganske forundret over at folk begynnte å kritisere meg for å prøve å "mate egoet" mitt, ved å starte trivielle tråder. At det også kom frem at jeg prøvde å prakke på informasjon om at jeg snuser og spiller fotball, synker min respekt for personer som skriver slik. Jeg fatter ikke at folk skal gjøre en tråd som er starter av meg til en personlig skyteskive for folk som misliker meg sterkt. Det er heller ikke en hemmelighet at jeg ikke er den mest elskede nFF'er her, men det betyr ikke at jeg ikke for poste en slik tråd.

Sier det nå for siste gangen, at jeg ville bare få klarhet om myten var sann, eller om det var jeg som alltid hadde tenkt det.


EDIT: Etter min mening så er det bedre å snuse enn å ikke røyke, selv om skadevirkningene er nok så det samme +-. Det å få en røyksky på seg når du sitter ute eller inne er ikke det beste. Heller ikke når du ber vedkommende om å slukke røyken sin, noe som til slutt ender med et blikk som kunne drepe mot deg.


Mvh
Kristian.
Sist endret av nicks; 10. mai 2005 kl. 16:29.
Og der mater du egoet ditt igjen, du liker når det dreier seg om deg. I tråder, på galleriet og ikke minst på irc. Mulig at jeg var litt krass der i begynnelsen, men jeg er et dårlig menneske, så det er sånn det kommer ut.

Diskuter snus, folks!
Sist endret av Gilgamesj; 10. mai 2005 kl. 16:50. Grunn: La til litt
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Aner ikke hvordan du har fått for deg at snus hører hjemme i fotballen. Det i hockeyen den er spesielt utbrett. Spiller selv hockey og i 14-15 års alderen begynner mesteparten av dem å snuse (80% ca). Siden trenerne og snuser bryr de seg ikke om spillerne snuser. Selvom snusing ikke er så utrbedt i norsk ishockey er den meget utbredt i Sverige og Finnland. Da jeg var på en svensk treningsleir i fjor sommer snuste alle de svenske spillerne fra 12 år og oppover. Så jeg tror at snus er større i hockey en i fotball.
Jeg tror snusen er større utenom sporten egentlig, tror bare folk legger fortere merke til folk på tv eller lignende at de snuser.
Vist de er "kjendiser" eller noe slikt.
Sitat av mongeland
Err. Er det bare jeg som har hørt myten om at ishockey-spilleren alltid snuser? Du ser leppa komme rundt hjørnet før selve personen osv.?
Vis hele sitatet...
i amerika er det hockeyspillerne og baseball-spillerne, men de tygger skrå.
Har sett dem tygge på en tyggis i 2 min, så tar de den ut og tvinner den rundt en stor ball skrå og inn i skjeften igjen
Sitat av Loeve
"Noen forskere" har "oppdaget" at snus er mindre skadelig enn kaffe, ja. Hvor vidt man skal tro på det er en helt annen sak.
Vis hele sitatet...

hvis jeg husker rett er det fordi kaffe gir deg trykkere blodvegger eller no? og det er farlig..
De har vell aldri klart å påvise at snus er helseskadelig.
det er defor det sto snus KAN være helsefarlig på advarslen
Face it: Snus er farlig, uansett hvor mye du ønsker at det ikke er det. Sier ikke at det er veldig veldig farlig, men det er nok bedre å drikke kaffe enn å snuse.

Valget mellom snus og røyk går nok opp i hop...
Røyk: Får huset røykeren røyker i og klærne hans til å lukte forferdelig
Snus: Får leppa di til å se ut som om du har prøvd å få en meter med tyggegummi kveila opp der..
Denne tråden gjør vondt