Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 3731
Kom over denne artikkelen på dagbladet.no:

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/10/14/411295.html

Blir rett og slett forbanna når jeg leser slikt? ting er dyrt nok som de er, og at de bare vurderer å øke avgiftene irreterer meg grenseløst. For et land vi lever vi!
*oppgitt*
Det koster å være med i spillet vet du.
hadde ikke vært en dum idé å fått 100gr bokser, tror for min del at de hadde vart en god stund, nå er jeg oppe i én boks per dag huff det koster å være på topp
Herlig å se at de forsvarer påstanden om at snus kan være like farlig som røyking med:
Vi har rapporter som tyder på at snusing øker risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer og diabetes. Snus forårsaker også skader i munnhulen, som kan føre til utvikling av kreft
Vis hele sitatet...
Røyking er jo bevist å drepe 1/3 av brukerene på sikt?
Opprinnelig postet av Orgazmus
Herlig å se at de forsvarer påstanden om at snus kan være like farlig som røyking med:

Røyking er jo bevist å drepe 1/3 av brukerene på sikt?
Vis hele sitatet...
Du sier noe der.


En annen liten fun fact er jo at alle som røyker dør.
Ja. Velferdssamfunnet er noe dritt. La oss kvitte oss med alle avgifter og all form for velferd.
Trådstarter
Var ikke det jeg mente heller da Laurentius.
Sa ikke at alle avgifter skulle forsvinne, MEN poenget er at avgiftene på snus er høye nok som de er. Å doble de mener jeg er totalt unødvendig, og særdeles irreterende for fattige studenter som meg
Jeg skjønner ikke helt hvorfor en gjeng mennesker skal se på det som sitt kall å, mot deres vilje, befri andre mennesker fra deres avhengighet ved å gjøre livet surt for dem?

Laurentius:
Det vet jeg ikke om hadde vært så lurt. Men å avgiftbelegge snus like hard som tobakk er jo mot sin hensikt?
De sier de vil ha folk til å slutte å røyke, og så prøver de også å kvitte seg med alternativet
?

Rubiks:
De som snuser og
åå!
Jeg blir så sur at de hele tiden må høyne prisene..
Greit med 100gram.
Men med røyk oxo.. hele tiden heve prisene!
Dette er jo min mening. mange andre har sikkert andre oxo da men.
Opprinnelig postet av Orgazmus
Rubiks:
De som snuser og
Vis hele sitatet...
Har du noen bevis?
Opprinnelig postet av Rubiks
Har du noen bevis?
Vis hele sitatet...
Ja. En kompis av fettern til fattern kjente en som hadde en bror som gikk på skola med en som kjente en som døde. Og han snusa!
Orgazmus: En smule ironi ja...

WembY: Snuser selv, så blir selvfølgelig litt irritert, men gidder ikke å whine så lenge vi faktiskt lever i verdens beste land. Du sier du er fattig student, men hadde vi ikke betalt avgifter så må du huske at du hadde blitt enda fattigere, pga. at den gratis skolen ville forsvunnet.
Laurentius: Det ER avgifter på snus. Det er snakk om om høyne de nåværende.

En annen ting som er så provoserende, er det såkalte rapportene de har, som visstnok skal bevise at snus er kreftfremkallende. Er det virkelig det? Skulle likt å sett den rapporten.
Trådstarter
Det er riktig det Laurentius.
Men poenget står enda, tviler på at folket i Norge vil få det noe særlig bedre om de hver disse avgiftene, det vil tvert i mot gjøre livet surere for oss snusere
Måtte bare lage en tråd om dette fordi det faktisk angår ca 220 000 menneker i Norge, og derfor er det en rimelig viktig debatt.
Likevel er jo dette bare ønskene til organisasjonen "tobakksfritt", så det betyr jo ikke at det faktisk blir realitet...
Opprinnelig postet av WembY
Likevel er jo dette bare ønskene til organisasjonen "tobakksfritt", så det betyr jo ikke at det faktisk blir realitet...
Vis hele sitatet...
Tidligere har de spilt høyt på banen i kampen for røykfrie serveringssteder. Nå er det snusen de vil til livs.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
Joda, men nå er det jo slett ikke sikkert at de får med seg regjeringen på dette da. Er ikke beskymret før jeg ser at regjeringen vurderer dette seriøst!
Synes ikke at "Tobbaksfritt" skal ha noe innvirkning som helst. Det burde ikke andre lobbyister ha heller. Skal jeg som gutt bestemme at jeg liker ikke at jentene bruker så mye parfyme for det skader lungene mine og lager da "Parfymefritt" for å øke avgiften på parfyme.
Jeg kan ikke skjønne at noen mennesker skal være så opptatt med hva andre gjør, snus skader da ingen, bare deg selv.
Fuck de bedreviterne og la de dø.
Syns ikke at snuserne skal bøtelegges like hardt som røykerne.

De som snuser driver tross alt ikke med frihetsberøvelse,
heller ikke med ansvarsfraskrivelse i det offentlige rom.
Att organisasjonen tidligere har satset på røykfrie utesteder, er greit nok. Det finnes uskyldige tredjeparter som også må regnes med. Men tror ikke det finnes passive snusere!
Tror heller ikke att de kan få noe tobaksfritt, ved å høyne avgiftene. Det ruinerer bare bruker, bedre å satse på forebygging gjennom kampanjer og informasjon. Skal alt bli tobakksfritt mot våres vilje? Hvor lenge går det før det er alkoholfritt, tobakksfritt osv osv. Skjønner hvor jeg sikter? Total kontroll over massene, styrt av noen få.
Leverposteifritt? Anyone?

Det er jo tross alt svin...
Gladnyhet. Snuslepper er satans forhud.
Avigftene de som røyker og drikker betaler er jo egentlig for å dekke sykehusoppholdene sine på forhold. 25% av sykehusinnlegg er en direkte eller indirekte følge av alkohol, og halvparten av alle som røyker dør som følge av det.
Men snus derimot, tviler jeg på at så mange dør av. Sikkert endel som får hjerteproblemer og kreft i munnen, men det koster ikke sykehusene på langt nær så mye som alkoholen og røyken, derfor burde heller ikke avgiftsnivået være like høyt. Jeg syntes snusprisene vi har i dag er passelige.
Legeforeldrene sa at man ikke dør av det, man får dårlig tenner, tannkjøtt og sånt, men dør ikke. Det spekuleres i om man kan få kreft av det.. Snuser sjeldent, mest på fest og sånt, egentlig aldri kjent noen særlig rus, men det kan ha noe med at jeg er ruset allerede

oragzmus: du må ikke tro på vandrehistoriene til faren din.. "En kompis av fettern til fattern kjente en som hadde en bror som gikk på skola med en som kjente en som døde. Og han snusa!" hvor sjukt usannsynlig høres vel ikke det ut?
Opprinnelig postet av Waffel
Legeforeldrene sa at man ikke dør av det, man får dårlig tenner, tannkjøtt og sånt, men dør ikke. Det spekuleres i om man kan få kreft av det..
Vis hele sitatet...
Men alt angående snus er veldig usikkert. Noen leger mener at snus holder karius vekke fra kjeften pga. pH-verdien. Så det er egentlig ganske vanskelig å beregne hvor mye oss snusere koster samfunnet.
Vet om en som nesten aldri pusser tenna, men han snuser mye, han har ingen hull.
Opprinnelig postet av Lee
Avigftene de som røyker og drikker betaler er jo egentlig for å dekke sykehusoppholdene sine på forhold. 25% av sykehusinnlegg er en direkte eller indirekte følge av alkohol, og halvparten av alle som røyker dør som følge av det.
Men snus derimot, tviler jeg på at så mange dør av. Sikkert endel som får hjerteproblemer og kreft i munnen, men det koster ikke sykehusene på langt nær så mye som alkoholen og røyken, derfor burde heller ikke avgiftsnivået være like høyt. Jeg syntes snusprisene vi har i dag er passelige.
Vis hele sitatet...
Ja, men gjennom alle avgiftene du har betalt opp gjennom årene på røykingen din, så har du også betalt sykehusregningen din kansje tre ganger.
Opprinnelig postet av pinnsvinet
Ja, men gjennom alle avgiftene du har betalt opp gjennom årene på røykingen din, så har du også betalt sykehusregningen din kansje tre ganger.
Vis hele sitatet...
Neppe, du må også iregne manglende helse.
Og hvor mye mindre du klarer å gi tilbake tilbake til samfunnet i det gitte tidsrommet.
For ikke å nevne tredjeparts manglende fokus på oppgaver.
Uansett .. hadde jeg ikke snusa så ville jeg brukt alle pengene på sn00p, møkk, og div ting som jeg har 0 bruk for .. Så jeg vil si at jeg bruker pengene fornuftig


Men 100 spenn er vell mye !
tipper det vil føre til mer svenskehandel...
vet om en som reiser dit sånn at han kan fylle fryseren med snus
Opprinnelig postet av Troennes
Att organisasjonen tidligere har satset på røykfrie utesteder, er greit nok. Det finnes uskyldige tredjeparter som også må regnes med. Men tror ikke det finnes passive snusere!
Tror heller ikke att de kan få noe tobaksfritt, ved å høyne avgiftene. Det ruinerer bare bruker, bedre å satse på forebygging gjennom kampanjer og informasjon. Skal alt bli tobakksfritt mot våres vilje? Hvor lenge går det før det er alkoholfritt, tobakksfritt osv osv. Skjønner hvor jeg sikter? Total kontroll over massene, styrt av noen få.
Vis hele sitatet...
Passive snuserer må evt. bli den gruppen som begynner å bli lei av at offentlige vasker er full av svart gugge. Ikke for å snakke om å tråkke i gørret.
Døtsbra.. Hadde vært bra om dem i tillegg satt ned avgiften på tobakk for å kompansere liksom.. Synes det er KJEMPE FLOTT at snuserene betaler litt ekstra.. Snus er ekkel, og så lukter det SATANS jævli.. Jeg HATER når folk i nerheten av meg drar fram snus boksen og sitter å baker.. det stinker 1000 gang værre en røyk!

Scha
Som banan2 sa,så er det bedre å kjøpe i Sverige evt. bestille fra internettsidene til General. (Hvis det er det du snuser da:P)
ser ut som det blir svenskturer utover vinteren ja..det hadde det blitt uansett..

scha: hva skal du gjøre med det da? :P
Jeg blir så irritert! Nå får det være nok ass.. Livet er jo ikke bare helse, er det vel? Man må få lov til å nyte slike relativt ufarlige ting uten at politikere skal blande seg? Skal de bestemme over mitt liv? Er vi ikke frie individer? Herregud..
Dessuten tror jeg ikke snus er farlig omtrent i det hele tatt.. Det er ingen som har klart å bevise at snus er kreftfremkallende.. Ikke noe mer enn andre ting hvertfall, nå som alt er kreftfremkallende.. Har selv snust i 3 år, og det er jeg veldig glad for. Det er så deilig hver gang jeg tar meg en prell.. den følelsen der asso, spess etter middag og trening.
Så kan det godt hende at det beskytter mot hull i tennene også :P Er 18 år og har aldri i mitt liv hatt hull.. 3 år med ca 4-5 bokser i uka.. Deilig!

Har ikke så mye og si for meg som kjøper snus i svinesund, men dette er en prinsippsak.. jeg tenker på alle stakkarsene ellers i Norge.. Dette fører garantert til mer svenskehandel.. uten tvil.. Vi burde lage norskevitser istedenfor svenskevitser snart, for dette og mye annet er helt latterlig.
Opprinnelig postet av alstar
Jeg blir så irritert! Nå får det være nok ass.. Livet er jo ikke bare helse, er det vel? Man må få lov til å nyte slike relativt ufarlige ting uten at politikere skal blande seg? Skal de bestemme over mitt liv? Er vi ikke frie individer?
Vis hele sitatet...
Hadde tenkt til å skrive litt om det å være individer osv, men alstar sa det som var verdt å si
Merkelig hvordan det å forkorte livet sitt, alltid skal plage andre med det. Kjør prisene til himmels.
Snus lukter te.
Jaja.. Bare en ting å gjøre for oss snus avhengige.. Dra til sverige =)
Om 10-20 år er det vi som styrer dette forpulte velferdslandet trøst dere med det... Whine forum ass!!!!! Er det ikke 18.års aldersgrense på snus da??
Kjipe greier. Kommer neppe til å ha noen innvrikning på min snus bruk - kjøper snus til en hver pris.

MosterMan: Kan man bestille fra generalsnus.com? Det har ikke vært mulig tidligere hvertfall.
da blir det bare oftere turer til sverige med gratisbussen da

skulle egentli bare mangle at de satte opp prisen på snus når de gjorde det på røyken. men jeg legger ikke skjul på at jeg synes at norge har svært høye priser på røyk og nå kanskje snus
Om ikke lenge forsviner snus og tobakk.. takk og Pris

PS! Trenger ikke sånne komentarer at sånne idioter vil vi ikke ha her etc.
Siegfreud: du skjønner ikke det der helt, gjør du? Det er en grunn til at folk sier det. Du er uønsket i dette sub-forumet hvis du absolutt må forsøple tråder som denne med slikt. Greit nok, du liker ikke snus og tobakk generelt, men hold det for deg selv.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
snus er for dyrt... 55-70 kr for en boks er for mye.. 100 spenn er ihvertfall for mye!! og all den dritten folk sier om avgifter og gratis skole og sykehus, hvem bryr seg?? ikke jeg ihvertfall.. bare snusen ikke blir dyrere er jeg fornøyd.. man må ikke altid tenke så stort.. det kommer det ingenting godt ut av.. ta heller å øk skatten med 1 prosentpoeng, så slipper vi som snuser/røyker å betale alt selv.. del utgiftene på hele landet... ...jeg betaler ikke skatt uansett;P det er det mora mi og fardin som gjør..
Den artikkelen er fra 2004 da. Har ikke merket noe særlig "prishopp" på snusen siden den artikkelen kom ut. Så lenge Norge holder seg utenfor EU, kan vi snuse til leppa sprekker
Jeg er ikke noen stor fan av tobakk generelt, og da er det ikke snakk om rusen for den er digg som f., men avhengighet, lukt, utséende og pris... Sytes de bør fortelle folket om snuff! No more snuslepper eller røyklukt.
usertitle import
bleh's Avatar
tro meg, du blir snart lei snuff, det svir så jævlig i nesen etter noen uker med det...ikke bare det, du blør neseblod hver gang du såvidt er borti nesen. det er noe faenskap!
Snuff ødelegger nesa di etterhvert. Ikke noe å satse på langvarig bruk av.
det eneste øking av prisene på snus(og annen tobakk) fører til, er flere handleturer over grensa!
Det er egentlig svært merkelig at vi i Norge har så høye avgifter på tobakk og alkohol.
Sammenlignet med Danmark er prisen på snus, kr. 20.50 DKK, mens i norge ligger en general på 65(?) kr. alltså en veldig stor prisforskjell.