Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2536
hvor i norge vokser fluesoppen? hvor langt nord? noen som vet om den finnes i lofoten eller vesterålen?
den finnes så langt nord som finnarksvidda, den våkser så og si i heile europa fra nord til sør, er vel en av di soppen som finnes på alle kontinenter
Har sett en del rød fluesopp i skogen her jeg bor, og jeg bor like nord for polarsirkelen.
Så vidt jeg vet vokser amanita muscaria over hele det norske land.
Det er i hvert fall masse av den her (Oslo-området) om høsten.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Planlegger du magesjau og mulig død? (iom at det ligger i rusmiddelforumet)
Fluesopp er faktisk berusende ved små mengder. Spiser du mye så...ja...
spetznaz: Nå overdriver du vel litt.
Det er vel slik at du faktisk kan dø av fluesopp? Iallefall det jeg har fått høre oppigjennom årene av både foreldre og lærere.
Konsumasjon av fluesopp anbefales ikke nei, og man kan nok dø ja.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nja, vet ikke helt om du dør av rød fluesopp, men hvit og grønn (?) er definitivt døden hvis du ikke fikser ny lever / nyrer kjapt .

Men nei, dør ikke av rød fluesopp. Forårsaker en del kvalme og ubehag, men har blitt brukt som ethogen i årtusener så er nok rimelig trygt så sant du undersøker litt først.
Han var bosatt i Østfold før, men så flytta han til Syden på staten sin regning.
Nå er det jo faktisk slik at rød fluesopp ikke er dødelig (anbefales ikke å spise for mye da )
Hvis du spiser den rå blir du dårlig da, ettersom det er en av de letteste soppene å gjenkjenne er det jo naturlig at man lærer at den er giftih.
Men lar du hatten først tørke i sola et par dager og deretter i ovnen ved omtrent 80-90 grader i 45min så er den klar til å etes. Prøv i små menger først, kanskje en kvart hatt til å starte med.
det var kanskje litt offtopic, men men... anyways nyttig å vite
Sist endret av dalle; 20. mai 2005 kl. 18:30.
Jeg synes Rød fluesopp er helt ok og spise, en kan kalle rusen "en naturlig speed med en dråpe syre" Og har hvertfall aldri død av det. Kan ikke huske noe ubehag for å si det sånn heller, litt fæl smak kanskje.

Det heter seg jo at det var det vikingene spiste når de skulle på tokt og bli skummel
Er fluesopp noe man burde bare gå og finne i skauen, eller ville du anbefalt pålitelige 'vendors'?
okaminaru: Like greit å finne selv i skogen, vil jeg tro.

Ang.giftighet: Amanita muscaria er absolutt dødelig, men ikke ved rimelige doser.
Jeg ville gjort heftig med research først om jeg skulle prøve.
Sitat av dalle
Nå er det jo faktisk slik at rød fluesopp ikke er dødelig (anbefales ikke å spise for mye da )
Hvis du spiser den rå blir du dårlig da, ettersom det er en av de letteste soppene å gjenkjenne er det jo naturlig at man lærer at den er giftih.
Men lar du hatten først tørke i sola et par dager og deretter i ovnen ved omtrent 80-90 grader i 45min så er den klar til å etes. Prøv i små menger først, kanskje en kvart hatt til å starte med.
det var kanskje litt offtopic, men men... anyways nyttig å vite
Vis hele sitatet...
Det psykoaktive stoffet som er i flein ihvertfall, blir et ikke-aktivt stoff når temperaturen går over 50grader celsius.

Jeg bor i byen Mo i Rana, og vi har da endel fleinsopp her oppe i den såkalte "Selfors-lia".
Veit om mange som driver dank og henger mye der oppe om dagene -- Så, så langt nord er det i hvertfall bekreftet funn av Fleinsopp.

Og som Felix sier, du BØR driver heftig research før du skal plukke, og ihvertfall før du pakker det i deg.
Det står mye i disse forumene, og det ligger definitivt mye på erowid .

Plukker du feil type sopp og spiser den, så er muligheten for at du ikke våkner opp neste morgen relativt stor.
Sist endret av colamannen; 21. mai 2005 kl. 02:43.
Sitat av nohope
Det psykoaktive stoffet som er i flein ihvertfall, blir et ikke-aktivt stoff når temperaturen går over 50grader celsius.
Vis hele sitatet...
Det er helt andre stoff i fluesopp da.
Det er mulig å dø av rød fluesopp men da tror jeg du bør ta deg en heftig mannedose.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Bjølg
Det er vel slik at du faktisk kan dø av fluesopp? Iallefall det jeg har fått høre oppigjennom årene av både foreldre og lærere.
Vis hele sitatet...
Jeg har kommet til konklusjonen at når det kommer til rusmiddler, så kan man aldri stole på det man hører av foreldre/lærere med mindre de var hippier på 60-70 tallet.

http://www.erowid.org/plants/amanitas/amanitas.shtml
okaminaru: Jeg bestilte fra nettet et sted, husker ikke helt hvor. Tror det er bedre enn å plukke det selv. litt sikrere. Pluss at det finnes forskjellige typer, noen kraftigere enn andre.
Æh.. Jeg beklager den siste posten min. Jeg var ikke helt tilkobla når jeg skrev den.
Fikk ikke med meg emnet egentlig:P