Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 663
Fått innkalling til time på en foreløpig undersøkelse.

Men jeg har ikke en gang blitt avhørt av politiet og ikke mottatt noe brev fra politiet heller bortsett fra dette? Er dette vanlig? Er det ikke rart jeg ikke har blitt innkalt til retten først?

Hva skjer om psykiatrisk undersøkelse tilsier utilregnelig? Må man uansett gjennom en rettsak eller kan dette gå utenom en rettsak?

Er det 1 eller 2 psykiatriske folk med på den foreløpige undersøkelsen?

Er det vanlig at den foregår på politistasjonen?
Dette er nok spørsmål bedre rettet til en advokat enn til et forum, altså.
De gjør denne undersøkelsen for å få et innblikk over om du var psykotisk under handlingen. såvidt jeg vet så er du ikke pliktig til å møte opp - men her er jeg ikke sikker.

Jeg tror ikke du har noe å tape på å møte opp til denne samtalen, men da gjelder det å ha tungen rett i munnen, og være jævlig forsiktig hva du sier
Det er opp til deg selv om du vil eller ikke vil delta i en slik prosess. Men, du kan ha alt å tjene på det.
Det er helt normalt å ha en slik prosess før rettssaken, det er jo forhold de skal diskutere i en rettssak som de redegjør for i en sånn prosess.
Vet ikke hva du er tiltalt for, men det er fort gjort at du har mulighet til å ta en gratis prat med en advokat (eller, dekket av staten, som det så fint heter).
Hvorvidt det blir rettssak eller ikke kommer nok an på forholdet/forholdene det er snakk om og hvordan aktor vurderer det.
I mitt tilfelle ble det ikke noe rettssak, straff eller noe annet fordi aktor nektet politiet å ta ut tiltale. Så da leverte jeg inn søknad på erstatning for fengslingstiden, som jeg fremdeles venter på avgjørelse på .
Trådstarter
5 1
Men er det ikke litt rart at jeg ikke har fått lov å vært i avhør først en gang?

Og burde jeg ikke få noe brev angående rettsak? Mener at tilregnelighet er noe som gjøres mens rettsaken pågår