Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 593
Heisan!

Da er det på tide å kjøpe seg en ny gaming rigg, men tror jeg trenger litt hjelp D;

er nå 3 år siden jeg bygget min nåværende PC, den drar fortsatt alt av spill til dags dato, men langt ifra i de detaljene de er ment å bli spilt i x )

Jeg har ikke fulgt så alt for mye med på pc-fronten det siste året, har prøvd å lese meg litt opp de siste ukene, men har fortsatt noen spørsmål.

først og fremst hadde jeg satt mest pris på forslag på komplett pc, men guide-lines blir også satt stor pris på :]

Spørsmål:
Prosessor - AMD/Intel ? jeg har brukt AMD de siste 6 åra, men er ikke redd for å bytte om Intel har et bedre produkt til mitt bruksområde innenfor mitt budsjett. i7 Quad Processor i7-950 vs Phenom II X6 1100T
Skjermkort - Er ganske sikker på at jeg havner på 580 her med mindre noen har noen overtalende ord om et annet skjermkort.
RAM - Hvor mye RAM trenger jeg egentlig ? Holder f.x. 6GB 1866MHz ?
PSU - hvor stor PSU vil jeg ha behov for hvis jeg skal ha mulighet for SLI Xfire ved en senere anledning?


Bruksområde rangsjert etter størst behov:
- Gaming
- 3D-redigering (3ds Max)
- Filmer/Serier etc

Pris:
10-13k

Kommer tilbake med mer når jeg vet hva slags socket jeg går for :]

Mvh,

Haugland
Sist endret av Haugland; 8. desember 2010 kl. 11:23.
Jeg ville gått for 6870 Skjermkort
CPU: AMD.
750W PSU holder. EVT. 850

Jeg vil bare anbefale deg å lese linken jeg har i signaturen min.

Jeg kan godt hjelpe deg litt mer men må nesten vente til jeg kommer hjem
6GB 1866MHz bør holde.

Du kan gå på komplett og velge Komplett Gaming Premium, hvor dine ønskede specs er blandt valgene.

Satt der akkurat og bygde meg en drømmemaskin hehe

Sikler veldig etter en Intel Core™ i7 Hexa Processor i7-970 altså!
Sist endret av TylerDurden; 8. desember 2010 kl. 11:33.
Takker [ : grunnlag for AMD fremfor Intel ?
EDIT:
Skjermkort - Er ganske sikker på at jeg havner på 570 (ikke 580) her med mindre noen har noen overtalende ord om et annet skjermkort.

(teite 5min edit regel <. < )
Er det så vanskelig å gjøre "litt" research selv?

Skjermkort review av 570gtx, testet mot andre kort

Grei gjennomgang av ytelsen til CPUer fra både AMD og Intel.

Når det gjelder strømforskyning: alt fra 600+ spørs på hva du kjøper av hardware.
Hovedkort: Skal du overklokke eller ikke? Skal du bare kjøre det du kjøper, kjøpt et hovedkort til ca det laveste du finner.
RAM: Kjøp den hastigheten som er rimligst, PC12800 er vel helt fair. Skal du ikke overklokke kjøper du bare 4gb set til rundt 500-600 spenn.

Hvis du er ute etter en PC til rundt 6500-7000kr som yter helt fair ville jeg gått for en intel i5 760(1400kr), AMD 6870(2000kr), random atx hovedkort til 700kr, minne til rundt 600kr. Kabinett til 400, og en corsair PSW på 600 watt til rundt 700kr.

Søkeord til nestegang: Produkt navn, utgiver + review
Sist endret av MikeHunt; 8. desember 2010 kl. 12:09.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Er det så vanskelig å gjøre "litt" research selv?
Vis hele sitatet...
Nei, men er veldig greit å ha et greit svar fra andre som kan litt om datamaskiner. Jeg vil nok alltid spørre på et eller annet forum når jeg kjøper en ny datamaskin, selv om jeg er ganske oppegående når det gjelder det.
Sist endret av OlavGal; 8. desember 2010 kl. 12:45.
Etter mine erfaringer ville eg valgt ein kombinasjon av Intel og Nvidia, Intel er kompatibelt med det meste. Når det gjelder RAM bør du kanskje vurdere litt meir en 6GB visst du skal redigere mykje! Men ellers er nok 6GB nok
Når det gjelder GTX 570 kortet, så er det jo nytt og spennende. Yter litt bedre enn Gtx 480 til 300-400 kroner mindre (utifra Komplett sine priser). Nvidia har hatt litt trøbbel med varme og støy på kortene sine, men utifra tester jeg ser på, ligger kortet på 73-75 grader's varme under load. Samtidig ser kortet ut til å ligge på 40 dba under load. Er jo svært fine tall, det, spesielt når det gjelder temperaturen. Men fortsatt, det går mye strøm til GTX 570. Faktisk, ligger 570 på 70-80 mer watt en ett 6870 kort. (Rundt 230-250 watt

570 serverer jo faktisk rundt 10-15 FPS mer i spill enn 6870 og 5870, men med en prisøkning på 1000 og 300 kroner, i tillegg til alt den trenger av strøm. Men temperaturen på 570 under Load er veldig positiv. Blir vel budsjettet ditt som bestemmer hvorvidt du velger 570 eller et ATI kort (6870 og 5870 ligger i samme prisklasse, men henholdsvis 1000 og 300 kroner under prisen til 570).

Kommer også ann på hvilke spill du spiller. Om du skal dra disse nyeste, Directx11 spillene med sinnsvak grafikk, vil nok et 570 være langt bedre enn 6870. Det er her 570 er opptil 20% kraftigere enn et 6870 kort. (Et eksempel er Lost Planet 2, hvor 570 ligger på 61 FPS og 6870 på 37 Fps. Men samtidig ligger 5970 på kun 51 fps, så spillet er tydelig nok spesialtilpasset Nvidia kort). Noen spill er jo også perfekt tilpasset Nvidia kortene, så det er lurt å ikke brenne seg.

Og når du ser på tester av skjermkort, husk at ALT over 60 Fps er total overkill, ettersom de fleste skjermer ikke går over 60 Mhz når det gjelder refresh rate.

Som en bottom line, kan du jo merke av at dette;

AMD oppsett med ATI - Asus Crosshair IV Formula, AMD Phenom II X4 965 BE og XFX Radeon 6870 havner på 5039.-
Intel oppsett med Nvidia - Gigabyte GA-X58-USB3, Asus GeForce GTX 570 og Intel Core i7-950 Quad Core havner på 7134.-

Men selvfølgelig, har du budsjettet i orden - velg Intel oppsett. Og skal du kun ha skjermkort, hovedkort, strømforsyning og RAM? Med et budsjett på 10,000 til 13,000? Isåfall burde du velge deg et Intel oppsettet, uten tvil.