Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1397
Hei, har leid en leilighet i nå snart 2år, i et slitent hus fra 90tallet (etter utseene å bedømme, dette vet jeg ikke sikkert)

Han truer nå med at vi som bor der skal erstatte 3 vinduer som har fått frostskader (dette er grunnet sprekker i vinduet som var der når vi kom) og slenger ut med en sum på 50.000kr. Malingen i noen av vinduskarmene har også sprukket opp, hvor det ligger et ferskt lag med maling under malingen som sprakk opp, som viser at de tydelig bare har malt over problemet før.

Har noen kjennskaps til huseiers ansvar for å holde leiligheten i stand, eventuelt noen henvisning til lover, da dette muligens blir en rettsak.

Meldingen jeg fikk av eier var skrevet veldig desperat og de brukte en sykdom for å hente sympati, er dette noe vi kan ta de på? Jeg får følelsen at de prøver å lure penger ut av oss for noen vinduer de uansett måtte bytte!
Hentet fra UngInfo.Oslo.no - leie bolig

Utleier har ansvar for generelt vedlikehold. Det vil si at utleier skal pusse opp slitte vegger, vinduer som trekker og lignende. Men det er noen ting du som leier har ansvar for å vedlikeholde:

• Kraner
• Dørlåser
• Vannklosetter
• Elektriske kontakter og brytere
• Varmtvannsbeholdere
• Utstyr og inventar som ikke er en del av den faste eiendommen.

Hvis noen av disse tingene er så ødelagt at de ikke kan repareres, men må byttes ut, er det utleier som skal betale det. Det vil si at hvis varmtvannsbeholderen går i stykker og den kan repareres, er det du som leier som må betale det. Om den er såpass ødelagt at man må kjøpe ny, er det utleier som må betale.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Turbolego; 18. mai 2011 kl. 16:08.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Kan med relativ sikkerhet si at så lenge dere ikke har levd som eskimoer i dette huset, så er dere ikke skyld i de skadene.
takk!

(jfr § 5-3 i husleieloven) "Det vil si at utleier skal pusse opp slitte vegger, vinduer som trekker og lignende."

Dette var alt jeg trengte Men hvordan går jeg frem nå, til tross for at problemet stammer fra vinduer som trekker, er fortsatt resultatet mye styggere nå i forhold til dagen vi flyttet inn. Skal vi bare male over slik de har gjort? eller slepper vi dette da det egentlig er deres problem?

SkyMarshal: nei, vi har ikke levd som eskimoer, hehe. Men det skal sies at selv om vi hadde alle tre ovnene i stua på 30grader om dagen var det ISkaldt innenfor vinduet.. på natten kunne det også komme et tynt lag med is (da vi satt ned ovnen til 20grader). Vi hadde da tepper i vinduene på natten!

Vet ikke om det har noe sammenheng med at det var rekord-kald vinter i Lillehammer, for leiligheten under hadde samme problemet, men fikk ikke like stor påkjenning, som igjen viser at problemet var der FØR vi kom..
Sist endret av frenchbaguette; 18. mai 2011 kl. 16:30.
Ta kontakt med jusshjelpa i midt-norge: http://www.jushjelpa.no/nb-NO/Forsiden
Kjenner flere som har kontaktet jusshjelpa i Tromsø (http://jusshjelpa.no/) med gode resultater innenfor boligsaker.
Regner med at jusshjelpa i midt-norge er mer behjelpelig siden det ligger nærmere enn jusshjelpa i Tromsø...

Jeg fant ingen "juss hjelp" i lillehammer, men kanskje de i midt-norge vet om noe slikt?

Eventuelt kontakter du http://www.jussformidlingen.no/ som er nasjonalt.

Jussformidlingen tilbyr gratis rettshjelp og gratis juridisk bistand til privatpersoner. All bistand er gratis. Jussformidlingen gir bistand uavhenging av bosted og personlig økonomi.

Jussformidlingen kan bistå innenfor de fleste sivilrettslige emner. Blant annet bistår vi i spørsmål om arv og testamenter, familie- og samboerrett, sosialrett, trygderett, husleierett, forvaltningsrett, tingsrett, kontraktsrett, erstatningsrett, arbeidsrett, utlendingsrett, forsikringsrett og i spørsmål om fast eiendom, sameier og borettslag.
Vis hele sitatet...
Lykke til.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Det er naturlig at det er kaldt rundt vinduene, siden dette er det med mest varmegjennomstrømning i hele huset.
Særlig hvis det er eldre vinduer, og muligens punktetert (slik at gassen har lekket ut, og vinduet ikke er optimalt).

Dette er i grunn ikke noe dere har noe med - med mindre dere har skrevet under på en kontrakt som sier noe annet.
tusen takk for hjelp, linker skal sjekkes ut.

OT: hvordan redigerer jeg postene mine?
Kan man bare gjøre dette rett etter man har postet?
Sist endret av frenchbaguette; 18. mai 2011 kl. 17:47.
Så dette er i Lillehammer? Jeg bor i Lillehammer selv. Men etter fornuft og dømme så burde ikke du som utleier betale for noe som allerede var ødelagt før du leide huset. Ikke din skyld at det bare har blitt værre.
Sitat av frenchbaguette Vis innlegg
OT: hvordan redigerer jeg postene mine?
Kan man bare gjøre dette rett etter man har postet?
Vis hele sitatet...
riktig, du har 5 minutter på deg