Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3718
God kveld alle sammen

Har noen spørsmål til de som gidder ta seg tid til å svare.

I de siste ukene har jeg revurdert linja jeg har søkt på VGS. Jeg har valgt HS, men har mest lyst å bytte til Elektro. Grunnen er at jeg tror at amulanselinja, som jeg hadde tenkt å satse på, blir altfor tungt for meg, er temmelig skolelei nå. Snakket også med noen idag som sa at det er tungt å jobbe som ambulansearbeider med mye vakter osv.

- Lett å få jobb etter utdanninga?
- Morsomt, men utfordrende arbeid?
- Positive med yrket?
- Negativt med yrket?

Kan ikke så mye om elektronikk atm, men synes det er "morsomt" å koble opp høytalere og pc. Er det vanskelig å begynne fra "scratch"?


Sist, tror dere det går greit å bytte linjer nå? Hørt at man kan bytte linje før det har gått 2mnd. Hvordan gjør jeg det?

Hva heter det som vi kaller for "huselektriker"? De som kobler opp høytalere, lys. Alarmer for bedrifer osv? Det er det yrket som frister mest.
Mvh
Sist endret av Madxoc; 17. mai 2011 kl. 00:20.
De som kobler opp høyttalere, telefoni, nettverk, alarm-systemer o.l, har gått data og elektronikk. Noe som generelt er en linje uten noe særlig framtid, om du ikke bor i et område med mange slike bedrifter, evt kjenner til noen som driver på med det.
Skal du bli vanlig elektrikker, altså, å installere strøm i husene til folk, evt i bygninger, så er det vg2 elenergi du må gå.

Ellers så har man sterkstrøm, med sterkstrøm så jobber du for kraftlagene, der hovedoppgaven er å jobbe med høyspentlinjene.

Så min favoritt, den linjen det er lettest å få seg arbeid i, og den linjen med størst variasjon, både i arbeidsmengde og arbeidstype. Nemlig Automasjon.
Automasjon inneholder programmering, oppkobling i skap, pnaumatikk (luft), hydralikk (olje/væske) og mekanisk arbeid. Generelt en "overmann" over alle de andre linjene ved unntak av sterkstrøm. Du holder på med litt av hvert, og lærer deg mye. Og du får like lett jobb i en elektro/automasjons-bedrift som offshore.
Og er generelt det som er mest utfordrende, varierende og artigste å holde på med av elektro linjene. De andre er generelt ensformig og du vil møte på stortsett kun det samme, uansett hvilken bedrift du havner i (er jo ikke så mange måter å f.eks trekke kabler i et hus på så)


Det å finne ut av hva man vil bli, er ikke alltid like lett. Men kan anbefale deg ett år på elektro, finner du ut at det er et feilvalg, så har du forhåpentligvis lært utrolig mye iløpet av året, noe du kan ta med deg videre. Selv om 1. året kan være det kjedligste av de 2-3 årene man går på elektro utdannelsen.
Du vil gjerne også få litt mer teknisk innsikt og forståelse, slik at du lættere takler utfordringer om du velger å bli ambulansearbeider senere i livet.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
De som kobler opp høyttalere, telefoni, nettverk, alarm-systemer o.l, har gått data og elektronikk. Noe som generelt er en linje uten noe særlig framtid, om du ikke bor i et område med mange slike bedrifter, evt kjenner til noen som driver på med det.
Vis hele sitatet...
Det er vel akkurat Data, nettverk telefoni osv som faktisk er fremtiden. Jeg vil si at det er ett veldig klokt valg mtp fremtiden. Data overtar mer og mer.
Madxoc's Avatar
Trådstarter
Svakstrøm er det jeg har mest lyst til å drive med. Så det er lite jobber og trengs lite folk i det området?
Superlurker
merulz's Avatar
Svakstrøm er no-go dersom du lett vil ha en jobb etterpå.
Du kan ta totalt fire og et halv år på VGS innen svakstrøm, men du får ikke jobb ved mindre du kjenner de rette folkene. Da må du minst ta en bachelor grad ved en høgskole, og da er det raskere og ta tre år med studiespesialiserende (almenn).
Madxoc's Avatar
Trådstarter
Kjipt. Noen yrker som ligner, men som det er lett å få jobb i? Orker ikke utdanne meg til arbeidsledig

Vil helst jobbe på land, selv om det ligger mye cash på havet
Ingen problem å få lærlingerplass innen data og elektronikk faget. oslo/akershus har mange plasser. Men det kan være greit å gå vg3 dataelektronikeren, da har du enda fler muligheter. Militæret, fagskole eller lærlingerplass.
jeg går selv elektro, og kunne en del fra før av. men man går veldig basic igjennom det til å begynne med.
Har selv søkt Maritime fag til neste år, fordi jeg er mer interessert i motorer enn elektronikk.
men det sies at det skal være stort behov for elektrikere(elenergi) og det samme med automatikere på oljeplatform og.
Elektrofag anbefales på det sterkeste etter min smak
Madxoc's Avatar
Trådstarter
Sitat av joakima Vis innlegg
jeg går selv elektro, og kunne en del fra før av. men man går veldig basic igjennom det til å begynne med.
Har selv søkt Maritime fag til neste år, fordi jeg er mer interessert i motorer enn elektronikk.
men det sies at det skal være stort behov for elektrikere(elenergi) og det samme med automatikere på oljeplatform og.
Elektrofag anbefales på det sterkeste etter min smak
Vis hele sitatet...
Ser du bor i Bodø. Vet du om det er store muligheter for lærlingplass der? Bodin vgs tror jeg det heter. Nesten alle som har gått elektro her flytter oppover til Bodø for vg2 og lærlingeplass hvertfall

Sitat av keegen Vis innlegg
Ingen problem å få lærlingerplass innen data og elektronikk faget. oslo/akershus har mange plasser. Men det kan være greit å gå vg3 dataelektronikeren, da har du enda fler muligheter. Militæret, fagskole eller lærlingerplass.
Vis hele sitatet...
Er det de som kobler opp alarmer osv.? Gidder ikke sitte inne på et rom å fikse pcer og mikrobølgeovner hver dag! Vil ut til folk å koble opp litt av hvert
japp, er det. Kan blant annet dra hjem til folk og fikse internett, alarmer, innbruddsalarmer, adgangskontroll til blokker osv.
Madxoc's Avatar
Trådstarter
Sitat av keegen Vis innlegg
japp, er det. Kan blant annet dra hjem til folk og fikse internett, alarmer, innbruddsalarmer, adgangskontroll til blokker osv.
Vis hele sitatet...
Å det er gode muligheter for jobb?
Innen noen få år, vil det nok være mulig å få jobb i relacom. Siden de fleste der går av med pensjon.
Relacom er stortsett en av få bedrifter som er litt mer landsdekkende på slikt. De holder hovedsaklig på med installering av telefoni til folk.

En liten ringerunde til alle alarm og internett selskaper, vil gi deg en pekepinne på hvor stort behoved for lærlinger og arbeidsplass er hos de.
Desverre for det yrket, så blir ting gjort trådløs framover. Slik at det blir mindre jobb, og færre som trenger å jobbe.
Så skal du gå data og elektronikk, så sats på å ha en backup plan =)
Sitat av merulz Vis innlegg
Svakstrøm er no-go dersom du lett vil ha en jobb etterpå.
Vis hele sitatet...
Hvor i helvete har du denne informasjonen i fra? Jeg har personlig fått flere jobb-tilbud, og kan i realiteten jobbe hvor jeg vil i dette landet. Det blir bare mer og mer datastyrte systemer i Norge, og disse trenger personell som kan utvikle, koble opp, drifte, feilsøke på disse med mer.

Ved min arbeidsplass så blir det til sommeren ansatt to nye for å kunne opprettholde drift av våre systemer, og vi er fortsatt underbemannet. Så det er en stor etterspørsel etter elektronikere.


TS: Elektro på førsteåret inneholder en hel haug av forskjellige ting, og du bør så absolutt ikke bestemme deg for hva du skal gjøre om 2 år allerede nå. Prøv de forskjellige tingene, og bestem deg senere.


Tillegg: skulle du senere få lyst på ingeniør-grad (som jeg sikler litt etter), så vil et fagbrev og praktisk erfaring være gull verdt når det gjelder å overføre teori til praksis. Har selv noen ingeniører jeg jobber med, som til tider ikke forstår noe av det jeg gjør fordi jeg har en praktisk bakgrunn, mens de har gått studiespesialisering -> ingeniør.
Sist endret av Rejolo; 17. mai 2011 kl. 15:34.
Eg gikk først elektro grunnkurs var vel i 98/99, så gikk eg videre på elektronikk, mye tørt og kjedelig stoff, så gikk eg tele,data og alarm tror eg linja het da. Var litt vanskelig å få lærlingplass, men om man gjør en innsats på skolen selv, og er frampå når det er utplassering i regi av skolen, og gjør et bra inntrykk er det mye enklere å få seg lærlingplass. Kan også få lærlingplass i forsvaret på svakstrøm. Tok fagprøven i service-elektronikk i 2003, da kunne eg montere alarmer, datanettverk, koble telefoni,tv-anlegg osv. Mange av de store alarm-leverandørene har egne folk som de kurser og utdanner på sine egne system.
Etter noen år begynte som privatist for å ta Gr.L (vanlig elektro-installasjon), fikk meg lærlingplass, trengte bare å ta 1 eksamen, fikk samtidig hjelpe-arbeiderlønn istedet for lærlinglønn. Tok også fagbrevet som elektriker etter 18 mnd som lærling.
Dette mener eg er beste veien å gå, siden du får to fagbrev, får bedre betalt når du er lærling, og kommer først når du søker jobb, siden du har to fagbrev.
Siden det ikke er så mange med svakstrøm-fagbrev, og er ikke andre i firma eg jobber i så resulterer i at eg har mer enn nok å gjøre. Og blir det litt roligere på svakstrømmen, så jobber eg med vanlig installasjon. Morsomt fordi man får mye variert arbeid og blir ikke lei av å gå gjøre det samme hele tiden.
Artig med vanlig installasjon, men man blir fort lei det.
Sjekk litt rundt der du bor med jobbmuligheter som svakstrøms-arbeier ellers må du risikere å måtte flytte litt på deg.


Lykke til

Sitat av merulz Vis innlegg
Svakstrøm er no-go dersom du lett vil ha en jobb etterpå.
Du kan ta totalt fire og et halv år på VGS innen svakstrøm, men du får ikke jobb ved mindre du kjenner de rette folkene. Da må du minst ta en bachelor grad ved en høgskole, og da er det raskere og ta tre år med studiespesialiserende (almenn).
Vis hele sitatet...

HEHEHE, dagens uttalelse.
Hørt om KNX, og andre styringssystemer??
Mange elektrikere som sliter som f..... siden de ikke kan noe programmering og svakstrøm.
Superlurker
merulz's Avatar
Sitat av pontiac Vis innlegg
HEHEHE, dagens uttalelse.
Hørt om KNX, og andre styringssystemer??
Mange elektrikere som sliter som f..... siden de ikke kan noe programmering og svakstrøm.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke ting som dekkes av pensum for svakstrøm? Mulig det har blitt endret, men jeg har selv fagbrev innen serviceelektronikk.
Skal ikke si sikkert selv om det er pensum for svakstrøm.
Men går man svakstrøm får man mye bedre innsikt i hvordan de forskjellige systemene er bygd opp og fungerer. Noe som gjør det mye enklere å montere, koble og programmere.
Er mye som ikke er pensum, men man lærer seg grunnleggende ting som det meste er bygd opp rundt.
Det er jo ikke slik at man alltid får montere,koble og programere den alarmen man har på skolen. Man lærer kun grunnleggende!
Madxoc's Avatar
Trådstarter
Sitat av pontiac Vis innlegg
Eg gikk først elektro grunnkurs var vel i 98/99, så gikk eg videre på elektronikk, mye tørt og kjedelig stoff, så gikk eg tele,data og alarm tror eg linja het da. Var litt vanskelig å få lærlingplass, men om man gjør en innsats på skolen selv, og er frampå når det er utplassering i regi av skolen, og gjør et bra inntrykk er det mye enklere å få seg lærlingplass. Kan også få lærlingplass i forsvaret på svakstrøm. Tok fagprøven i service-elektronikk i 2003, da kunne eg montere alarmer, datanettverk, koble telefoni,tv-anlegg osv. Mange av de store alarm-leverandørene har egne folk som de kurser og utdanner på sine egne system.
Etter noen år begynte som privatist for å ta Gr.L (vanlig elektro-installasjon), fikk meg lærlingplass, trengte bare å ta 1 eksamen, fikk samtidig hjelpe-arbeiderlønn istedet for lærlinglønn. Tok også fagbrevet som elektriker etter 18 mnd som lærling.
Dette mener eg er beste veien å gå, siden du får to fagbrev, får bedre betalt når du er lærling, og kommer først når du søker jobb, siden du har to fagbrev.
Siden det ikke er så mange med svakstrøm-fagbrev, og er ikke andre i firma eg jobber i så resulterer i at eg har mer enn nok å gjøre. Og blir det litt roligere på svakstrømmen, så jobber eg med vanlig installasjon. Morsomt fordi man får mye variert arbeid og blir ikke lei av å gå gjøre det samme hele tiden.
Artig med vanlig installasjon, men man blir fort lei det.
Sjekk litt rundt der du bor med jobbmuligheter som svakstrøms-arbeier ellers må du risikere å måtte flytte litt på deg.


Lykke til




HEHEHE, dagens uttalelse.
Hørt om KNX, og andre styringssystemer??
Mange elektrikere som sliter som f..... siden de ikke kan noe programmering og svakstrøm.
Vis hele sitatet...
Takk
Å flytte på meg er ingen problem hvertfall!
Sitat av Madxoc Vis innlegg
Ser du bor i Bodø. Vet du om det er store muligheter for lærlingplass der? Bodin vgs tror jeg det heter. Nesten alle som har gått elektro her flytter oppover til Bodø for vg2 og lærlingeplass hvertfall



Er det de som kobler opp alarmer osv.? Gidder ikke sitte inne på et rom å fikse pcer og mikrobølgeovner hver dag! Vil ut til folk å koble opp litt av hvert
Vis hele sitatet...
Det sies at det er stor mangel på elektrikere så det går jeg ut ifra.
Sitat av pontiac Vis innlegg
HEHEHE, dagens uttalelse.
Hørt om KNX, og andre styringssystemer??
Mange elektrikere som sliter som f..... siden de ikke kan noe programmering og svakstrøm.
Vis hele sitatet...
KNX kommer man borti når man blir automatiker og driver på med husautomasjon


Sitat av joakima Vis innlegg
Det sies at det er stor mangel på elektrikere så det går jeg ut ifra.
Vis hele sitatet...
Spørs helt hvor i landet du bor det =)
Madxoc's Avatar
Trådstarter
Ringte å hørte om det var mulig å bytte linje idag. De sa det ikke var mulig før skolestart i å med at fristen var 1.mai Men hvis jeg bytter linje fra HS til EL, men ikke kommer inn på EL blir jeg satt på 3.valget som er BYGG.

Noen som vet hva gjen.snitt karakterer på elektro er? Ifjord var den en herifra som fikk sisteplassen med 2,2 eller 2,5 i snitt. Men iår er det mange søkere, så kan hende de setter opp enda en klasse. (enten på elektrolinja eller helse)

Tenker det er lite jobber etter BYGG i nedgangstider, renteøkning osv.? eller? Lett å få jobb?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Innen noen få år, vil det nok være mulig å få jobb i relacom. Siden de fleste der går av med pensjon.
Relacom er stortsett en av få bedrifter som er litt mer landsdekkende på slikt. De holder hovedsaklig på med installering av telefoni til folk.
Vis hele sitatet...
Det at det innen få år vil være et skrik etter ansatte i relacom kan man vel si seg meget enig i pga. at gjenomsnittsalderen er forholdsvis høy hos de ansatte for øyeblikket.

Det skal sies at relacom ike bare driver med installasjon av telefoni til folk. Fagbrevet som kreves for å jobbe der heter "Telekommunikasjonsmontør faget" og omfatter et mye bredere arbeidsområde. Blant mye annet Bredbånd, Kabel-tv, alarm og signalanlegg og ikke minst fiberoptikk. Påstanden om at teknologien går mer og mer imot trådløs kommunikasjon kan vel stemme på noen områder, men innen TV/bredbånd/telefoni er det fiberoptikken som er framtiden og har hatt en enorm utvikling de siste 4 årene.

Det er ganske stor sjanse for å få jobb etter fullført skole/læretid og faget er meget variert.
Madxoc's Avatar
Trådstarter
Sitat av endah Vis innlegg
Det at det innen få år vil være et skrik etter ansatte i relacom kan man vel si seg meget enig i pga. at gjenomsnittsalderen er forholdsvis høy hos de ansatte for øyeblikket.

Det skal sies at relacom ike bare driver med installasjon av telefoni til folk. Fagbrevet som kreves for å jobbe der heter "Telekommunikasjonsmontør faget" og omfatter et mye bredere arbeidsområde. Blant mye annet Bredbånd, Kabel-tv, alarm og signalanlegg og ikke minst fiberoptikk. Påstanden om at teknologien går mer og mer imot trådløs kommunikasjon kan vel stemme på noen områder, men innen TV/bredbånd/telefoni er det fiberoptikken som er framtiden og har hatt en enorm utvikling de siste 4 årene.

Det er ganske stor sjanse for å få jobb etter fullført skole/læretid og faget er meget variert.
Vis hele sitatet...
Høres bra ut, leste om yrket. Det er noe ala dette jeg vil drive med!

Krysser bare fingrene på at jeg kommer inn på lektro, hvis ikke blir jeg hengende 1 år bak årskullet mitt Helve**es tidsfrist..
Ein har jo VG3 romteknologi på Andøya å gå til om ein skulle velge elektrolinja. Viss du bur i Bodø, så kan du jo gi det ein tanke.
Madxoc's Avatar
Trådstarter
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Ein har jo VG3 romteknologi på Andøya å gå til om ein skulle velge elektrolinja. Viss du bur i Bodø, så kan du jo gi det ein tanke.
Vis hele sitatet...
Planen er å flytte til Bodø vg2 Andøya, ligger vel ikke langt fra Stokmarknes? Har hvertfall en del familie der, så å skaffe meg plass å bo er sikkert ikke et problem

Lettere sagt; hvis de ikke setter opp en extra klasse må jeg gå helse og sosial " ut å henter balltre, går amok i skogen, hvor jeg knuser glass, utemøbler osv."

Blir vel HS, fordi når de skal velger vel etter hvilken arbeidskraft som trengs mest i framtida, som er helse, å lage en ny klasse der.

Fant ut at det er lov å bytte linje med en elev på den linja jeg ønsker å gå. Har send meldinger rundomkring å tilbyr å bytte linjer + at dem for 1000,- av meg. Kan jo hende noen andre også har søkt