Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1810
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10085083

"40 timer normal arbeidstid, tillatelse til 400 timer overtid i året og ingen bestemmelser om betaling for overtid, er blant forslagene Fremskrittspartiets landsmøte skal ta stilling til."

Hva tenker dere om dette at FRP vil la oss jobbe mer? Er ikke dette posetivt for oss som ønsker å tjene mer penger om vi vil? Hvem blir dette en ulempe for?
"ingen bestemmelser om betaling for overtid" <- skeptisk til den der.
Dette er en ulempe for alle vanlige lønnstagere og en fordel for arbeidsgiverne. De vil fjerne lovfestet rett til overtidsbetaling, samtidig som de vil at vi skal jobbe mer overtid? Det sier seg selv hvem som tjener på det.
Sist endret av Mith; 5. mai 2011 kl. 09:01.
Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
"ingen bestemmelser om betaling for overtid" <- skeptisk til den der.
Vis hele sitatet...
Stusset litt over den der selv. Kan noen spesifisere hva de egentlig mener med det? Følte den var så merkelig formulert.
Ingen bestemmelser om betaling for overtid = ingen lov som sier at du skal ha minst 40% bedre betalt når du må jobbe over.
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157
Sist endret av Mith; 5. mai 2011 kl. 09:06.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ingen bestemmelser om betaling for overtid = ingen lov som sier at du skal ha minst 40% bedre betalt når du må jobbe over.
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157
Vis hele sitatet...
Når du MÅ eller om du vil? Det er en vesentlig forskjell. De kan vel ikke tvinge deg til å jobbe overtid med vanlig betalt.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Når du MÅ eller om du vil? Det er en vesentlig forskjell. De kan vel ikke tvinge deg til å jobbe overtid med vanlig betalt.
Vis hele sitatet...
Nå kan de ikke det, nei. Men FRP vil tydeligvis at det skal være mulig.
Goophy: Står det noe om at FRP vil tvinge folk til å jobbe overtid med vanlig betalt?
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Goophy: Står det noe om at FRP vil tvinge folk til å jobbe overtid med vanlig betalt?
Vis hele sitatet...
For å sitere artikkelen: "Videre skal overtid kunne pålegges når det er behov for det og antall tillatte timer skal økes fra 200 til 400. Det skal ikke være bestemmelser om betaling for overtid."

det er vanskelig å tolke dette som noe annet enn at FRP vil tillate arbeidsgivere å pålegge sine ansatte å jobbe overtid uten at de får betalt mer enn normal timelønn for det.

Håpløst dårlig forslag, det eneste jeg er enig i er at det skal være mulig for en ansatt å jobbe 400t overtid i året (økning fra dagens 200t + søknad om dispensasjon). Dette er et regelverk som idag brytes over en lav sko i mange bransjer, både fordi folk vil jobbe mer og fordi det kan være nødvendig i perioder.

Å la folk bestemme selv om de vil jobbe ræva av seg syns jeg er helt greit, å gi arbeidsgivere fritt leide til å pålegge sine ansatte det samme er tåpelig.
Sist endret av liasis; 5. mai 2011 kl. 09:21.
"ingen bestemmelser om betaling for overtid" betyr at arbeidsgiver kan pålegge deg overtid uten overtidsbetalt mm. du har overtidsbetaling som en del av arbeidskontrakten din. Det er ikke veldig vanlig å ha slikt kontraktsfestet.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Når du MÅ eller om du vil? Det er en vesentlig forskjell. De kan vel ikke tvinge deg til å jobbe overtid med vanlig betalt.
Vis hele sitatet...
Begge deler. Det er det forslaget går ut på, overtid er overtid uansett om den er frivillig eller pålagt.
Dessuten er det ytterst sjelden man MÅ jobbe overtid, se arbeidsmiljøloven § 10-6
Sist endret av Mith; 5. mai 2011 kl. 09:19.
Oki, da synes jeg forslaget er teit Takk for hjelp.
Hele forslaget er skammelig
Bare et forslag til å prøve å gjøre dem rike - rikere , og arbeiderne til enda mere slaver, av en eller annen merkelig grunn skjønner dem ikke at arbeidere produserer bedre og mere når dem trives på jobb.

Dette er enda en grunn til å ikke stemme Frp , nok et idiotisk forslag av mange...
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Bare et forslag til å prøve å gjøre dem rike - rikere , og arbeiderne til enda mere slaver,
Vis hele sitatet...
De rike jobber allerede mer enn de fleste arbeidere kan drømme om er mulig og har gjerne gjort det i mange år uten noe som helst kompensasjon.

Man er ikke mer slave enn man lar seg være.
Og frp skal liksom være et liberalt parti... Mer frihet for bedrifter, mindre frihet for den vanlige mann og dame!
Jeg vil se på det som en frihet om jeg selv kan jobbe mer om jeg ønsker dette.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Jeg vil se på det som en frihet om jeg selv kan jobbe mer om jeg ønsker dette.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber allerede så lenge jeg måtte ønske, men om jeg ikke får ekstra kompansasjon for dette, så hadde jeg ikke jobbet mer enn jeg måtte. Dette ville selvfølgelig ha gått utover bedriften.
Sitat av prenix Vis innlegg
Jeg jobber allerede så lenge jeg måtte ønske, men om jeg ikke får ekstra kompansasjon for dette, så hadde jeg ikke jobbet mer enn jeg måtte. Dette ville selvfølgelig ha gått utover bedriften.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker å jobbe mer men dette får jeg ikke.
Min arbeidsstatus på en uke slik det er på prosjektet jeg driver med nå:
Mandag 0700 - 19:00 (7,5 normal, 4 timer 50%)
Tirsdag: Samme opplegg
Onsdag: Samme opplegg men kun 0,5 time 50 % overtid
Torsdag: 11,5 timer
Fredag: Denne har jeg jobbet inn

Jeg får altså: 8,5 timer 50% overtid i uka.
Jeg skulle ønske jeg kunne jobbet 4 timer overtid hver eneste dag (selv om sjefen bestemte at jeg ikke skulle få 50%)
Da burde vi vel heller sagt at arbeidstager kan få velge overtid framfor og fjerne alle bestemmelser?
Er dog redd for at de fleste ville påtatt seg overtid da etter press fra arbeidsgiver til å gjøre dette
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Da burde vi vel heller sagt at arbeidstager kan få velge overtid framfor og fjerne alle bestemmelser?
Er dog redd for at de fleste ville påtatt seg overtid da etter press fra arbeidsgiver til å gjøre dette
Vis hele sitatet...
Stemmer det, og derfor er det ekstra viktig og beskytte den svake part (arbeidstaker) og hindre forslag som dette å se dagens lys, virkemiddel være alt fra stemmeretten til dagsorden.