Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3698
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Hvordan går man frem dersom man vil selge Statoil-andelen sin?
Hadde vært greit med litt kvikke penger
Jeg antar at du er aksjonær og ikke referer til din teoretiske andel gjennom staten Norges eierskap.

Hvis du ikke har en megler (bank som administrerer eierposten eller aksjeporteføljen din) må du kontakte en bank. Alle de store kan hjelpe deg med det. Selvfølgelig mot et vederlag.
Har du aksjene "synlig" i nettbanken din eller hvor enn du nå "disponerer" aksjene?
Siden du besitter aksjer har du også en VPS-konto: finn ut hvilken bank denne VPS-kontoen er knyttet opp i mot, så er det ikke verre enn å ta kontakt med disse for å selge aksjene!
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Trådstarter
Det var egentlig den teoretiske andelen gjennom staten jeg refererte til... Er det noe som du egentlig bare har tilgang på gjennom pensjon eller noe sånt?
Neutral Good
Mith's Avatar
Det er staten som eier aksjene, du som privatperson eier selvfølgelig ingenting konkret.
Siden jeg ikke har vært på sykehus de siste årene, lurte jeg på hvor jeg kunne hente min andel av sykehusbudsjettet som da ikke er brukt?
Unlicensed Surgeon
Ta en telefon til Olje- og energidepartementet på tlf 22 24 90 90 som står som 67% eier av Statoil. Med en meget stor sansynlighet kommer de til å forklare deg at selvom du er inndirekte eier mellom staten. Eier du faktisk ingenting, og har ingenting å si.

Det er slik det fungerer. Du har også en del kroner i oljefondet, men så lenge ingen slike forslag blir innført vil du aldri merke noe til det. Det er som du skulle eid en tomt på månen, kan si til alle at du eier den, men kan aldri bruke den i praksis.
Sitat av johante Vis innlegg
Det var egentlig den teoretiske andelen gjennom staten jeg refererte til... Er det noe som du egentlig bare har tilgang på gjennom pensjon eller noe sånt?
Vis hele sitatet...
Du har ingen "teoretisk" eier andel, selv Norge er en velferdsstat så betyr ikke det at du eier noe av staten. Det betyr at staten tar vare på deg.
setter du deg skikkelig på bakbeina med de så kan det jo hende du får ei flaske 2-takt olje til peden
Unlicensed Surgeon
Forøverig, Statoil består av totalt 3.188.647.103 aksjer. Staten eier 67% av Statoil, eller 2.136.393.559 aksjer. Hvis alle de hadde blitt delt ut til de 4.958.900 inbyggerene her i Norge, hadde hver inbygger sitti med ca 430 aksjer hver. Kursen er per i dag på 143,30 pr aksje. Så din andell hadde da hatt en værdi på 61.619, som etter skatt hadde vært 41.285 kr inn på konto. Det er ikke akuratt et så stort beløp pr person.

Inlegget tar ikke hensyn til at aksjekursen hadde synki som en stein om 67% av Statoil ble lagt ut for salg.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av dafog Vis innlegg
Forøverig, Statoil består av totalt 3.188.647.103 aksjer. Staten eier 67% av Statoil, eller 2.136.393.559 aksjer. Hvis alle de hadde blitt delt ut til de 4.958.900 inbyggerene her i Norge, hadde hver inbygger sitti med ca 430 aksjer hver. Kursen er per i dag på 143,30 pr aksje. Så din andell hadde da hatt en værdi på 61.619, som etter skatt hadde vært 41.285 kr inn på konto. Det er ikke akuratt et så stort beløp pr person.

Inlegget tar ikke hensyn til at aksjekursen hadde synki som en stein om 67% av Statoil ble lagt ut for salg.
Vis hele sitatet...
42k, ikke mye? Jeg lever pa stipend, som er 6.7k utbetalt hver 4 uke. 42k er en halv arslonn for meg.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Du skal være temmelig hjernevasket for å si at studielånet er lønn =)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
42k, ikke mye? Jeg lever pa stipend, som er 6.7k utbetalt hver 4 uke. 42k er en halv arslonn for meg.
Vis hele sitatet...
Da er det virkelig på tide at du kommer deg ut i verden, for andre enn vaskere som jobber svart er 42.000 ingenting, iallefall ikke når man regner at man skal betale skatt på det også.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Da er det virkelig på tide at du kommer deg ut i verden, for andre enn vaskere som jobber svart er 42.000 ingenting, iallefall ikke når man regner at man skal betale skatt på det også.
Vis hele sitatet...
Jo takk ,jeg vet at folk har forskjellig syn pa hva som er mye penger og hva som er lite.

Det er kanskje derfor jeg tar en utdanning for å få meg en slik jobb som gjør at jeg også engang i tiden vil syntes at 42k ikke er mye..?


Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Du skal være temmelig hjernevasket for å si at studielånet er lønn =)
Vis hele sitatet...
årsinntekt da? samma det vel?
Sist endret av Bombasa; 18. mai 2011 kl. 03:48.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Da er det virkelig på tide at du kommer deg ut i verden, for andre enn vaskere som jobber svart er 42.000 ingenting, iallefall ikke når man regner at man skal betale skatt på det også.
Vis hele sitatet...
En storkonsument har talt.

At det er lite for deg er greit nok, kanskje litt trist for din egen del ettersom det skal så mye til for å oppnå en levestandard du anser som akseptabel, men det er veldig mye for en heltidsstudent, eller en sortlønnet vaskehjelp for den del... Med 42k på konto hadde jeg klart meg i over åtte måneder, men du bidrar sikkert langt mer til det samfunnsøkonomiske overskuddet enn det jeg gjør med konsumet og skatten din, så jeg skal vel bare klappe igjen og takke pent for maten
Sist endret av Scipio; 18. mai 2011 kl. 04:02.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Scipio Vis innlegg
En storkonsument har talt.

At det er lite for deg er greit nok, kanskje litt trist for din egen del ettersom det skal så mye til for å oppnå en levestandard du anser som akseptabel, men det er veldig mye for en heltidsstudent, eller en sortlønnet vaskehjelp for den del... Med 42k på konto hadde jeg klart meg i over åtte måneder, men du bidrar sikkert langt mer til det samfunnsøkonomiske overskuddet enn det jeg gjør med konsumet og skatten din, så jeg skal vel bare klappe igjen og takke pent for maten
Vis hele sitatet...
Tja.

Tar man høyde for at vedkommende som skal motta 42000 i et worst case ikke har et skattekort og må betale 50% skatt sitter man igjen med 21000,-.

For en normal husstand dekker dette den månedens huslån + billån hvis man er heldig.

Så det du egentlig sier da er at en vanlig familie er en storkonsumer ? Interessant.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Tja.

Tar man høyde for at vedkommende som skal motta 42000 i et worst case ikke har et skattekort og må betale 50% skatt sitter man igjen med 21000,-.

For en normal husstand dekker dette den månedens huslån + billån hvis man er heldig.

Så det du egentlig sier da er at en vanlig familie er en storkonsumer ? Interessant.
Vis hele sitatet...
21tusen utbetalt i mnden er en helt vanlig lønn for en fulltidsjobb.Det er mye penger for de fleste.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av High-on-life Vis innlegg
21tusen utbetalt i mnden er en helt vanlig lønn for en fulltidsjobb.Det er mye penger for de fleste.
Vis hele sitatet...
Og et boliglån på 2.3millioner over 20 år har et månedlig beløp på 13.000 hos en random bank idag, hiver du på et billån på en fin stasjonsvogn til 340.000 blir det 6700 per måned over fem år, drar du på forsikring på hus og bil er du da gjerne godt forbi 21.000 uansett.

Poenget mitt er at for noen andre enn en student som spiser nudler og finner sin "økonomiske situasjon" vanskelig er 21.000 (eller 30.000 med med fornuftig skatt) ikke veldig mye, hvis jeg er uheldig og flere terminregninger havner på samme måned kan jeg godt ha 50-60k i regninger en måned.

Og nå har jeg ikke tatt høyde for noen mat \ barn \ random goder etc.
Sist endret av AtXbYeA; 18. mai 2011 kl. 06:01.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Tja.Tar man høyde for at vedkommende som skal motta 42000 i et worst case ikke har et skattekort og må betale 50% skatt sitter man igjen med 21000,-.
Vis hele sitatet...
Det stemmer sikkert det. 21k er fortsatt mye penger, men for ordens skyld snakket jeg nå om et tiltenkt tilfelle og ikke i et rent praktisk ett sett i sammenheng med TS sitt spørsmål. Mitt innlegg var mer ment som et motsvar på din påstand om at 42k ikke var mye penger...

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Så det du egentlig sier da er at en vanlig familie er en storkonsumer ?
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Og et boliglån på 2.3millioner over 20 år har et månedlig beløp på 13.000 hos en random bank idag, hiver du på et billån på en fin stasjonsvogn til 340.000 blir det 6700 per måned over fem år, drar du på forsikring på hus og bil er du da gjerne godt forbi 21.000 uansett.
Vis hele sitatet...
Stakkars mennesker som trenger alt det der i livet sitt... Glad jeg slipper. Fin stråmann forresten.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Poenget mitt er at for noen andre enn en student som spiser nudler og finner sin "økonomiske situasjon" vanskelig er 21.000 (eller 30.000 med med fornuftig skatt) ikke veldig mye, hvis jeg er uheldig og flere terminregninger havner på samme måned kan jeg godt ha 50-60k i regninger en måned.
Vis hele sitatet...
Var det ment til meg? Min økonomiske situasjon er isåfall ikke vanskelig, og jeg er ikke uenig med deg. For de fleste er 42k/21k kanskje lommerusk, jeg synes bare at det er latterlig at det er sånn. Men naturligvis... skal du absolutt ha huslån, billån, kjøpe mat og faste utgifter på skrot du ikke trenger så blir det jo slik. Det handler jo bare om prioriteringer, men dette er jo en meningsløs diskusjon da det bare handler om individuelle preferanser såvidt jeg kan se. Noen vil arbeide mer enn andre for å kjøpe ting, andre bryr seg ikke så mye om tingene.
Sist endret av Scipio; 18. mai 2011 kl. 06:21.
En ting er jo at ATX regner totalt feil, siden de 42000 var etter skatt, siden utgangspunktet var i overkant av 61000 ville det ha blitt litt i overkant av 30500 hvis man ikke hadde skattekort og hadde skattet 50%.

Forøvrig handler det jo absolutt ikke bare om individuelle preferanser - bolig må man ha, enten man leier eller eier, og bor man i byen koster dette kjapt mye penger samme hva, gjerne mer hvis du leier enn hvis du eier. Bil kan man jo i større grad klare seg uten, men for en stasjonsvogn (som gjerne er et must for oss med unger) er ikke 340.000 mye for en ny bil i det hele tatt. Kjøper man brukt slipper man jo gjerne unna en del på kjøpesummen, men til gjengjeld kan det kjapt smelle på noen heftige regninger på verksted. Et par vi kjenner f.ex. - de kjøpte en brukt - og dermed mye billigere - bil, enn det vi gjorde, men til gjengjeld har de hatt verkstedregninger som langt overstiger det vi har betalt i renter og avdrag på vår.
Men så har husholdningen en inntekt til ved at det (mest sannsynlig) er to stykker i fast arbeid. Da blir totalinntekten til husholdningen betraktelig høyere og en håndterer betjening av bolig- og billån, samt er det også plass til et forbruk som oppfyller medlemmene i husholdningene sine konsumbehov.

Selvsagt, hvis en på død og liv skal være en alenefar til to i en 140 kvadrat på St.Hanshaugen med en vanlig stasjonsvogn til ca. 80 prosent av en gjennomsnittlig årslønn, så blir det tøft om en har nettoinntekt under under 25000. Derfor er man to. Tviler sterkt på at offentliggjøring av deres sannferdige husholdningsregnskap ville gitt resultert i noe særlig sympati fra andre en Carl I.
Unlicensed Surgeon
Fra et annent perspektiv. Staten sin eierandel i Statoil har en verdi på ca 305 milliarder kroner. I statsbudsjettet for 2011 er det satt av 330 milliarder til Arbeidsdepartementet, bedere kjent som NAV. Med andre ord deler Norge allerede ut mer en eierandelen i Statoil er verdt hvert eneste år.