Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1574
Hei,


Da røykeforbudet ble innført i Norge, satte man en ny standard for skikk og bruk. Mens man i gamle dager ikke forlot et middagsbord uten et absolutt påtrengende ærend, er det i dag etablert en aksept for at festlyden kan forlate bordet underveis for å ta seg en røyk eller flere.
Helt personlig synes jeg dette er en dårlig skikk som er egnet til å skape disharmoni rundt festbordet, i tillegg er det uhøflig i den forstand at taler blir utsatt i påvente av at gjestene er ute, skal komme inn.
Talerne selv er nervøse, og det skal heller ikke så mange sigaretter til for at en lang middag varer en time mer enn beregnet - og igjen går ut over kaffe og dans. Men må man så må man - og jeg opplever at få er uenige med meg i denne saken.
Fravær av askebeger bør man ta som en indikasjon på at røyking ikke er ønskelig. Alle røykere bør vite at det ikke er lett å be noen om å la være å røyke. Ber man på en høflig måte, bør ingen ta det ille opp.
Når man tilbyr noen en røyk, skal sigaretten trekkes ut av pakken for å gjøre det enklere og forhindre vanskeligheter.
Når man røyker sigar, hører det med god skikk og bruk å fjerne mavebeltet (Beltet rundt sigaren). Så vel Bill Clinton som Kjell Magne Bondevik synder.

Dette er fastsatte regler for skikk og bruk ved røyking.

Dog, gjelder egentlig røykeloven på kontorer og arbeidsplasser? Tobakkskadeloven innebærer vel bare at serveringssteder skal være røykfrie?
Er ikke verre enn å lese loven, vel? Hvor vil du med denne diskusjonen?

§ 12. Røykeforbud i lokaler og transportmidler

I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang skal lufta være røykfri. Det samme gjelder i møterom, arbeidslokaler og institusjoner hvor to eller flere personer er samlet. Dette gjelder ikke i beboelsesrom i institusjoner, men institusjonen plikter å gi dem som ønsker det, tilbud om røykfrie rom.

Dersom det innen et område er flere lokaler som har samme formål, kan røyking tillates i inntil halvparten av disse. De røykfrie lokaler må ikke være mindre eller av dårligere standard enn lokaler hvor røyking tillates.

Røyking kan ikke tillates i serveringssteder. Med serveringssteder menes lokaler der det foregår servering av mat og/eller drikke, og hvor forholdene ligger til rette for fortæring på stedet.
Vis hele sitatet...
Sitat av tabletop Vis innlegg
Dog, gjelder egentlig røykeloven på kontorer og arbeidsplasser? Tobakkskadeloven innebærer vel bare at serveringssteder skal være røykfrie?
Vis hele sitatet...
Jeg jobber for kommunen, og sitter på kommunehuset. Ingen problem når jeg skal ta meg en røyk, bare å gå rett utfor

hvilket type kontor\arbeidsplass er det egentlig du lurer på?
Formålet med Tobakkskadeloven er å begrense de helseskader som bruk av tobakk medfører. Hovedregelen i Tobakkskadeloven er at lufta i lokaler og transportmidler der allmennheten har adgang, skal være røykfri.

http://www.handboka.no/Sak/Veiled/Atfb/royking.htm