Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 6601
Nå har det seg slik at onkel politi endelig fikk ut fingern, tok meg inn til avhør, 7 måneder etter en fylleslåsskamp.. dette var for 1 måned siden og jeg godtok ikke forelegg slik de prøvde å presse meg til denne gangen heller.. de sa det blir rettsak, men jeg begynner å lure på om de heller henleger saken, da jeg etter 1 måned ennå ikke har fått brev i posten. eller betyr det at de tar lang tid fordi de bygger en sak mot meg.. ? tar disse sakene vanligvis så lang tid? eller er det sånn at de henlegges som regel... det er jo ord mot ord i saken (ingen vittner) og ingen ble skadet... dessuten ble jeg annmeldt for ordensforstyrrelse av snuten, og ikke for legemsbeskadigelse av de to andre... HMMMM

hvist jeg skulle bli dømmt skyldig i saken, hva tror dere saksomkostninger vil løpe seg på ?
En måned er vel egentlig ikke så mye. Er vel kø i tingretten.
du hadde fått brev om det var blitt hennlagt
Trådstarter
21 4
hmmm.. ok, vet at det er litt kø, spesielt her i trondheim da alle ressursene går med på å forsøke å felle HA Leifen...
Fra mitt avhør til jeg fikk neste del (bot) tok det 9mnder... så ikke forvent at de jobber raskt. Og ja, du får brev om det hennlegges.
Trådstarter
21 4
Sitat av desobeissane Vis innlegg
du hadde fått brev om det var blitt hennlagt
Vis hele sitatet...
tror du jeg ville fått brev allerede ?
Trådstarter
21 4
Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Fra mitt avhør til jeg fikk neste del (bot) tok det 9mnder... så ikke forvent at de jobber raskt. Og ja, du får brev om det hennlegges.
Vis hele sitatet...
godtok du boten? da ver det vel et forenklet forelegg ved tilståelsesdom.. men om du fortsatt nekter i avhøret, blir det da bot med saksomkostninger, eller rettsak med jury og dommer?
Sitat av valek_84 Vis innlegg
godtok du boten? da ver det vel et forenklet forelegg ved tilståelsesdom.. men om du fortsatt nekter i avhøret, blir det da bot med saksomkostninger, eller rettsak med jury og dommer?
Vis hele sitatet...
Nei, du får ikke noe forenklet forelegg. Det blir samme som en vanlig dom, det er bare saksgangen som er forenklet. Du får dog strafferabatt...

Hadde du godtatt bota, ville du fått et forelegg. Godtar du ikke den går det til retten. Blir du dømt der får du dom på bot. Du vil da så og si alltid måtte betale mer enn det første forelegget.

I tillegg er en dom på bot verre enn et forelegg. Dom på bot vil komme på rullebladet, selv om det ikke ville gjort det hvis du godtok forelegget.
Trådstarter
21 4
Jo, tror vedtatte forelegg havner på rullebladet... jeg var innvolvert i tagging for 11 år siden... jeg vedtok boten og det er fortsatt i registeret hos onkel smultring i dag... men hvor mye dyrere er dom på bøter kontra forenklet forelegg?

nå må vel politijurist først avgjøre om saken skal videre opp i retten, eller om den blir henlagt grunnet bevisets stilling? (ord mot ord) personlig tror jeg ikke påtalemyndighetene har en sak..
Du får brev om saken blir henlagt, men det er svært lang kø og ettersom din sak er heller liten og av noe lavere alvorlighetsgrad vil nok det ta en stund før du hører noe. Om saken din er kun ord mot ord, er det lite trolig at det blir tatt opp i retten, og om så det skjer er det lenge til. Dersom fornærmede har fått bildebevis, vært hos legen etc, er det derimot større sjanse for at påtalemydnigheten kan bygge en sak.
Om du ikke har hørt noe innen 6-7 måneder, kan det være en idé å ta kontakt for å høre hva som skjer, og med det vise at du, tiltross for at du ikke gikk med på forelegg, er positivt innstilt og sammarbeidsvillig.

Lykke til!
Sitat av desobeissane Vis innlegg
du hadde fått brev om det var blitt hennlagt
Vis hele sitatet...
Langt fra sikkert. Det hender at saker bare går i glemmeboken.

Sitat av geirbauer Vis innlegg
I tillegg er en dom på bot verre enn et forelegg. Dom på bot vil komme på rullebladet, selv om det ikke ville gjort det hvis du godtok forelegget.
Vis hele sitatet...
Et vanlig forelegg anses som en dom, jo, og kommer på rullebladet. Forenklet forelegg er ikke dom. Hasjbesittelse, f.eks. medfører forelegg som sidestilles med dom. Det blir på det uttømmende rullebladet resten av livet, mens det forsvinner fra det vanlige etter to år, tror jeg.
Sist endret av rken996; 27. april 2011 kl. 00:58.
Trådstarter
21 4
Dette er saken : historien utspiller seg i oktober 2010, på byen og i fylla. kom i klammeri med noen inne på en nattklubb, hvor 4 venner av fyren som spente ben på meg begynnte å kjefte meg opp da jeg svarte med et verbalt angrep på hendelsen. de lovte juling neste gang de så meg.. vakten på utestedet skillte oss, jeg dro for å ta en røyk, og "gjengen" står og krangler med vakten.

litt etter ser jeg vakten eskortere to av bråkmakerne ute, de ser meg ikke men går inn i et smug lengere ned i gaten. jeg følger etter den og konfronterer dem med deres utsagn om å gi meg juling, det oppstår verbal konfrontasjon, etterfulgt av at de to dytter meg stadig mer bakover. jeg slår den ene (han som spente ben på meg)i ansiktet og den andre springer... (ingenting mer skjedde) siden går jeg opp til kameratene mine ved utestedet og tar en ny røyk. 2 min senere kommer en politibil med de to guttene som jeg kranglet med. jeg blir tatt med på glattcella (nekter å vedta bota på 10k) mens de får forklare seg og går fri. (de sa at jeg i blind vold anngrep begge og nevnte ingen ting om det som skjedde på klubben)

I min forklaring sa jeg at de fulgte etter meg i smuget, men at det ikke ble utdelt slag. (ja jeg løy, selv om den ene hadde en liten hevelse på kinnet) jeg har vittner på klammeriet på utestedet, men i smuget blir det mitt ord mot deres..
Høres ut som du ble presentert med et forenklet forelegg for ordensforstyrrelse. Dette skriver du ikke, men er noe jeg gjetter. Dette avslo du.

Det er nok liten sannsynlighet for at politiet tar en enkel ordensforstyrrelse til retten, men hvis en av dine motparter anmelder slaget (eller ikke-slaget, alt ettersom) så kan det eventuelt også komme opp for retten.

Hvis det kommer opp for retten så ser jeg for meg at det antageligvis er som en legemesfornærmelse, som sannsynligvis (hvis du taper altså) vil bli avgjordt med et forelegg (merk ikke et forenklet forelegg). I motsetning til forenklede forelegg kommer disse på rullebladet ditt. Da også som en eventuell "legemes-sak" istedet for en "ordens-sak". Sistnevnte er relativt uskyldig, førstnevnte kan skaffe deg trøbbel i spesielle jobbsituasjoner senere.
Trådstarter
21 4
det stemmer at jeg ble presentert med et forenklet forelegg for ordensforstyrrelse, (avslo) men i og med at de to gutta ikke annmeldte meg da, så er de vel ikke lenger en part i saken.. kan de da bli trukket inn i saken igjen, uten at jeg har annmeldt de for trakkasering? og kan jeg bli annmeldt for en legemsbeskadigelse nå, når det var ordensforstyrrelse de siktet meg for for så lenge siden? kan de gjøre om på siktelsen slik?
Først og fremst vil jeg støtte meg til det MrBlaine sier, men du kan ikke få forenklet forelegg for en ordensforstyrrelse. Forenklet forelegg brukes utelukkende i trafikksaker ved at det ikke skrives anmeldelse.

Du har blitt anmeldt av politiet for ordensforstyrrelse etter straffelovens § 350. De gutta som du slåss/kranglet med har ikke part i denne saken, men er å anse som vitner. Den som forstyrrer den offentlige orden, blant annet ved slagsmål, kan anmeldes for strl § 350.

Dersom han som ble slått av deg senere ønsker å anmelde forholdet, står han fritt til å gjøre dette uavhengig av ordensforstyrrelsen. Dette blir da i så tilfelle en ordensforstyrrelse etter strl § 228 som krever fornærmedes tiltalebegjæring. Politiet kan ikke anmelde deg for § 228. Dette er det kun han du slo som kan gjøre.

I avhør ble du presentert med å vedta et forelegg for forholdet. Dersom du ikke vedtar dette, vil det være politiets ord mot ditt om hvorvidt din oppførsel forstyrret den offentlige ro og orden på stedet. Slike saker henlegges sjelden ettersom det er kjent gjerningsmann og det vil bli politiets ord mot ditt.

Oppsummering: Du har forspilt din mulighet til å vedta forelegg og vil eventuelt måtte betale saksomkostninger samt en noe høyere bot dersom retten finner deg skyldig. Du vil IKKE bli anmeldt for legemsfornærmelse med mindre den andre karen anmelder deg i etterkant.
Trådstarter
21 4
men hvordan kan det være politiets ord mot mitt ord, hvis politiet ikke var tilstede under hendelsen? og det var et forenklet forelegg jeg nektet å vedta (det er ikke kun i trafikksaker slike forelegg brukes, men ved tilståelse utenom retssak) siden de to gutta ikke valgte å annmelde meg, er det da stor sjangse for at de i hele tatt gidder å stille til retssak?
Sitat av valek_84 Vis innlegg
[...]. det er jo ord mot ord i saken (ingen vittner) og ingen ble skadet... dessuten ble jeg annmeldt for ordensforstyrrelse av snuten, og ikke for legemsbeskadigelse av de to andre... HMMMM
Vis hele sitatet...
etterfulgt av at de to dytter meg stadig mer bakover. jeg slår den ene (han som spente ben på meg)i ansiktet og den andre springer...
Vis hele sitatet...
Off topic: Skal si du slår dårlig, dersom et solid slag mot ansiktet ikke forårsaket noe skade.

On topic: Du innrømmer jo her at du utførte en voldlig handling, så her legger du jo opp et solid bevis mot deg, dersom de riktige personene finner tråden din.
Sitat av geirbauer Vis innlegg
I tillegg er en dom på bot verre enn et forelegg. Dom på bot vil komme på rullebladet, selv om det ikke ville gjort det hvis du godtok forelegget.
Vis hele sitatet...
Forelegg kommer på rullebladet. Teller som en dom.
Sist endret av felix_poker; 28. april 2011 kl. 13:52.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Forelegg kommer på rullebladet. Teller som en dom.
Vis hele sitatet...
Vel, som regel er et forelegg resultatet av en dom. Så skulle bare mangle.
Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Vel, som regel er et forelegg resultatet av en dom. Så skulle bare mangle.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noe statistikk på det, men jeg vil anta at det deles ut langt flere forelegg enn det er rettsaker?
Tja, selv om det ikke er noen dommer som sitter å slår med hammern i bordet i alle saker så "dømmes" man vel til å betale et forelegg lagt frem av en politijurist som regel tror jeg.
Valek_84: De vil bare øke oppklaringsprosenten sin ved å få deg til å tilstå noe de har mistanke om. Det er svært liten sjangse for at du blir stilt for retten, i og med at ingen av de andre anmeldte deg.
Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Tja, selv om det ikke er noen dommer som sitter å slår med hammern i bordet i alle saker så "dømmes" man vel til å betale et forelegg lagt frem av en politijurist som regel tror jeg.
Vis hele sitatet...
Jojo, men det er ingen rettsak, det var poenget mitt

Hvis du leser sitatet jeg kommenterte på skillte Hr. Bauer på forelegg og en bot idømt i en rettsak ved at den ene ikke havnet på rullebladet, mens den andre gjorde det. Det er ikke riktig. Kun forenklede forelegg havner ikke på rullebladet.
Sitat av valek_84 Vis innlegg
Dette er saken : historien utspiller seg i oktober 2010, på byen og i fylla. kom i klammeri med noen inne på en nattklubb, hvor 4 venner av fyren som spente ben på meg begynnte å kjefte meg opp da jeg svarte med et verbalt angrep på hendelsen. de lovte juling neste gang de så meg.. vakten på utestedet skillte oss, jeg dro for å ta en røyk, og "gjengen" står og krangler med vakten.

litt etter ser jeg vakten eskortere to av bråkmakerne ute, de ser meg ikke men går inn i et smug lengere ned i gaten. jeg følger etter den og konfronterer dem med deres utsagn om å gi meg juling, det oppstår verbal konfrontasjon, etterfulgt av at de to dytter meg stadig mer bakover. jeg slår den ene (han som spente ben på meg)i ansiktet og den andre springer... (ingenting mer skjedde) siden går jeg opp til kameratene mine ved utestedet og tar en ny røyk. 2 min senere kommer en politibil med de to guttene som jeg kranglet med. jeg blir tatt med på glattcella (nekter å vedta bota på 10k) mens de får forklare seg og går fri. (de sa at jeg i blind vold anngrep begge og nevnte ingen ting om det som skjedde på klubben
Vis hele sitatet...
Hvorfor i helvete kunne du ikke bare droppe saken? Hvis du kan unggå en konflikt så gjør du det
Sist endret av Juicekongen; 28. april 2011 kl. 14:29.
Trådstarter
21 4
slaget var en markering , bare en jabb. han fikk en liten hevelse, men noe mer enn det så hadde jeg vært i dypere trøbbel. og "voldshandlingen" min var berettiget skulle jeg mene..

Sitat av flexx Vis innlegg
Valek_84: De vil bare øke oppklaringsprosenten sin ved å få deg til å tilstå noe de har mistanke om. Det er svært liten sjangse for at du blir stilt for retten, i og med at ingen av de andre anmeldte deg.
Vis hele sitatet...
er du sikker på det,? vet at de har 75 % henleggelsesstatistikk i slike saker, men nå er jeg en kjennt gjerningsmann,(dvs at de tok meg med på stedet og at jeg ikke kom meg unna) selv om jeg ikke har vært innvolvert med politiet på 6 år og det før den tid bare dreier seg om småsaker..

Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Hvorfor i helvete kunne du ikke bare droppe saken? Hvis du kan unggå en konflikt så gjør du det
Vis hele sitatet...
fordi de 4 lovte meg juling neste gang de så meg og jeg ville heller konfrontere to av dem der og da (og kanskje oppklart situasjonen) istedet for å få skambank av 4 stykker neste helg...
Sitat av valek_84 Vis innlegg
men hvordan kan det være politiets ord mot mitt ord, hvis politiet ikke var tilstede under hendelsen? og det var et forenklet forelegg jeg nektet å vedta (det er ikke kun i trafikksaker slike forelegg brukes, men ved tilståelse utenom retssak) siden de to gutta ikke valgte å annmelde meg, er det da stor sjangse for at de i hele tatt gidder å stille til retssak?
Vis hele sitatet...
Heisann. Her tror jeg dessverre du blander kortene litt. Forenklet forelegg brukes kun i trafikksaker (pluss tolloven). Se gjerne lovdata eller wikipedia for kilder.

Det blir politiets ord mot ditt ettersom du er anmeldt for § 350. Det eneste politiet trenger å si er at du forstyrret den offentlige ro og orden. Det kan ha vært ved slåssing, men trenger ikke være det. Det holder at du har bråket nok til at folk har reagert på det.

Dessuten kan de andre guttene ha fortalt politiet hva som skjedde (vitnet). Da blir det politiets og guttenes ord mot ditt, fortsatt uten at guttene har anmeldt deg.

Dersom du fortsatt er usikker på forskjellen mellom forelegg og forenklet forelegg, send meg gjerne en pm så skal jeg forklare :-)

JA. Det er stor sannsynlighet for at de vil ta saken for retten. Dette er enkle saker med svært enkel bevisføring for retten.
Sist endret av juster; 28. april 2011 kl. 19:55.
Trådstarter
21 4
Forenklet forelegg er en metode å ilegge en bot til statskassen, som brukes som reaksjon på mindre alvorlige forseelser (særlig ved trafikkforseelser). sitat wikipedia... nuff said hehe
Sitat av prenix Vis innlegg
Off topic: Skal si du slår dårlig, dersom et solid slag mot ansiktet ikke forårsaket noe skade.

On topic: Du innrømmer jo her at du utførte en voldlig handling, så her legger du jo opp et solid bevis mot deg, dersom de riktige personene finner tråden din.
Vis hele sitatet...
Alltid greit å ikke kline til med all kraft, ha legemebeskadigelse i bakhodet i fyllefights
Sitat av valek_84 Vis innlegg
Forenklet forelegg er en metode å ilegge en bot til statskassen, som brukes som reaksjon på mindre alvorlige forseelser (særlig ved trafikkforseelser). sitat wikipedia... nuff said hehe
Vis hele sitatet...
Finn frem forelegget ditt igjen du. Der vil det ikke stå noe som helst om at det er "forenklet".

Forøvrig:

Straffeprosessloven inneholder ingen bestemmelse om forenklet forelegg. Dette kan derfor bare utferdiges når det har hjemmel i særlov. Slike hjemler er gitt i vegtrafikkloven § 31b 1, tolloven § 68 2 og småbåtloven § 42.
Vis hele sitatet...
Kilde: regjeringen.no

Dersom du eller andre har ett forelegg der hjemme som er skrevet ut for andre overtredelser enn ovennevnte, så har jeg faktisk utlovet en dusør til den første som klarer å fremvise bevis for påstander slik som den du kom med.
Sitat av valek_84 Vis innlegg
Forenklet forelegg er en metode å ilegge en bot til statskassen, som brukes som reaksjon på mindre alvorlige forseelser (særlig ved trafikkforseelser). sitat wikipedia... nuff said hehe
Vis hele sitatet...
Les innlegget til Caperno. Forenklet forelegg skrives ut på stedet fra en blokk som politimannen har med seg. Den må vedtas på stedet. Dette er et alternativ til anmeldelse.

Hvis du har vært inne til avhør er det allerede opprettet en sak. Det vil da ikke lenger være mulig å utferdige noe forenklet forelegg (selv i trafikksaker). Det er den enkelte politijurist som skriver ut et vanlig forelegg.

Men les som sagt innlegget til Caperno så finner du mye info der. Politiet bruker forenklet forelegg KUN i trafikksaker. Kom gjerne med dokumentasjon. Jeg vil gjerne se, ettersom du da blir Norges første som får forenklet forelegg for annet enn trafikk-, småbåt- og tollovertrdelser.
Sist endret av juster; 29. april 2011 kl. 09:15.
Sitat av juster Vis innlegg
Les innlegget til Caperno. Forenklet forelegg skrives ut på stedet fra en blokk som politimannen har med seg. Den må vedtas på stedet. Dette er et alternativ til anmeldelse.

Hvis du har vært inne til avhør er det allerede opprettet en sak. Det vil da ikke lenger være mulig å utferdige noe forenklet forelegg (selv i trafikksaker). Det er den enkelte politijurist som skriver ut et vanlig forelegg.

Men les som sagt innlegget til Caperno så finner du mye info der. Politiet bruker forenklet forelegg KUN i trafikksaker. Kom gjerne med dokumentasjon. Jeg vil gjerne se, ettersom du da blir Norges første som får forenklet forelegg for annet enn trafikk-, småbåt- og tollovertrdelser.
Vis hele sitatet...


ehm, på småplasser bruker de forenklet forelegg på 1 gangs forbrytelser av cannabis etc. vet om flere som har fått det inkludert meg.


bare å sitte å vente på et brev tar sikkert 4-8måneder før du får noe tilbakemelding evt en innkalings til lagmansretten.

men tviler egentlig på at politiet gjør noe mere utav saken med mindre de andre partene anmelder deg..
Sitat av wolwerin Vis innlegg
ehm, på småplasser bruker de forenklet forelegg på 1 gangs forbrytelser av cannabis etc. vet om flere som har fått det inkludert meg.


bare å sitte å vente på et brev tar sikkert 4-8måneder før du får noe tilbakemelding evt en innkalings til lagmansretten.

men tviler egentlig på at politiet gjør noe mere utav saken med mindre de andre partene anmelder deg..
Vis hele sitatet...
Nei. De bruker FORELEGG for førstegangs forbrytelser. Men som sagt; kom med dokumentasjon, så får du 300 spenn av Caperno. Du skal jaggu få 300 spenn fra meg og om du kan komme med dokumentasjon på at forelegget du fikk for besittelse av cannabis var FORENKLET.

Vær dog klar over at en politijurist ikke skriver ut forenklede forelegg. Forenklede forelegg skrives ut samme dag og vedtas på stedet. Dvs at det er et skjema som fylles ut og signeres på stedet av både politiet og den som feks. har kjørt for fort.

Jeg venter spent
Sist endret av juster; 29. april 2011 kl. 10:57.
Sitat av juster Vis innlegg
Nei. De bruker FORELEGG for førstegangs forbrytelser. Men som sagt; kom med dokumentasjon, så får du 300 spenn av Caperno. Du skal jaggu få 300 spenn fra meg og om du kan komme med dokumentasjon på at forelegget du fikk for besittelse av cannabis var FORENKLET.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke opplevd dette selv, men har mange ganger hørt om tilfeller der folk som har blitt tatt for små mengder cannabis har fått et forenklet forelegg. Et søk gir meg imidlertid et intrykk av at dette er ikke er praksis, men at det har blitt foreslått en eller flere ganger siden 2000.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg har ikke opplevd dette selv, men har mange ganger hørt om tilfeller der folk som har blitt tatt for små mengder cannabis har fått et forenklet forelegg. Et søk gir meg imidlertid et intrykk av at dette er ikke er praksis, men at det har blitt foreslått en eller flere ganger siden 2000.
Vis hele sitatet...
Det stemmer som du sier; at det har vært foreslått en del ganger å innføre muligheten for forenklet forelegg også for andre saker enn trafikksaker.

Foreløpig er det fortsatt kun mulig som reaksjon på stedet i trafikk-, toll- og småbåtsaker.

Litt av hensikten er jo også at de som blir tatt med narkotika skal få dette registrert på rullebladet. Forenklede forelegg registreres nemlig ikke på rullebladet, til motsetning fra ordinære forelegg utferdiget av politijurist.
Sitat av juster Vis innlegg
Nei. De bruker FORELEGG for førstegangs forbrytelser. Men som sagt; kom med dokumentasjon, så får du 300 spenn av Caperno. Du skal jaggu få 300 spenn fra meg og om du kan komme med dokumentasjon på at forelegget du fikk for besittelse av cannabis var FORENKLET.

Vær dog klar over at en politijurist ikke skriver ut forenklede forelegg. Forenklede forelegg skrives ut samme dag og vedtas på stedet. Dvs at det er et skjema som fylles ut og signeres på stedet av både politiet og den som feks. har kjørt for fort.

Jeg venter spent
Vis hele sitatet...

er fulstendig klar over hva et forenklet forelegg er å hvordan de gir det ut...

og jo jeg fikk forenklet forelegg første gang jeg ble tatt på en urinprøve...

alle andre gangene i senere tid har jeg fått VANLIG forelegg....
til og med advokaten min va sjokket når han fikk høre at jeg hadde fått forenklet forelegg for Canna før, å måtte inn å sjekke det opp i papirene mine før han ringte oppigjen sjokka over at jeg faktisk hadde fått den.

jeg vet også om flere i min vennekrets som har fått det ved 1 gangs annledning....... Men som advokaten min sjøl sa: Dette skal egentlig ikke skje! å han har kun hørt at det har skjedd på småplasser å ikke i storbyer.



edit: For BRUKT av Cannabis å besitelse av 0.3g
Sist endret av wolwerin; 29. april 2011 kl. 12:35.
Sitat av wolwerin Vis innlegg
er fulstendig klar over hva et forenklet forelegg er å hvordan de gir det ut...

og jo jeg fikk forenklet forelegg første gang jeg ble tatt på en urinprøve...

alle andre gangene i senere tid har jeg fått VANLIG forelegg....
til og med advokaten min va sjokket når han fikk høre at jeg hadde fått forenklet forelegg for Canna før, å måtte inn å sjekke det opp i papirene mine før han ringte oppigjen sjokka over at jeg faktisk hadde fått den.

jeg vet også om flere i min vennekrets som har fått det ved 1 gangs annledning....... Men som advokaten min sjøl sa: Dette skal egentlig ikke skje! å han har kun hørt at det har skjedd på småplasser å ikke i storbyer.



edit: For BRUKT av Cannabis å besitelse av 0.3g
Vis hele sitatet...
Spennende! Da er du i så tilfelle den eneste som har fått forenklet forelegg for dette. Gratulerer. Fint om du legger ut bilde slik at du kan bevise påstanden din, husk å sensurere ut navn osv.

Jeg er sikker på at dette ikke lar seg gjøre av to enkle grunner:
1: Det er ikke lovhjemmel til å utferdige forenklede forelegg for brudd på andre lover enn de tre nevnte.
2: Forenklet forelegg skrives på et skjema. Det er ikke noe avkrysningspunkt for "bruk/besittelse av narkotika" på disse skjemaene.

Dessuten: Forenklede forelegg registreres ikke, ettersom det ikke er noen straffesak. Jeg synes derfor det er litt merkelig når du sier at din advokat har ringt og sjekket opp i saken. Kan kanskje være greit å ringe han igjen? Evt ringe advokatforeningen og se om han faktisk har lisens

MEN: Bevis og dokumenter at jeg tar feil, og jeg skal gladelig innrømme det.
jeg skal ta meg en tur igjennom alle litt eldre papir i løpet av helgen
så skal du få en tilbakemelding
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Forelegg kommer på rullebladet. Teller som en dom.
Vis hele sitatet...
Det spørs om man får forelegg for en forseelse eller forbrytelse. Samt hvor uttømmende politiattesten man må ha er.

F.eks: En blir tatt for urinering på offentlig sted, som er en forseelse. Hadde han godtatt et forelegg for dette, ville det ikke vært synlig på en politiattest(rullebladet). Men hvis han nekter, og blir dømt til å betale et forelegg, da får han en "dom på bot". Og da vil forelegget kommet på rullebladet, ettersom det er en dom på det.

Så det er en risiko ved å nekte for noe og satse på at saken blir henlagt, eller at man blir frifunnet i retten.
Sitat av geirbauer Vis innlegg
Det spørs om man får forelegg for en forseelse eller forbrytelse. Samt hvor uttømmende politiattesten man må ha er.

F.eks: En blir tatt for urinering på offentlig sted, som er en forseelse. Hadde han godtatt et forelegg for dette, ville det ikke vært synlig på en politiattest(rullebladet). Men hvis han nekter, og blir dømt til å betale et forelegg, da får han en "dom på bot". Og da vil forelegget kommet på rullebladet, ettersom det er en dom på det.

Så det er en risiko ved å nekte for noe og satse på at saken blir henlagt, eller at man blir frifunnet i retten.
Vis hele sitatet...
Nesten.

Alle forelegg kommer med på rullebladet (ordinær politiattest) i to år. Dette er uavhengig av om det vedtas eller om det blir pådømt i retten. Det er også uavhengig av om det er for en forseelse eller forbrytelse. Ved en uttømmende politiattest kommer et forelegg med for alltid.

Kan dokumenteres om ønskelig.
Jeg har forstått det som at forenklet forelegg er noe politiet gir deg på stedet som et alternativ for anmeldelse. Mens et forelegg er boten du får ved tapt rettsak?
Er det lover og regler for hvor mye du får i et forenklet forelegg, eller kan politiet gi meg 5k for trim på mopeden min mens naboen kan få 3k for samme lovbruddet?
Sitat av geirbauer Vis innlegg
Det spørs om man får forelegg for en forseelse eller forbrytelse. Samt hvor uttømmende politiattesten man må ha er.

F.eks: En blir tatt for urinering på offentlig sted, som er en forseelse. Hadde han godtatt et forelegg for dette, ville det ikke vært synlig på en politiattest(rullebladet). Men hvis han nekter, og blir dømt til å betale et forelegg, da får han en "dom på bot". Og da vil forelegget kommet på rullebladet, ettersom det er en dom på det.
Vis hele sitatet...
Jeg tok utgangspunkt i at vi snakket om uttømmende politiattest. Hvis ikke er jo saken en annen. På en uttømmende politiattest vil også forelegg for forseelser bli inkludert (i flg. ung.no).

Hvis vi snakker om vanlig eller begrenset politattest kommer det jo helt an på formålet med attesten. Da jeg for noen år siden måtte levere en politiattest i forbindelse med en ansettelse var attesten så ren som den kan bli. "Intet å bemerke", stod det. Dette til tross for at jeg har en narkotikaforbrytelse på rullebladet. Grunnen var at narkotikaforbrytelser ikke regnes som relevant i forhold til den stillingen jeg gikk inn i.

Poenget mitt er; man må ta utgangspunkt i uttømmende politiattest, hvis ikke blir diskusjonen helt meningsløs med mindre man diskuterer et helt spesifikt scenario, som eksemplet mitt over. Så lenge man tar utgangspunkt i uttømmende politiattest er det dermed feil å si at et forelegg ikke kommer på rullebladet, selv om det skulle være gitt for en forseelse.

Kilde
Sitat av wolwerin Vis innlegg
jeg skal ta meg en tur igjennom alle litt eldre papir i løpet av helgen :)
så skal du få en tilbakemelding :)
Vis hele sitatet...
Jeg venter også i spenning. Har du fått sett på forelegget?
Sist endret av caperno; 3. mai 2011 kl. 15:30.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
21 4
sååå, sporet litt av her kanskje...
jeg har nå undersøkt med advokat, og han bekreftet at det deride seg om et forelegg (ikke forenklet)
jeg missforsto og tolket strafferabatt ved innrømmelse som forenklet.. Men det er nå gått 9 måneder siden hendelsen og sakens foreldelses frist har 2 år... satser på at de sommler slik de gjør til vanlig..

noen som vet snitt tiden ploitiet bruker i slike etterforskninger?