Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 5203
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Vısste ıkke hvor jeg skulle plassere traaden, saa vennlıgst flytt den, ıkke slett den.

Sıtter naa ı Tyrkıa, og lurer paa om noen av dere freaks har noen prute-trıks, som funker bra. Og da tenker jeg selvfoelgelıg ved kjoep av t-skjorte, gensere og alt lıgnende av fake klaer.

Takker paa forhaand!
begynn alltid latterlig lavt, og når de begynner og blåse seg opp pga pruting så går du, og vips har du mest sannsynlig fått deg ei billig tskjorte eller 2
Legg deg eeeekstreeemt lavt først, mye lavere enn du tror du får den for. Deretter jobber du deg mot en enighet, dersom han/hun stiller seg på bakbeina, så later du som du går bort et par skritt for å se om han roper deg tilbake. Funker alltid for meg :P

feks om en genser koster 10 euro så by på 3-4 først, så kan dere bli enige om 5-6 kanksje?
Jeg oppgir en verdi jeg mener er passende, og ber de akseptere eller avslå dette. Om de byr høyere, så sier du at du ikke er interessert i en budrunde, og du har oppgitt hva du ønsker å gi.
Dersom de avslår dette er det bare å gå, så skal du se de løper fort etter deg.
Gjør det til en morsom ting for begge parter, le, smil og ha det gøy med prutingen, bruk teite utrykk som at det er et ran og at det gjør vondt i lommeboka. Da blir det ikke så slitsomt og prute og du slipper mest sannsynlig unna med en lavere pris.
I marroko måtte du jo prute på absolutt alt du skulle ha. Men der var de såpass hyggelig at du fikk en slags te og fruktobakk mens du satt på puter på et bakrom og pruta på varene. Lærte meg at halv pris av det de først foreslo som regel var det de ville la det gå for.
Utrolig hvor mye billige varer jeg slapp unna med because you are a good friend! Det skal være latterlig lavt om de ikke godtar det.
Du kan altids nevne at du har fått et bedre tilbud av mannen litt lenger nede i gata, og at du heller går til han.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
I marroko måtte du jo prute på absolutt alt du skulle ha. Men der var de såpass hyggelig at du fikk en slags te og fruktobakk mens du satt på puter på et bakrom og pruta på varene. Lærte meg at halv pris av det de først foreslo som regel var det de ville la det gå for.
Utrolig hvor mye billige varer jeg slapp unna med because you are a good friend! Det skal være latterlig lavt om de ikke godtar det.
Vis hele sitatet...
Hva var det du sa du forhandla om? en t-skjorte, eller en halvkilo hasj?
Jeg var uenig med mamma da jeg var 12 år gammel. Jeg ville ha lengre utetid.
Vi kranglet en hel kveld, og jeg sa at jeg hater å gå inn kl 9
Plutselig glapp det ut av meg "Jeg vil inn kl 10!" og da var det plutselig OK og krangelen var over.
Faen at jeg ikke begynte med kl 12 og prutet derfra

Og ja!
Da jeg var i Paris handla jeg for 68 Euro
"If I get this for 60 Euro, you are my friend"

så fikk jeg det
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Da jeg var i Paris handla jeg for 68 Euro
"If I get this for 60 Euro, you are my friend"

så fikk jeg det
Vis hele sitatet...
Du hadde sikkert også vært hans venn om du hadde sagt 40
kjedelig streiting
Jo mer du kjøper= jo mer kan du prute. Kjøpte en del klær i Tyrkia ifjor, og den første prisantydningen til selgeren var vel på rundt 4000kr for alt. Etter å ha diskutert i en halvtime så fikk jeg det for litt over 1000kr.
Det skal også sies at det ikke er så supergod kvalitet på alt der, så det er ikke verdt å betale så alt for mye for klærne.

Uansett så er fremgangsmåten ganske grei. Først gir han deg et drithøyt bud, mens du gir et skambud, så går du opp en lire eller to for hver 10. lire han går ned.
Sist endret av legalize_it; 9. mai 2011 kl. 14:51.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
I marroko måtte du jo prute på absolutt alt du skulle ha. Men der var de såpass hyggelig at du fikk en slags te og fruktobakk mens du satt på puter på et bakrom og pruta på varene. Lærte meg at halv pris av det de først foreslo som regel var det de ville la det gå for.
Utrolig hvor mye billige varer jeg slapp unna med because you are a good friend! Det skal være latterlig lavt om de ikke godtar det.
Vis hele sitatet...
Hehe det koster lite og invitere på te. Hele poenget er jo og få deg inn i butikken så du kjøper noe.
Hvis du ser en ting som du er veldig interesert i så IKKE vis at du er det, bare spill care og spørr hvor mye han skal ha osv. Dersom han ikke ønsker å gå med på tilbudene dine, så forlat butikken. Han kommer nok løpende etter deg skal du se
tar kjøpmannen deg i handa og sier takk for handelen og velkommen tilbake. Da har han gjort det bra

tar han bare og slenger varene ned i en pose og gir den til deg. Da har du gjort en god deal

men en godt tips er å ikke ha lommeboka stappfull av sedler. for hvis det ser ut som om du har lite på deg så er det litt enklere å prute siden de vil ha salget uansett. altså har du lommeboka stappfull av cash så vet de at du skal kjøpe noe uansett og da blir de vanskeligere å ha med å gjøre.
Her er en grei huskeregel om pruting i utlandet:

"hvis du får kjøpt det så har du blitt lurt"

Husk at disse folka møter turisten hver eneste dag, og vet hvordan de skal håndtere "flinke" prutere... det viktigste er å spørre seg selv: Er dette riktig pris for produktet jeg kjøper? Hvis det er det så er alt i orden, hvis ikke... så går du bare vekk
Sist endret av Ampier; 9. mai 2011 kl. 15:20.
> implying
sqrt's Avatar
Vær hyggelig. Jeg er vanligvis ikke den til å preke moral, men jeg har flere ganger overhørt folk som stiller seg med en jævlig spydig og nedlatende tone når de skal forsøke å prute ned prisen på en vare. Det er ikke bare fullstendig unødvendig(Du skal forhandle ned prisen på en vare, ikke oppfør deg som om det er en gisselsituasjon), men jeg kan forestille meg at du ikke akkurat havner på selgerens godside ved å gjøre dette.

Ellers er det bare en helt vanlig forhandlingssituasjon; uansett om det gjelder en t-skjorte eller en bil. Tonen som settes for forhandlingen avgjør veldig mye mer enn hvor standhaftige partene er, spesielt når det er snakk om småting som t-skjorter.

Og selv om du begynner med en lavere pris enn hva du egentlig er villig til å betale, vær i nærheten av realistisk. Riktignok, du kan gå til den neste boden og kjøpe noe der istedet, så du har i utgangspunktet en liten fordel, men ingen god selger er villig til å forhandle med en latterlig urimelig kjøper. Husk alltid at det er to parter som skal komme til en konsensus, og formålet er hele veien å finne en pris begge kan akseptere.
akkurat kommet tilbake fra kina. På markedet der var det kun pruting som gjaldt. Hun ene selgeren ville f.eks ha 280 for et par fake rayban briller. Når jeg da tastet inn 10 yuan (som er ca 8 norske) klikka det for hun. Sto på mitt og hun var like oppgitt. Når hun nærmet seg 100 sa jeg at jeg kunne gi 20 for dem - ikke noe mer. Hun nektet. Jeg gikk to meter før hun roper meg inn igjen. etter å prøve å gå noen ganger endte jeg på 20.

Jeg lyktes ved å ikke virke så veldig interissert i varene jeg ville ha, vente lenge med å evt stige i pris. Man viser litt svakhet når man går oppover tidlig. Hvordan jeg vet at jeg lyktes? Jo, samtlige av selgerene var drit forbanna på meg etter jeg hadde handlet av dem
De fleste gangene jeg skal prute, starte jeg fryktelig lavt (ikke latterlig lavt, men rundt halve prisen), de blåser seg som ofte opp og skal gi deg en litt bedre pris enn originalt. De fleste sier jo "nonono, too low". Da sier jeg, "okay" og går nedover gaten. Så kommer de som regel spurtende nedover gaten og sier "okay okay".
øy, det som er viktigst i land der menn er "mer viktig" enn kvinner er at du er mann
Du begynner lavt også finner du en pris han NESTEn møter deg på og hvis han ikke vil så rister du på hodet også sier du nei eller går sakte ut av butikken. de ser at du er turist og hvis det ikke er noe fastsatt pris overpriser han det nok ganke bra iogmed at du er turist så... Lykke til

leste ikke Det Huztle sa men han har skjønt det
Sist endret av Kjakon2; 9. mai 2011 kl. 16:06. Grunn: mangel på lezingz over
- Prøv å ha en viss kunnskap om hvor mye varen er verdt. En fake t-skjorte er ikke verdt 150 kroner, det kan hende selgeren tror du ikke har peiling og dermed setter opp prisen.

- Når du får oppgitt prisen hans, le og lat som du er overrasket over den høye prisen. Dette kan gi et inntrykk av at du er klar over varens verdi (selv om du kanskje ikke er det), noe som gjør at selgeren kan være mer tilbøyelig til å sette ned prisen.

- Du kan gi en pris som er veldig lav, men dette kommer også litt ann på varen. I teppebutikker som selger håndlagde tepper, så starter man ikke handelen ved å si "jeg kan gi deg 50 kroner for dette silketeppet på to kvadratmeter laget i Iran", da viser du bare at du ikke har noen forståelse for varens verdi.

- Som nevnt over, gå ut av butikken. Hvis selgeren vil selge deg varen, kommer han ofte etter.

- sqrt kommer med et viktig poeng - vær hyggelig! Liker selgeren deg, så er sjangsene større for at du får en bedre pris.

- Selgeren kan gi deg en bedre pris om du har tatt deg bryet med å lære deg å telle på det lokale språket, dette har hvertfall jeg opplevd på de forskjellige markedene i Istanbul. (Tyrkisk 1 - 10: bir, iki, üc (uttales utsj), dört, bes (uttales besh), alti (uttales alteh), yedi, sekiz, dokuz, on). Om man prøver å gjennomføre en handel på det lokale språket kan man få mye respekt

- Ikke la lokale folk hjelpe deg med prutingen, med mindre du trenger noen å oversette.

- For å sammenligne priser så er det en god ide å finne flere selgere som selger samme gjenstanden

- Er det en prislapp på varen kan man som oftest ikke prute. Jeg var vitne til en asiatisk familie i Istanbul som prøvde å prute på den egyptiske basaren - her er det ofte prislapp på varene, og enden på visa var at de ikke fikk kjøpt noe krydder og at selgerne gjorde narr av dem da de hadde dratt.

- Blir du invitert på en kopp te, så aksepter gjerne. At du nyter en kopp med eplete betyr ikke at du må kjøpe noe i butikken hans.

Dette er basert på egne erfaringer jeg har gjort etter et titalls turer til Tyrkia, det kan hende andre land har andre metoder som funker bedre
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Fikk en gang ei fake Marseille-skjorte for 12.50 som han egentlig ville ha 55 for.

Når han sa 20 sa jeg: "In Norway, never 20 "

Han: "Yeah, but in Norway, never 10 either "

Skjønner ikke hvorfor jeg kjøpte den tho..
Sitat av atomet Vis innlegg
Hva var det du sa du forhandla om? en t-skjorte, eller en halvkilo hasj?
Vis hele sitatet...
12 tøy kameler som suvernier til folket hjemme i norge
Når jeg var i Tyrkia i fjor, så fikk jeg pruta ned tre t-skjorter fra 35€ til 15€. Samme greia med et sverd, fra 78€ (!) til 30€. (Men da var selgeren skikkelig forbanna, gikk ikke inn der igjen for å si det sånn )

Så det er bare å kjøre hardt på, vær bestemt og husk at du leder an prutinga. Hvis ikke er det en annen butikk "just around the corner" De forventer faktisk at du skal prute ned til halv pris,, om ikke mer

(btw, turistfeller er ekle. Hold deg unna dem.)
Sist endret av Eplegutten; 9. mai 2011 kl. 17:07.
Sitat av thh Vis innlegg
Hvordan jeg vet at jeg lyktes? Jo, samtlige av selgerene var drit forbanna på meg etter jeg hadde handlet av dem
Vis hele sitatet...

Håper du følte deg stolt.

Greit at de ofte begynner altfor høyt, men hvis ungene deres er sultne, selger de nok til en pris som er ugrei for dem, så lenge de får inn pittelitt penger.

Da jeg var i Kina sist, kjøpte jeg en hel lastebil med ved som jeg fikk kjørt bort til leirplassen vår, et par kilometer unna, for ca 20 kroner.
En grei pris mener jeg, for begge parter.
Vi skiltes dog med et smil, og jeg og venninnen min ble bedt på middag hos bonden neste dag.

Kanskje jeg hadde fått den for 10 eller 15 om jeg hadde vært litt hardere, men er det virkelig verdt det?
Sist endret av The Great Catsby; 9. mai 2011 kl. 17:17. Grunn: Skriveleif
vær drittsekk som meg! gi dem en pris (som er realistisk) så gir dem alternativet godta/glem, hvis de da ikke svarer, men prøver å senke prisen sin så senker du din pris igjen bare (å begynner å bli urealistisk), ender nok med at du ikke får varen du ønsker, men du får irritert han fyren som akkurat prøvde å selge deg en fake dolce & turqana bukse for 400kr... blir nesten som gullsigøynerne her i byn med sine "gullringer o.l." 200kråner only! også ender det opp med at de plutselig kan selge deg den for 30-40 spenn (skjedde for et par 17maier siden, men gadd ikke kjøpe fordet)...

ikke gidd en prutelek. Bare gi en pris du liker også ferdig! så lenge pruteleken foregår så har selgern best sannsynlighet for å tjene (overprisselge)... du veit ikke hvor mye han får varen for :P
Skal til Kreta på Torsdag, noen som har erfaring med pruting der? er det likt som Tyrkia?
Hvis du ser en vare som du har lyst på, ikke vis til selgeren at du ha dette
la selgeren prøve å selge dette til deg og virk uinteressert og nevn en lav sum, lat som du skal gå osv.
Veldig viktig: Ikke gaa med fancy kleer eller med fancy smykker/klokke
Vær bestemt , hyggelig og ikke virk sur.
Som sagt spør han om du vil ha en kopp te så sier du høffligt ja så kan enden på visa bli god
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Skal til Kreta på Torsdag, noen som har erfaring med pruting der? er det likt som Tyrkia?
Vis hele sitatet...
ikke gunstig og prute på kreta. fast pris på det meste. og de som eier butikkene driter i omm du kjøper eller ikke. for det kryr av engelskmenn tyskere svensker og andre nordmenn som kjøper det meste av skrot de selger dagen lang.
Bare en liten ting .. Hvordan kan det være et selvfølge at du mener t-skjorter, gensere o.l?

Og noe som hvertfal var en soleklar vinner i egypt:
Sett deg en bestemt pris som du skal ha den for, nevn halve prisen av din nye pris, de begynner å le, du sier din valgte pris, og begynner å gå ut om de sier nei. Da endrer de fort mening
Forstår liksom ikke pruting jeg. Skulle ønske alt var prisa -riktig-! Sånn at selger tjener -litt- og at kjøper gjør et riktig kjøp.

Blir så uoversiktlig og "kjeltringaktig".
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Noen andre som har lagt merke til at i-en i tittelen er fucked? :P
Lat som du ikke vil ha produktet når du får høre prisen og vis at du "bare har" så mye penger
Sitat av Tomacco Vis innlegg
Noen andre som har lagt merke til at i-en i tittelen er fucked? :P
Vis hele sitatet...
Trådstarter er i Tyrkia, der er de så heldige at de har to i-er, en med prikk og en uten.
Var med foreldrene mine til Mallorca for noen år siden, og mamma er den aller sykeste pruteren. Jeg og pappa gikk og kjøpte en is mens mamma gikk i en skobutikk og så, når vi kommer ut hører vi en mann rope ''OUT! GET OUT YOU WOMAN! you ruin mee, you rich woman''. Mamma hadde pyntet seg og så litt rik ut, og det viste seg at hun hadde fått 60% avslag i en butikk som det ikke var vanlig å prute i.
Sitat av Kramer Vis innlegg
GET OUT YOU WOMAN! .
Vis hele sitatet...
Konge fornærmelse ...kvinne altså
jeg pleier og spørre om pris,er jeg ikke enig(noe jeg aldri er) ler jeg hånelig av han så han føler seg som en taper.forteller om hvor bra jobb jeg har og hvor mye penger jeg tjener, men vett nok til ikke betale så mye penger for sånne ræva klær.han sier som regel nei og truer med juling, da spytter jeg han i trynet,kallern hore og løper.

du burde virkelig teste denne metoden,og foresten de som ikke truer med juling tar som regel opp et våpen så stå klar til å løpe! håper u tar det her med en klype salt
hahaha lo der ja
Sitat av Taurean Vis innlegg
Forstår liksom ikke pruting jeg. Skulle ønske alt var prisa -riktig-! Sånn at selger tjener -litt- og at kjøper gjør et riktig kjøp.

Blir så uoversiktlig og "kjeltringaktig".
Vis hele sitatet...
da kan du la være å dra på marked da.

Pruting er kultur.

prøver du å prute i en butikk i norge får du nok bare stygge blikk,men om man er freidig nok kan man kanskje få 10 %, spørs på vare, mengde osv

men Tyrkia foreksempel, er det helt vanlig å prute. Man blir sett ned på av selger om du ikke gjør det.
Sitat av switch_my_bitch Vis innlegg

men Tyrkia foreksempel, er det helt vanlig å prute. Man blir sett ned på av selger om du ikke gjør det.
Vis hele sitatet...
Jafaen, han må bli dypt såret av at man ikke betaler full pris
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Jafaen, han må bli dypt såret av at man ikke betaler full pris
Vis hele sitatet...
Se for deg en slåsskamp; Taperen blir sett ned på av vinneren, selv om dette var det vinneren ønsket seg.
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for alle forslag. Er kommet hjem nå med masse klær for en billig penge Brunfargen kommer selvfølgelig i tillegg. Morsomt å høre andre sine prute-historier også ^^
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Slenger meg på det å kaste ut en lav pris for deretter å jobbe seg sakte oppover og "forlate" butikken etterhvert. Fikk eksempelvis et treskrin ned fra 600 kroner til 50 kroner på markedet i Marrakech på den måten. På markedene begynner selgerne gjerne absurd høyt når det kommer til turister, mange ting man kan få for rundt 1/10-1/5 av opprinnelig pris.
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Man må heller ALDRI si at man er fra Norge. Da forvandler øya dems til to svære $-tegn.

Vi sa at vi var fra Vollan, et lite land mellom Norge og Sverige, og han fyren begynte da selvfølgelig å prate om broren sin som hadde gifta seg med ei fra Vollan og blablabla
Kom hjem fra Alanya i forgårs. "Ten lire??!!!? I give you one!" Heheh. Funker fjell.

Nei men seriøst. Det er ofte sinnsykt mange boder som selger nøyaktig det samme. Du kan bare gå inn og fortelle innehaveren at han rett nedi gata skulle ha mye mindre (dikt opp en spesifikk, lav pris) for nøyaktig samme t-skjorta. Du får det kjempebillig.

En kompis av meg var forresten i Thailand og prutet ting ned i pris. Å gå hjem med varen i hånden for en tiendedel av prisen, eller til og med en tyvendedel, var helt normalt. Syke greier.