Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1462
For ca ett år siden var jeg på Volvat, (privateid sykehus) da fikk jeg vite at jeg hadde en diagnose, men det var ikke vits å gjøre noe akutt, nettop fordi tilstanden kun består av ubehag, irritasjon og litt smerter. Altså ikke noe farlig.

Nå, ca et år senere bestemte jeg meg for at noe måtte gjøres, så jeg ringte fastlegen og forklarte at jeg ville gjøre noe med problemet mitt. Da fikk jeg beskjed om at jeg først måtte bestille time, og at den måtte jeg vente minst en uke på (noe jeg forklarte egentlig var totalt unødvendig, nettop fordi jeg allerede var 100% sikker på akkurat hva problemet var). Men systemet er jo slik at man skal til legen/fastlegen først for å bestille time på f.eks Ahus. Noe jeg egentlig er forholdsvis forståelsesfull for.
Når jeg enedlig kom til fastlegen gikk det som jeg forventa; Snakke i tre minutter, bestille time på Ahus (som jeg må gjøre regning med å vente på i minst to-tre måneder!), for deretter å betale 180,-

Jeg mener, vi bor i et av verdens rikeste land, hvorfor har vi da et system som gjør deg nødt til å vente over en uke for å få time hos fastlegen, for så å få beskjed om at man må vente i tre måneder før man får gjort noe som helst med diagnosen?
Jeg gjør regning med at mange kommer til å svare at grunnen til at jeg må vente så lenge er fordi diagnosen min ikke er spessielt alvorlig. Derfor blir kanskje ikke mitt eksempel så veldig relevant i forhold til om vi har et for dårlig sykesystem eller ei.. Men bare se på folk som har vært så uheldige at de har fått stilt diagnosen Kreft. Selv her må ofte de syke på venteliste, selv etter den livstruende diagnosen er stilt!
Er ikke dette litt drøyt, i dagens Norge?

Diskutér
Volvat er jo kjent for ikke å være av de beste. Man kommer inn der, venter, får beskjed om at de ikke kan gjøre noe og blir henvist til et annet sted. Stor regning inkludert :/
Superlurker
merulz's Avatar
Grunnen til lange køer inn til fastleger er vel at folk drar til legen over ingenting i 2011.
"Fillern, litt snørr fra nesa, nå må jeg til legen" = Lange køer for alle og treg behandling. Når diagnosen endelig er ferdig må det jo ventes på eksperter fra alle kanter i Norge.

Nei, er en grunn til at jeg venter på tre feil/sjukdommer før jeg vurderer å dra til legen. Ikke bare har jeg spart masse penger og frustrasjon, men jeg lever fremdeles også. Men minst en uke hos fastlegen hørtes lite ut, minst 4 uker venteliste hos min. :/
Du klarer fint å få legetime raskere enn du gjorde om du virkelig ikke vil vente. 180,- er ikke mye spør du meg (du får jo dessuten frikort etter en oversteget sum, så de virkelig syke får god hjelp akkurat i dette leddet).

"Jeg mener, vi bor i et av verdens rikeste land"-pisset har for mange lirt av seg og du burde ikke henge deg på det koret. Selvfølgelig er det vanskelig og kostbart å få et system til å fungere optimalt, men så lenge lommeboka ikke bestemmer hvor fort du får time er vanskelig å unngå ventelister o.l. helt.

Systemet er langt fra feilfritt, men jeg ser bare en som klager i trådstarten. Nok en "Vi klarer å komme oss til månen og tilbake, men..."-syter som ikke presenterer noe alternativ eller ønsker å forstå hvordan systemet fungerer.

Sitat av merulz Vis innlegg
Grunnen til lange køer inn til fastleger er vel at folk drar til legen over ingenting i 2011.
Vis hele sitatet...
Min oppfatning er den stikk motsatte. Folk ignorerer kroppens signaler og behandler symptomene med piller helt til de blir så sjuke at det tar lang tid å komme tilbake.

Det gjelder sikkert ikke alle, det finnes vel de som går til legen hele tida og, men jeg tror ikke det er det store flertallet.

Men det blir mye 'jeg tror', altså - skal lete etter litt relevant statestikk.
Sitat av merulz Vis innlegg
Grunnen til lange køer inn til fastleger er vel at folk drar til legen over ingenting i 2011.
Vis hele sitatet...
Her må jeg si meg helt enig. Jeg er ikke ofte på legen, og reiser kun dersom det er absolutt nødvendig, og ting ikke blir bedre av seg selv.
Forrige gang jeg var på legen, så var det en dame i underkant av førtiårene som sa hun fikk hasttime (her jeg kommer fra betyr det å få time samme dag, og la en stakkars få utsatt timen sin), fordi hun hadde spilt fotball dagen før, falt og fikk slått kneet. Hun hadde vondt i kneet dagen etterpå, og bestemte seg derfor å reise til legen.

Når hun kom ut igjen, etter omlag fem minutter, så klaget hun på at legen ikke visste hva det var for noe, eller kunne stille noe diagnose. Dette er bortkasting av ressurser og høyst unødvendig.
Sitat av prenix Vis innlegg
Her må jeg si meg helt enig. Jeg er ikke ofte på legen, og reiser kun dersom det er absolutt nødvendig, og ting ikke blir bedre av seg selv.
Forrige gang jeg var på legen, så var det en dame i underkant av førtiårene som sa hun fikk hasttime (her jeg kommer fra betyr det å få time samme dag, og la en stakkars få utsatt timen sin), fordi hun hadde spilt fotball dagen før, falt og fikk slått kneet. Hun hadde vondt i kneet dagen etterpå, og bestemte seg derfor å reise til legen.

Når hun kom ut igjen, etter omlag fem minutter, så klaget hun på at legen ikke visste hva det var for noe, eller kunne stille noe diagnose. Dette er bortkasting av ressurser og høyst unødvendig.
Vis hele sitatet...
Det er jo klin umulig for deg å vurdere hennes skade. Kanskje har du rett i at det var unødvendig, men det er litt ekkelt å antyde det uten å ha peiling egentlig. Hadde jeg mistenkt at jeg hadde et halvveis avrevet korsbånd eller liknende, hadde jeg også gått til legen for å få en riktig rekvisisjon.

Jeg er som deg og går sjelden eller aldri til legen. Det betyr ikke at jeg er den som på slutten av dagen bruker minst offentlige ressurser.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Det er jo klin umulig for deg å vurdere hennes skade. Kanskje har du rett i at det var unødvendig, men det er litt ekkelt å antyde det uten å ha peiling egentlig.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt, og det finnes nok mange forskjellige situasjoner rundt dette, hvor mange vil trolig ha en god grunn, eller en stor bekymring. Når du riktignok sier du må til legen fordi du har litt vondt i kneet, uten å ha latt det restituere, et saken en helt annen i mine øyne.

Jeg ser riktignok poenget ditt.
1 uke venting hos fastlege er ikke noe å sutre om, de aller fleste fastleger har langt lengre ventetiden enn dette (min 4-6 uker), det er som sagt mange som går til legen for små fille ting, men det er alltid bedre å være på den sikre siden, jeg forstår den at det kan være ganske så provoserende å sitte der på venterommet og se folk som har ett lite skrubbsår på albuen gå inn før deg og komme ut igjen 2 min seinere og hadde fått beskjed at det var ingenting, det gror av seg selv.

Men det er fremdeles alt for mange mennesker i norge idag som går til legen alt for sjeldent. Statistikker har vist at menn spesielt er ikke flinke nok til å gå til legen, og ofte går helt til det er for seint.

Også må det heller ikkje glemmes at fastleger er allmennleger, de kan ikkje vite alt, de vet det som er å vite innen allmenn medisin, hvis det er noe mer spesifikt man kommer inn med til fastlegen er det helt naturlig å bli henvist videre til en spesialist. Og det skal man være glad for, ellers hadde bare fastlegen fortalt deg masse ting han/henne ikke har skikkelig peiling på.
Jeg mener, vi bor i et av verdens rikeste land, hvorfor har vi da et system som gjør deg nødt til å vente over en uke for å få time hos fastlegen, for så å få beskjed om at man må vente i tre måneder før man får gjort noe som helst med diagnosen?
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ganske enkelt ikke. Du er ikke nødt til å vente en uke på time. Hvis du er akutt syk får du time samme dag. Du trenger faktisk ikke å gå til fastlegen i det hele tatt. En hvilken som helst lege kan henvise deg til ahus. F.eks. kunne du blitt henvist fra Volvat første gangen du var der eller blitt henvist fra en privat lege som kunne ha gitt deg time samme dag.

Grunnen til at du må henvises er at hvis ikke ville folk gått på sykehuset for den minste ting, og køene ville blitt enda lenger.

For øvrig har vi et helsevesen som er organisert på en idiotisk måte (helseforetak finansiert mye etter per-pasient-utskrevet), så det kunne nok vært noe bedre med bedre organisering.
Sist endret av Kråkelefse; 11. mai 2011 kl. 15:40.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av chu Vis innlegg
Når jeg enedlig kom til fastlegen gikk det som jeg forventa; Snakke i tre minutter, bestille time på Ahus (som jeg må gjøre regning med å vente på i minst to-tre måneder!), for deretter å betale 180,-
Vis hele sitatet...
Først og fremst så er egenandelen på 180,- ingenting. Egenandelen har en god funksjon i og med at den hindrer folk å gå til legen for ingenting, noe som ville forlegnet køene ytterligere. Dessverre er vi så rike at flere går til legen bare dem har gangsperre etter å skifte bildekk uansett.

Sitat av chu Vis innlegg
Jeg mener, vi bor i et av verdens rikeste land, hvorfor har vi da et system som gjør deg nødt til å vente over en uke for å få time hos fastlegen, for så å få beskjed om at man må vente i tre måneder før man får gjort noe som helst med diagnosen?
Vis hele sitatet...
Det er slik at "systemet" ikke baserer seg på noe annet enn at du har fritt valg til å velge den legen du vil, om du syntes det tar lang tid på få plass hos din fastlege kan du bytte til en lege som har færre pasienter. Har du i det hele tatt vurdert å bytte lege? Om du ikke kunne tenke deg å bytte lege regner jeg med du syntes det er verdt ventetiden, jeg må ikke vente en uke for å få time (type 1-3 dager). Hvor lang tid det tar før man får gjort noe med tilstanden varierer fra behov til tilgjengelighet. Om du har en alvorlig lidelse blir det tatt hånd om raskere enn slark i halsen og lungene.
Sitat av chu Vis innlegg
se på folk som har vært så uheldige at de har fått stilt diagnosen Kreft. Selv her må ofte de syke på venteliste, selv etter den livstruende diagnosen er stilt!
Er ikke dette litt drøyt, i dagens Norge?
Vis hele sitatet...
Det er ikke ubegrenset med ressurser i Norge, eller ubegrenset med leger. Men om vi later som at vi hadde hatt ubegrenset med leger faller ballen til statsbudsjettet. Her ser jeg en feil, 33.9 milliarder til Forsvaret, og 100-120milliarder til helsevesenet, om vi driter i å lære hverandre å drepe, så kan vi øke budsjettet til helsevesenet med nesten 33%. Ta en titt selv på den forenklede versjonen av statsbudsjettet, noe du ville forandret på? Det bare rett og slett slik vi har det, de folkevalgte ville prioritere slik som det har blitt, derfor ble det slik.

http://www.statsbudsjettet.no/upload...sjett_2010.pdf
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Volvat er jo kjent for ikke å være av de beste. Man kommer inn der, venter, får beskjed om at de ikke kan gjøre noe og blir henvist til et annet sted. Stor regning inkludert :/
Vis hele sitatet...
Er uenig der. De har spesialister der som tar deg inn på dagen uten henvisning. Slå den.
Den offentlige hudlegen her har 6 måenders ventetid. Og etter 8 år med kremer og tabletter som ikke gjorde en dritt gikk jeg til volvat.
Der gikk de rett på den sterkeste behandlingen som var, og ikke var godkjent som behandling i norge enda, så måtte få apoteket til å importere og søke folketrygden i ettertid om få dekket det.
Kosta flesk men funka som bare søren.

Skal du til spesialist via det offentlige så skal du først ha henvisning fra lege så er det ventetid. Volvat kommer du inn på dagen. Ja det koster mye mere en det offentlige men det koster sikkert også å ha spesialister på jobb hver dag...
Jeg prøvte å ringe det lokale sykehuset her jeg bor, men kom ikke igjennom linja.
"Det er folk foran deg i køen...vennligst hold linja" ... jeg holdt linja i 20 minutt helt til noen tar telefonen og legger på.
WTF! tenkte jeg da...

Så fant jeg ut at jeg kunne bestille time via sms. Jeg sendte sms med navn og forklaring på hva som feiler meg. Jeg nevner at jeg har fått en svær klump på halsen og er livredd dette kan være kreft.

Jeg får svar 2 dager etterpå: Du har fått time hos fastlegen din den datoen. Det viste seg at jeg skulle få time 3 uker etter.

(PS: Det var heldigvis ikke kreft, men en lymfeknute som hadde oppstått pga infeksjon i halsen) Disse 3-4 ukene jeg gjekk og ventet på timen gjorde mye med psyken min. Lite festlig å gå rundt og innbille seg at man har en kreftsvulst på halsen og ikke har mulighet til å sjekke det.

Og tenk om det faktisk var kreft jeg hadde hatt? Nei, jeg kjenner systemet svikter på enkelte områder desverre.
Jeg ringte legen i dag for 30 min sia, fikk time i morra klokka 11,30 !

Så syntes ikke det er noe spesielt lange køer jeg hvertfall : ))
Sitat av Sio Vis innlegg
Først og fremst så er egenandelen på 180,- ingenting. Egenandelen har en god funksjon i og med at den hindrer folk å gå til legen for ingenting, noe som ville forlegnet køene ytterligere. Dessverre er vi så rike at flere går til legen bare dem har gangsperre etter å skifte bildekk uansett.

Det er slik at "systemet" ikke baserer seg på noe annet enn at du har fritt valg til å velge den legen du vil, om du syntes det tar lang tid på få plass hos din fastlege kan du bytte til en lege som har færre pasienter. Har du i det hele tatt vurdert å bytte lege? Om du ikke kunne tenke deg å bytte lege regner jeg med du syntes det er verdt ventetiden, jeg må ikke vente en uke for å få time (type 1-3 dager). Hvor lang tid det tar før man får gjort noe med tilstanden varierer fra behov til tilgjengelighet. Om du har en alvorlig lidelse blir det tatt hånd om raskere enn slark i halsen og lungene.

Det er ikke ubegrenset med ressurser i Norge, eller ubegrenset med leger. Men om vi later som at vi hadde hatt ubegrenset med leger faller ballen til statsbudsjettet. Her ser jeg en feil, 33.9 milliarder til Forsvaret, og 100-120milliarder til helsevesenet, om vi driter i å lære hverandre å drepe, så kan vi øke budsjettet til helsevesenet med nesten 33%. Ta en titt selv på den forenklede versjonen av statsbudsjettet, noe du ville forandret på? Det bare rett og slett slik vi har det, de folkevalgte ville prioritere slik som det har blitt, derfor ble det slik.

http://www.statsbudsjettet.no/upload...sjett_2010.pdf
Vis hele sitatet...
Så din ditt forslag på å slippe køer er å bytte til den legen med minst pasienter. Det kan tenkes at det er enn grunn til at enkelte leger ikke har så mange pasienter. Jeg bytta iallefall til den legen med mest pasienter her jeg bor for å få best mulig hjelp når det er noe.
Norskehesten
Alden's Avatar
det beste tipset som jeg kan gi er å ringe legekontoret når det åpner om morgen og spørre om det ledig samme dagen.
det kalles "akutttime" men må nøvendigvis ikke være akutt fare for deg hvis du ikke får time, men betyr at du trenger time hos legen fort som mulig. og da får du som regel komme innom samme dagen eller dagen etterpå.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Så din ditt forslag på å slippe køer er å bytte til den legen med minst pasienter. Det kan tenkes at det er enn grunn til at enkelte leger ikke har så mange pasienter. Jeg bytta iallefall til den legen med mest pasienter her jeg bor for å få best mulig hjelp når det er noe.
Vis hele sitatet...
En lege med få pasienter er som regel nyutdannet eller har nylig flyttet til byen, hvilke grunner var det du tenkte deg noen leger har kort liste for? Lengden på listen er ikke en gjenspeiling av kompetansenivået på legen.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Så din ditt forslag på å slippe køer er å bytte til den legen med minst pasienter. Det kan tenkes at det er enn grunn til at enkelte leger ikke har så mange pasienter. Jeg bytta iallefall til den legen med mest pasienter her jeg bor for å få best mulig hjelp når det er noe.
Vis hele sitatet...
Jeg har en lege som har igrunn ganske få pasienter, de få gangene jeg har vært hos han har jeg fått time dagen etter jeg har bestilt.
Han er helt topp kar, men han er engelsk/arabisk(trur jeg) så han slipper mange av de gamle fruene som skal til legen 2 ganger i uka.

Så legen må ikke være dårlig fordi han har få pasienter som du antyder!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Og tenk om det faktisk var kreft jeg hadde hatt? Nei, jeg kjenner systemet svikter på enkelte områder desverre.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er verdt å gjenta enda en gang at du har både legevakt (som er akutt, men ikkje livstruande hjelp), og akuttberedskap (som er _akutt_). Du kunne gått på legevakta samme dag om du var bekymra.