Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1664
Hei, jeg tenkte jeg skulle kjøpe en SSD disk til å ha windows på, har ikke så mye penger akkurat nå. Men skal kjøpe en for 1000 kr eller noe, trenger en rask en.
Noen som vet om en, eller vil anbefale?

Takker for svar
Har du SATA3 støtte på hovedkortet ditt? Isåfall er denne gull. Har en selv, og kan skrive under på at det er en utmerket SSD. Merk deg at 64GB fort er litt lite når den er proppet med programvare, så du bør gjerne vurdere 128GB. Ellers er ikke utvalget så stort når du ikke er villig til å gi mer enn en tusenlapp.

Jeg vet mange sverger til Intel sine SSDer, og om jeg ikke tar helt feil lanserer de snarlig en ny serie.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601323#info

har aldri prøvd SSD selv,og har heller ikke stor peiling på hardware generelt, men søkte på komplett , og reviews'a på denne virker som det er en veldig god SSD, med god read/write (285 MBps/275 MBps).

men som sagt, jeg har ikke peiling på dette, dømmer kun ut ifra anmeldelser på produkter, og det jeg leser på forums, men lykke til med å finne harddisk
Mindfuck
DataFreak96's Avatar
Trådstarter
Sitat av siaamr Vis innlegg
Har du SATA3 støtte på hovedkortet ditt? Isåfall er denne gull. Har en selv, og kan skrive under på at det er en utmerket SSD. Merk deg at 64GB fort er litt lite når den er proppet med programvare, så du bør gjerne vurdere 128GB. Ellers er ikke utvalget så stort når du ikke er villig til å gi mer enn en tusenlapp.

Jeg vet mange sverger til Intel sine SSDer, og om jeg ikke tar helt feil lanserer de snarlig en ny serie.
Vis hele sitatet...
Har et Asus Maximus III Formula, det støtter sata3 så vidt jeg vet. Men har ikke kortet over litt dårlig skrive hastighet? eller har ikke dette mye å si med Os og evt noen tunge spill?
Kan strekke meg til 1300.
Sitat av DataFreak96 Vis innlegg
Har et Asus Maximus III Formula, det støtter sata3 så vidt jeg vet. Men har ikke kortet over litt dårlig skrive hastighet? eller har ikke dette mye å si med Os og evt noen tunge spill?
Kan strekke meg til 1300.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt at det hovedkortet støtter SATA3.

Nei, det er ikke et problem at skrivehastighetene er så lave. En SSD er ikke bygget for å bli skrevet for mye til, og kan i verste fall føre til at du dreper disken. Oppfattet jeg deg korrekt ønsker du kun å kjøre OS på disken, og da er det snakk om så små skriveoperasjoner at du ikke vil merke forskjell fra topphastighetene til det denne disken har.
et lite tips angående ssd disker er og kunn bruke de til os og programer du bruker daglig og lagre \ instalere alt anet på en "rask" seekunder disk
Sånn som jeg ser det har du valget mellom C300 og Vertex 2.

Jeg går ut ifra at du har et hovedkort med 3Gbit Sata porter, og kanskje noen få porter med støtte for 6Gbit.
Disse 6Gbit portene er det ingen vits i å bruke, med mindre du har sandybridge chipset.

Vertex 2 er den SSD som kommer best ut pga. den har høyere hastigheter på små random read/writes enn C300.
C300 har dog. høyere seq. lesehastighet, spesielt ved bruk av 6Gbit port.

Derimot så er seq. lesehastighet ganske urelevant for den normale brukeren,da ca. kun 1-2% av operasjonene som utføres av en normal desktop bruker er seq. read/writes!

Vertex 2:
Best hvis du har tenkt å kjøre den i en stasjonær PC, der du sjeldent benytter deg av hibernation.

C300:
Best hvis du har tenkt å kjøre den i en bærbar datamaskin er hibernation er hyppig brukt. C300 er også best hvis du har tenkt å kjøre noen andre operativsystemer enn Windows 7, pga den har en bedre GC (garbage collection) enn Vertex 2 disken.

Uansett hva du velger så vil overgangen fra HDD til SSD være STOR.

Anbefaler deg å lese litt rundt på nett, du kan feks starte med denne posten:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/268090-14-ready
Sist endret av Torepia; 8. april 2011 kl. 12:35.
Sitat av siaamr Vis innlegg
Har du SATA3 støtte på hovedkortet ditt? Isåfall er denne gull. Har en selv, og kan skrive under på at det er en utmerket SSD. Merk deg at 64GB fort er litt lite når den er proppet med programvare, så du bør gjerne vurdere 128GB. Ellers er ikke utvalget så stort når du ikke er villig til å gi mer enn en tusenlapp.

Jeg vet mange sverger til Intel sine SSDer, og om jeg ikke tar helt feil lanserer de snarlig en ny serie.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du anbefale en SSD med skrive hastighet på 75MB\s ?

En 60GB vil fort bli full. Selv bruker jeg 120GB av Corsair.
Du vil sikkert legge litt spill i tilegg til OS for å få en heftig load time .

Du burde minst ha 275MB på både x og y .
Mindfuck
DataFreak96's Avatar
Trådstarter
http://www.prisjakt.no/product.php?p=624259 dette er jo SATA II, og den koster litt mer en 'budsjettet'', vet det er litt lite.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Hvordan kan du anbefale en SSD med skrive hastighet på 75MB\s ?

En 60GB vil fort bli full. Selv bruker jeg 120GB av Corsair.
Du vil sikkert legge litt spill i tilegg til OS for å få en heftig load time .

Du burde minst ha 275MB på både x og y .
Vis hele sitatet...
Feel free til å begrunne nytten av skrivehastighet på 275MB/s!
Sitat av siaamr Vis innlegg
Feel free til å begrunne nytten av skrivehastighet på 275MB/s!
Vis hele sitatet...
Han ville ha en rask en.
Sitat av Sinis Vis innlegg
Han ville ha en rask en.
Vis hele sitatet...
............og hvordan påvirker skrivehastigheten ytelsen i Windows?
Sekvensiell skrivehastighet har _veldig_ lite å si for den vanlige brukeren.

C300 er en meget god disk, en av de bedre diskene. Har du et eldre hovedkort med sata 3 port ville jeg uansett ikke ha brukt denne. Intel controller er alltid bedre enn marvell mtp. random read/writes, og det er disse tallene som gjelder.

Kjøper du en Vertex 2 idag må du regne med å få dårlig skriveytelse pga. de har gått over til 25nm flashbrikker, istedet for 34nm. Dette er dog. ikke noe du merker.

Reel sekvensiell skrivehastighet med ukomprimert data på en Vertex 2 er rundt 60 mB/s, og ikke 275 mB/s som oppgitt av produsent. Du kan, hvis interessert i den oppgitte skrivehastigheten, sende disken til RMA og du vil få en ny ila 2 uker, med den oppgitte ytelsen.

Jeg ville valgt C300 for å slippe stresset med RMA.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Sitat av T.J Vis innlegg
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601323#info

har aldri prøvd SSD selv,og har heller ikke stor peiling på hardware generelt, men søkte på komplett , og reviews'a på denne virker som det er en veldig god SSD, med god read/write (285 MBps/275 MBps).

men som sagt, jeg har ikke peiling på dette, dømmer kun ut ifra anmeldelser på produkter, og det jeg leser på forums, men lykke til med å finne harddisk
Vis hele sitatet...
Jeg har storebroren til denne. Er veldig fornøyd. Rask oppstart / restart og alt av OS funksjoner. Anbefales
Har C300 selv, og fant ut at denne var veldig god til prisen når jeg skulle handle SSD. Ikke så vanvittig bra skriveytelse på den, men lesinga er på 350MB/s.

Har behov av raske disker om man skal overføre over nettverk og gjerne makse et gigabitnettverk. (Som er 125MB/s)

Men Vertex 3 skal visstnok ha hastigheter på 500 både les og skriv? Da er isåfall valget lett idag.
Vertex 3 er den beste forbruker disken per dags dato, no doubt. Det kreves derimot et nytt hovedkort med sandybridge chipset eller et godt eksternt satakontroller kort for å få den oppgitte ytelsen på disken!