Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 5388
Apple lanserte flere nye produkter under dagens Keynote. Mobiltelefon og Apple TV er blant godbitene.

Det var store forventninger og mange rykter foran dagens Keynote, hvor Apple også feirer 30 års jubileum. Apple lanserte et skikkelig alternativ til Windows Media Center, Apple tv. Denne er på størrelse med en tynn Mac mini og tilkoblingsmuligheter for Mac og PC. Den er også klar for HD, og har en harddisk på 40GB. Prisen starter på 2.590,- og maskinen er tilgjengelig i februar.

iPhone - en mobiltelefon som har "alt" ble også lansert. Den blir å få i butikkhyllene i juni, og den billigste modellen med 4GB flash-minne koster $499. Videre har den 2 megapikslers kamera og touchscreen, kjører OS X og har innebygd MP3-spiller. Telefonen har tilnærmet alle tenkelige finesser.

Det ble også annonsert noen mindre nyheter. De skifter blant annet navn fra Apple Computer Inc. til Apple Inc. Det ble ikke nevnt noe om OS X Leopard under dagens Keynote. Det blir vel sannsynligvis neste store nyhet fra Apple.

Les mer på Apples hjemmesider.
Sist endret av Octavarium; 9. januar 2007 kl. 22:06.
Er keen på den iphonen. Men foreløpig er nesten 4000 kr litt mye ... Men den blir vel kjøpt etterhvert.
Synd den ikke kommer før 4. kvartal da :S (tidligst oktober med andre ord...) Har lyst på den telefonen, har nettopp fått ny mobil så det passer vel egentlig bra å vente litt...
De lanserte også en ny Airport Extreme. Som står i stil med Apple TV og Mac Mini.
Ser veldig bra ut, når den kommer til Norge skal i hvert fall jeg ha den!
Mobiltelefonen så RIMELIG nice ut. Ikke at kamera er viktig, men 2 mpix? Det holder "ikke mål" med tanke på at nye telefoner kommer med 3.2 nå, så spent på om det blir endret etterhvert.
Trenger man noe særlig mer da? Optikken på håndholdte enheter er jo rimelig scrappy. Jeg tipper at denne mobilen er kraftig oppgradert innen den når Europa. De slenger vel istand noe nå, så bygger videre på det etterhvert.

Utrolig spennende... AppleTV skjønner jeg ikke helt da.
Sitat av tore-
Mobiltelefonen så RIMELIG nice ut. Ikke at kamera er viktig, men 2 mpix? Det holder "ikke mål" med tanke på at nye telefoner kommer med 3.2 nå, så spent på om det blir endret etterhvert.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke noe om kvaliteten på bildene, men hvorfor antar du at 2 megapiksler er lite og dårlig? Kameraer har jo som regel grøtete bilder uten dybde, og det gjør at man lett kan lage kameraer med lavere pikselantall men med bedre piksler (forstå meg rett). Heller klare bilder i 2MPX enn halvgrøt i 3,2++ MPX.
synes 2MP kamera holder fint jeg Har det nå og har ingenting å klage over, er jo ikke som man tar seriøse bilder med mobilen uansett.

Jeg gleder med til iPhone, ser morro ut, men jeg er skeptisk til å taste med touchskjerm.
Nichotin, sant nok, men vi får se.
2 eller 3 mpx på bildebrikken i kameraet på en mobiltelefon har så ufattelig lite å si. Om de derimot greier å presse inn litt dugelig optikk på den begrensede plassen...
Jeg likte denne veldig godt, har sett mange komentarer på prisen, noe jeg ikke skjønner siden de fleste pdaèr med mindre funksjoner enn denne koster like mye fra før av. Man får i tillegg en berøringsskjerm som ingen mobiler kan sammenligne seg med, et design som i mine øyne er veldig pent og en hel del andre funksjoner som mobiler i samme klasse ikke har. Integrert minne på 4-8 gigabyte er også kostnadskrevende iforhold til mange mobiler som leverer lavt internminne med minnekort muligheter for å senke prisen.

De har proppet mye inni denne saken, noe nytt og noe gammelt, men pris og design mener jeg ingen kan utsette på.
Denne telefonen har jo faktsisk internett, ordentlig e-post og push-mail (ala Blackberry).

Den kostet vel 399USD med "2 year contract" som jeg tolker som to års bindingstid. Steve Jobs sa også i et intervju at den var litt dyr, men etterhvert som de fikk produksjonskostnadene ned - ville den gå ned i pris.

Det er vel også kun snakk om tid før iPhone blir lansert med 20-30-40 og 50 Gigabyte, flashminne utviklingen går jo fremover den også.
Jeg synes iPhone så ut som et kult produkt helt til jeg leste at Steve Jobs / Apple ikke vil tillate tredjepartsapplikasjoner.

http://apple.slashdot.org/article.pl.../01/12/0430200

Bah, bah bah.

edit: De kommer, men de blir å måtte betale for.
Sist endret av Nichotin; 12. januar 2007 kl. 21:28.
Kommer aldri til å skjønne meg på hvorfor selskaper skal begrense mulighetene sine slik Apple nå gjør med sin iPhone. Men vi får se...
I like turtles
Skyfex's Avatar
Nichotin: Ja.. det var idiotisk av dem. Men det kan da umulig være så vanskelig å få den til å kjøre homebrew stæsj, ettersom den kjører OS X.. Sikkert muligheter for det. Men de vil sikkert ikke muliggjøre det offentlig før brukerverktøy og rettningslinjer for utvikling er skikkelig utarbeidet. De vil vel ikke ha masse drittprogramvare i begynnelsen. Eller kanskje de bare er dumme >_<
I like turtles
Skyfex's Avatar
Steve Jobs kommenterer:
“We define everything that is on the phone. You don’t want your phone to be like a PC. The last thing you want is to have loaded three apps on your phone and then you go to make a call and it doesn’t work anymore. These are more like iPods than they are like computers.”
Vis hele sitatet...
http://www.macrumors.com/pages/2007/...11204539.shtml
4000,- kroner er ikke store summen for en slik telefon.

Mitt spørsmål er hvor robust touch screenen vil være. De fleste har mobilen liggende i lomma hele dagen, kanskje i selskap med en nøkkelknipe eller lignende. Men dette vil selvsagt vise seg etterhvert som telefonen kommer ut til brukeren.

Hvor følsomt vil disse accelerometer sensorene bli? Men må jo kunne bruke telefonen uten at bilde legger seg loddrett i hånden på seg. (Har kanskje ikke helt forstått hvordan disse virker)
Sist endret av Marzxy; 13. januar 2007 kl. 21:30.
Tror nok den vil koste en del mer enn 4000(hvis vi tar den dyreste modellen som koster 599$).
For det første så blir 599$ ca 3900 NOK. Så må man huske på at det er med en 2 årskontrakt i USA, og det er kun lov med 1 års bindingstid. Dessuten kommer norsk moms i tilegg(og ettersom jeg har forstått det riktig legges det til i kassa i USA). Så man må nok forvente og gi litt mer enn 4k for den.

Apple TV
Hvor stor nytteverdi har EGENTLIG denne boksen? Sånn ca, ingen? Man kan se bilder på den, kan høre på musikk fra den, kan synce video(men, kun et begrenset antall formater, de fleste/mest poppulære formatene kan ikke brukes med mindre man konverterer de). Man kan ikke spille dvd på den, ikke kan man kjøpe serier eller film fra iTunes i Norge enda, så og kjøpe serier fra nett og se på tvn gjennom boksen er ikke mulig(hvis man ikke laster ned serie.ses.ep.xvid og konverterer den til et format Apple tv liker).
Apple TV er en iPod uten skjerm, med liten harddisk for TV-en. Ganske ubrukelig, men muligens noe å ha på soverommet, badet.

Dårlig navn har den også. Den burde jo ha het iTV, siden det faktisk er en iPod+/-

--

Skal iPhone ha støtte for Widgets da? Jeg tror de lager en signeringsnøkkel for telefonen. Programvare som de godkjenner kan kjøres i telefonen, samtidig blir da homebrewmulighetene mye større. Nedskalert Mac OS X innbyr jo også til homebrewaktiviteter.

PS: Disse greiene fra Telenor er langt ifra noen offisielle tall. Antagelig vil telefonen bli priset ganske heftig i starten, for å utnytte "må-ha"-folket.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Interessant, vel. Ikke så veldig objektivt eller nyansert vinkling akkurat, virket mer som en fanboyside. Anbefaler heller å sjekke ut seriøse it-tidsskrifter/it-journalister.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Polar-
Interessant, vel. Ikke så veldig objektivt eller nyansert vinkling akkurat, virket mer som en fanboyside. Anbefaler heller å sjekke ut seriøse it-tidsskrifter/it-journalister.
Vis hele sitatet...
Ikke helt enig der. IT-tidsskriftene har prøvd å overgå hverandre i å være kritiske når det gjelder iPhone, uten å prøve å analysere Apples hensikter. Det har vært en del svært naive utsagn av "seriøse" it-tidsskrifter der ute. Ikke for å si at det ikke finnes objektive artikler.. men det er relativt sjeldent.

Se på det som en analyse av Apples hensikter heller en analyse av iPhones suksess, noe jeg vil si er komplett umulig uansett.
ang. AppelTv, vil ikke bilde kvaliteten bli bedre om jeg streamer signale gjennom denne og til tv`n enn om jeg hadde smelt en kabel fra mac`n til tv`n? Hvis denne ikke fikser bildet så blir jeg skuffet, da blir det som sagt en ipod uten skjerm
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, du vil ikkje få betre kvalitet.

Poenget er å ha en lydløs boks nær tven som kan ta imot, og behandle data uten å forstyrre for mykje...

Det er i all praksis en pc, med videoutgang som passer til tv. Det går fint å bygge sjølv med utgangspunkt i t.d MythTV og litt dilldall.
Så jeg vil få like shitti kvalitet. Uff, da droppa jeg det
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Skyfex
Se på det som en analyse av Apples hensikter heller en analyse av iPhones suksess, noe jeg vil si er komplett umulig uansett.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt enig, det var jo gode forklaringer på apples hensikter.

"Seriøse" tidsskrifter er jo ikke seriøse. Det er derfor man bruker ". Jeg mente seriøse tidsskrifter uten ". Tidsskrifter som har " er de som utgir seg/oppfattes som seriøse, men som egentlig ikke er det. Does this make any sense?
Sitat av vidarlo
Det er i all praksis en pc, med videoutgang som passer til tv. Det går fint å bygge sjølv med utgangspunkt i t.d MythTV og litt dilldall.
Vis hele sitatet...
Evt kjøpe en Mac Mini og et DVI->HDMI-adapter, en lydkabel og trådløst tastatur/mus. Gir deg full datamaskin på TV-en. Apple TV er jo da mye billigere. Ettersom inntektene går opp (og forhåpentligvis lagringskapasiteten) så vil jeg ha en slik på soverommet.
Men hvis apple tv faktisk bare blir ting kjøpt på itunes har jeg lite brukt for en
I like turtles
Skyfex's Avatar
Polar-: Det eneste de fleste virkelig seriøse tidsskrifter gjør nå er bare å rapportere akkurat det Apple har publisert.. Eneste objektive man egentlig kan gjøre, men ikke akkurat særlig interessant
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg kommer ikke til å kjøpe iPhone. Har andre ting å bruke penger på

Edit: Kanskje en ny Nano. Min gamle ble stjelt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er helt sikkert noen som kommer til å ta inn og sette opp den del sånne til Telenor/Netcom og selge grisedyrt.
Trolig mange som er interessert i å betale ufattelig mye også.
Trolig mange som er interessert i å betale ufattelig mye også.
Vis hele sitatet...
Det kan du banne på at det er. Jeg skal ha den mobilen, om jeg så må flytte til USA og bo der resten av livet. Lenge leve iPhone!
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Eller så kan man jo bare kjøpe seg Prada fra LG. Den blir lansert i løpet av denne uka for vanlig dødlige. Har vel så og si akkurat samme funksjonalitet som Apple's iPhone.

Kan ikke si at jeg er så imponert over denne "suksessen"
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Satan, LG'en var jo råtøff den og, men blir jo en slags kopi av iPhone da, men men..
iPhone hadde jeg aldri gidda å betalt så masse penger for, skal bare ringe osv.
kan tenke meg det blir kluss med touch-screen på fylla..:P
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vet noen hvor man kan få kjøpt Iphone `?
Sist endret av ┌■ The One ■┐; 6. juli 2007 kl. 14:09.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av ┌■ The One ■┐
Vet noen hvor man kan få kjøpt Iphone `?
Vis hele sitatet...

I USA, og ca ingen andre plasser sålangt.
hmm, det koster jo en formue å importere den til norge med de nye tollreglene, men jeg trodde den hadde kommet til norge, hadde hørt rykter om den 27juni"
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du får ikke brukt den som telefon i Norge uansett, så hvorfor gidde importere. Nei, den er definitivt ikke komt i landet.
Får ikke bruk ? er du gal ? herregud, den telefonen er selve livet"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ┌■ The One ■┐
Får ikke bruk ? er du gal ? herregud, den telefonen er selve livet"
Vis hele sitatet...
Du får ikkje brukt den som i at du 1: må betale AT&T big money for å få aktivert telefonen 2: ikkje får satt i andre sim-kort.

Så då kan du jo sitte der med en AT&T-plan som er stiv pris på pluss roaming.

Kort sagt: forget it.
Vel, du kan jo importere den og så bruke John Lech Johansens program for å åpne den (finnes på http://nanocrew.net/), men da får du ikke brukt den som telefon.