Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2214
Heisann.

Nå har det seg slik at i mars 2018 gikk jeg inn i et leieforhold med en av mine venner.
Da kontrakten skulle signeres var jeg på jobb og kunne ikke møte.
(kontrakten er fra huseiernes landsforbund)

Jeg regnet med at oppsigelsestiden var 2 mnd slik som det står i kontrakten, men nå som det har blitt aktuelt å flytte igjen og jeg leser gjennom kontrakten står det at minstetiden for leieavtalen er 1 år.
Dvs at jeg er bundet å leie her til mars 2019?

Jeg har ikke signert kontrakten, men er ført opp som leier nr 2.
Dette har jeg heller ikke skrevet inn selv, men min ''venn''.
Jeg føler meg ikke bundet til dette da jeg i utgangspunktet aldri ville ha blitt med på en slik slavekontrakt.

Så...

Hvor bundet er jeg av denne kotrakten?
Hvem kan hjelpe meg å avvikle denne galskapen?

Takker for svar å legg gjerne ved kilder slik at jeg har noe å slenge i bordet vist det kommer til det



Sist endret av Azure; 29. november 2018 kl. 02:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vet av flere som har skrevet under på kontrakt som er bindende det første året.

For så gå over til 3 mnd oppsigelsestid etter ett år gått.

Flere utleiefirma opptrer ofte med slike kontrakter.

Enkelte løser en slik kontrakt med at leietager eventuelt ordner ny leietager som tar over ditt leieforhold flytter du inne ett år av kontrakten.
Det er vanskelig å si om det er bindende for deg. Etter husleieloven så skal oppsigelsestiden uansett være 3 måneder, så du ville ikke vært ute før tidligst slutten av februar uansett. Husleieloven åpner også for at noen kan ta over leieforholdet i en tidsbestemt som ikke kan sies opp. Det du gjør nå er å forklare prolemet med den du bor med og finner en ny leietaker i god tid før du vil flytte ut.

En annen ting er at du implisitt godtar kontrakten når du får nøkler og betaler husleie. Det er dermed ditt ansvar å vite hva kontrakten går ut på når du betaler husleie og har nøkler.
Sist endret av Witchcraft; 29. november 2018 kl. 14:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ifølge den kontrakten har dere IKKE en tidsbestemt avtale (den har ikke en opphørsdato), men en løpende avtale. Det avsnittet som sier 3/1 år gjelder altså kun hvis man krysser av for A eller B i rubrikkene over. Dere har derfor 2 måneders oppsigelsestid

Om dere står begge 2 i samme kontrakt vil det jo si at leieforholdet sies opp for dere begge to. Men samtidig blir dette litt uklart hvis bare en av dere har signert...