Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1013
Jeg lurer på om det finnes noen omstendigheter hvor man kan bli fratatt sine juridiske rettigheter uten at man selv blir informert om det? Er dette mulig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, definitivt. Retten kan f.eks. gå med på avlytting eller hemmeleg husundersøkelse, og då får du ikkje brev om det i posten.
Retten kan dømme deg uten håndfaste bevis. Du kan måtte gjennomgå mulig justismord.
Sitat av Handy andy Vis innlegg
Retten kan dømme deg uten håndfaste bevis. Du kan måtte gjennomgå mulig justismord.
Vis hele sitatet...
Da er du i det minste informert.
Sitat av punkfreak Vis innlegg
Jeg lurer på om det finnes noen omstendigheter hvor man kan bli fratatt sine juridiske rettigheter uten at man selv blir informert om det? Er dette mulig?
Vis hele sitatet...

Jeg forstår det som at du mener om man kan bli satt under verge altså umyndiggjort, er det korrekt?

Det er ikke uvanlig at folk blir kjent umyndige i Norge. Man kan også selv erklære seg umyndig eller familie eller fagpersoner som leger eller psykologer kan fremme begjæring om umyndiggjørelse.

Noe slikt skjer nok ikke i smug og skal vel også fremmes for tingretten eller fylkeslegen.

Årsaker for å bli umyndiggjort kan være sinnslidelser, rusmisbruk, suicidal atferd eller ander sykdommer som reduserer en person mulighet for egenomsorg.

Personer i konkurser o.l kan bli satt under administrasjon og er da å regne som juridisk umyndiggjort.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, definitivt. Retten kan f.eks. gå med på avlytting eller hemmeleg husundersøkelse, og då får du ikkje brev om det i posten.
Vis hele sitatet...
Jeg mener du tar feil her for du definerer avlytting som å miste en juridisk rettighet.
Alytting foretaes kun i helt spesielle saker i Norge der det er utsikter til lange fengselsstraffer som knarkdommer o.l.

Personer som blir avlyttet kan fortsatt gå i banken og ta lån, kjøpe seg bolig, avgi stemme ved valg og innhe ymse verv.

En person satt under verge mister disse mulighetene og det anser jeg som å miste sine juridiske rettigheter. Dog er det slik at du vil informeres om det ja selv også i tilfeller med akutt tvangsinnleggelser for psykisk syke så blir de jo fortalt at de skal "tilbake til avdelingen".