Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4519
Har gått på skole i år, og fått meg lærlingplass som jeg begynner på 6 august. Jeg har hatt sommerjobb, så har levert et frikort der. Jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem når jeg nå må begynne å betale skatt? Kan jeg levere frikortet fra sommerjobben til lærlingjobben frem til jeg har tjent 39000? Har tjent ca 10k på sommerjobben. Må ærlig innrømme at jeg får ikke mye hjelp av å lese på skatteetaten.no... Noen som har peil? Og noen som vet hvor mye en lærling må skatte?
Sist endret av Sellout; 31. juli 2012 kl. 21:07.
Tipper du vil trenge ett skattekort. Når du går over frikort grensen må du skatte for hele beløpet.
Sellout's Avatar
Trådstarter
Sitat av rolls Vis innlegg
Tipper du vil trenge ett skattekort. Når du går over frikort grensen må du skatte for hele beløpet.
Vis hele sitatet...
Jaa, men kan jeg ha frikortet frem til jeg går over frikortgrensen? Har noen måneder med lærlinglønn på det før jeg går over grensa.. :-)
Skaff deg et skattekort og lever begge kortene til din arbeidsgiver, da får du de til og bruke skattekorter til det beløpet er over så bare begynner du på det vanlige etter det
Du skal uansett skatte for HELE beløpet, så om du bruker det frem til grensen eller ikke har ingenting å si.
Sitat av rolls Vis innlegg
Du skal uansett skatte for HELE beløpet, så om du bruker det frem til grensen eller ikke har ingenting å si.
Vis hele sitatet...
nei, det må du ikke. Du skatter kun for det du tjener over frikortgrensa - dette gjelder egentlig uansett om du har skattekort eller frikort.
Sellout's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
nei, det må du ikke. Du skatter kun for det du tjener over frikortgrensa - dette gjelder egentlig uansett om du har skattekort eller frikort.
Vis hele sitatet...
Blir veldig forvirret av det greiene her men altså: Jeg bestiller ett skattekort, og leverer både skattekort og frikort til nye arbeidsgiveren. Jeg tror jeg vil tjene rundt 7 tusen i måneden som lærling, og har tjent rundt 10 tusen på sommerjobben, mye burde jeg oppføre på skattekortet for å ikke få skattesmell nesteår? Vil heller betale litt mer nå og få igjen enn å måtte betale neste år :-)
Sitat av Sellout Vis innlegg
Blir veldig forvirret av det greiene her men altså: Jeg bestiller ett skattekort, og leverer både skattekort og frikort til nye arbeidsgiveren. Jeg tror jeg vil tjene rundt 7 tusen i måneden som lærling, og har tjent rundt 10 tusen på sommerjobben, mye burde jeg oppføre på skattekortet for å ikke få skattesmell nesteår? Vil heller betale litt mer nå og få igjen enn å måtte betale neste år :-)
Vis hele sitatet...
Vil anbefale deg å levere skattekortet, og ikke frikort, til syvende og sist taper du ingenting på å ta deg et skattekort. Om du betaler 20% skatt og da kun tjener 35.000 så vil du få tilbake alle pengene du har betalt i skatt når man får tilbake på skatten.
Sist endret av etse; 31. juli 2012 kl. 21:24.
Sellout's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Vil anbefale deg å levere skattekortet, og ikke frikort, til syvende og sist taper du ingenting på å ta deg et skattekort. Om du betaler 20% skatt og da kun tjener 35.000 så vil du få tilbake alle pengene du har betalt i skatt når man får tilbake på skatten.
Vis hele sitatet...
Ahaa, så da bestiller jeg meg bare et skattekort og leverer det til nye arbeidsgiveren? Må jeg ende opp med å skatte av de jeg har tjent på sommerjobben? Og hvor mye vil du anbefale meg å skrive på forventet inntekt 2012?
Sitat av Sellout Vis innlegg
Ahaa, så da bestiller jeg meg bare et skattekort og leverer det til nye arbeidsgiveren? Må jeg ende opp med å skatte av de jeg har tjent på sommerjobben? Og hvor mye vil du anbefale meg å skrive på forventet inntekt 2012?
Vis hele sitatet...
umulig å si, om f.eks. har fått lærlingplass på en jobb med standard-intekt på 350.000 i året og ikke jobber noe overtid - og vi sier du jobber 5 måneder, og i tillegg følger standard trappetrinn vil du har 25% lønn de første 6 månedene som betyr en årslønn på cirka 87.500, av dette jobber du cirka halve perioden så forvent 45.000 (bedre å ta litt i enn å få baksmell).

Siden du allerede har tjent 10.000 så ville jeg f.eks. skrevet noe mellom 60.000 og 70.000, slik at man har rom for å jobbe litt overtid om dette blir aktuelt.
Sellout's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
umulig å si, om f.eks. har fått lærlingplass på en jobb med standard-intekt på 350.000 i året og ikke jobber noe overtid - og vi sier du jobber 5 måneder, og i tillegg følger standard trappetrinn vil du har 25% lønn de første 6 månedene som betyr en årslønn på cirka 87.500, av dette jobber du cirka halve perioden så forvent 45.000 (bedre å ta litt i enn å få baksmell).

Siden du allerede har tjent 10.000 så ville jeg f.eks. skrevet noe mellom 60.000 og 70.000, slik at man har rom for å jobbe litt overtid om dette blir aktuelt.
Vis hele sitatet...
Fantastisk, tusen takk for svar! Kommer tilbake til denne tråden om det er mer jeg lurer på angående dette :-)
Jeg hadde samme problemet, jeg begynte som lærling for noen uker siden og har allerede tjent 15000 på frikort i en deltidsjobb jeg hadde fra før.

Jeg ringte Skatt Sør og fikk beskjed om at jeg måtte skatte av de 15 tusen jeg allerede hadde tjent, og at jeg måtte begynne å trekke skatt fra begge arbeidsgiverne.

Det tok noen uker før jeg fikk et skattekort med prosenttrekk både hos hoved- og biarbeidsgiver.

Jeg regner med at dette stemmer, og at Skatt Sør ikke har gitt meg feil informasjon?

Noen som kan bekrefte at man kan tjene over frikortgrensen og bare skatte for så mye som du har passert grensen med?
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Sellout Vis innlegg
Ahaa, så da bestiller jeg meg bare et skattekort og leverer det til nye arbeidsgiveren? Må jeg ende opp med å skatte av de jeg har tjent på sommerjobben? Og hvor mye vil du anbefale meg å skrive på forventet inntekt 2012?
Vis hele sitatet...
Hvis du leverer skattekort i stedet for frikort, får du riktignok ikke tilbake det du har skattet for mye før i Mai-Juni en gang neste år..
Jeg begynte som lærling nå, med 50 kr timen på 30%. Skaffet meg et skattekort med 12% trekk. Det skulle holde fint til nyttår. Får jo igjen det jeg skatter for mye.
Sitat av Landsbyidioten Vis innlegg
Jeg hadde samme problemet, jeg begynte som lærling for noen uker siden og har allerede tjent 15000 på frikort i en deltidsjobb jeg hadde fra før.

Jeg ringte Skatt Sør og fikk beskjed om at jeg måtte skatte av de 15 tusen jeg allerede hadde tjent, og at jeg måtte begynne å trekke skatt fra begge arbeidsgiverne.

Det tok noen uker før jeg fikk et skattekort med prosenttrekk både hos hoved- og biarbeidsgiver.

Jeg regner med at dette stemmer, og at Skatt Sør ikke har gitt meg feil informasjon?

Noen som kan bekrefte at man kan tjene over frikortgrensen og bare skatte for så mye som du har passert grensen med?
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt ann på hvordan man formulerer seg. Du betaler egentlig (i teorien) ikke noe skatt for de først 40.000 du tjener - kun for det som er over. Men i praksis så betaler man skatt fra første krone da det fører til en mer stabil månedslønn. Noe som betyr større forutsigbarhet. Det er og lettere for folk som driver regnskap og trekke skatt av hver lønning.

La oss si du tjener 50.000, da skal du betale cirka 2600 i skatt. Noe som tilsvarer 5.2% totalt i skatt, altså skal du trekke 5.2% i skatt på hver eneste lønning.

Derimot kan man egentlig si at du først tjente 40.000 skattefritt, og dermed betalte 2600 i skatt på de neste 10.000, noe som tilsvarer en skatteprosent på 26%.

Eventuelt kan du se på 100.000 hvor du skal betale 13.500 i skatt, noe som tilsvarer 13.5% skatt, eller du kan si at de første 40.000 er skattefrie og de neste 60.000 betaler du 26% skatt på.

Men vil bemerke at med høyere lønninger blir også skatteprosenten på pengene etter de første 40.000 høyere.

Men ja, tilbake til poenget. Selv om man egentlig ikke betaler skatt av de første 40.000 så blir det lettere å bare sette ned trekkprosenten litt og skatte fra første krone.


Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Hvis du leverer skattekort i stedet for frikort, får du riktignok ikke tilbake det du har skattet for mye før i Mai-Juni en gang neste år..
Vis hele sitatet...
Effektiv sparemetode før ferien kaller jeg det
Sist endret av etse; 31. juli 2012 kl. 22:40.
Har også et spm til dette, jeg sa jeg kom til å tjene rundt 190 000 og tabell trekk, greia er at jeg har tjent SVIN de siste måndene som har gådd, har stipend i tillegg, hvordan påvirker dette tabell trekken og stipendet?
Hadde samme "problem" for noen år tilbake. Startet som en sommerjobb, som gikk over til lærling.
Det jeg gjorde var å skatte 50% etter jeg hadde overgått frikortet. Så fikk jeg heller igjen litt ekstra på skatten.
Må faktisk hive meg på her, siden jeg ikke vet noe om skatt whatsoever. Tjent ca 30k ved neste lønning (Frikort), og tjener 25 000kr i måneden. Jeg skal bare jobbe 4 fulle måneder til i år, altså 100 000 ca, hvordan skal jeg gå fram? Hvordan trekk burde jeg ha fram til nyttår?
på 130.000 i inntekt skal du skatte rett rundt 23.000, eller cirka 15.5% av inntekten (ikke helt presise her siden du kom med cirka tall). Jeg personlig liker alltid å ta litt i for å være på den sikre siden - spesielt når man må estimere. Beregn at du skal betale 25.000 i skatt, du blir å tjene 100.000 cirka. En trekk-prosent på 25% skal være bra.

Men nå er det viktig å tenke på at standarden er at folk kjører halv skatt i desember - så det må du passe deg på. Enten må du spesifikt si ifra og være sikker på at din arbeidsgiver trekker fulle 25% skatt i desember eller så må du ta dette med i beregningene - og da må du sette trekkprosenten på 28.5%