Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1458
Kom over denne artikkelen i dag og tenkte med en gang at innsamling av opplysninger som ble gitt ved anmeldelse garantert var gjort ved brudd på personopplysningsloven.

1. Bruk av overvåkningskamera for å finne ut hvem vedkommende var.
2. Finne personopplysninger ved å se i betalingsregisteret på kassen.

Uvisst hva mer som må til for å hente ut navn, adresse, e-post, etc. slik det kommer frem i artikkelen, men jeg føler dette for lengst har passert gråsonen for hva som er lov å hente ut selv.

Jeg vet at overvåkningskamera kan brukes til slike tilfeller, men personopplysningsloven er ganske så streng på informasjonen som lagres.

Etter noe lesing på lovdata, inkludert Kapittel VII. Kameraovervåking, tar jeg saken med dere da lovene kan være vanskelig å tyde noen ganger. Spesielt så tidlig på morgenen.

Hva mener dere?
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Ser ikke hvordan det er ulovlig.

1. Kameraene er på bensinstasjonen, og garantert opplyst om at de finnes. Hvis ikke er det jo ulovlig. Disse kameraene brukes jo til å forhindre bensintyveri og andre tyveri. Så vil si de er brukt i riktig hensikt.
2. De kontakter banken sin pga. en transaksjon på deres bankterminal. Såklart kan banken gi ut detaljer om hvem som har betalt.
3. De slår opp på gulesider og finner telefonnr (og muligens epost)

Hvilket av disse punktene mener du er ulovlig?
Sist endret av SteInMetz; 17. juli 2012 kl. 08:34.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Etter en rask sjekk på datatilsynets nettside ble jeg noe klokere på dette.

Selv om at man har overvåkningskamera har man ikke fri tilgang til å bruke det slik man vil, (dessverre).

§ 11. Grunnkrav til behandling av personopplysninger

Den behandlingsansvarlige skal sørge for at personopplysningene som behandles
a) bare behandles når dette er tillatt etter § 8 og § 9,
Vis hele sitatet...
Dvs. at det må gis tillatelse for uthenting av data såfremt det ikke kommer frem av andre punkter i § 8 at det er gyldig grunn til å bruke disse opptakene. I denne saken vil jeg si at det ikke foreligger noe god argumentasjon for det, selv om at jeg forstår eieren av bensinstasjonen her.

§ 8. Vilkår for å behandle personopplysninger

Personopplysninger (jf. § 2 nr. 1) kan bare behandles dersom den registrerte har samtykket, eller det er fastsatt i lov at det er adgang til slik behandling, eller behandlingen er nødvendig for
a) å oppfylle en avtale med den registrerte, eller for å utføre gjøremål etter den registrertes ønske før en slik avtale inngås,
b) at den behandlingsansvarlige skal kunne oppfylle en rettslig forpliktelse,
c) å vareta den registrertes vitale interesser,
d) å utføre en oppgave av allmenn interesse,
e) å utøve offentlig myndighet, eller
f) at den behandlingsansvarlige eller tredjepersoner som opplysningene utleveres til kan vareta en berettiget interesse, og hensynet til den registrertes personvern ikke overstiger denne interessen.
Vis hele sitatet...
Tar gjerne imot motargumentasjon.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av Datatilsynet
Butikk og bank
I publikumsområder i blant annet butikker, kiosker, bensinstasjoner, banker og postkontor vil publikum normalt ikke føle det som særlig krenkende at det finnes kameraovervåking. Disse områdene kan derfor overvåkes dersom virksomheten har et klart behov for å beskytte seg mot ulike typer kriminalitet. Overvåkingen må imidlertid stå i et rimelig forhold til den trusselen virksomheten står overfor.
Vis hele sitatet...
Kameraovervåkningen vil i tilfelle gå under dette, noe som fastslår det er lov, og såfremt kan brukes mot kriminalitet (biltyveri..)

Samtidig så quoter du §8 i Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven).

Jeg sliter litt med å se at denne paragrafen (eller loven) er relevant, da dette ikke handler om registrering av personopplysninger. De får dataene fra banken, en transaksjon som er gjennomført hos de, de slår opp i telefonkatalogen og finner telefonnummer.
Såvidt jeg kan se så vil ikke dette gå under registrering av personopplysninger, hadde de derimot ført ett register av tidligere tyver, eventuelt uønskede personer, så ville det nok gått under disse paragrafene.

Men som ett enkeltstående tilfelle, så vil nok ikke denne loven ramme denne saken. (Forutsatt at detaljene som blir hentet inn blir levert til politiet, og oppbevart som eventuelt bevismateriale og slettet etterpå.)
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Det er datatilsynet selv som viser til disse paragrafene, så jeg velger å tro at de viser til noe relevant.

I en slik sak er det uansett politiet som må inn å hente ut informasjon, ikke sjefen av bensinstasjonen.

Tror man bør ta saken med datatilysnet om man bare blir stående å klø seg i hodet over paragrafene.