Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  115 16053
Sitat av orgopapp Vis innlegg
'


Synes du burde ofre en liten tanke for mennesker i resten av verden...
Ta for eksempel sør-afrika. I 2009 ble det rapportert over 63 000 voldtekter og nærmere 17 000 mord. Mange lever i absolutt fattigdom og har det så ille at få ord kan beskrive det. Kvinner og barn eier ingen rett, funksjonshemmede (bl.a) blir misbrukt. Mange må skaffe vann med livet som innsats, andre går dag ut og dag inn på en fordømt søppeldynge for å finne verdimateriale til livets opphold. Få har tilgang og råd til skole.

Allikevel sitter vi her oppe i Norge og klager på hver minste lille ting...

Ta en titt på denne kortfilmen til National Geographic...
Vis hele sitatet...
Latterlig sammenligning. Du glemte å ta med at i Sør-Afrika så blir de fleste som er mistenkt som overgripere omringet av folkemasser og tatt fyr på.
Skjønner ikke helt hvor du vil hen, så man skal ikke foreta seg noe i samfunnet vårt for å forbedre det (blant annet toleranse for eks-kriminelle) bare fordi land på andre kontinenter har det verre enn oss? Som sagt, latterlig.
Selvom han er overgriper betyr vel ikke det at han er keen på barn? Så om det er barnefamilier der, så har det vel ingenting å si. Verre hvis det er noen smell lekre latinas.

Jeg hadde aldri skrevet under hvertfall. Og slengt fingeren i retur til den som la den i postkassa.
Sist endret av Arigo; 7. mars 2012 kl. 00:42.
Sitat av orgopapp Vis innlegg
'
Synes du burde ofre en liten tanke for mennesker i resten av verden...
Ta for eksempel sør-afrika. I 2009 ble det rapportert over 63 000 voldtekter og nærmere 17 000 mord. Mange lever i absolutt fattigdom og har det så ille at få ord kan beskrive det. Kvinner og barn eier ingen rett, funksjonshemmede (bl.a) blir misbrukt. Mange må skaffe vann med livet som innsats, andre går dag ut og dag inn på en fordømt søppeldynge for å finne verdimateriale til livets opphold. Få har tilgang og råd til skole.

Allikevel sitter vi her oppe i Norge og klager på hver minste lille ting...
Vis hele sitatet...
Hva har det med dette eller noe annet å gjøre? Jeg blir gal av slik tulleargumentasjon. Med den elendige retorikken der kan en avfeie absolutt alle problemer og problemstillinger i Norge. Skal en ikke kunne ta opp noe som helst her til lands da, fordi det alltid er verre et sted i Afrika? Jeg "ofrer mange tanker" for mennesker i resten av verden, og det er helt forferdelig trist de tilstander som er. Men det betyr ikke at jeg ikke samtidig kan klage på andre problemstillinger som angår oss i Norge. Du er ikke en usympatisk drittsekk hvis du klager over å ikke ha råd til å spise noe på en hel dag, fordi andre ikke har spist på to. Hvis ingen kan klage uten å ha det verst i hele verden, kommer vi ingen vei med noenting.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Hva er hensikten til utsender av brevet?
Skal hun masjere hjem til h*n, overrekke en signert liste over folk som vil ha han vekk og håpe han flytter?

Hadde noen dukket opp på min dør, kalt meg overgriper og prøvd å kaste meg vekk, hadde jeg gjort alt i min makt for å hevne meg på den personen. Rettslig. Æreskrenkelse på høyeste plan.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Hva er hensikten til utsender av brevet?
Skal hun masjere hjem til h*n, overrekke en signert liste over folk som vil ha han vekk og håpe han flytter?

Hadde noen dukket opp på min dør, kalt meg overgriper og prøvd å kaste meg vekk, hadde jeg gjort alt i min makt for å hevne meg på den personen. Rettslig. Æreskrenkelse på høyeste plan.
Vis hele sitatet...
vel det står i brevet at underskriftene skal gis til myndighetene, sikkert for at det er en komunalleilighet han nettopp har flyttet inn i!

er jo ikke æreskrenkelse når han har forgrepet seg på barn og sitti inne for det
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Vis hele sitatet...
hvis du du spiser et eple og jeg kaller deg eple spiser, krenker jeg din ære da ?
Om du omtaler en person slik at vedkommende blir nedsatt i medborgeres øyne, da har du ærekrenket, irellevant av hva h*n har gjort.
Sist endret av PairADice; 7. mars 2012 kl. 09:54.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Man skal ikke bare tatovere et svart kryss i pannen på alle tidligere kriminelle? Da tror jeg nemlig samfunnet ville blitt helt fantastisk.
Vis hele sitatet...
Ja. Hvis en jente blir overfalt av en mann med et svart kryss i pannen, så er alt bare helt fantastisk!!!!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
I går fikk jeg et brev om at det var en barne overgriper som har flyttet til mitt nabolag i en komunal leilighet i nærheten.

I brevet stod navnet og adressen til fyren og at det var en underskrifts kampanje for å få han fort vekk!, hvordan kan staten sette en overgriper i ett nabolag med barnefamilier ? og er det lovlig å levere sånne brev ?
Vis hele sitatet...
Jeg synes du skal invitere mannen på kaffe før du trekker noen konklusjoner. Jeg tror han har en mye bedre historie å fortelle en de som sendte brevet

Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Jeg synes du skal invitere mannen på kaffe før du trekker noen konklusjoner. Jeg tror han har en mye bedre historie å fortelle en de som sendte brevet
Vis hele sitatet...
Dessuten vil jeg tro at mannen gjerne vil ha noen å støtte seg litt til og snakke med. Jeg vet og vil ikke vite hvordan det er å bli utstøtt som denne mannen blir men det kan ikke være lett. Så ta på deg skoene dine, ring på døra hans og spør om han vil ha en kaffekopp og noen å prate med!
Sist endret av Oransje; 7. mars 2012 kl. 11:23.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Jeg synes du skal invitere mannen på kaffe før du trekker noen konklusjoner. Jeg tror han har en mye bedre historie å fortelle en de som sendte brevet



Dessuten vil jeg tro at mannen gjerne vil ha noen å støtte seg litt til og snakke med. Jeg vet og vil ikke vite hvordan det er å bli utstøtt som denne mannen blir men det kan ikke være lett. Så ta på deg skoene dine, ring på døra hans og spør om han vil ha en kaffekopp og noen å prate med!
Vis hele sitatet...
he he dessverre har jeg ingen sympati for en barneovergriper og har ikke lyst å by han på kaffe
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvis du du spiser et eple og jeg kaller deg eple spiser, krenker jeg din ære da ?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg, uten noen form for bevis for at du har spist eple, kaller deg eplespiser, og prøver å tvinge deg til å flytte på det grunnlaget, ville jeg kalt det æreskrenkelse, ja.

Skjønner heller ikke at myndighetene ville hatt hjemmel i loven til å forvise mannen, på bakgrunn av en underskriftskampanje. Kommunen visste jo at han hadde en fortid, før de plasserte h*n der.
Ta lappen med til politiet, slik at organisator og de som har skrevet under kan bli prosessert gjennom rettsapparatet selv.

Borgervern og stigmatisering av folk som har blitt dømt og sonet er forkastelig og uønsket på alle plan. Er ganske sikker på at INGEN av de som har tatt initiativ eller skrevet under har samtlige fakta om dommen og forholdene rundt, mao blir det en samling med pichfork-bønder som herjer rundt.

....er vel et gjeng med SV-berter med blod på tann som har satt i gang spetakkelet tenker jeg....
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av znapper Vis innlegg
Ta lappen med til politiet, slik at organisator og de som har skrevet under kan bli prosessert gjennom rettsapparatet selv.

Borgervern og stigmatisering av folk som har blitt dømt og sonet er forkastelig og uønsket på alle plan. Er ganske sikker på at INGEN av de som har tatt initiativ eller skrevet under har samtlige fakta om dommen og forholdene rundt, mao blir det en samling med pichfork-bønder som herjer rundt.

....er vel et gjeng med SV-berter med blod på tann som har satt i gang spetakkelet tenker jeg....
Vis hele sitatet...
Viktig å dra med politikk i innlegget ditt, du ødelag det nettopp.

Gz.
Hadde vært morsomt å levere ut slike brev til hele blokka jeg bor i, bare uten en spesifikk adresse.
Sitat av znapper Vis innlegg
Ta lappen med til politiet, slik at organisator og de som har skrevet under kan bli prosessert gjennom rettsapparatet selv.

Borgervern og stigmatisering av folk som har blitt dømt og sonet er forkastelig og uønsket på alle plan. Er ganske sikker på at INGEN av de som har tatt initiativ eller skrevet under har samtlige fakta om dommen og forholdene rundt, mao blir det en samling med pichfork-bønder som herjer rundt.

....er vel et gjeng med SV-berter med blod på tann som har satt i gang spetakkelet tenker jeg....
Vis hele sitatet...
Er kun FRP som har uttrykt ønske om noe slikt i Norge
Dette må jo være definisjonen på hysteri, overgripere vil alltid eksistere og løsningen er ikke å henge de ut offentlig og gi dem (enda) en grunn til å drite i hva samfunnet synes om dem.
Når det er sagt har jeg lite til overs for overgripere, men det gjør dem ikke fritt vilt for oss "perfekte" mennesker.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Ta brevet med til politiet og spør om det stemmer. Hva folk er dømt for er ikke (så vidt jeg vet) underlagt laushetsplikt. En vet aldri. Kanskje er det noen som er oppriktig bekymret for barna, og kanskje er det noen som bare er ute etter å ta vedkommende for noe annet.

Det som er helt sikkert er at overgripere, hvis dette er en overgriper, har ekstremt høy tilbakefallsprosent. Det er ikke så rart siden det er seksuell legning vi snakker om. Hva er eksempelvis sjansen for at en skal gå fra å være homofil til heterofil etter å ha vært noen måneder i fengsel? Ikke særlig stor.

At det er en mann som har "sonet sin straff" og "fortjener en ny sjanse" er en fordømt mager trøst hvis fyren begår nye overgrep mot barna dine. Sårene for dem som blir utsatt for seksuelle overgrep kan være store, og mange sliter med store psykiske problemer i ettertid.

Foreldre som ikke skjermer barna sine mot overgripere utsetter dem for omsorgssvikt, og kan være passivt medvirkende til at overgrep finner sted.
Sitat av BrageP Vis innlegg
Ta brevet med til politiet og spør om det stemmer. Hva folk er dømt for er ikke (så vidt jeg vet) underlagt laushetsplikt. En vet aldri.
Vis hele sitatet...
Kan garantere at det er underlagt taushetsplikt, du får selv ikke hentet din egen vandel (det du er straffedømt for) uten brev fra potensiell arbeidsgiver eller lignende
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Kan garantere at det er underlagt taushetsplikt, du får selv ikke hentet din egen vandel (det du er straffedømt for) uten brev fra potensiell arbeidsgiver eller lignende
Vis hele sitatet...
Slutninger og kjennelser i rettsvesenet er offentlige, så det er ikke noe i veien for at politiet kan fortelle om fyren er dømt for noe.
Slutninger i rettsvesenet er offentlige ja, men i straffesaker sensurer de navn i offentliggjøringen
Sist endret av BaconWeed; 7. mars 2012 kl. 19:37.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Hadde vært morsomt å levere ut slike brev til hele blokka jeg bor i, bare uten en spesifikk adresse.
Vis hele sitatet...
Hehe, stakkars den karen som kom sist til nabolaget da..
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Slutninger i rettsvesenet er offentlige ja, men i straffesaker sensurer de navn i offentliggjøringen
Vis hele sitatet...
Ja, ser ut til at det stemmer: http://www.offentlighet.no/Domstol-p...n-hos-politiet

Men tilbake til det denne saken handler om: Jeg har selv snakket med politiet i en lignende sak, hvor jeg fikk nødvendig informasjon. Og når det dreier seg om små barn er vel sannsynligheten for at politiet skulle lyve for å dekke over for en slik fyr nesten lik null.
Ja, du er veldig truet hvis du virkelig tror enn fyr som har sonet straffen sin virkelig vil risikere og bli dratt tilbake til snikkerbua. vanskelig diskussion uansett. Du kan også ha en feit pedofil mann som heter bjærnar boende rett under deg, sånne ting vet du aldri. Enten så flytter du eller så my du la barna leve uten verden utenfor. Eller bare klag. Ditt valg uansett.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Sitat av znapper Vis innlegg

Borgervern og stigmatisering av folk som har blitt dømt og sonet er forkastelig og uønsket på alle plan. Er ganske sikker på at INGEN av de som har tatt initiativ eller skrevet under har samtlige fakta om dommen og forholdene rundt, mao blir det en samling med pichfork-bønder som herjer rundt.
Vis hele sitatet...
Nå har jo denne personen utført et overgrep, han må tåle og bli sett stygt på eller liggnende. Men selvfølgelig det må jo være sant det som skrives, ellers så er det jo bare helt feil. Men som sagt vis det viser seg at denne mannen er en overgriper, så er det greit å ha en del forholdsregler. Det er ikke akkurat usannsynlig at denne personen ikke kommer til å gjøre det igjen

Mange av dere snakker så mye om dømt og sonet og gjort opp for seg.
Vis man gjort ting som ikke har påført andre skade, så skal jeg være enig i at man gjort opp for seg når man er ute av fengsel. Men vis man har knust ansikte til folk, drept uskyldige, voldtekt, grov vold, grovt ran osv.... Så vil du aldri få noe respekt fra meg eller andre individer innenfor mitt miljø.
Det er det da for f.... ingen(80%av tilfellene) som har satt en pistol mot hodet ditt, og sagt at du skal være helt dust og inkompentent for resten av livet. Når det gjelder Hamar så gjelder dette først og fremst for kjenninger av politiet, vær gang det skjer noe slike syke ting så er det noen kjenninger som er innvolvert.
Blir så mektig lei at slikt avskum skal ferdes fritt bland befolkningen og bare drive med faenskap, plage uskyldige, utføre vold osv.
Det er faktisk ikke forbudt i denne verden og tenke litt logisk og fornuftig.
Faktisk mulig og få seg en jobb uten å hoppe bort på NAV med engang.
Har du en dårlig vennekrets så prøver du og komme deg ut av den.

"A man sooner or later discovers that he is the master-gardener of his soul, the director of his life."
James Allen

OFFTOPIC
Vel når politiet ikke har ressurser eller evne til å utføre sitt arbeid, så man faktisk ordne ting på sin egen måte.
Å vis borgervern er en av de tingene "so fucking be it".
Sist endret av UrbanFreak86; 9. mars 2012 kl. 01:23.
Synes dette blir en alt for dum tråd når TS ikke gidder å ta imot forslag på en god måte engang, og generelt oppfører seg utrolig barnslig..
Spørsmålet er ikke om overgriperen har fått sin straff, men om han har lært at han ikke skal ta på unge barn sine kjønnsorganer mer. Hvem vet om han har gjort det? Er det riktig å gi han en sjanse for å finne det ut?

ÈN sjans, ok. Men etter det er det for seint. Alle vet at man lærer av sine feil. Ellers kan han bo i en gruveleir ett eller annet sted i kina resten av livet. Hvis folk kan komme over frykt for edderkopper, kan han komme over denne trangen også.
Sist endret av Taurean; 9. mars 2012 kl. 01:58.
Det juridiske vil jeg ikke gå inn på, da vil diskusjonen bli for tør, men moralsk er det overhodet ingenting galt med å stigmatisere en som har begått slike overgrep. En må holdes ansvarlig for det man gjør og selv om jeg ofte kan støtte en "andre sjanse", så vil jeg ikke si at dette gjelder for slike mennesker. Man har bevisst ødelagt eller traumatisert et liv, med seksuell tilfredsstillelse som eneste gevinst. Nei! Det er langt viktigere at ikke enda et liv ødelegges enn at denne personen får en ny sjanse. Hvis vi gir ham en ny sjanse risikerer vi å miste et annet menneske som samfunnsressurs.

Så go on.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av Echodius Vis innlegg
Synes dette blir en alt for dum tråd når TS ikke gidder å ta imot forslag på en god måte engang, og generelt oppfører seg utrolig barnslig..
Vis hele sitatet...
hvorfor oppfører jeg meg barnslig ?, er det
barnslig å svare at jeg dessvere ikke vil drikke kaffe eller prate unødig med en overgriper ?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvorfor oppfører jeg meg barnslig ?, er det
barnslig å svare at jeg dessvere ikke vil drikke kaffe eller prate unødig med en overgriper ?
Vis hele sitatet...
nei, men det er barnslig og ikke gi fyren en sjanse. jeg husker på barneskolen hvis jeg sloss med noen så tok det LANG tid før jeg pratet med personen selv om han/hun hadde forrandret seg.

fyren kan ha forrandret seg. og det er bare barnslig og ikke gi han muligheten til og vise at han er en OK fyr...

jeg skjønner også at det kan være skummelt, men hvis det viser seg at han er en OK fyr så slipper du og ha i tankene at du var med og kastet ut en person som kansje sliter veldig etter denne hendelsen ut av nabolaget og inn i et annet et som kansje er litt tøffere og banker opp stakkaren.

jeg mener altså at du skal prate med fyren før du sier at han er en farlig fyr som kommer til og voldta barna dine. alle kan forrandre seg
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Sumpen Vis innlegg
Jeg skjønner selvsagt det, men tror du en voldtektsmann klarer å endre sine striper dersom alle rundt skal stemple ham som en voldtektsmann? Man klarer ikke forlate sin fortid dersom alle rundt deg bidrar til å knytte den til deg for alltid.
Vis hele sitatet...
en overgriper er ikke bare en voldtektsmann, det er en person som aldri burde se dagens lys igjen.

Det er en person med et sykt sykt sykt sykt hode som driver jæveln til å ødelegge barn/ungdommers liv, splitte familier og ødelegge flere liv.

Hvorfor vet jeg dette?

FOR jeg er forbanna, forbannna på den satans liberale holdningen til folk, og det fans andre sjansen til folk, enkelte mennesker tror at fengsel er nok, 3 år i fengsel for overgrep/pedofili? Hva er det for noe slags straff? Det er luksus.
Det ville vært bedre å drepe vedkommende, så ville ikke vedkommende hatt hver en dag stor psykiske vansker.

Her jeg bor, og en sak jeg kjenner til, en stygg satan i 50 årene, kom inn i en familie, var veldig mye frampå og skulle flytte inn med ''dama si''
Fyren var snill som dagen var lang, bare litt aggresjonsproblemer. Hjalp til med biler og var en altmulig mann, tjente godt og godet de rundt seg med penger og reiser, men en person fikk spessielt mye oppmerksomhet, en jente på 14 år.

Han var veldig snill mot henne, og hun ble så glad for det. For hun hadde ikke noe farsfigur i livet sitt, endelig fikk hun noen å se opp til.

Men vet du hva? Vet du hvorfor denne personen var så snill og god? Mot alle og spessielt mot henne?
Det er det som magi, for å gjøre et triks, så avleder du publikum med noe annet.

Det gjorde han. En dag skulle hun til han å vaske, hun gledet seg til å tjene litt penger, det var alt hun ville så hun kunne spare til det hun ønsket seg. Men det var ikke det hun fikk.

hun fikk 4,5 år med hælvete, med skam, selvmordstanker, depresjon, aggresjon, tillitsvansker, unormal hverdag, gunstig humør, falske smil, selvskading, og konstante rop om hjelp, men ingen hørte det.

Jeg var personene som fikk dette fram i dagens lys, Saken er for lengst anmeldt, og står snart for retten.

Og vet du hva? Hun var ikke første offer for overgriperen.

Men overgriperene for alle andre uvitende, var en kjernekar med bare positive sider.

Tenk dere litt om folkens, Det er altfor lett for dere akkurat som politikerne og stå å bare slenge noe, for dere vet ikke hva dere prater om, hva som utløser aggresjon hos dem som kjenner til slike saker som dette.

Jeg blir mildt sagt drapslysten hver gang jeg leser: '' Fyren fortjener en sjanse''

Nei, en rusmisbruker fortjener en ny sjanse, en fyllekjører fortjener en ny sjanse, en ransmann fortjener en ny sjanse, osv.


Drapsmenn, overgripere, pedofile, voldtektsmenne, FORTJENER INGEN NYE SJANSER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sitat av StålSkuff Vis innlegg
nei, men det er barnslig og ikke gi fyren en sjanse. jeg husker på barneskolen hvis jeg sloss med noen så tok det LANG tid før jeg pratet med personen selv om han/hun hadde forrandret seg.

fyren kan ha forrandret seg. og det er bare barnslig og ikke gi han muligheten til og vise at han er en OK fyr...

jeg skjønner også at det kan være skummelt, men hvis det viser seg at han er en OK fyr så slipper du og ha i tankene at du var med og kastet ut en person som kansje sliter veldig etter denne hendelsen ut av nabolaget og inn i et annet et som kansje er litt tøffere og banker opp stakkaren.

jeg mener altså at du skal prate med fyren før du sier at han er en farlig fyr som kommer til og voldta barna dine. alle kan forrandre seg
Vis hele sitatet...
en overgriper er ikke bare en voldtektsmann, det er en person som aldri burde se dagens lys igjen.

Det er en person med et sykt sykt sykt sykt hode som driver jæveln til å ødelegge barn/ungdommers liv, splitte familier og ødelegge flere liv.

Hvorfor vet jeg dette?

FOR jeg er forbanna, forbannna på den satans liberale holdningen til folk, og det fans andre sjansen til folk, enkelte mennesker tror at fengsel er nok, 3 år i fengsel for overgrep/pedofili? Hva er det for noe slags straff? Det er luksus.
Det ville vært bedre å drepe vedkommende, så ville ikke vedkommende hatt hver en dag stor psykiske vansker.

Her jeg bor, og en sak jeg kjenner til, en stygg satan i 50 årene, kom inn i en familie, var veldig mye frampå og skulle flytte inn med ''dama si''
Fyren var snill som dagen var lang, bare litt aggresjonsproblemer. Hjalp til med biler og var en altmulig mann, tjente godt og godet de rundt seg med penger og reiser, men en person fikk spessielt mye oppmerksomhet, en jente på 14 år.

Han var veldig snill mot henne, og hun ble så glad for det. For hun hadde ikke noe farsfigur i livet sitt, endelig fikk hun noen å se opp til.

Men vet du hva? Vet du hvorfor denne personen var så snill og god? Mot alle og spessielt mot henne?
Det er det som magi, for å gjøre et triks, så avleder du publikum med noe annet.

Det gjorde han. En dag skulle hun til han å vaske, hun gledet seg til å tjene litt penger, det var alt hun ville så hun kunne spare til det hun ønsket seg. Men det var ikke det hun fikk.

hun fikk 4,5 år med hælvete, med skam, selvmordstanker, depresjon, aggresjon, tillitsvansker, unormal hverdag, gunstig humør, falske smil, selvskading, og konstante rop om hjelp, men ingen hørte det.

Jeg var personene som fikk dette fram i dagens lys, Saken er for lengst anmeldt, og står snart for retten.

Og vet du hva? Hun var ikke første offer for overgriperen.

Men overgriperene for alle andre uvitende, var en kjernekar med bare positive sider.

Tenk dere litt om folkens, Det er altfor lett for dere akkurat som politikerne og stå å bare slenge noe, for dere vet ikke hva dere prater om, hva som utløser aggresjon hos dem som kjenner til slike saker som dette.

Jeg blir mildt sagt drapslysten hver gang jeg leser: '' Fyren fortjener en sjanse''

Nei, en rusmisbruker fortjener en ny sjanse, en fyllekjører fortjener en ny sjanse, en ransmann fortjener en ny sjanse, osv.


Drapsmenn, overgripere, pedofile, voldtektsmenne, FORTJENER INGEN NYE SJANSER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sitat av f1f16 Vis innlegg
FOR jeg er forbanna, forbannna på den satans liberale holdningen til folk, og det fans andre sjansen til folk, enkelte mennesker tror at fengsel er nok, 3 år i fengsel for overgrep/pedofili? Hva er det for noe slags straff? Det er luksus.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at enkelte mener 3 år er nok? Hvem er det som mener det? 3 år fengsel er minimumsstraffen for å ha samleie med noen under 14 år. Denne minimumsstraffen kan for eksempel brukes som et alternativ til å frafalle all straff dersom personene var "omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling", som det står i Straffeloven § 195. Strafferammen er fengsel opp til 10 eller 21 år avhengig av omstendighetene.

Hva er du mener – når du tar 10 minutter med frisk luft og klarner hodet, slik at du kan tenke utenfor det sannsynligvis velberettigede, men likefullt blendende, sinnet – er et fornuftig alternativ til de 10 og 21 årene som er dagens strafferamme?
Provo: Noen ting i livet bør man ikke klarne hodet for å tenke igjennom. Jeg er enig med f1f16. Å gjøre overgrep mot unge mennesker krever at man tar valget og gjør det, man vet hva man driver med og fortjener en meget høy straff.

Er også enig i at folk som driver med rus, ran og sånne ting kan få sjanser til å bedre seg. Folk som driver faen mot andres liv, og særlig barns, bør ikke få noen nye sjanser, for da vet de at de får flere sjanser senere igjen.
Sist endret av Taurean; 31. juli 2012 kl. 19:47.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Provo: Noen ting i livet bør man ikke klarne hodet for å tenke igjennom. Jeg er enig med f1f16. Å gjøre overgrep mot unge mennesker krever at man tar valget og gjør det, man vet hva man driver med og fortjener en meget høy straff.
Vis hele sitatet...
Man burde ikke tenke igjennom strafferammer og forbrytelser, men heller handle på impuls? Det høres jammen ut som et godt fundament for en rettsstat fra før romerrikets tid.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
@f1f16:

Forklar da hvordan flere av OFRENE også synes de burde få en ny sjanse?

Det er flere som har blitt voldtatt (også mindreårige) som faktisk mener at andre burde få en sjanse.


Og samtidig, du skriver "pedofile", visste du at pedofili er en seksuell legning, ikke en forbrytelse?

Personen kan selv velge om han ønsker og ta valget og gjøre forbrytelsen pedofili, men selve konseptet med å være tiltrukket til mindreårige er ikke ulovlig, så er dette personer vi bare burde kaste bort?

Og mordere, for du vet at bjarne fra oslos gater som ble voldtatt hver eneste mandag av Onkel Bob, og banket opp dagen etterpå av foreldra sine mens han ble dopet av mafian på hjørnet virkelig ikke hadde noen grunn til å drepe.

Se, dør, gå ut av den og slapp av, dine meninger er ikke enstemmige med flertallet.
Dette vil jeg påstå er en utrolig vanskelig sak og bedømme hva som ville vert rett og gale.
Om overgriperen faktisk har endret seg og blitt rehablitert er det jo selvfølgelig utrolig kjipt om han ikke skal få en kjangs til, men er det verdt og ta risken? Skal TS være grei nok til og gi fyren en ny kjangs der det er muligheter for at lillesøsteren hans kan bli ett offer for hans syke gjerninger?
Og dere som argumenterer med at; ''fyren har tatt sin straff, la han være i fred'' osv er jo 90% av tilfellene helt på jorde.
Straffen for overgrep i Norge er latterlig lav, det er faktisk større gjennomsnitts straff for og dyrke cannabis enn overgrep mot jenter, altså datter, barnebarn og søster til noen der ute som er over 16år.
Så ja, fyren har tatt straffen han får av domstolen, men enn kan faen meg ikke kalle 5år (vanlig i overgrepssaker) for rett straff!
[quote=f1f16;2655325]
Drapsmenn, overgripere, pedofile, voldtektsmenne, FORTJENER INGEN NYE SJANSER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!/QUOTE]

Herregud mann, slapp av!

Ellers mener jeg, som de fleste andre her, at dere skal se an fyren og gi han en sjanse. Det siste han trenger er en underskriftskampanje mot seg. Hvor skal mannen reise da? Er få nabolag det ikke er barnefamilier.

Dere burde selvsagt passe barna/småsøsknene deres, men det burde dere strengt tatt gjøre uansett. Det fins flere overgripere enn de som er dømt, så for alt du vet kan det være flere overgripere i nabolaget ditt.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Man burde ikke tenke igjennom strafferammer og forbrytelser, men heller handle på impuls? Det høres jammen ut som et godt fundament for en rettsstat fra før romerrikets tid.
Vis hele sitatet...
Hvis noen dreper, eller voldtar, datteren din .. stopper du opp, setter hånden til haken og "jaja, la meg nå tenke meg om i ti minutter så kanskje jeg kommer på bedre tanker" mens du smiler pent mot solen?

Jeg tror ikke det. Jeg hadde ikke gjort det.
Sist endret av Taurean; 31. juli 2012 kl. 20:16.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis noen dreper, eller voldtar, datteren din .. stopper du opp, setter hånden til haken og "jaja, la meg nå tenke meg om i ti minutter så kanskje jeg kommer på bedre tanker" mens du smiler pent mot solen?

Jeg tror ikke det. Jeg hadde ikke gjort det.
Vis hele sitatet...
Dette handler ikke om hva jeg personlig ville gjort i en offersituasjon, og mens det er over snittet smakløst av deg å snakke om drap av mine barn, så skjønner jeg at du ikke helt forstår at dette handler om en rettsstat.

Straffeutmålingen skal ikke skje som en hevn, men heller som en balanse mellom allmennpreventiv, rehabiliterende og samfunnsbeskyttende effekt. Da må straffeutmålingen stå i sammenheng med andre forbrytelser av lignende natur, og vi må tenke nøye etter hvordan strafferammene skal være for å sikre det best mulige utfallet, også for lovbryteren.

Vi skal ikke sette rettsprinsippene til side fordi forbrytelsen er grusom - tvert imot er det nettopp der rettsprinsippene er viktigst.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Dette handler ikke om hva jeg personlig ville gjort i en offersituasjon, og mens det er over snittet smakløst av deg å snakke om drap av mine barn, så skjønner jeg at du ikke helt forstår at dette handler om en rettsstat.

Straffeutmålingen skal ikke skje som en hevn, men heller som en balanse mellom allmennpreventiv, rehabiliterende og samfunnsbeskyttende effekt. Da må straffeutmålingen stå i sammenheng med andre forbrytelser av lignende natur, og vi må tenke nøye etter hvordan strafferammene skal være for å sikre det best mulige utfallet, også for lovbryteren.

Vi skal ikke sette rettsprinsippene til side fordi forbrytelsen er grusom - tvert imot er det nettopp der rettsprinsippene er viktigst.
Vis hele sitatet...
Det handler om hva du mener jo, fordi din mening er like viktig som alle andres i samfunnet. Og for å kunne gjøre seg opp en riktig mening, må man sette seg inn i et offers tilfelle, og offerets familie.

Alt kan jo forsvares når du snakker som du gjør. Alt kan liksom snakkes rundt og trilles rundt en lillefinger, men det er ikke alltid riktig å gjøre det. Riktig som i sunn fornufts forstand. Ikke lovens eller jusens.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det handler om hva du mener jo, fordi din mening er like viktig som alle andres i samfunnet. Og for å kunne gjøre seg opp en riktig mening, må man sette seg inn i et offers tilfelle, og offerets familie.
Vis hele sitatet...
Ja, hensyn til de etterlatte er en del av strafferammene og straffeutmålingene som skjer i norsk rett. Hensynet til forbryteren og det øvrige samfunnet er også ting som tas med i bildet. At vi skal sette oss inn i offerets situasjon er ikke det samme som at vi skal gjøre det offeret føler er riktig. Dette er det vi gjerne kaller "den moderne sivilisasjon" og blir ofte sies å starte med romerretten under nettopp romerriket. Jeg tror du kanskje er noe sent ute i forhold til å snu den utviklingen.


Alt kan jo forsvares når du snakker som du gjør. Alt kan liksom snakkes rundt og trilles rundt en lillefinger, men det er ikke alltid riktig å gjøre det. Riktig som i sunn fornufts forstand. Ikke lovens eller jusens.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager at dette debattforumet tydeligvis er for akademisk for deg, men hvis målet ditt er å skrive sinte innlegg om hva som "burde gjøres" uimotsagt kan jeg kanskje anbefale deg f.eks. vgd. Innenfor den lovgivende og dømmende makt er det stort sett argumentasjon og analyse som gjelder fremfor impulser, så da nytter det ikke med holdningen om at enkelte ting ikke skal tenkes igjennom.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Ja, hensyn til de etterlatte er en del av strafferammene og straffeutmålingene som skjer i norsk rett. Hensynet til forbryteren og det øvrige samfunnet er også ting som tas med i bildet. At vi skal sette oss inn i offerets situasjon er ikke det samme som at vi skal gjøre det offeret føler er riktig. Dette er det vi gjerne kaller "den moderne sivilisasjon" og blir ofte sies å starte med romerretten under nettopp romerriket. Jeg tror du kanskje er noe sent ute i forhold til å snu den utviklingen.
Vis hele sitatet...
Sånn som du skriver, det er ikke rart det blir flere og flere kriminelle og overgripere .....


Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg beklager at dette debattforumet tydeligvis er for akademisk for deg, men hvis målet ditt er å skrive sinte innlegg om hva som "burde gjøres" uimotsagt kan jeg kanskje anbefale deg f.eks. vgd. Innenfor den lovgivende og dømmende makt er det stort sett argumentasjon og analyse som gjelder fremfor impulser, så da nytter det ikke med holdningen om at enkelte ting ikke skal tenkes igjennom.
Vis hele sitatet...
Det er ikke for akademisk. Det som plager meg, er at sånne som deg syns det er greit at en gammel, bitter, ekkel mann skal slippe billig unna med å kjøre kukken sin inn i ei 13 år gammel jente (snakker ikke om enkelttilfeller her om jeg tråkker på noens tær) mot hennes vilje, etter å ha vunnet tilliten hennes med sjarm og penger. Altså utnyttelse. For det er det du sitter og forsvarer, at sånne skal "resosialiseres". De burde i det minste vært kastrert.

Jeg er stolt av norge og at vi har et velfungerende rettsapparat, men overgripere og drapsfolk slipper altfor lett unna! Håper du er enig i den da.
Sist endret av Taurean; 31. juli 2012 kl. 21:37.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Ja, hensyn til de etterlatte er en del av strafferammene og straffeutmålingene som skjer i norsk rett. Hensynet til forbryteren og det øvrige samfunnet er også ting som tas med i bildet. At vi skal sette oss inn i offerets situasjon er ikke det samme som at vi skal gjøre det offeret føler er riktig. Dette er det vi gjerne kaller "den moderne sivilisasjon" og blir ofte sies å starte med romerretten under nettopp romerriket. Jeg tror du kanskje er noe sent ute i forhold til å snu den utviklingen.


Jeg beklager at dette debattforumet tydeligvis er for akademisk for deg, men hvis målet ditt er å skrive sinte innlegg om hva som "burde gjøres" uimotsagt kan jeg kanskje anbefale deg f.eks. vgd. Innenfor den lovgivende og dømmende makt er det stort sett argumentasjon og analyse som gjelder fremfor impulser, så da nytter det ikke med holdningen om at enkelte ting ikke skal tenkes igjennom.
Vis hele sitatet...
Sex overgrep er ille, men det er langt fra det verste som kan skje. Jeg mener serieovergripere bør dømmes til behandling ved slutten av fengselsstraffen. Straffen kan være som nå, men at man dømmes til, kanskje, ti års behandling etterpå. I perioden med behandling er man en tid på en litt åpnere institusjon med bedre forhold, så overføres man gradvis tilbake til samfunnet.

Jeg syntes ikke overgripere skal settes i gapestokk. Når straffen er sonet og behandlingen går over i åpen fase bør de få muligheten til å starte et nytt liv , gjerne under et nytt navn.

Jeg syntes også at flere narkomane bør dømmes til lange (10 år) tvangsbehandlinger på lukket, men komfortable institusjoner, gjerne en øy eller noe slikt. De vil ikke kunne dra derfra på 10 år eller bestille rusmidler, men de vil ikke behandles som kriminelle.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Sånn som du skriver, det er søren ikke rart det blir flere og flere kriminelle og overgripere .....
Vis hele sitatet...
Hvis du skal antyde at den moderne rettsstaten produserer overgripere foreslår jeg at du kommer med statistisk signifikante datasett som peker i den retningen. Hvis du ikke er i stand til å forstå eller delta i diskursen med noe annet enn anklager så sier det mer om deg enn om meg.

Det er ikke for akademisk. Det som plager meg, er at sånne som deg syns det er greit at en gammel, bitter, ekkel mann skal slippe billig unna med å kjøre kukken sin inn i ei 13 år gammel jente (snakker ikke om enkelttilfeller her om jeg tråkker på noens tær) mot hennes vilje, etter å ha vunnet tilliten hennes med sjarm og penger. Altså utnyttelse. For det er det du sitter og forsvarer, at sånne skal "resosialiseres". De burde i det minste vært kastrert.
Vis hele sitatet...
Ja, overgripere bør resosialiseres hvis de har blitt rehabilitert. Jeg tror ikke det er mulig for alle overgripere, og det er ikke alle overgrep som skyldes psykiske lidelser som f.eks. pedofili. I noe fall vil det utmåles straffer opptil 21 år, som fortiden er maksstraff i norske rettssystemer. Det er ikke noe i veien for å ha strenge straffer, men det må springe ut av en grundig forståelse av overgrep, overgriperen og deres plasser i samfunnet. Populært kalt "å tenke igjennom ting".

Hva jeg mener om straffegrensene er i bunn og grunn irrelevant fordi jeg gikk inn i denne debatten kun fordi du skrev at man ikke burde tenke etter når det kom til overgrep. Det er i bunn og grunn et forslag om å forkaste rettsstaten og sende oss over tusen år tilbake i tid. Hverdagsfascisme fra folk som ikke forstår bedre skal aldri tolereres.

Jeg ser helst at du toner ned språkbruken i forhold til seksuelle overgrep her, siden det kan være relativt ubehagelig for folk som har blitt utsatt for overgrep.
Beklager har ikke lest alt men min menig er att alle har rett på en sjanse. Trodde hele poenget med norsk fengsel var rehablitering. Se helder situasjonen ann, om han er stille og ikke gjør stort, ser jeg ikke problemet med att han bor der han bor. Om dere syns han oppfører sei ekkelt osv kan dere evt ta kontakt med NAV og si det kanskje ikke er så lurt att han bor der.
Sårt tema dette her. Jeg er til dels enig med begge "parter", de fleste fortjener en ny sjangse. Noen.. fortjener ABSOLUTT IKKE en ny sjangse.

Jeg forstår godt, svært godt, sinnet og reaksjonen til f1f16. Hvorfor? Vel, har du lest de postene jeg har kommet i skade for å skrive i andre tråder som omhandler lignende saker der jeg har blitt i overkant følelsesmessig involvert, eller tilfeldigvis vet hvem jeg er og kjenner meg svært godt så forstår du hvorfor jeg er enig med denne personen.

Overgrep / voldtektssaker har, som de fleste andre ting, forskjellige alvorlighetsgrader. Enkelte mennesker fortjener å bli brent levende, sakte men sikkert, med så store smerter som på noen måte mulig.

Enkelt mennesker er rett og slett ONDE, PILLRÅTNE DJEVLER! Men dette er de aller færreste. Det store flertallet fortjener faktisk en ny sjangs, og det synes jeg de skal få.


Vær så snill og ikke døm denne personen før du vet hva det faktisk er snakk om. Det kan være en bagatell som på et punkt ble blåst totalt ut av proposjoner, eller det kan være at han er en faktisk overgriper. Nøkkelord: KAN.


Forøvrig: Ro ned språkbruken, eller ordlegg litt annerledes er du grei, Taurean.
Sist endret av Lille Nikotin; 31. juli 2012 kl. 23:42.
Skrev et innlegg litt tidligere men det ble tydeligvis sletta.

Litt av det jeg skrev var: Greit, jeg vet jeg kunne tona det ned, men sannheten er ofte vond. Og jeg håper vi kan alle ihvertfall være enige i at enhver overgriper fortjener mye mer straff enn det som er i dag.

Uansett hvordan det skjedde, hvor, når, hvor overgriper kommer fra, hvilken fortid ... overgrepet har skjedd og straffen må være lik. Man vet det er galt og man gjør det for det.
Sist endret av Taurean; 31. juli 2012 kl. 23:48.
Lurer på om de som argumenterer med at vedkommende har sonet sin straff og fortjener en ny sjanse hadde ment det samme om de fra Alvdal-saken flytter inn i nabolaget deres om noen år.

Man tar ikke sjanser når det kommer til sine egne barn.

Mener dog selvsagt at det er idiotisk å levere ut slike brev.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Skrev et innlegg litt tidligere men det ble tydeligvis sletta.

Litt av det jeg skrev var: Greit, jeg vet jeg kunne tona det ned, men sannheten er ofte vond.
Vis hele sitatet...
Sannheten er ofte HELVETES vond, skal jeg si deg. Det er nettopp derfor jeg ba deg jekke det ned litt.

Å diskutere det er én ting, noe helt annet blir det når man nærmest gjør alt man kan for å rive opp gamle sår.


Forøvrig er jeg enig med deg. Overgrep / voldtekt burde hatt en LANGT strengere strafferamme.
Sist endret av Lille Nikotin; 31. juli 2012 kl. 23:52.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Sannheten er ofte HELVETES vond, skal jeg si deg. Det er nettopp derfor jeg ba deg jekke det ned litt.

Å diskutere det er én ting, noe helt annet blir det når man nærmest gjør alt man kan for å rive opp gamle sår.


Forøvrig er jeg enig med deg. Overgrep / voldtekt burde hatt en LANGT strengere strafferamme.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er om en strengere straff ville hatt noen effekt.

Ville det gjort situasjonen bedre for de pårørende? Og i så fall på hvilken måte? Og kan dette dokumenteres? (altså strengere straffer gjør det lettere for de pårørende å komme over tragedien?)

Ville det hatt en prevantiv effekt? Eller er det rimelig å anta at folkene som er i stand til å gjøre en slik handling ville gjort det uansett om han fikk 21 års fengsel - eller 40 år?

Ville det hatt en større rehabiliterende effekt? Og har vi ikke egentlig allerede forvaring om vi mener personen er en fare for samfunnet og trenger lengre rehabilitering?

Personlig har jeg egentlig liten tro på at noe særlig strengere straffer vil ha en stor effekt - og da mener jeg vi ikke har noen grunn til å øke straffen. Som sagt tidliggere skal aldri straff gies fordi man ønsker hevn - men man skal ta hensyn til de pårørende. Og da i størst grad for å kunne hjelpe de med å få en closure. Og jeg er spendt på om noe spesielt strengere straffer enn det vi har i dag faktisk ville hjulpet mye.