Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3712
Hei. For tiden så har jeg dyrket frem 7 forskjellige chili planter, og har 48 stykk til sammen på gjesterommet.

Nå begynner de å bli store, og en del med pods. Så jeg tenkte å selge unna litt.

Derimot så var det én som fortalte meg at dette var ulovligt, på lik linje som om jeg skulle ha solgt hjemmeslaktet kjøtt på bygda.

Er det noen av dere som vet om dette stemmer? Jeg har prøvd å finne info, men det nærmeste jeg kom var at det var strenge regler for privatimport av frø, samt at man ikke kan selge frø videre.
Såvidt jeg kunne se må det bare være friske planter uten lus og sprøytemidler, etc. Men her er det en del å lese:
https://www.mattilsynet.no/planter_og_dyrking/
Vet ikke hvor relevant det som står der er for en hobbygartner, men man kan vel ringe de (mattilsynet, altså) og høre?
Jeg er interessert. Hvor bor du?
Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Jeg er interessert. Hvor bor du?
Vis hele sitatet...
Jeg og. Pm om det er på Østlandet.
God ide å ringe mattilsynet

Så artig at du er interessert, men jeg oppgir desverre ikke bosted og personalia her pga. Andre tråder der jeg ikke kan risikere å bli gjenkjent.

Derimot så kan jeg gi deg gode råd om du vil prøve å dyrke selv, siden det er relativt enkelt, og raskt nok. Planter du nå, så får du podgivende planter før sommeren er over��
Du vil finne følgende av interesse: Lokalmat – registrering og godkjenning

Sitat av mattilsynet.no
Unntak frå krav til registrering av primærproduksjon

Du treng ikkje registrera deg dersom du berre tilfeldig leverer råvarer frå primærproduksjon direkte til sluttforbrukar. Du treng heller ikkje registrera deg dersom du som jeger berre leverer små mengder haredyr eller fuglevilt direkte til sluttforbrukar eller til lokal detaljist som omset direkte til sluttforbrukar.
Vis hele sitatet...
Der jeg kommer fra (Huttiheiti) er det ingen som legger seg borti om jeg selger en kasse salat til naboen eller om han bytter det mot litt småvilt. Regelverket er ganske avslappet rundt sånn småhandel. Det er først når du slår deg opp som produsent eller skal drive gårdsutsalg at du må begynne å registrere deg og gjøre litt mer ut av det.

Dog, uansett om du er stor eller liten er du ansvarlig for at det du selger eller gir fra deg ikke er forgiftet eller fult av patogener: Næringsmiddelhygiene ved produksjon av vegetabiler kan derfor være lur å skumme gjennom.

Det var forøvrig en god idé å ringe Mattilsynet også. Jeg ser mye hat mot dem her på forumet, men de er der av en grunn og vil gi deg den informasjonen du behøver.

(Jeg har for øvrig en venn som er levende opptatt av chilli. Det er en sann glede å få alskens hjemmelaget hot sauce eller syltede habaneros av henne. Jeg ser fram til jul og bursdag for da vet jeg det vanker noe hjemmelaget digg. Hva med å bli verdens mest ettertraktede venn og lag godsaker til alle dine venner og kjente av plantene dine?)
Sist endret av Svartbak; 10. januar 2019 kl. 10:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da har jeg tatt en prat med Mattilsynet, og det de legger vekt på er at frøene må være godkjente, og import av planter krever en tilstandsrapport av et slag.

Næringsmiddelhygiene ble nevnt flere ganger.

Salg av planter/chilli privat skulle ikke være noe problem så fremst det ikke er en betydelig mengde, og vil da regnes som en hobby.

Starter man et enkeltmannsforetak blir det straks værre.

Haha jeg har 12 Carolina Reaper og en del Red Savina Habanero som jeg hadde tenkt å dele ut til venner

Ellers så har jeg Black Pearl, Thai ornamental, Rainbow ornamental, Bhut Jolokia, og noen Naga typer, samt "vanlig" rød chilli. Det var vell flere en 7 typer jeg hadde da

Jeg kunne godt ha tenkt meg å lage en hot sauce. Dette er første gang jeg dyrker chilli, og jeg gikk vell kanskje litt over styr når jeg plantet frøene.

Har også en del frukt og bærgivende bonsai planter på gang, men tror jeg kan se langt etter frukt med det første.
Har selv 2 avocadoplanter og en nyspiret mango på 5-6cm. Utrolig trege planter hehe. Avocadoen er vel 4mnd pluss og er ca 15cm med kun et stort bladpar og et lite.

Åssen lys bruker du ts?

Bruker bare kjøkkenbenken her.
Sist endret av Kutulu; 10. januar 2019 kl. 20:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kutulu Vis innlegg
Har selv 2 avocadoplanter og en nyspiret mango på 5-6cm. Utrolig trege planter hehe. Avocadoen er vel 4mnd pluss og er ca 15cm med kun et stort bladpar og et lite.
Vis hele sitatet...
Tviler på at du noen gang får en moden avokado på de trærne, de er mest sannsynlig (funksjonelt) sterile. De er flotte å ha i vinduet da, nydelige, brede blader.

Avokado må ha spesielle jordforhold (masse nitrogen), rikelig tilgang på pollinatorer og blir podet før de bære frukt. I områder der avokado dyrkes, klarer de under gode forhold å få 5 år gamle trær til å bære frukt, men 7+ år er ikke uvanlig.

I tillegg til dette er avokado en toårig plante, slik at et modent tre med full oppvartning kun bærer frukt annenhvert år.
Sist endret av Svartbak; 10. januar 2019 kl. 21:26.
Ja det er kjempefine planter. Grønne og brede som sagt. Det er ikke mange stener som spirer dog, kun 2 av 10. Så 20% lettere sagt.
Mango frøet derimot kom opp etter 14 dager.

http://gromagasinet.no/magasin/2016/9/13/hvordan-man
Sist endret av Kutulu; 10. januar 2019 kl. 23:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kutulu Vis innlegg

Åssen lys bruker du ts?

Bruker bare kjøkkenbenken her.
Vis hele sitatet...
Har brukt en 600w MH pære så langt, sammen med et dyrketelt de første måndan. Etterhvert ble plantene for store til å være i telt, så tok plantene ut av teltet og hang opp lyset fra taket.

Kjøpte også en sånn der rull med reflekterende materiale til å ha på vegger og tak.

Kanskje litt overkill for å dyrke chilli?
Hehe. Dødskult. Inspirerende. Du må prøve deg på en mango. Må ta meg en tur på plantasjen å kjøpe no chili frø her.
Har sett mange som legger ut annonnser med bilder på små tomatplanter osv. på kjøpe/selge grupper på facebook. Det kan jo være en ide