Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2120
Jeg må jo selvfølgelig snart finne ut hva jeg skal studere og lurer på hva dere har studert og hvor?
Fortell gjerne om stedet og skolen, hva faget går ut på og slike ting.

Takker for svar!


[COLOR="Olive"]//Jeg fant ingen lignende tråd.[/COLOR]
Foreslår at folk skriver utfyllende for at innleggene skal leve. Ingen bryr seg om du studerte på UiO hvis du ikke forteller hva du gjorde, erfaringer og lignende. Du bør ha med studiested, utdanningstype, hva studiet gikk ut på og eventuelt erfaringer etter endt utdanning.
Snart finne ut? Opptaket er jo over for dette skoleåret såvidt jeg vet.

Men for å holde tråden i gang:

Studerer på Høgskolen i Lillehammer. Skal bli vernepleier!

HiL er en fin skole, det er mange sprekinger generelt i Lillehammer, da det er idrettsskole ved hoppbakken. Kjønnsfordelingen på skolen er så godt som 70-30, med jenter i flertall.

Det er en del flinke lærere og veldig åpne folk generelt, så det er lett å få nye venner.

Minuset er vel at det er totalt kaos ved studiestart da det er birkebeinerrenn samme helg som studiestart. Og, så klart er det jo boligkøer ut av en annen verden rundt disse tider. Kort og godt, lillehammer er rått
Jeg studerte ved NTNU for å bli Sivilingeniør i fysikk og matematikk. Jeg valgte spesialisering innen Industriell matematikk med fokus på numerikk i fagvalg.

Trondheim er en fin studieby, selv om det kan bli i overkant mye rølp og selvfeiring hos deler av studentmassen. Flinke forelesere og greit utvalg av fag. Ikke noe problem å få relevant sommerjobb underveis og ved endt utdanning trengte jeg ikke å søke på noen stillinger for å få mange interesserte arbeidsgivere i diverse sektorer. God linjeforening som gir et godt sosialt miljø, også for folk som ikke trenger å være full hele tiden.

Studiet består i to år med generell innføring i grunnleggende matematikk, informatikk og fysikk, med en del pliktfag av typen økonomi og kjemi. Deretter spesialiserer man seg innen teknisk fysikk, biofysikk eller industriell matematikk avhengig av interesser. På industriell matematikk får man først en del mer teoretiske mattefag, videregående statistiske emner og en del programmeringsfag rettet mot algoritmer og vitenskaplig programmering.

Videre kan man velge fag ganske fritt, så jeg samlet med meg alt som handlet om numerikk (eller matematikk i samråd med datamaskiner) pluss noen fag fra datateknikk. Og så skrev jeg mastergrad for en ekstern bedrift. A++ would study again.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Bachelor ingeniør - mikro og nanoteknologi ved høyskolen i Vestfold.
Begynner på andre året nå.

Fin skole, kule lærere, og ganske morsom linje igrunn. Dog problemer med lite jobbmuligheter etter kun fullført bachelor though, så må nok bli mastergrad på meg hvis jeg har lyst på en jobb med det første.

Førsteårsingeniørene har mange fag felles, så man blir kjent med folk fra andre linjer ganske fort.
Skolen er også ganske fin, men kantina suger eselballer. Har sett bedre kantiner på de fleste videregående skoler jeg har vært innom.

Flytter opp til noen nybygde studenleiligheter som ligger rett forsiden av skolen den 15 august og gleder meg til det. Blir nok mye mer sosialt der oppe enn hvor jeg bor nå.
Sist endret av Bombasa; 25. juli 2012 kl. 12:59.
Beast
Deximus's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mussgaas Vis innlegg
Snart finne ut? Opptaket er jo over for dette skoleåret såvidt jeg vet.

Men for å holde tråden i gang:

Studerer på Høgskolen i Lillehammer. Skal bli vernepleier!

HiL er en fin skole, det er mange sprekinger generelt i Lillehammer, da det er idrettsskole ved hoppbakken. Kjønnsfordelingen på skolen er så godt som 70-30, med jenter i flertall.

Det er en del flinke lærere og veldig åpne folk generelt, så det er lett å få nye venner.

Minuset er vel at det er totalt kaos ved studiestart da det er birkebeinerrenn samme helg som studiestart. Og, så klart er det jo boligkøer ut av en annen verden rundt disse tider. Kort og godt, lillehammer er rått
Vis hele sitatet...
Søknadsfristen er vel 15 april eller noe neste år, så det gir meg 9 måneder, det virker lenge, men plutselig står du der og aner ingenting..
Jeg begynner på en NTNU om 3 uker på sivilingeniør i Energi og Miljø. Dette var andrevalget mitt bak Industriell økonomi og teknologiledelse, min plan pdd er å gå to år på emil og så søke meg over på indøk. Men det er fullt mulig at denne planen forandrer seg mtp at jeg alt jeg vet om NTNU og siv.ing er det jeg har lest på ntnu.no og litt jeg har hørt av ymse studenter.
True phreak.
Studerer Petroleumsfag ved NTNU, har valgt studieretning Petroleumsteknologi, med fordypning i Borehullsteknikk (begynner 4. året til høsten).

Trondheim som studieby har jo et godt rykte på seg, som ivioynar har sagt litt om, så jeg hopper over det punktet.

Studiet består, som de andre sivilingeniørstudiene av to år med mye matematikk, kjemi, fysikk og liknende grunnfag, før man velger studieretning (petroleumsteknologi eller petroleumsgeologi) til 3. året, før man velger fordypning 4. året med en del valgfag.

Studiet som sin helhet bærer preg av at forelesermassen på instituttet (IPT, Institutt for Petroleumteknologi / PTS, Petroleumteknisk Senter) er tett knyttet til næringslivet, og har mye erfaring innenfor sine respektive felt. Mye kunne vært forbedret, men foreløpig synes jeg det er en interessant og nevenyttig studieretning. Vi som holder til på PTS/IPT får egne lesesalsplasser på lukkede kontor fra og med 3. året, noe som er utrolig kjekt. Vi blir også vartet opp med middager og alkohol under bedriftspresentasjoner (som alle andre sivilingeniørlinjer) titt og ofte. Vi som går petroleumsteknologi nyter også godt av gode lønnsbetingelser når vi kommer ut: Det utdannes såpass få av oss på landsbasis at etterspørselen i næringslivet er høy. 97% av oss har jobb ett halvt år etter endte studier, og gjennomsnittlig startlønn ligger rett oppunder 570 000kr (intern statistikk frigitt av instituttet).

I tillegg er studiemiljøet og samholdet veldig godt.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg begynner på en NTNU om 3 uker på sivilingeniør i Energi og Miljø. Dette var andrevalget mitt bak Industriell økonomi og teknologiledelse, min plan pdd er å gå to år på emil og så søke meg over på indøk. Men det er fullt mulig at denne planen forandrer seg mtp at jeg alt jeg vet om NTNU og siv.ing er det jeg har lest på ntnu.no og litt jeg har hørt av ymse studenter.
Vis hele sitatet...
Både indøk og nanotek er motestudier, jeg ville ikke sett meg blind på inntakskravet, det sier ingenting om kvaliteten på studiet.
Sist endret av Orph; 25. juli 2012 kl. 13:38.
Jeg studerer i Tromsø hvor jeg holder på å ta en master i Informatikk. Jeg flyttet hit fra Kristiansand og kjente ingen i byen før jeg begynte - men som med de fleste studentbyer kom man lett inn i en studentmiljø og fikk seg nye gode venner. Siden universitetet er veldig stort i forhold til den totale folkemassen i byen så merkes det veldig studentby, og det er mye liv ute når studentene drar ut - men om sommeren er det fort ganske mer dødt.

Byen i seg selv er og bra. Om man klarer å finne en interesse for litt natur har man veldig gode muligheter for f.eks. fjellturer på helt fantastiske fjell rundt her.

Når det kommer til selve studiet er eg mer enn fornøyd. Masse gode forlesere, og siden fakultetet jeg er på er relativt lite sammenlignet med på de andre universitetene får man en veldig god kontakt med foreleserene. Disse kan man når som helst besøke på kontoret for å ta en kopp kaffe og spørre om hjelp med eventuelle oppgaver man jobber med. Akkurat dette med den gode kontakten med foreleserene er det jeg har satt mest pris på med studiet.

Det er heller ikke noe problem å få relevante sommerjobber innenfor informatikk her; i hvertfall ikke etter man er ferdig med 3 år. Både gode muligheter for sommerjobb i privat sektor og masse prosjekter man kan jobbe med om sommeren på universitetet - som en slaks assistent.

Det jeg vil si er negativt med Tromsø er at utvalget av fag på masternivå er litt lite - og det er ikke alltid man får valgt de valgfagene man ønsker å ta siden de kun går hvert 2. år.