Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2300
Hei.

Jeg og noen andre har blitt anmeldt for et innbrudd der det eneste som ble ødelagt var inngangsdøra. (Tyvgodset ble levert tilbake.) For en stund tilbake fikk en av oss en sms fra huseier om at vi skulle slippe unna anmeldelse om vi betalte døren som kom på 16 000,-. Dette ble ikke gjort da ikke alle var like villig til å gjøre dette.

Har nå blitt rusfri og ønsker å slipper denne anmeldelsen. Jeg tenker på å kontakte huseieren og beklage for det som har skjedd samt spørre om det i samråd(møte) med politi at jeg betaler mine 4000,- cash kontant mot at han trekker anmeldelsen på stedet.

Har fått tilståelsesdom, og det kommer ikke opp i noe rett før til høsten.

Er det noen som har opplevd lignende "mekling"? Ønsker ikke å gjøre dette privat da jeg er redd for at anmeldelse ikke trekkes.
Problemstillingen jeg ville hatt om du kom til meg ville vært om du var lei deg for det du/dere/de hadde gjort og ville gjøre opp for deg, eller om du var lei deg for å være anmeldt.

Jeg ville troppet opp, beklaget hendelsen og betalt pengene jeg var skyldig, og ikke nevnt anmeldelsen. Er han en skikkelig kar da så nevner nok han det. Trekkes den ikke er det et fint kort å spille med i retten at man faktisk har angret seg, beklaget og gjort opp sin del av skadeverket.
Mye som føre til anmelderes er fordi vedkommende ikke trur eller føler at han/ho som gjorde hæverk, ikke kan eller vil betale tilbake eller slippe unna, ta kontakt og vær kjempe normal i oppførselen (legg deg flat) og ikke gi han en dårlig inntrykklese at du ikke vil betale (gjøre opp)
Så kan dere ordne en avtale mellom dere, du som var med den innbruddet burde ta hele støtten, selv om det er urettferdig men vil du ut av politidritten så ta det som en mann.

Edit: Det er en start på en rusfri verden, der hvor du ordne opp med fortiden og ikke ta kontakt med de andre folkene, dem betaler aldri tilbake også får du noe å være stolt over, som du faktisk kan ha god samvittighet for

Lykke til
Sist endret av justastonedhuman; 20. juli 2012 kl. 19:58.
Trådstarter
Jeg er faktisk oppriktig lei meg for det som er blitt gjort. 4000,- kroner er kjipe penger å gi i fra seg når jeg uansett må betale erstatning for døra senere, syns nå jeg.

Skjønner hvor egoistisk det kunne virke. Hadde ikke inntekt på denne tiden så derfor kunne jeg ikke benytte meg av den muligheten. Ingen andre gjorde det heller.
Sitat av Creat1ve Vis innlegg
Jeg er faktisk oppriktig lei meg for det som er blitt gjort. 4000,- kroner er kjipe penger å gi i fra seg når jeg uansett må betale erstatning for døra senere, syns nå jeg.

Skjønner hvor egoistisk det kunne virke. Hadde ikke inntekt på denne tiden så derfor kunne jeg ikke benytte meg av den muligheten. Ingen andre gjorde det heller.
Vis hele sitatet...
4000 tusen for å sleppe politi helvete? hadde faen betalt 20tusen for å sleppe rullebladet mitt på cannabis.
Skaff deg en jobb, så blir plutselig 4000 ikke mye penger
Om du betaler 4000,- i dag så har du jo betalt 4000,- av en eventuell erstatning dere blir dømt til. Samme som om du sitter inne i påvente av rettsak, det du allerede har betalt/sonet trekkes jo av.
Trådstarter
Føler jo da at jeg betaler 4000,- for å være grei. Har jo ingen bevis på at jeg overleverer disse pengene om det ikke blir gjort med politiet tilstede.

Betaler LETT 4000,- om jeg er garantert at han trekker anmeldelsen -- såklart!
Trenger jo ikke gi dem kontant, om dere prater om dette i et møte med politiet er det nok ingen som forventer at du har med deg såpass med kontanter. Du får jo bare kontonummer og betaler penger dit, da har du også kvittering på betalingen.
Trådstarter
Tenkte jeg skulle komme med en liten avslutning på tråden.

Jeg hoppa bare i det og tok en sjans. Ringte han og beklaga så mye, han var veldig forståelsesfull og superhyggelig. Han skulle trekke kravet og hjelpe meg så langt han kunne for å få trekt anmeldelsen på meg også. Var ikke han som hadde anmeldt, var politiet. Skal treffe han sammen med politiet og få ordna opp!

Phew, føler meg 50 kg lettere og kjempeheldig som får denne muligheten.
Så bra Når enden er god er allting godt. Creds for å ha turt å ta kontakt, er ikke det enkleste man gjør.
Sitat av Creat1ve Vis innlegg
Betaler LETT 4000,- om jeg er garantert at han trekker anmeldelsen -- såklart!
Vis hele sitatet...
Vil bare minne deg på at det spiller mindre rolle om fornærmede trekker anmeldelsen eller ikke. Innbrudd har, sist jeg sjekket, offentlig påtale.

Det vil si at dersom saken allerede er berammet i retten, vil den fortsatt gå selv om han trekker anmeldelsen dersom politiet tar ut tiltale på egen hånd.

Samtidig er det godt å høre at du angrer på det du har gjort og at du ønsker å gjøre opp for deg. Du bør absolutt oppsøke fornærmede. Du har ingenting å tape. Bare husk at han ikke kan love deg at saken blir trukket.
Sitat av Creat1ve Vis innlegg
Tenkte jeg skulle komme med en liten avslutning på tråden.

Jeg hoppa bare i det og tok en sjans. Ringte han og beklaga så mye, han var veldig forståelsesfull og superhyggelig. Han skulle trekke kravet og hjelpe meg så langt han kunne for å få trekt anmeldelsen på meg også. Var ikke han som hadde anmeldt, var politiet. Skal treffe han sammen med politiet og få ordna opp!

Phew, føler meg 50 kg lettere og kjempeheldig som får denne muligheten.
Vis hele sitatet...
DU gjorde uten tvil det riktige, bra gjort! Kjekt at huseier var behjelpelig.
Trådstarter
Sitat av juster Vis innlegg
Vil bare minne deg på at det spiller mindre rolle om fornærmede trekker anmeldelsen eller ikke. Innbrudd har, sist jeg sjekket, offentlig påtale.

Det vil si at dersom saken allerede er berammet i retten, vil den fortsatt gå selv om han trekker anmeldelsen dersom politiet tar ut tiltale på egen hånd.

Samtidig er det godt å høre at du angrer på det du har gjort og at du ønsker å gjøre opp for deg. Du bør absolutt oppsøke fornærmede. Du har ingenting å tape. Bare husk at han ikke kan love deg at saken blir trukket.
Vis hele sitatet...
Var politiet som hadde opprettet sak på dette, ja. Vi får se hvordan det går. Blir garantert tatt med i betrakning i retten at jeg har ordna opp på egen hånd, og det vil jo sees på som positivt.
Føler værtfall at det ser lysere ut for meg enn de andre som er innblandet.
Sist endret av Creat1ve; 21. juli 2012 kl. 20:49. Grunn: Skrivefeil
Etter min mening håper jeg du blir tatt for det du har gjort om det så blir en bot på 20000,- eller fengsel i ett par måneder. Eneste som hjelper mot sånne som deg ( og meg, jeg har følt det på levra)
Hvor kom det fra? For alt vi vet er dette første gang for trådstarter og mulig jeg er godtroende men jeg velger nå å tro at han er fornuftig nok til å forstå at konsekvensen av å bli tatt andre gang er adskillig større.
Sitat av Creat1ve Vis innlegg
Var politiet som hadde opprettet sak på dette, ja. Vi får se hvordan det går. Blir garantert tatt med i betrakning i retten at jeg har ordna opp på egen hånd, og det vil jo sees på som positivt.
Føler værtfall at det ser lysere ut for meg enn de andre som er innblandet.
Vis hele sitatet...
Enig i at retten garantert vil se på dette som svært formildende. Du har god grunn til å være stolt av deg selv. Skulle ønske flere lovbrytere var som deg. Lykke til