Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1660
Det jeg lurer på er hvordan i all verden en politi hund klarer å spore opp mennesker! Ligger det igjen en duft i luften etter de som har vært der eller følger de fotsporene? Kan hunder få snerten av en person hvis de ikke har luktet på en gjenstand av mistenkte? Hvordan kan man lure hundene på feil kurs? Setter pris på fakta ikke ting dere har sett i filmer!
Det er en serie som heter ESP ellerno som går sent på TV3 noen ganger. Det er om en spesialstyrke i USA, og noe av programmet handler om politihundene, hvor de må utføre ulike ting som å spore opp ting med menneskelukt. Blant annet finner en hund en pistol(med menneskelukt) i et skogområde på litt over 30 sekunder. Det bør du få sett.

Politihundene er schæferhunder såvidt jeg vet, og de har ekstremt følsomme neser.
Noen gamle kjente stakk av fra en taxi, politiet kom og fulgte sporene med hjelp fra en hund til leiligheten 500 meter unna.

Så ja, hunder kan spore deg opp uten å ha luktet på ett av dine klesplagg.
Det er nok med et ganske nøyaktig sted, som i dette tilfellet var i baksetet på en taxi.

Hunder har jo en sinnsyk luktesans, og kan skille mellom lukter og følge dem.
Litt offtopic kanskje, men naboen min var purk og hadde politihund. De har helt rå luktesans, hvis jeg gikk forbi på en avstand av 5-10 meter med en klump hasj (pakket inn i plastikk) i lomma begynte han faktisk å bjeffe på meg.
Dette var ganske kjipt egentlig, for det betydde at jeg måtte gå et stykke unna hele nabolaget (ihvertfall på dagen) for å kunne røyke i ro og mak.
Mennesker slipper hele tiden ut enorme mengder hudavfall, svettemolekyler og andre ting som gir lukt. Alle disse fordamper i forskjellige hastighet og dermed kan hunden følge sporet ved å følge økningen i lukt når den kommer nærmere målet. De har også flere hundre ganger så god mulighet som oss til å plukke opp luktmolekyler, det er egentlig ganske facinerende hvor avanserte de er. Survivial of the fittest antar jeg.
Som alle vet lukter hunder ekstremt mye bedre enn mennesker. De kan faktisk lukte opp til 500 ganger bedre enn mennesker. Schäfere har 200 millioner lukteceller, mens mennesket sitter med ynkelige 5 millioner. Vi sucker.

Den viktigste og mest brukte sansen til en hund er da også nettopp luktesansen. Hunder kan skille mellom flere lukter og følge en eksakt lukt. Lukt etter mennesker kan også ligge langs bakken i lengre tider.
Så et program på NRK her forrige dagen. Der hadde de om spor hunder av forskjellig slag; miner,narko etc.

De skulle der teste noe (husker ikke helt hva), men det de gjorde var at de fikk en kar til å gå rett over en åker.
Etter 3 timer fikk sporhunden lukte på skoen til denne mannen.
Det de gjorde med hunden var å sende den på tvers av åkeren, slik at den møtte sporet på langs. Ville hunden velge riktig vei å gå når den møtte sporet??

Etter litt "snusing" valgte den riktig vei.

Så jeg tror faktisk det skal litt til for å lure hunder som trener på dette hele dagen, men sier ikke at det er umulig...
Hunder går først og fremst etter lukten som setter seg seg inn i omgivelsene. Tenker da på snø, planter, trær osv. Har hund selv og har vært blant annet med på noe som heter "å gå spor". Det betyr at jeg gjemmer meg langt pokkers inni skogen, så skal han finne meg. Bikkja mi er helt ekstrem på akkuratt dette. Brukte ikke mange sekundene, men så var jo også sporene veldig ferske.

For å unngå å sette i fra deg mye lukt spring på steder hvor det er mye vind, samt tørt. Hunder har ingen problemer å følge etter et menneske i for eksempel en skog, men kan ha større problemer på asfalt osv. Vindretningen har også mye og si.

På vinteren er det generelt veldig vanskelig å sette i fra seg spor. Da er omgivelsene såpass fuktige at det alt for lett gir i fra seg lukt.
Hunder lukter alt! Skal du ødelegge spor må du bruke bensin og fyrstikker
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Opprinnelig postet av rune420
Litt offtopic kanskje, men naboen min var purk og hadde politihund. De har helt rå luktesans, hvis jeg gikk forbi på en avstand av 5-10 meter med en klump hasj (pakket inn i plastikk) i lomma begynte han faktisk å bjeffe på meg.
Dette var ganske kjipt egentlig, for det betydde at jeg måtte gå et stykke unna hele nabolaget (ihvertfall på dagen) for å kunne røyke i ro og mak.
Vis hele sitatet...
politihunder signaliserer ikke med mindre dem har fått ordre om det.
du finner ikke mer disiplinerte bikkjer enn narkohunder.
så dette er enten en pyntet sannhet eller ikke en narkohund..

jeg har selv gått forbi narkohund på en halv meters avstand, etter å ha sittet i et "røykfullt" rom en hel natt (dog uten å ha smakt på pipen selv da), uten at dem har så mye som sett i min retning.
Vel, tro hva du vil, men det var ihvertfall det som skjedde, ved gjentatte anledninger. Vet ikke om han prøvde å signalisere til eier, eller hva som foregikk oppi skallen hans.
Jeg har vært på demo av Heimevernets skarpe patruljehunder. Det er virkelig imponerende. De kan følge spor dersom de blir bedt om det uten å lukte på en bestemt gjennstand først. Det eneste som er litt kjipt er at de har vanskelig for å velge riktig hvilken retning de skal følge sporet i dersom de kommer midt på det (krysser). Narkohunder kan lukte det dersom du har hatt hasj i bukselomma selv etter vask av buksene.
Det som er viktig å huske er at alt er en lek for hunden, den gjør det fordi det er gøy og den får belønning, den vet egentlig ikke hva den driver med, bare at den får belønning hvis den gjør det.

En vanlig sammenlikning av luktesans, er som å sammenlikne arealet av en fyrstikkeske (tilsvarer mennesket) med arealet av en fotballbane (hundens).
Jeg hadde en diskusjon med min far om dette en gang. Jeg mener å huske at hundene ikke følger lukten av et spesielt menneske når de følger et spor, men at de kan følge et spor fordi ting som har vært tråkket på (altså forstyrret) har en annet lukt. Det er slik en hund kan følge et spor. Hunden kan også skille mellom flere forskjellige spor, etter hvor lenge det var siden de ble laget.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Da jeg var i militæret hadde vi mang en øvelse sammen med hundepatruljen, så jeg har blitt ganske vant med å springe med bikkjer i hælene Vi lærte da også en del om hvordan vi kunne lure bikkjene, men med min hukommelse..
Noe som faktisk hjelper imot dem, er å løpe på motorveien fordi når bilene kommer skjuler eksosen lukten.
norge bruker jo hundepatruljer fremfor infarødt teknologi å sånt fordi hundene kan lukte hvor en person har gått selv om det har gått X antall personer i virrvar rundt der.

du har jo de klassiske historiene om amerikanerne som kommer hit på vinterøvelse og gjemmer seg i snyen og venter.
så kommer vi med hundene og lukter dem på langavstand og kjører "over" dem med snyscooter...
hadde en morsom opplevelse da vi kom fra sverige etter "göteborgkravallene". selvfølgelig ble vi stoppet i tollen, og ble passert på et rom mens de skulle gå igjennom bilen. så vi ble sittende på et rom og vente og vente og vente. så kom de med den søte lille bissevovven (la oss kalle den vera) inn på rommet og skulle lukte på oss da. fra starten av så var vi jo litt vrange og nektet å fortelle mer enn det vi måtte (tror de skjønte hvorfor da de fant finlandshetter og gassmaske i bilen....), så de var ikke samarbeidsvillige med oss heller. så da denne søte lille vera skulle lukte på oss så markerte den jo med en gang på lomma til ei venninne av meg (slik en armybukse med lomme midt på benet). så hun måtte jo vrenge buksen opp og ned og i mente før de skjønte at det ikke var noe som helst der. og vera markerte på neste lomme... og neste lomme... og neste lomme. markerte nesten på alle lommene, og fant ingenting. og tollerne ble jo rimelig frustrerte, for vera markerte jo på alle oss som reiste, i baksetet på bilen, i hanskerommet og askebegeret uten at de fant noen ting. vi hadde ikke engang kvota med oss.

men det var jo ikke det at vera var overivrig, for lommene våre hadde inneholdt illegale varer* og jeg fikk vite av papsen at det også har gått litt illegale varer* rundt i bilen.

vet også det at folk har klart å sette sånne som vera ut av spill med krydder**

* - hasj
** - mener det var cayenepepper
Hm, skal vi se hvor mye jeg husker fra FHSK (Forsvarets Hundeskole)... Hvordan hunder går spor ja... Flere ting de bruker, selv om vi vanligvis prøver å tvinge dem til å bruke kun en ting om gangen når vi trener, for å gjøre det vanskeligere og mer effektiv. Selvsagt bruker de så opplagte ting som synlige spor (fotavtrykk et.c.), men i tillegg kjenner de også lukten av knust vegetasjon, det sitter igjen lukt av klær (f.ex. impregneringen alle forsvarets uniformer er satt inn med), sko (f.ex. skosmøring, eller tilogmed gummien under skoene - du veit lukta av skoene når de er helt nye? den er der seinere også, bare mye svakere), svette dersom du tar på noe eller er barbeint, kanskje du tar opp et kart av lomma og mister noe lommerusk eller en hanske? Kort sagt sitter du igjen karakteristiske lukter overalt, og dette kjenner hunden.

Det er selvsagt også andre måter de bruker, så som overvær - f.ex. dersom du løper mot vinden, og hunden er i riktig område, da kan man merke ting langt unna, har hørt om en hund som spora opp en patrulje som lå nede i en kløft 6 km unna på overvær. Lyd - hunder hører også ekstremt godt, tar du f.ex. ladegrep, knekker en kvist eller åpner en lomme som er lukka med borrelås kan de ved gode forhold høre det _langt_ unna.

Selvsagt ser de ting også, men lukt og hørsel er de to viktigste sansene for en patruljehund.

Hvordan kan du lure en bikkje hvis du prøver å stikke av?

Et par ting hjelper ihvertfall, selv om det ikke er noen fasit:
1: ikke mist noe (lommerusk, en brent fyrstikk, hva som helst)
2: Beveg deg på harde flater - f.ex. sitter det mindre lukt igjen på asfalt eller stein enn det gjør på gress/myk skogbunn osv. Lyng bør for all del unngås - dette er tilnærmet ideelt for å gå spor!
3: Vann - klassikeren over alle, og den funker. Bare pass på at det ikke blir lett synlige spor der du går opp igjen.
4: Beveg deg MED vinden, evt på tvers. Går du mot vinden vil hunden raskt få overvær, og da går ting KJAPT. I tillegg bærer lyd kortere mot vinden.
5: Selv om hunden er vanskelig å lure, så kan du lure hundeføreren. Beveger du deg "som et dyr", f.ex. ved å vimse rundt (har du sett harespor noen gang?), litt fram og tilbake og rundt omkring, kan du få hundeføreren til å tro at hunden har slått inn på et dyrespor istedet for å følge riktig spor, da vil HF gjerne gå tilbake til siste sted han var sikker på at dere var på riktig spor, og starte på nytt derfra. Finner du f.ex. avføring fra harer e.l. i et område er dette en gylden anledning til å prøve dette trikset.
6: Det er selvsagt også en mulighet å hoppe litt fra stein til stein dersom det er mulig; jo større avstander mellom punktene med lukt, jo vanskeligere blir det for hunden, bare pass på å ikke dett så du må ta deg for, og ikke lag synlige spor.
Sist endret av atomet; 25. februar 2004 kl. 21:13.