Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1859
Min Historie.

3 uker inn i rekrutten drar vi på øvelse, det var opp mot -30, og jeg dro på meg frostskader flere steder. Brukte alt utstyr forsvaret har gitt meg, men dårlig utstyr og kulde pluss en streng lagfører førte til dette.

Skade:
Andre grads frostskade på 6/10 fingre, huden på fingrene er blitt hard, og har ikke følelse/nummen på alle. Nesa er også nummen og øverste laget er stivnet.

Konsekvens:
Ble meld ikke tjeneste dyktig pga skadene jeg fikk under øvelsen og blir dimitert..

Spørsmål:
Etter som nå et helt planlagt år i forsvaret er gått i dass, å jeg må hjem, finne meg bo plass, søke skole, ta opp fag jeg hadde planer om å ta i løpet av tjeneste tiden min. Får jeg noen form for erstatning for skaden jeg har blitt påført? Dette er en skade jeg vil ha ut livet, kan f.eks ikke bli fisker, eller jobbe med yrker hvor jeg opplever sterk kulde.. men kan jeg kreve eller har jeg krav på noe form for hjelp eller erstatning etter dette?

Noen som har erfaringer rundt dette?
Ja, jeg har en i familien min som pådro seg frostskader akkurat slik som deg. Snakket litt med han om dette og historien hans er vel nesten helt lik din. Brukte utstyr, men pådro seg likevel frostskader. Han har ganske nedsatt følelse i hånden for evig tid og var ikke lenger tjenestedyktig. Han fortalte meg ingenting om noe erstatning han fikk for dette. Slik jeg opplever det er dette noe du må bli vant til og omvende deg deretter videre. Kjipt, men sant. Tviler vel på at det er noe spesiell erstatning du har krav på da forsvaret ikke har gjort noe grov feil som førte til denne skaden din.
Ja, du har krav på erstatning, men du må vurdere selv om kampen er verdt det. Sjelden er den det, for du graver deg fort ned i et verre uføre enn du egentlig er.

Mènerstatning er for tapt livsutfoldelse, og spesialist (nevrolog i ditt tilfelle) må vurdere i hvilken grad skaden din senker den totale livskvaliteten din. Spesialisten bestemmes av (og står dermed på lønningslista til) forsikringsselskapet eller forsvaret siden det er selvassurent i mange tilfeller. Hovedregel er at alle skal tåle 15% nedsatt livsutfoldelse uten økonomisk kompensasjon. F.eks er ett ødelagt øye 20% nedsatt (fordi du ser bra nok med det andre), men 2 ødelagte øyne er 100%. - Regn med at denne evt. summen blir veldig lav og ikke verdt innsatsen. Kanskje 50k hvis du er heldig etter 3-4 års kamp.

Tapt framtidig inntekt kan bli en stor økonomisk post (millionklassen), men den koster ofte for mye å kjempe for i saker som ikke synes. (rullestol, amputasjon osv). Ikke kast bort ungdommen din på å prøve. Det er ekstremt vanskelig å sannsynliggjøre at du ville tjent store summer uten skaden hvis du ikke allerede var i en godt betalt jobb (og det var du sikkert ikke?), og det er denne posten motparten er mest kynisk for å dempe. Regn med å leve som paranoid, og regn med å bli sosialt hemmet i kamp om en høy erstatningssum.

LPT: Hvis du kan ha en vanlig jobb med skaden din er det ikke verdt det. Drømmer går i knas, det gjelder for alle. Prøv å kom deg videre så fort du kan. Finn ut hva du fortsatt kan gjøre, og dropp det du skjønner at du ikke kan. Har erfaring, og har sett liv gå i grusen i slike kamper selv om de er aldri så berettiget.

Ta kontakt med personskadeforbundet og spør om noen av deres medlemmer ville tatt kampen på nytt.
Ville vel startet med det opplagte og åpenbare. Første treff på google:

https://www.spk.no/forsikring/erstat...vernepliktige/

Kjapp skumlesing tilsier at det kan være lurt å starte med å alliere seg med en lege og få dokumentert en grad av invaliditet.

Vilkår for erstatning
Det er et vilkår for utbetaling at skaden eller sykdommen resulterer i varig mén som kan uttrykkes i en medisinsk invaliditetsgrad.

Medisinsk invaliditetsgrad må fastsettes av en spesialist. Dersom medisinsk invaliditet ikke er fastsatt, eller er lavere enn 15 prosent, skal Forsvarets sanitet fastsette medisinsk invaliditet.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dough; 6. februar 2019 kl. 22:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det her er noe som Forsvaret skal informere deg om når du «dimmer». Sjukestua melder vell inn yrkesskade. Ble SIBIR utført?
Når jeg var i forsvaret ble dette ordnet på stedet, en kompis av meg fikk vel 50k for en forfryst fot med varig skade. En annen fikk 20k for nedsatt hørsel, riktignok modlertidig nedsatt. Alt dette ble ordnet gjennom legen i leiren. Nå var jeg på Setermoen og vi hadde ett lite sjukehus nede i Sanitetsleiren.

Så back in the day så var det ikke så vanskelig og få det(2003).

Fikk selv problemer med et kne og dekt behandling etter førstegangstjenesten.