Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1433
Jeg drive å bor med andre, og hver gang jeg kaste plasteske av kylling i restavfall så tar de opp og ligge i kjøkkenbenken som om det er feil.

I mitt syn er det er utrolig dumt å kaste plastesket i plastavfall hvor rått kylling har vært og å vaske det kan ikke 100% være ren og jeg vil tror det vil være farlig dersom det resirkuleres.

Hva er riktig? Overtenke jeg eller er folk jeg bor med uvitende?
Sålenge det spyles greit over, tror jeg nok det beste er om alt av plast havner i plastavfallet. Det stemmer at man ikke skal kaste "skitten" plast der, men den trenger ikke være vaska med såpe for å havne der. I mine øyne iallfall. Spyl raskt over, kast det i plastavfallet og ikke la det gå for lang tid mellom hver gang plasten tømes. Kyllinginnpakning spesielt kan begynne å lukte ganske drit over tid.
Disse skal vell helst kastes i restavfall, men om man rengjør de greit kan de fint kastet i plast.
Merkingen på pakken er ganske tydelig. Det står ganske greit forklart om det kan resirkuleres som plast eller ikke.
https://rig.no/avfall-og-sortering/h...lastemballasje

Hva er plastemballasje?

Med plastemballasje menes plast som er rundt matvarer og andre husholdningsprodukter.

Eksempler:

Blomsterpotter av plast
Eggekartong av plast
Ketchup-flaske
Medisinbrett
Plastbeger
Plastemballasje
Plastfasker u/pant
Plastfilm/folie
Plastkanner
Plastpose
Potetgullpose (se etter merke, kun laget av plast leveres som plastemballasje). Chips/snackspose med aluminiumsfilm på innsiden, eller sammensatt av papir og plast kastes i restavfall.
Påleggspakker i plast
Rømmebeger
Sennepsflaske av plast
Sjampo og såpeflasker i plast
Skumplast
Surkålpose
Såpeflasker, plast
Vindusspylerveske, tom kanne
Yoghurtbeger


Hva er ikke plastemballasje?

Plastflasker-/kanner som har inneholdt farlig avfall (olje, løsemidler, sprøytemidler og lignende.)
Plastleker, legoklosser, lekemøbler og lignende
Gjenstander av PVC som ikke er emballasje, f.eks. hagemøbler
Bleier
Isopor (EPS)
Vednett
Stroppebånd
Emballasje som har inneholdt farlige stoffer sorteres ikke som plastembalasje. Disse må leveres som farlig avfall.
Vis hele sitatet...
Sitat av Fyre_Rev Vis innlegg
PLASTeske hmmm
Vis hele sitatet...
Det er veldig mye plast som ikke skal i plastboss, så bare fordi det har plast i navnet så betyr ikke det at det går som plastboss. Om du hadde lest omtrent hvilken som helst av postene over deg før du kommenterte så hadde du visst dette, og du hadde sluppet å dumme deg selv ut. Food for thought.
Sist endret av Sinken; 31. oktober 2018 kl. 14:30.
Det er varierende regler rundt om i landet og man må bare lese seg til hva som gjelder der du bor. Der jeg holder til vil dette ikke kvalifisere som plastavfall.
Sist endret av BAN; 31. oktober 2018 kl. 16:14.
Altså anleggene som resirkulerer plast koker og Kværner opp plasten. Er ikke verdens undergang om det ligger litt kyllingfett igjen i emballasjen.

Det man heller kan spørre seg om er hva som blir mest miljøvennlig av og hive det i rest og satse på det blir brennt i toppmoderne norske søppelforbrennimgsannlegg, hvor asken mest sannsynlig blir benyttet til fremtidige veier og avgasser under forbrenning blir kraftig renset. Eller om plastresirkuleringsanleggene litt lenger sør i Europa, med kanskje litt lettere krav til avgasser er beste alternativ...