Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2798
Jeg har hatt en kveld der jeg har hørt på musikk fra de virkelig store i musikkbransjen.
Artister og grupper som: Michael Jackson, Elvis, Beatles, Rolling Stones, Bob Marley, Pink Floyd, Queen, Abba, James Brown, Led Zeppelin, Prince, Van Halen og mange flere.

Så tenker jeg på dagens artister, og kjenner jeg blir litt sur inni meg.
"Justin Bieber" troner vel på toppen angående popularitet sammen med "Lady Gaga." Etterfulgt av "Rihanna" og "One Direction". Jeg spekulerer kun på om disse faktisk er de mest populære pr. dags dato men klarer ikke se for meg andre for øyeblikket.

Jeg sitter egentlig igjen som et spørsmålstegn og har spørsmålet: Hva skjedde???

Jeg forstår at musikken endrer seg med årene men det var jo kvalitet både på 50-60-70-80-90 tallet. Så føler jeg det stoppa helt opp med kvalitet når vi rundet år 2000 (til/fra).

Hvor blir det av den nye Michael Jackson? Hvor er det nye Beatles bandet? Er det fortsatt grupper og artister der ute som har det i seg, men som ikke er blitt oppdaget pga. media fokuserer på det 14 åringene betaler på Itunes?
Det er ikke meningen å trekke inn personlig musikksmak, men tar de som eksempler da jeg vet at de blitt sett på som høvdinger innen musikkbransjen av produksjonsselskaper verden rundt.

I og med at jeg har MJ og Beatles som eksempler kan jeg legge til videoen når MJ fremfører Beatles sin låt
https://www.youtube.com/watch?v=ef48NZg_h-M

Hva er deres tanker. Er det jeg som ikke har fulgt med i timen?
Vel vel vel.. Dette er noe jeg selv har tenkt på en del. Men jeg mener jeg har kommet frem til en konklusjon.

ALLE kan lage "pop" musikk i dag. Utstyret er billigere å det koster ikke like mye å satse på en artist som det,
ville gjort "før i tiden". Vi har også en mye større måte å spre musikken på, dette gjør igjenn affæren billigere og enklere.
Og til slutt er det egentlig vi som velger hvilken musikk som er pop? Hvem velger musikken som skal høres rundt om
i verden?

Personlig, legger jeg mye hat på det meste av "dagens" musikk. Men inimellom finner man band som gjør det som de
gjorde "før i tiden". Eller kanskje jeg begynner å bli gammel? Hvem vet. Det eneste jeg vet, er at det finnes
"oppskrifter" på hvordan man lager denne såkallte "pop" musikken som man hører i dag, på radio, på tv..
Men det betyr VIRKELIG ikke at alle gjør det med suksess.

Men som en liten tilleggs tanke til dette har jeg også, for meg selv, funnet ut at vi har et mye bredere spekter av
musikk enn det som det var før. Prøver ikke å skape en stor diskusjon her men foreksempel. Hørte du dubstep på 60-80-tallet?
Trodde ikke det nei. Musikken er i utvikling min venn. Å det er ingenting vi kan gjøre for å stoppe den. Akkurat som kunst.
Den er blitt mer å mer uforståelig etterhvert som årene går
Jeg tror rettogslett at man blir lei av å høre sanger med ordene Love, Together, Baby, please, thinking, feel og waiting i ulike kombinasjoner. Tenåringene går lei etterhvert de også.
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
Jeg tror rettogslett at man blir lei av å høre sanger med ordene Love, Together, Baby, please, thinking, feel og waiting i ulike kombinasjoner. Tenåringene går lei etterhvert de også.
Vis hele sitatet...
Dette mener jeg er fullstendig feil. Sjekk tekstene til øvrige artister som er blitt nevnt?
Det kommer da også nye tenåringer hvert år? :P

Da mener jeg ALLE..!
Sist endret av winkeesalami; 9. september 2012 kl. 06:51.
Livebird: Nå trekker jo du frem eksempler på det mest kommersielle vi har på denne planeten i dag.
Det er mange som lager mye bra musikk i dag, problemet er at det er for mange. Det blir veldig mange one hit wonders.

Og personlig synes jeg ikke beatles og rollin stones har så veldig bra musikk. Og det er jo mange i nyere tid som lager musikk som er på høyde med abba og flere av eksemplene dine.
Er ikke mangel på talentfulle folk, men jeg tviler på at vi får se slike store artister igjen. Musikkindustrien har forandret seg enormt den siste tiden pga. teknologiske fremskritt. Nå har alle tilgang på alt, og alle kan lage musikk selv.
Tror det at vi sitter her og irriterer oss over artister som Bieber er en av de tingene som hjelper de lengre oppover lista. De 777 milloner viewsene "Baby" har på YouTube er sikkert ikke bare fra fans. Lady Gaga har jo bygget karrieren sin på skandaler imo. Sånn som f.eks. kjøttkjolen hun hadde på seg. Personlig hadde jeg ikke hørt/lagt mye merke til henne før den hendelsen.
Føler jeg ikke helt får til å forklare meg her, men tror dere skjønner :p
Vi har da fortsatt store band som Iron Maiden, Metallica og AC/DC?
De er da like store som Elvis og Lady Gaga (mener iallefall jeg)
Sitat av Deadwood Vis innlegg
Vi har da fortsatt store band som Iron Maiden, Metallica og AC/DC?
De er da like store som Elvis og Lady Gaga (mener iallefall jeg)
Vis hele sitatet...
Men så er jo de nyere albumene til Metallica og AC/DC helt ødelagte.
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Men så er jo de nyere albumene til Metallica og AC/DC helt ødelagte.
Vis hele sitatet...
Kan ikke si så mye om AC/DC da jeg ikke har hørt noe særlig fra dem, men jeg synes Metallicas nye album er veldig bra. Spesielt det aller nyeste Beyond Magnetic.

Jeg tror forresten at verden kommer til å bli mer spredt; istedenfor et par ekstremt store artister/band innenfor hver sjanger, tror jeg vi heller kommer til å se en haug med små artister.
Sist endret av Mort96; 11. september 2012 kl. 19:36.
Det er som Pitbull sier: 10 % talent, 90 % business.
Min mening er at du ikke kan blande sjangere på måten du gjør.
Det som nå er populært innenfor EDM er av høy standard.
Nei, jeg tenker ikke på avicii, det finnes fortsatt mennesker som klarer å lage kvalitets-musikk!
Det er litt feil og trekke Rihanna i et dårlig lys.
Hun har en utrolig stemme men tilbake til at hun er som en pubertetsjente som fester 24/7 og sanger som SHM, men det er noen sanger hun imponerer vedlig på som hun må ha flere av. Tenker mest på Love the way you lie.
Men ser ut til at vi må leve med at musikken blir laget på data.
Derfor er det jævlig når du har hørt på en musikker i flere år og skal endelig høre han live og så suger han for han er remixa.
Slik som labyrinth han er jævlig live.
Vi har da artister som er gode i det 21. århundre, det er bare ikke de som får mest annerkjennelse! Det er unge mennesker som dominere på internettbruk, og dermed blir det musikken som appellerer til dem som blir størst. Logisk nok.

The Fray, John Mayer, The Script, Frank Ocean, Tyler Ward og Damien Rice er noen av artistene/bandene i dagens musikkindustri jeg mener har et ekstremt høyt nivå både musikalsk og lyrisk sett!
Trur aldri jeg har opplevd å finne så mye bra musikk fra helt ukjente artister med tjenester som Soundcloud og Spotify. I 2012 er det MYE enklere å produsere musikk enn det var før i tiden. Nå er det ikke lenger aviser og tv som bestemmer hva vi "skal" høre på, men heller opp til hver enkelt. Med tanke på hvor mange "artister" som finnes der ute i dag, er det ikke lenger nok å produsere bra musikk. Man må gjerne ha noen andre kvaliteter(vet ikke om det er verdt å kalle kvaliteter) som gjør at aviser og tv ønsker å lage ett innslag om artisten.

Ellers er jeg helt enig; Dagens største artister er noe av det verste jeg vet om. Klarer ikke en gang høre på radio i bilen.
Bruk Spotify og nettet for alt det er verdt! Det finnes mange gode artister der ute, om man bare leter litt.
Jeg skal være enig med at dagens mainstream har musikk av ekstremt dårlig kvalitet.
"Poppen" eller, mainstreamen på 60-90tallet var BRA musikk. Ikke musikk som jeg hører på, rett og slett fordi jeg ikke liker det. Musikken er bra, melodiene er gjennomførte, teksten er god og fremføringen er bra. Men nå har det seg sånn at jeg liker ikke den musikken, og jeg liker ikke den som spilles på radioen i dag heller. Dagens mainstream ligger det et stort hat over.

Dagens musikkmarked, og den kjente musikken er kun til for å tjene penger. Derfor må man bevege seg mot substream og underground for å finne noe bra. Selv hører jeg på Hardstyle. Mest fordi jeg får et mildt eufori hver gang jeg hører på det, noe jeg gjør 4-10 timer daglig. Musikken er bra, det kreves et fantastisk talent for å kunne komponere slik musikk.
Det er ikke som de gamle hippiene sier og bare tykke på noen knapper og så kommer det lyder.
Deepak er en hardstyle"gruppe" som lager hardstylen sin med GAMMELT utstyr. De kaller den grandpa og her kan du sjekke det ut.
Se gjerne litt på noen episoder av "Coone - The challenge". Er en kort "dokumentar" hvor Coone presser et album på 30 dager. Arbeider så å si dgønet rundt, og reiser europa rundt for å lage colabs med andre artister.

Her til poenget mitt. JB, dagens mest kjente drittunge, får ferdigskrevne låter slengt i bordet, og han må pugge dem å synge dem. Han har låtskrivere som klasker litt på tastaturet, og han sitter igjen med shitloads med penger, biler, damer og det som er. Slik skal det ikke være.

Substream og undergroundartister sliter for penga sine, og sitter som regel igjen med nok til å leve et middelsklasseliv.
Jeg har prata med en del kjente Hardstyle DJ's om hva de tjener på forskjellige spillejobber, og hvor mye de må ut med av egen lomme for reise, hotell osv. Det er ikke så forbanna mye de sitter igjen med, men de har maange gode opplevelser, som får dem til å fortsette.

Tilbake til gammel musikk. Jeg kan fint sette på Johnny Cash, Frank Sinatra, gammel 30talls jazz eller annen type musikk innimellom. Men den type musikk gir meg ikke like mye som Hardstyle gjør. Jeg er nødt til å ha det harmonisk, høyt tempo og bass. Da er jeg fornøyd.

Bottom line, dagens musikkbransje er helt på jordet, har verken kvalitet, sjarm, sjel eller selvrespekt lenger. For mange sellouts og pappagutter med for mye penger. Desverre har det seg slik at de som er lettest å hjernevaske er 14 år gamle jenter, og det er stort sett dem dagens musikkmarked appelerer til.

Men man må jo ikke glemme semi-kjente artister som fortsatt leverer kvalitet, men det blir ikke så trøkt opp i trynet ditt så du må lete litt selv for å finne musikken. Ikke forvent at ALT skal leveres på sølvfat.
Sist endret av elytsmoorhs; 11. september 2012 kl. 21:37.
Kommer med litt musikk utenfor mainstreamen her, på sølvfat

Enig i denne mainstream kritikken. Selv har jeg gjort noe med det, jeg lanserer i disse dager albumet Excited Delirium, noe som ligger ett sted mellom en triprapport og noiserock.

ADVARSEL IKKE FOR SOFTIES
Sist endret av Opianistika; 11. september 2012 kl. 21:40. Grunn: stavefeil
Sitat av Opianistika Vis innlegg
Kommer med litt musikk utenfor mainstreamen her, på sølvfat

Enig i denne mainstream kritikken. Selv har jeg gjort noe med det, jeg lanserer i disse dager albumet Excited Delirium, noe som ligger ett sted mellom en triprapport og noiserock.

ADVARSEL IKKE FOR SOFTIES
Vis hele sitatet...

No offence.. men det der er noe av det rareste jeg har hørt på, ever.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Hvor blir det av den nye Michael Jackson? Hvor er det nye Beatles bandet?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis er tiden for slike "evergreens" for det meste over. Da MJ, Beatles og andre ble store var det langt mindre utvalg og vanskeligere å finne nye artister.

Nå er det overflod av artister og du kan få tak i musikk over alt og til enhver tid.

De fleste av disse er også plastikdukker som er satt sammen av plateindustrien.

Det er flere artister å fordele berømmelsen på, så det blir ikke det samme hysteriet (totalt sett) på enkeltartister. Men det er jo ikke nødvendigvis negativt.

Hysteriet tok jo på mange måter livet av MJ.
Du må også tenke på at for førti år siden var ikke nødvendigvis Beatles det alle hørte på, tvert imot, tidligere på 60-70tallet var det beatles noe for særinger, musikken var bråkete og stilen var stygg som juling. Ser for meg innlegget ditt skrevet midt på 70tallet, da er du nok temmelig lei av denne: http://www.youtube.com/watch?v=aiGhesOLbgs
Ser over meg at Beatles trekkes frem og at tekstene på 60-tallet var dypere og bedre? Hvor mange Beatles låter har dere hørt egentlig? Utrooolig mange er bare flåsete sanger med rim som ikke gir noe videre mening. Men jeg vet om Sgt Peppers så selvfølgelig, Beatles ble etterhvert veldig revolusjonerende. Men det er det mange av dagens band som også er. Og det det er en helt tydelig trend mot elektronisk musikk, og mange artister er veldig innovative når det gjelder den sjangeren. (dette ble litt usammenhengende men)

Uansett, hva tror dere folk sa på 30-60tallet? Når rocken, blues, pop og jazz tok over for klassisk musikk? Blues, pop og rock særlig er latterlige mye simplere og mindre komplisert enn det meste av den klassiske musikken. Poenget er at det alltid vil være folk som motsetter seg forandring og innovasjon.

I tillegg så får jeg inntrykk av at mange er selvutnevnte "Beatles, Pink Floyd, Led Zeppelin, Bob Dylan, osv" fans bare for å distansere seg fra mainstream og være kule.
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Det er ikke som de gamle hippiene sier og bare tykke på noen knapper og så kommer det lyder.
Deepak er en hardstyle"gruppe" som lager hardstylen sin med GAMMELT utstyr. De kaller den grandpa og her kan du sjekke det ut.
Vis hele sitatet...
En synth er en synth,det spiller ingen rolle om den er 50 år, eller 1 uke gammel.
Sitat av SeeWhen Vis innlegg
No offence.. men det der er noe av det rareste jeg har hørt på, ever.
Vis hele sitatet...
none take, snarere tvert imot, tror nok mer "eksperimentelle" sjangere og snevrere, rarere musikk har en mulighet disse dagene. Liker ihvertfall å innbille meg det.
Det har nok alltid vAErt slik at de som er vokst opp med en type musikk misliker det de nye generasjonene hOrer paa. Ta mozart f.eks. Han blei jo hata av stort sett alle som hadde drevet paa en stund da han begynte aa komme i rampelyset. Kanskje fordi han lagde da tidens "Heavy Metal" og oppfOrte seg som en arrogant rockestjerne osv.
Sist endret av A-tillah; 12. september 2012 kl. 01:32.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Det finnes tonnevis med god musikk fra etter 2000-tallet. Ott, Röyksopp, Pendulum, Sphongle og Younger Brother, Vibrasphere og Tripswitch er blant mange av de artistene jeg personlig liker best, som hovedsakelig har produsert musikk på 2000-tallet. Det er selvfølgelig mye god musikk fra andre tiår også, men hvis jeg skulle hevdet noe, så hadde det heller vært at det som har blitt produsert etter 2000 har vært bedre enn i noe annet tiår.

Du står selvfølgelig fri til å mene at musikk var bedre før hvis du synes det, men at det produseres enorme mengder god musikk i disse tider er det ingen tvil om, og det er nok veldig mange som er uenige i din påstand om at alt var bedre før.
Sist endret av AXiMe; 12. september 2012 kl. 01:36.
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
En synth er en synth,det spiller ingen rolle om den er 50 år, eller 1 uke gammel.
Vis hele sitatet...
Men det er det som er det vakre, det er ikke en synth. Se på det som en gigantisk gitarpedal, hvis det kommer in wiiiiiiiiow kan wiowiowiow komme ut i andre enden.
Det brukes en enkel, monoton lyd også tweekes den med grandpa.