Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 757
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
[har ikke satt meg skikkelig inn i saken]
Kom over denne artikelen i vg i dag.

Det jeg da lurer på er hva dere synes om dette? Avgifter på ting som ikke kan tas på, virtuelle ting. På hvilket grunnlag kan de avgiftslegge dette? Og hvordan skal de kontrollere at selskapene vi kjøper fra melder av til den Norske stat?

I prinsippet skal du som privatperson ikke merke noe til dette. Det er leverandøren som har plikt til å rapportere salget til norske myndigheter - og betale pengene til staten.

Utenlandske leverandører skal derfor registrere seg. En lignende ordning finnes i dag i EU
Vis hele sitatet...
Javel? Hvorfor i alle dager skal bedriftene i ultanet bli med på dette, det øker jo bare prisene som kan resultere i mindre salg.


Han sier videre at det er et stort paradoks at det i statsbudsjettet står at avgiftsendringer skal brukes aktivt for å fremme miljøvennlige tiltak, når dette er eksempelet på det stikk motsatte.

- Hvorfor velge en produksjon som blant annet gavner skogeiere, lurer Watherhouse på.
Vis hele sitatet...
Det lurer jeg også på.

[/har ikke satt meg skikkelig inn i saken]
Hvorfor kan ikke virtuelle gjenstander beskattes på samme grunnlag som fysiske gjenstander?
Sist endret av Ingens gate; 2. juli 2011 kl. 20:24.
Det trur jeg ærlig talt ikke kommer til å gå så bra som de planlegger. Kanskje for de store bedriftene, men ikke med mindre utenlandske bedrifter. Synes det blir for dumt med hele moms greia når de faenmeg skal ha det på alt som er. Ikke blir det brukt til noe vettig heller, bare betalt ut til slasker som ikke gidder jobbe for pengene (nei, jeg snakker ikke om dere som er UFØRE-trygda) eller alle de hundretusner av utlendinger som renner over grensa hvert år.
selv usa krever slik moms fra utenlandske selskaper. og det finnes allerede og forbedres stadig moms avtaler mellom land for inndriving og sanksjonering.

de fleste seriøse selskaper i land vi har moms avtaler med vil nok følge dette vedtaket.

mange land har slik moms, så seriøse selskap har allerede rutiner og systemer for håndtering av forskjellig moms til forskjellige land.

edit: hundretusner av utledninger som renner over grense hver år? hæ? say what? hundretusner ?:O mer som 10-15000 ;P

edit 2: her har du litt mer korrekt statistikk over innvandring sletner: http://www.ssb.no/innvandring/
Sist endret av technot; 2. juli 2011 kl. 22:21.
Moms, etter hva jeg har forstått, er jo egentlig bare flytting av penger. Siden alle bedrifter og private næringsdrivere enten må betale eller få igjen etter-moms, som jeg kaller det. Så egentlig er det ingen grunn til å ha moms på varer, siden det bare gjør produktene dyrere for oss brukerne, noe som igjen øker skillet mellom de ressurssterke og ressurssvake. Siden de ressurssterke alltid vil kunne betale for varene i det lange løp, uansett hvor høye prisene blir.

Men for å svare på spørsmålene dine: Jeg synes dette er et dårlig forslag. (Noe moms i utgangspunktet er). De kan avgiftspålegge det siden det er en vare som man kjøper. Trenger ikke å være i fast form for å bli avgiftspålagt. Og jeg tror de fleste bedrifter kommer til å rapportere inn, da det ødelegger mer å ikke gjøre det. Selv om momsrapporteringen for bedrifter er helt latterlig. Da de er nødt til å betale moms på varer de har solgt, men ikke fått betalt for enda.
Kan kanskje ødelegge for de minste bedriftene, men tror egentlig ikke at det skal bli så store forskjeller, bortsett fra at prisene kan gå opp.
Sitat av technot Vis innlegg
edit: hundretusner av utledninger som renner over grense hver år? hæ? say what? hundretusner ?:O mer som 10-15000 ;P

edit 2: her har du litt mer korrekt statistikk over innvandring sletner: http://www.ssb.no/innvandring/
Vis hele sitatet...
Var egentlig ikke ment helt bokstavelig (eller tallig:P), men var litt dårlig skrevet. Skjønner jo selvfølgelig at det ikke er så mye folk, men da kan da for all del føles som det er hundretusner hvert år hvis man tar seg en tur i byen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
MrVictor: innbetaling av moms er etterskotsvis, så dei har forhåpentlegvis fått betalt for vara før dei betaler MVA til staten. I praksis blir det eit pristillegg for sluttbrukaren, eventuelt for butikken om dei vel å ha felles pris for alle land.