Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 823
Nå ja..
Nå sitter jeg her med en laptopp som lider av kronisk krasje syndrom!

Av og til så krasjer den etter å ha stått i sånn "sammenlukket" modus en stund.
Men det verste er at den hele tiden krasjer når jeg spiller Oblivion og Maple Story.
Får ikke spillt mer enn tyveminutter, av og til mer, før den tar kveld.
Samtidig som den setter oppløsningen til unødvendig dårlig.
Når den krasjer på denne måten så fungerer ikke noe annet en strømknappen...
Pcen blir heller ikke overopphetet, den holder en grei temepratur.

Hva er galt?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tja, Fortell oss gjerne stand\alder på laptopen, hvilken modell det er og gjerne også merke.

Hvilke symptomer er det? Slår den seg rett av ? Slår den seg av etter en stund etter kræsjen? får du blåskjerm?
Tja, Fortell oss gjerne stand\alder på laptopen, hvilken modell det er og gjerne også merke.

Hvilke symptomer er det? Slår den seg rett av ? Slår den seg av etter en stund etter kræsjen? får du blåskjerm?
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Vel... Eneste jeg vet er at det er en "Whitebox", og siden de har lagt ned/gikk konkurs, så regner jeg med at pcen er litt gammel :-P
Hvor kan jeg se hva modell det er, etc?...

Når den "krasjer" så bare fryser den, og går over i sort skjerm.
Men når jeg spiller Oblivion så går den over i en sort rute, "Oblivion rute".
If you know what I mean :-P
Men lyden fortsetter som regel, det gjør det ikke på Maple Story.

Annyway, alle taster slutter å fungere, ofte venter jeg en 10 - 15minutter for å se om tastene begynner å fungere igjen, for å slippe å måtte restarte på den harde måten,
men det har enda ikke skjedd. Så det blir med strømknappen...

EDIT; Wow! Er dere tvillinger eller? xD
Sist endret av GothQueen; 7. august 2007 kl. 00:27.
7:a: Nyeste oppdateringer fra Internett

Mange problemer kan løses ved å oppdatere Windows, andre programmer og drivere. Windows kan automatisk oppdateres med "Windows Update" som finnes på startmenyen. Program- og driver-oppdateringer finnes på produsentenes hjemmesider og selv på nye produkter kan det ha kommet oppdateringer på nett etter at produktet ble produsert.


__________

7:b: Load Bios Defaults: Sette standard innstillinger i BIOS og oppgradere til nyeste BIOS

Sette standard innstillinger i BIOS. Gå inn i BIOS på hovedkortet og kjør tilbake til standard oppsett, vanligvis "Load setup defaults". Se evt. manualen til hovedkortet for detaljer om hvordan dette gjøres. Man kan også resette BIOS helt med jumper på hovedkortet som beskrevet her.

Hovedkort produsentene kommer også stadig ut med BIOS oppdateringer som kan løse mange problemer. Sjekk produsentens hjemmeside for nedlasting av BIOS oppdatering.

På noen kort kan dette gjøres automatisk ved bruk av Windows programvare, men på de fleste kort må man kopiere den nye BIOS filen inn på en DOS oppstartdiskett. Se manualen til hovedkortet eller instruksjon på produsentens hjemmeside for info om hvordan det gjøres på ditt kort.


__________

7:c: Feilmelding: finne ut hva den betyr/søke på nett

Hvis det kommer opp en leselig feilmelding f.eks. på blå-skjerm, kan man forsøke å sjekke hva denne feilmeldingen betyr og om det finnes noen løsning.

Man kan bruke denne siden hos Microsoft for å sjekke slike feilmeldinger.

En del løsninger/forklaringer kan man også finne ved å skrive inn feilmeldingen i søkefeltet på f.eks. Google


__________

7:d: Finne feilen ved hjelp av programvare (Memtest, Hot CPU tester, HDD programmer)

Det finnes en del god programvare for teste etter feil på komponenter I pc-en. Har du problemer med ustabilt system kan det være verdt å teste med disse programmene:

Hot CPU Tester er et testprogram for å teste prosessor. Finner du feil med dette programmet er muligens prosessoren defekt. Finner du ikke feil med dette programmet er det liten sannsynlighet for at det er noe feil med prosessoren.

Memtest86 er et testprogram for minne. Lastes ned og kjøres fra en oppstartsdiskett. Vanligvis er det nok å la programmet kjøre en runde, men dersom du har en feil som ikke skjer ofte kan det være greit å la programmet stå og teste over tid (for eksempel over natta). Hvis det ikke blir rapportert feil med Memtest86 etter lang tids kjøring kan det utelukkes at det er feil på minnebrikkene. Hvis Memtest86 rapporterer feil er det garantert en minnerelatert feil på maskinen. Det kan komme av at selve minnebrikka er defekt. Det kan også være kompatibilitetsproblem eller feil på hovedkort. Kompatibilitetsproblem kan ofte løses enkelt, ved BIOS oppdatering eller å sette opp spenninga på minnet (i BIOS på hovedkortet). Sjekk med produsenten hva slags spenning minnet skal ha. (Øking fra 2,5 til 2,6 eller 2,7 volt hjelper ofte, men minnet kan også ta skade av for høy spenning.) Noen ganger kan det også løses ved å sette "CAS-latency" innstillinger manuelt i BIOS på hovedkortet. Hvis det ikke hjelper må man sannsynligvis bytte til annen type minnebrikker).

Harddisk test: De fleste harddisk produsentene har sine egne testprogrammer for å teste harddiskene for feil. Disse finner man på produsentenes hjemmesider. De fleste av disse vil finne over 90% av feil og rapportere disse som defekte. Det vil si at hvis programmet ikke finner noen feil på harddisken er det under 10% sjanse for at det er feil på disken.
Vi har også samlet en del nyttige verktøy og programmer på denne siden for å hjelpe med eventuelle problemer du skulle ha.
__________

7:e: Periodisk feil/fremkalle feilen (3Dmark looping)

Hvis maskinen er ustabil og feilen er periodisk/bare oppstår en gang i blant kan det være greit å fremkalle feilen ved å "presse maskinen til å jobbe". Bruk gjerne Benchmark programmer som for eksempel 3Dmark. Når man kjører dette kan det ofte føre til at feilen dukker opp raskere/maskinen krasjer. Det kan derfor være nyttig for å se om det man tester hjelper eller ikke.
Sist endret av el tomaso; 7. august 2007 kl. 00:31.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hm, vil anbefale deg å prøve å oppgradere alle drivere (spesielt skjermkortdrivere i dette tilfellet) for å se om det bedrer problemet ditt.

Ellers kan det være overoppheting av skjermkortet.
Spinner alle viftene ok ?
håper den hjalp deg
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Egentlig ikke...
For jeg er rimelig anti-geek på pc.
xD

Annyway, alt oppsett og drivere på pcen er under to uker gammle.
Siden broren min formaterte den og satt opp alt før jeg fikk den.
Og han jobber med slikt, så jeg stoler nesten på at han har gjort det rett! xD

Egentlig kunne jeg bare ha tatt en telefon til ham, og fått fikset problemet på et blunk, men han er dessverre på ferie, i Dannmark.. Såeh...

Men noen av de programmene som du nevnte, el tomaso, hvor jeg kan få tak i noen av dem?
Og er de idiotsikkre? :-P
Eller er de så innviklet at jeg må begynne og taste inn masse rare tall og kommandoer? O_O
Jeg ville nok ikke utelukket ett temparaturproblem her - er det en eldre pc ville jeg undersøkt om viftene spinner slik de skal (også nevnt tidligere i tråden), eventuellt om det er mye støv og smuss i luftåpningene på laptopen. Der du ikke kommer til kan du forsøke med komprimert luft på boks, det gjør ofte vei i vellinga. Lykke til.
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Vel.. Viftene var i utgangspunktet ganske dårlige på denne pcen, hvertfall en av dem.
Så broren min kuttet vekk hele luka på undersiden, for å få bedre lufting.

Og jeg kan ikke se noe særlig støv eller smuss, siden jeg har en forkjærlighet for sånn bokser med trykkluft i...

Viftene durer og går dem... De går jevnt hvertfall xD
Og står ikke nødvendigvis på når pcen krasjer. :-/
Men hvor "Kald" skal en pc være da?
Den er sånn passe temperatur.
Det er ikke slik at jeg svetter om jeg har den på fanget eller brenner meg! :-P
Vel, i og med at du opplever kræsjene primært når du spiller spill, så ville jeg spesiellt sett rundt grafikk-kretsene. Hvor mye varme en laptop klarer å operere under, er svært individuellt, og vanskelig å svare noe bastant på.

At din bror har kuttet i kassa for å få tilfredsstillende kjøling høres dog ut som om dette er ett problem han har opplevd med denne boksen før...? Det er vel ikke typisk sett noe man gjør med mindre det er nødvendig. Får den i såfall nok luft inn under..? Jeg ville kanskje forsøkt å elevere den, for å se om dette hjalp.

Det finnes programmer som kan logge varmefølerne på hovedkortet, kunne kanskje vært en ide å installere noe slikt for å se hvor varm den er når den "dør".
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Grafikk-kretsene?..
Atte, hvor? O.o

Ja, det var et problem med vifta før, idiotene hadde bare laget en smal åpning til vifta.
Men etter han kutta i den så virket den vist nok helt bra.

Elevere? O_O
Altså... Mener du å liksom løfte den opp fra bordet?
Jeg pleier å ha en boks i hvert hjørne, slik at det er ca 2 - 3cm mellom bordet og pcen, for å sikre meg at den ikke blir for varm.
(er ikke ofte jeg har den i fanget uansett, siden laptopper ikke er laget for å ha i lappen.. Errr)

Hvor kan jeg skaffe meg et slikt varme-logg-program-ting da? :-P
Gidder ikke å betale no' penger for det hvertfall.
Hehe.
Søk etter speed fan, det kan vise hvor varm maskinen din er.