Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2759
I heimen vår er der lagt inn gassovn for naturgass som varmekilde. Skal vi varme opp utover dette må vi kjøpe inn ovner for strøm. Det jeg lurer på over tid, er hva som er billigst av å bruke strøm og gass. Hvordan er effekten på 1 kw strøm og 1 kwh med gass og hvordan slår dette ut i varmen som blir generert. Gassen på sist regning koster 88,75 pr kwh + 13 øre i co2 avgift. Jeg føler ikke at gassovnen er veldig effektiv, og enkelte måneder har vi hatt 1500 i gass i tillegg til strøm. Vi bor i rekkehus (ca 10 år gammelt) i midten og jeg føler egentlig at det brukes for mye på slike ting. Er der andre som har regnet på dette eller har noe erfaring?
88kr per kwh er jo svinedyrt, eller er det noe jeg eller du ikke skjønner her?
Trådstarter
21 4
88,75 øre
Det er umulig å regne om effekt på den måten, det er store forskjeller på varmekvaliteten både mellom ulike energikilder og fra ovn til ovn innenfor samme energikilde.

Jeg leste en artikkel om akkurat dette med effektkvalitet for noen uker siden, jeg skal prøve å finne den igjen. Hvis ikke så får du nok en del høyt kvalifiserte svar i løpet av kort tid.

Det første jeg ville gjort er uansett å utføre lokale tiltak som å sjekke at tetningslister rundt dører og vinduer er i god stand.

Om prisen du skisserer pr mnd er høy eller lav avhenger også av størrelse på huset, hvor i landet du bor osv.
Hvordan gassovn er dette? Får dere ledning med naturgass inn? Rart det ikke er koblet til hele huset isåfall. Hva med komfyr, varmtvann, mm?

Ville trodd og håpet gassen isåfall på minimum er koblet til varmtvannsradiator i rommene eller gulvvarme isåfall, I en lukket krets som jo hadde spart mye.
Trådstarter
21 4
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Hvordan gassovn er dette? Får dere ledning med naturgass inn? Rart det ikke er koblet til hele huset isåfall. Hva med komfyr, varmtvann, mm?

Ville trodd og håpet gassen isåfall på minimum er koblet til varmtvannsradiator i rommene eller gulvvarme isåfall, I en lukket krets som jo hadde spart mye.
Vis hele sitatet...
Den er koblet inn mot en vegghengt gassoven i stuen. Andre enheter har gasspeis, og noen har gasskomfyr. Borettslag. Så mulig det har vært noe med valgene når det ble bygget.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er umulig å regne om effekt på den måten, det er store forskjeller på varmekvaliteten både mellom ulike energikilder og fra ovn til ovn innenfor samme energikilde.

Jeg leste en artikkel om akkurat dette med effektkvalitet for noen uker siden, jeg skal prøve å finne den igjen. Hvis ikke så får du nok en del høyt kvalifiserte svar i løpet av kort tid.
Vis hele sitatet...
Hva er det du skal regne om? Og hva er "varmekvalitet"?

Om gassovnen og el-ovnen faktisk leverer x kWh, så er det enkelt å sammenligne. Om det tar lang tid før den leverer angitt effekt, eller har mye gods som må varmes opp først (som på en vedovn), så vil denne energien komme ut som varme til slutt uansett.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Hva er det du skal regne om? Og hva er "varmekvalitet"?

Om gassovnen og el-ovnen faktisk leverer x kWh, så er det enkelt å sammenligne. Om det tar lang tid før den leverer angitt effekt, eller har mye gods som må varmes opp først (som på en vedovn), så vil denne energien komme ut som varme til slutt uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg mener selvsagt energikvalitet men jeg ser jeg har lest spørsmålet til TS litt feil, men nei det er ikke gitt at 100% av energien kommer ut som varme dersom omdannelsen av energien har tap.
I grafikken i artikkelen jeg linker til påstås det feks at gassoppvarming har et tap på opptil 15%.

https://www.tu.no/artikler/en-hoveda...-energi/438110
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg mener selvsagt energikvalitet men jeg ser jeg har lest spørsmålet til TS litt feil, men nei det er ikke gitt at 100% av energien kommer ut som varme dersom omdannelsen av energien har tap.
I grafikken i artikkelen jeg linker til påstås det feks at gassoppvarming har et tap på opptil 15%.

https://www.tu.no/artikler/en-hoveda...-energi/438110
Vis hele sitatet...
Det som står i faktaboksen anvendes dersom du skal gjøre om energien til noe annet enn varme, f.eks. få en maskin til å utføre arbeid.
"Tapet" som nevnes omgjøres til varme.
Og i vår case, så skal vi oppnå varme.

Les om "termodynamikk", hvis du finner dette interessant.
Gass vil ha tap. Du tilfører gass og resultatet av den forbrenningen er også gass og den må luftes ut. Og med den forsvinner litt av varmen.

En elektrisk varmeovn er ganske så nøyaktig 100% da du kun tilfører energi. Da har jeg ikke regnet med normal lufting av rommet, som også vil trekke ut litt varme. Samt tap pga varmegjennomgang i isolasjon, vinduer, etc.

(Har jeg misforstått katastrofalt, så bare irettesett meg).
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Det som står i faktaboksen anvendes dersom du skal gjøre om energien til noe annet enn varme, f.eks. få en maskin til å utføre arbeid.
"Tapet" som nevnes omgjøres til varme.
Og i vår case, så skal vi oppnå varme.

Les om "termodynamikk", hvis du finner dette interessant.
Vis hele sitatet...
Nei, det står at gass har ett tap som ikke omdannes til varme til selve huset, det vil feks også vedfyring ha ved at noe av varmen forsvinner ut pipa.

https://img.gfx.no/2303/2303333/energi%20eksergi.jpg

Jeg forstår at dersom du skal drive en motor så er varmeutvikling å anse som tap.